Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Ulsak »

Jag skulle vilja klargöra min position vad det gäller det kommande valet för lagledare och lagkontakt för Ubuntu Sverige för höstens mandatperiod.

Tyvärr hann något som kallas livet emellan mig och uppdraget. Familjeproblem och flytt har ställt till det så jag har långt ifrån hunnit med alla målsättningar för uppdraget som TC. Därför beslutade jag mig för att dra tillbaka min kandidatur. Men jag tänker ändå fortsätta mitt engagemang för fri och öppen källkod och programvara i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
De kandidater som kan förvalta uppdraget bäst ser jag Pontus Ödman, Farmfield samt Crying Freeman.
Det behövs en pragrmatism och social kompetens kombinerat med en geniun passion för fri öppen källkod, vilket ovan kandidater visar till skillnad från allt annat som uppvisas.
Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 13 gånger.
Anledning: ändrade rubriken lite så att den blir aningen mer allmängiltig
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av Hund »

Tänk om man hade ett liv. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av farmfield »

Vi tycker trots allt att du är rätt ok ändå, mannen... ;)

Sen vill jag säga att jag också tror på Pontus och att han kommer bli en suverän TC + att han har en hel del annan kompetens som kommer vara behjälplig framöver! :)

Gällande CryingFreeman hoppas jag innerligen att jag förlorar mot honom - om jag nu förlorar - och att då Pontus blir vald som TC. Då skulle jag sova lugnt om nätterna iaf... :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av P.Forsberg »

Citat:
en geniun passion för fri öppen källkod
Och det uppfattar jag nästan som ett hinder efter det senaste från Mark Shuttelworth.

Det är fel att sätta detta i centrum. Vi ska marknadsföra Ubuntu, inte OpenSource-ideer.

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av Ulsak »

Little John skrev:Citat:
en geniun passion för fri öppen källkod
Och det uppfattar jag nästan som ett hinder efter det senaste från Mark Shuttelworth.

Det är fel att sätta detta i centrum. Vi ska marknadsföra Ubuntu, inte OpenSource-ideer.

LJ
Alla som inte ser Ubuntu som en OpenSource-idé har hoppat på fel tåg.

ur Ubuntus filosofi...
Open source

Open source is collective power in action. The power of a worldwide community of highly skilled experts that build, share and improve the very latest software together - then make it available to everyone.

The term open source was coined in 1998 to remove the ambiguity in the English word 'free' and it continues to enjoy growing success and wide recognition. Although some people regard ‘free’ and ‘open source' as competing movements with different ends, we do not. Ubuntu proudly includes members who identify with both.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:
Little John skrev:Citat:
en geniun passion för fri öppen källkod
Och det uppfattar jag nästan som ett hinder efter det senaste från Mark Shuttelworth.

Det är fel att sätta detta i centrum. Vi ska marknadsföra Ubuntu, inte OpenSource-ideer.

LJ
Alla som inte ser Ubuntu som en OpenSource-idé har hoppat på fel tåg.

ur Ubuntus filosofi...
Open source

Open source is collective power in action. The power of a worldwide community of highly skilled experts that build, share and improve the very latest software together - then make it available to everyone.

The term open source was coined in 1998 to remove the ambiguity in the English word 'free' and it continues to enjoy growing success and wide recognition. Although some people regard ‘free’ and ‘open source' as competing movements with different ends, we do not. Ubuntu proudly includes members who identify with both.
Naturligtvis finns den, men att rycka det i fokus vore det dummaste jag kan tänka mig.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av Ulsak »

Naturligtvis finns den, men att rycka det i fokus vore det dummaste jag kan tänka mig.
det får naturligtvis stå för dig. själv anser jag och Canonical att själva Open Source-filosofin är ett centralt begrepp.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:
Naturligtvis finns den, men att rycka det i fokus vore det dummaste jag kan tänka mig.
det får naturligtvis stå för dig. själv anser jag och Canonical att själva Open Source-filosofin är ett centralt begrepp.
Inte för mig. Varken Canonical eller filosofin.
Det är systemet Ubuntu som gäller för min del. Inget annat.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av Peetra »

Ulsak skrev:jag tänker ändå fortsätta mitt engagemang för fri och öppen källkod och programvara i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
Det låter betryggande. Kanske ny TL sen kan hitta nån specialuppgift åt dig inom vårt LoCo, som inte kräver så mycket tid som TC-posten kan göra, om man engagerar sig så mycket som du skulle ha velat.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av P.Forsberg »

