Förslag till en ny forumsregel

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Pink Panther »

Jag vill hänvisa till ett förslag som jag skrev igår. Det här kan vara en väg att hantera problemet. Att utveckla eller finslipa mitt förslag är välkommet.

"Jag förslår i stället ett annat förfarande i framtiden som blir mindre dramatiskt".

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49962

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Rune.K »

No1Viking skrev:Det som är så konstigt är att ulsak är moderator hos mig, men det var inga som helst tveksamheter när han ställde upp som TC. Jag fick frågan av honom om det var ok att han ställde upp och det hade jag inga synpunkter på och det har jag inte nu heller.
...
Jag har också reagerat på det med att Ulsak är moderator hos Vikingen samtidigt som han är TC här, men jag har aldrig sagt något om det.
Egentligen borde det ha varit samma våldsamma reaktioner när han kandiderade till TC som nu när Peter kandiderar.
Bägge två har ju uppdrag i den hemska grannbyn. ;)


Angående ny forumsregel så är jag tveksam till det.

För vardagligt modererande borde det räcka med nedanstående:
1 kap. Allmänna regler
1 § Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
2 § Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
3 § Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.
4 § Tillämpa netikett.
Och:
kap 4. Övrigt
1 § Konton registrerade i syfte att trolla kommer att tas bort. Om befogat så kommer användaren bakom dem att få en varning.
2 § Vid tolkningen av forumreglerna fästs extra uppmärksamhet på att befattningshavare vid webbplatsen följer forumreglerna. Inlägg i supporttrådar bedöms strängare än inlägg i debattrådar, i synnerhet vad gäller "Off Topic".

Och framförallt som jag har påpekat tidigare, ingen ska vara mer medlem än någon annan när det kommer till bedömning av regelöverträdelser.
Dvs vissa ska inte behandlas med silkesvantar, medans andra inte ens får skriva "matnyttigt".
Det gäller förstås även alla med fina färger på sitt nick.

Jag bör tillägga att jag var moderator från sommaren 2009 till någon gång i maj detta året.
Det har ju tillkommet nya medlemmar sedan dess...
/Rune
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev: Jag ska se om jag hittar vad som är tvingande och vad som bara är rekommendationer.
Kan bara säga att jag inte förstår om CoC är rekommendationer eller tvingande. Måste jag välja så lutar det åt rekommendationer men vågar knappt nämna detta. Fler får försöka tolka CoC om vad som gäller.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av ZX Spectrum »

Ulsak skrev: Även om jag inte stöder Peter i valet måste jag säga här och nu; Alla som registrerar sig och följer våra regler ( oavsett forum) är välkomna att bidra i supporten och även ställa upp i de val som upprättas i Locot.

Jag måste säga att jag inte har sett någon annan påstå det. Men det är sant att Peter har både meningsfränder och sådana som avviker från hans uppfattning.
Så jag förväntar mig att alla kandidater behandlas lika och med respekt.
Tack för ett vettigt inlägg i dessa annars dystra valtider. Peter har sagt sitt och hur han vill ha det om han blir vald. Nu är det upp till medlemmarna att rösta på den kandidaten dom vill ska ha till posten. Väldigt enkelt egentligen men vissa tror kanske inte att medlemmarna kan rösta själv utan behöver en push i rätt riktning så dom inte "röstar fel". ::)

För min del tycker jag det är jättebra att vi har kandidater med så skilda uppfattningar hur LoCot ska styras.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:
vulfgar skrev: Jag ska se om jag hittar vad som är tvingande och vad som bara är rekommendationer.
Kan bara säga att jag inte förstår om CoC är rekommendationer eller tvingande. Måste jag välja så lutar det åt rekommendationer men vågar knappt nämna detta. Fler får försöka tolka CoC om vad som gäller.
För min del så tolkar jag det som att allt som inte är direkt utsagt att det är tvingande istället är en rekommendation.

Edit: Tog bort några inlägg som hade otrevlig ton, samt svar på dessa.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av johanre »

ZX Spectrum skrev:
vulfgar skrev: Jag ska se om jag hittar vad som är tvingande och vad som bara är rekommendationer.
Kan bara säga att jag inte förstår om CoC är rekommendationer eller tvingande. Måste jag välja så lutar det åt rekommendationer men vågar knappt nämna detta. Fler får försöka tolka CoC om vad som gäller.
Självklart är det rekommendationer, det är ingen lag vi pratar om. Däremot är det ju så att vid tvistefrågor och i bråkiga LoCos så är det nästan alltid CoC som blir vägledande. Dessutom; vad är det i CoC som man egentligen skulle vilja tala emot? Att vara hänsynstagande, ha respekt mot andra, samarbeta, rådfrågande och tillgänglig vid byte av position är väl inget konstigt?
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av No1Viking »

ZX Spectrum skrev:
Ulsak skrev: Även om jag inte stöder Peter i valet måste jag säga här och nu; Alla som registrerar sig och följer våra regler ( oavsett forum) är välkomna att bidra i supporten och även ställa upp i de val som upprättas i Locot.

