Problem Med Wine i xfce.

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Jonas_186
Inlägg: 322
Blev medlem: 28 maj 2008, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Problem Med Wine i xfce.

Inlägg av Jonas_186 »

Jag vet hur situationen ser ut för Wine och ubuntu 10.04 problemet folk har haft med att installera .exe filer. Detta går dock enkelt att lösa i Gnome genom att högerklicka på filen, klicka på filken rättigheter och sedan bocka för " tillåts köras som ett program" sedan är allting klart! Min fråga är hur man gör i Xfce? jag har försökt med samma koncept som jag gjorde i gnome men luntan framgång. Finns det något annat sätt? / Jonas
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Problem Med Wine i xfce. (Göra fil exekverbar)

Inlägg av David Andersson »

Jonas_186 skrev:bocka för " tillåts köras som ett program" sedan är allting klart! Min fråga är hur man gör i Xfce?
Banne mej, jag hittar inte heller hur man ändrar executable i Thunar. Det har gått i tidigare versioner. Jag brukar använda "chmod +x filnamn" i terminalen.

Men det går att lägga till Custom Actions i Thunar, om du vill göra det grafiskt. Gå till Edit > Configure Custom Actions.
I fliken Basic tryck Add, fyll i
Name: Make executable
Command: chmod +x %f
I fliken Appearance Conditions bocka för Text file och Other file
OK
Igen fliken Basic Add
Name: Make not executable
Command: chmod -x %f
I fliken Appearance Conditions bocka åter för Text file och Other file
OK

Nu kan du högerklicka en fil och välja "Make executable" eller "Make not executable".
SuperTulle
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 sep 2011, 16:39
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem Med Wine i xfce.

Inlägg av SuperTulle »

Jag är rädd att man måste använda terminalen för detta, men med ett enkelt

Kod: Markera allt

sudo chmod 777 <fil.exe>
får man allting att funka!

Du kan självklart ändra kommandot om du inte vill att alla som använder din dator ska kunna exekvera filen/programmet.
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"