Det är alltså så att ni ser på detta som jätteviktigt i marknadsföring av Ubuntu ?
Stämmer det ?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av Ulsak »

Peetra skrev:
Ulsak skrev:jag tänker ändå fortsätta mitt engagemang för fri och öppen källkod och programvara i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
Det låter betryggande. Kanske ny TL sen kan hitta nån specialuppgift åt dig inom vårt LoCo, som inte kräver så mycket tid som TC-posten kan göra, om man engagerar sig så mycket som du skulle ha velat.
Tack Peetra. Jag tror på att jag åta mig att utveckla ett djupare samarbete med Gnutiken, releasefester och andra LUG-relaterade saker lokalt här i Göteborg.
Min vision är att man får igång Regional Contacts ( eller på ren svenska regionala kontakter ) som kan vara lite självgående som stöd till TC . Jag har bollat den idén med Pontus och Crying lite grann.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:
Peetra skrev:
Ulsak skrev:jag tänker ändå fortsätta mitt engagemang för fri och öppen källkod och programvara i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
Det låter betryggande. Kanske ny TL sen kan hitta nån specialuppgift åt dig inom vårt LoCo, som inte kräver så mycket tid som TC-posten kan göra, om man engagerar sig så mycket som du skulle ha velat.
Tack Peetra. Jag tror på att jag åta mig att utveckla ett djupare samarbete med Gnutiken, releasefester och andra LUG-relaterade saker lokalt här i Göteborg.
Min vision är att man får igång Regional Contacts ( eller på ren svenska regionala kontakter ) som kan vara lite självgående som stöd till TC . Jag har bollat den idén med Pontus och Crying lite grann.
Jo men vad har det med OpenSource och fri mjukvara att göra ? Ska du predika om det ?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av Ulsak »

Ska du predika om det ?
ja
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:
Ska du predika om det ?
ja
Jag anser att det är fel.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Det är alltså så att ni ser på detta som jätteviktigt i marknadsföring av Ubuntu ?
Stämmer det ?
LoCot's uppdrag är att erbjuda en gemenskap runt-, marknadsföra-, ge support för- och representera Ubuntu i Sverige.

Det du pratar om gäller framför allt inom marknadsföringsbiten. Att Ubuntu är Open Source är som Ulsak säger centralt i 'tänket' men man marknadsför inte Ubuntu som ett alternativ till Windows (eller andra OS) för att det är Open Source utan för att det är ett alternativ till Windows (och andra OS).
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av min01max »

Frågan om hur starkt öppen källkod skall betonas ligger nu som ett spöke i varenda tråd... Gamlar rävar och uvar återkommer ständigt till hur nya användare betraktar detta, och då tänkte jag, i egenskap att vara just ny användare, ge mina fem cent.

För mig som ny Ubuntu-anhängare är hela opensource-grejen viktig. Frågan om öppen kod är en av de saker som skiljer Linux från Win och Mac, och det är en viktig filosofisk fråga. Men samtidigt vill jag inte använda Ubuntu och känna att jag har lämnat resten av samhället. Jag är inte någon självplågare. I väntan på att HTML5 och liknande saker kan ersätta Flash vill jag inte vara utesluten från att använda webbsidor som är Flashbaserade.

Det är inte det ena på bekostnad av det andra, utan både och. Ett bra exempel är spelet "Machinarium". Det är ett fantastiskt bra spel som finns för Linux, men det är byggt i Flash. Antingen har man en hardcore attityd och säger nej till Flash, eller så väljer man att uppmuntra att en speltillverkare faktiskt bemödat sig att ta fram en Linuxversion. Jag valde det senare, i full vetskap om att jag stödjer Adobe. Men jag bevakar också tillfällen som yppar sig att stödja Open Source, så att intiativ byggd på öppen kod vinner anhängare och tar marknadsandelar.

Men att sitta på kammaren och ruva och utestänga sig från all proprietär kod, det vinner inte Linux på. Men eftersom Linux samtidigt inte hade existerat utan öppen källkod, så är det en inte obetydlig pedagogisk uppgift för Linuxgemenskapen att peka på dess fördelar.