Jag måste säga att jag inte har sett någon annan påstå det. Men det är sant att Peter har både meningsfränder och sådana som avviker från hans uppfattning.
Så jag förväntar mig att alla kandidater behandlas lika och med respekt.
Tack för ett vettigt inlägg i dessa annars dystra valtider. Peter har sagt sitt och hur han vill ha det om han blir vald. Nu är det upp till medlemmarna att rösta på den kandidaten dom vill ska ha till posten. Väldigt enkelt egentligen men vissa tror kanske inte att medlemmarna kan rösta själv utan behöver en push i rätt riktning så dom inte "röstar fel". ::)

För min del tycker jag det är jättebra att vi har kandidater med så skilda uppfattningar hur LoCot ska styras.
+1 @ ZX Spectrum
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av vulfgar »

johanre skrev: Självklart är det rekommendationer, det är ingen lag vi pratar om. Däremot är det ju så att vid tvistefrågor och i bråkiga LoCos så är det nästan alltid CoC som blir vägledande. Dessutom; vad är det i CoC som man egentligen skulle vilja tala emot? Att vara hänsynstagande, ha respekt mot andra, samarbeta, rådfrågande och tillgänglig vid byte av position är väl inget konstigt?
Det verkar mycket rimligt att det skulle vara så.

För egen del har jag också svårt att förstå varför man skulle ha något emot CoC.

Jag har kollat lite nu. Som tidigare sagt så ska varje LoCo ha minst en TC och denna ska ha signat CoC. I övrigt, när det gäller ledarskap står det
The most important thing is that the team as a whole be comfortable with the current leadership of the team, and that the Ubuntu Community Council be happy that the team is accountable to the broader Ubuntu Community.
Dvs, så länge allt flyter på och folk är nöjda så är det ok. :)

Som valförättare kan jag alltså inte se att någon person som ställer upp skulle vara automatiskt utesluten på några formella grunder. Det är upp till loCot att välja dom personer man anser vara mest lämpliga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev:Jag har kollat lite nu. Som tidigare sagt så ska varje LoCo ha minst en TC och denna ska ha signat CoC.
Just det, den hade jag glömt - har vi kollat så att alla kandidater faktiskt har skrivit på CoC? Och för att spetsa till det: är vi nöjda med att alla kandidater faktiskt uppfyller kraven som man påstår sig skriva under på?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Rune.K »

johanre skrev:...
Däremot är det ju så att vid tvistefrågor och i bråkiga LoCos så är det nästan alltid CoC som blir vägledande. Dessutom; vad är det i CoC som man egentligen skulle vilja tala emot? Att vara hänsynstagande, ha respekt mot andra, samarbeta, rådfrågande och tillgänglig vid byte av position är väl inget konstigt?
Min fetning...

Jag förstår inte varför folk bråkar om CoC, är det i brist på argument månne...
Däremot borde det vara straffbart att använda CoC som en klubba i stridigheterna.
Det finns riktiga skräckexempel på det............!!!
Men det behöver vi inte prata om nu, det tillhör förhoppningsvis det förgångna.

Det är ett tag sedan jag läste igenom CoC, och det är inga konstigheter.
Johanre sammanfattar CoC på ett bra och enkelt sätt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av vulfgar »

johanre skrev:
vulfgar skrev:Jag har kollat lite nu. Som tidigare sagt så ska varje LoCo ha minst en TC och denna ska ha signat CoC.
Just det, den hade jag glömt - har vi kollat så att alla kandidater faktiskt har skrivit på CoC? Och för att spetsa till det: är vi nöjda med att alla kandidater faktiskt uppfyller kraven som man påstår sig skriva under på?
Det är väl det som är knäckfrågan.

jag har inte koll på om båda som är nominerade som TC faktiskt signat CoC. Och sen detta med att uppfylla kraven man skriver under. Hmm Ska kolla upp detta noggrannare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av Ulsak »

det är bara för respektive kandidat att klistra in beviset i sin presentation.
User information

Email: Change e-mail settings
ulsakh0@gmail.com

Jabber: Update Jabber IDs
No Jabber IDs registered.

OpenID login:
https://launchpad.net/~jari-saarelainen OpenID help

Member since:
2007-09-30

[Icon of locoteams]

Signed Ubuntu Code of Conduct: Yes
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av farmfield »

Jag har också. :)

https://launchpad.net/~farmfield

Att HakanS signat CoC är det inget snack om heller. Det är ju Pontus då, men det får han ju lösa bara om han missat det. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av vulfgar »

Jag kollade på launchpad. Alla nominerade som jag hittade, dvs Håkan, Peter, CF och Farmfield hade signat CoC.

Pontus hittade jag inte på launchpad, förmodligen har han ett annat nick där än här. Jag tvivlar dock inte att han har signat CoC eller om inte, har för avsikt att göra det. Vad jag däremot vet är att det - rent tekniskt - är ganska krångligt att göra, det kan ta sin lilla tid innan man kommer på hur man gör. Själv höll jag på och brottades med det ett bra tag innan jag lyckades.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Pontus hittade jag inte på launchpad, förmodligen har han ett annat nick där än här. Jag tvivlar dock inte att han har signat CoC eller om inte, har för avsikt att göra det. Vad jag däremot vet är att det - rent tekniskt - är ganska krångligt att göra, det kan ta sin lilla tid innan man kommer på hur man gör. Själv höll jag på och brottades med det ett bra tag innan jag lyckades.
Jag drog iväg ett mail till Pontus om detta och inkluderade en howto i hur man reggar sig på Launchpad, får till det med OpenPGP-nyckeln och allt det där.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till en ny forumsregel

Inlägg av vulfgar »

Mycket bra, tack farmfield! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Forum"