Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Emil.s »

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 30918.html

Bara att köra!

Själv testar jag så fort jag är hemma. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Bowmore »

Problemet att Ubuntu Lucid/Maverick ibland startar upp med hög beläggning av RAM, i mitt fall 50% istf normala 18% vid tomgång, har i Maverick på filsystemet btrfs blivit permanentat för mig :P

Jag misstänker att det har att göra med dessa mountall/unreadahead problem:
Race with ureadahead can mean that /var/lib/ureadahead/debugfs appears in /etc/mtab
Kernel trace buffer should be cleared and size restored after profiling
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Emil.s »

Då tiden inte riktigt räckt till så har det inte blivit ominstallation av netbooken än.
Någon som vet om det går att lägga /home och / på olika subvolymer på samma partition idag utan några större problem?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Bowmore »

Har inte sett till några diskussioner än om att stödja installation med separata btrfs subvolymer. Idag gäller fortfarande alternate-installation och separat /boot-partition med ext plus separata btrfs-partitioner i övrigt. Så vill man ha separata subvolymer i Ubuntu exkl /boot så får man fixa det själv efteråt. Colin Watson har också uttalat att det inte ser ut att bli en version av grub2 som klarar btrfs i Maverick. Med andra ord så ser det inte ut att hända så mycket på den fronten just nu bortsett från en del buggfixar.

Btrfs i sig funkar relativt bra idag (kör en Maverick på Btrfs) men fortfarande väldigt segt när det gäller skrivning av mindre filer t.ex vid uppdateringar. Man har gjort vissa optimeringar men knappast märkbart än.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av pun »

Jag foljer 2 trådar hos U-F och Btrfs verkar ju vara långt ifrån färdigt. Inget jag har något större intresse av att testa.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1534815

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1481973
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Bowmore »

Japp, btrfs är långt ifrån moget än.

Ubuntus mål är att 12.04 LTS ska ha btrfs som default vilket innebär att det bör bli default långt tidigare för att testas ut. Önskemål fanns att det redan skulle in som default i Maverick men det blir inte så. Däremot ska btrfs finnas med som alternativ just för att kunna testas. Dock verkar inte grub2 greja det inom ramen för Maverick så separat /boot kommer då att gälla. Jag skulle bli förvånad om btrfs ens blir default i 11.04 men med mycket vilja och lite tvång så kanske det blir så :P
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Katt »

Att sätta det som default förräns nästa LTS version kommer ut känns lite förhastat då inte ens version 1.0 av Btrfs är ute än.
Däremot är det viktigt att många testar filsystemet. Personligen slänger jag nog inte in det än på ett bra tag, då jag inte är i närheten av kunnig nog för att kunna hjälpa till med bugrapporter.
Det är inte lätt när det är svårt!
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Emil.s »

Min erfarenhet är att Btrfs funkar fint :)
Har kört det på backup-partitionen på servern i några månader.
Hur som hellst så är det min netbook det handlar om, så det var ju inte hela världen om saker kraschar. Maverick i sig självt käns ju lite farligare än att installera på btrfs. ;)

Men om jag nu installerar om och lägger / på en egen subvolym, t.ex /root
Hur blir det då med "root=" till kärnan i grub?
Eller är det bara att köra på som vanligt?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Hund »

Det finns en patchad version av GRUB2 som fungerar med Btrfs.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Bowmore »

Emil.s skrev:Men om jag nu installerar om och lägger / på en egen subvolym, t.ex /root
Hur blir det då med "root=" till kärnan i grub?
Eller är det bara att köra på som vanligt?
Nu vet jag inte hur du tänker lägga upp det, men om du ska skapa subvolymer i ett befintligt system så funkar det inte med subvolymen root då mappen /root ju existerar. Så ett unikt subvolymnamn krävs t.ex sub_root som då skapar mappen /sub_root.

Tänkt dock på att grub2 vad jag vet inte stöder subvolymer än då systemet behöver kunna monteras som read-only på /root i uppstartsfasen. Däremot bör det gå att montera subvolymen sub_root senare via fstab. En annan liten hake är att subvolymer som monteras via fstab måste ligga på /-nivå då optionen subvol=<subvolume_name> inte kan innehålla en sökväg, åtminstone inte än.

Antar att inte ens den patchade grub2 fixar subvolymer, men har inte själv testat den.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Emil.s »

Sådär ja :)

Kod: Markera allt

root@MobileCommand:~# mount
/dev/sda2 on / type btrfs (rw,subvol=ubuntu_root)
/dev/sda1 on /boot type ext4 (rw,commit=600)
2 problem:
Man lär lägga till "rootflags=subvol=ubuntu_root" till kärnan i grub. Detta måste alltså tryckas in automatiskt i grub.cfg för att funka permanent.
"update-grub" funkar inte nå vidare:

Kod: Markera allt

root@MobileCommand:~# update-grub
/usr/sbin/grub-probe: error: cannot find a device for / (is /dev mounted?).
Problem 1 är temporärt löst genom att bara ändra i grub.cfg, men det lär ju återställas när "update-grub" funkar igen...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Nu kan man installera på BTRFS i Maverick! :)

Inlägg av Bowmore »

Hmm, man kanske skulle leka lite mer med det, ta en snapshot på / som man sen monterar.
Emil.s skrev:Man lär lägga till "rootflags=subvol=ubuntu_root" till kärnan i grub. Detta måste alltså tryckas in automatiskt i grub.cfg för att funka permanent.
"update-grub" funkar inte nå vidare:
Du får väl patcha skriptet /etc/grub.d/10_linux och lägga ut det här :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"