Orden "gratis" och "laglig" är inte heller utan betydelse, och vill man ha sådant utan att det är reklamfinansierat så är öppen källkod the shit. Det är värt att påpeka.

Kort sagt, jag använder inte Ubuntu för att det är öppen källkod. Men som Linuxanvändare har jag kommit att förstå betydelsen av öppen källkod, och tycker nu att det är en viktig aspekt eftersom den är en förutsättning för Linuxprojektet som helhet.

Om min syn går att applicera på andra nya användare vet jag inte. Men om det skulle visa sig vara fallet, så är det första steget inte att tala om öppen källkod: man värvar folk genom att visa hur bra Ubuntu faktiskt är. Men i steg två genom att tala om hur det är ett gemensamt projekt där man har en funktion att fylla, om så bara genom att tala om saker som inte funkar.

Jag vet att detta är självklarheter, men diskussionen är nu så polariserad att det kanske kan vara värt att påpeka ändå. Jag ber om ursäkt för textmängden.
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av No1Viking »

Jag kan bara hålla med dig i det du skriver.
Tack för ett lysande inlägg!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av farmfield »

Jag tycker det är ytterst intressant att under varje val så kommer ledarpersonerna från Ubuntu.se hit och skall tala om vad som gäller, vad medlemmarna vill ha, hur dåliga vi är och hur dåligt LoCot sköts.

Om nu vi är så dåliga och dom är så bra, varför håller dom sig då inte på Ubuntu.se och jobbar vidare på att vara bäst? Varför finns det en sådan önskan att gå in och domdera här?

För mig är det här bara en upprepning av vad som hände under förra valet och jag ser det bara som patetiskt att komma från en konkurrerande webbplats och tala om hur bra man är och hur dåliga vi är - speciellt när man när som helst kan gå in och se hur många användare som är aktiva/inloggade på respektive forum.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av CryingFreeman »

min01max skrev:..massa text..
Tack för ett läsvärt inlägg! Och tack för speltipset. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Jag tycker det är ytterst intressant att under varje val så kommer ledarpersonerna från Ubuntu.se hit och skall tala om vad som gäller, vad medlemmarna vill ha, hur dåliga vi är och hur dåligt LoCot sköts.

Om nu vi är så dåliga och dom är så bra, varför håller dom sig då inte på Ubuntu.se och jobbar vidare på att vara bäst? Varför finns det en sådan önskan att gå in och domdera här?

För mig är det här bara en upprepning av vad som hände under förra valet och jag ser det bara som patetiskt att komma från en konkurrerande webbplats och tala om hur bra man är och hur dåliga vi är - speciellt när man när som helst kan gå in och se hur många användare som är aktiva/inloggade på respektive forum.
Något av det värsta som finns är desinformation och det är något som jag tänker bekämpa, alltid! Här kommer min redovisning av mina senare eskapader i detta forum. Eftersom jag är en av ledarna på ubuntu.se och du skriver i de-form, svarar jag på ditt inlägg. Jag har hittat 7 inlägg som jag redovisar enligt nedan, som tydligen fått dig irriterad, där jag "domderar".

1 inlägg där jag håller med föregående talare, en ny användares syn på det där om fritt, opensource och Ubuntu. Där finns inget om LoCots agerande.

1 inlägg där jag ställer en fråga till CryingFreeman som berör hans kandidatur till rollen som TL. I samma tråd skriver jag också ett inlägg där jag tackar honom för svaret. Visst, det handlar om LoCot, men jag ställer bara frågor.

1 inlägg, som blev bortmodererat, där jag skriver att jag inte kommer, under överskådlig tid, på något sätt, godkänna en fusion mellan forumen på ubuntu.se och ubuntu-se.org. Det är min syn på saken och har inget med hur LoCot ska styras. LoCot får göra som de vill vad gäller forumet och det är något jag bryr mig väldigt lite om hur man väljer att göra.

1 inlägg där jag lägger fram min generella syn på hur man borde marknadsföra Ubuntu. Det sker i debatt-tavlan och har, återigen inte direkt med LoCot att göra.

Sist, men inte minst - 2 inlägg där jag bemöter dig, farmfield, där du uppenbart ljuger för alla här i LoCot. Det sker i Peters kandidaturstråd.

En fråga:
Var ser du att jag domderar någonstans?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"