Behörigheter och forumets databas

Diskussion gällande forumet
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

ycc skrev:Om det stämmer att man själv kan ta bort sig ur moderatorgruppen så ber jag om ursäkt Kivi. Att få in någon i moderatorgruppen måste ju admin göra. men det går alltså att gå ur själv? När jag slutade som mod så bad jag admin ta bort mig. Jag ber alltså om ursäkt, Kivi.

Kan någon bara bekräfta att det går att ta bort sig själv ur moderatorgruppen. Bäst är ju att få se loggarna, speciellt av det senaste anmärkningsvärda tillfället när KiviEs avgång som serveradmin blev felaktigt registrerad i databasen.

Jag tror flera medlemmar blir förvånade att man kan "avmodda sig själv". Fler har klagat att de inte blivit avmoddade, bl.a. Pinky (för mycket länge sedan, förra gången han var mod) vill jag minnas.
Felaktigt och felaktigt registrerad, jag har inte haft tillgång till serveradmintavlan och administrationspanelen sen jag blev borttagen bara "titeln" serveradmin som har hängt med vad jag vet iaf. Men ja det är konstigt att titeln har legat kvar men den gör ju varken till eller från.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Om det stämmer att man själv kan ta bort sig ur moderatorgruppen så ber jag om ursäkt Kivi. Att få in någon i moderatorgruppen måste ju admin göra. men det går alltså att gå ur själv? När jag slutade som mod så bad jag admin ta bort mig. Jag ber alltså om ursäkt, Kivi.

Kan någon bara bekräfta att det går att ta bort sig själv ur moderatorgruppen. Bäst är ju att få se loggarna, speciellt av det senaste anmärkningsvärda tillfället när KiviEs avgång som serveradmin blev felaktigt registrerad i databasen.

Jag tror flera medlemmar blir förvånade att man kan "avmodda sig själv". Fler har klagat att de inte blivit avmoddade, bl.a. Pinky (för mycket länge sedan, förra gången han var mod) vill jag minnas.
Man kan inte ta bort sig själv sett till moderationsrättigheterna men man kan välja vilken grupp man skall visas som. Väljer man 'registrerade användare' så står man inte med någon titel eller färgkodat namn - normalt sett. I Kivies fall kan jag bekräfta att titeln tydligen satts manuellt och först idag plockades bort av Hund.

Vad gäller att sluta ha moderationsrättigheter så måste detta utföras av en administrator, att i phpBB ta bort användarnamnet ut gruppen.

Jag är inte riktigt med på vart du vill komma med det här, YCC. Om du tror det har begåtts felaktigheter så dra ett pm till mig så lägger jag ut en utredning hos adminsen så får dom kolla loggar o.s.v. om vad som hänt när o.s.v... Jag är inte riktigt med på vad Kivie själv skulle kunna ha gjort fel i runt hans övergång från moderator till serveradmin samt hans avgång från denna position...
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:
farmfield skrev:Vad gäller att sluta ha moderationsrättigheter så måste detta utföras av en administrator, att i phpBB ta bort användarnamnet ut gruppen.
Okej kan säkert vara så, men som serveradmin så är men en slags administrator och kan utföra sådant va? Måste ha varit det jag gjort i så fall, var länge sedan och minnet börjar svika mig.
Jag kan inte svara på detta, jag har ju själv inga rättigheter & kan inte kolla heller, men det känns knappas osannolikt med grundläggande administrativa rättigheter i phpBB för en serveradmin.

Men, som sagt. Om någon misstänker att fel har begåtts så anmäl detta så gräver adminsen i loggarna. I övrigt fattar jag inte grejen med att diskutera vidare, speciellt inte så off topic som det är sett till trådämnet.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

farmfield skrev: Jag kan inte svara på detta, jag har ju själv inga rättigheter & kan inte kolla heller, men det känns knappas osannolikt med grundläggande administrativa rättigheter i phpBB för en serveradmin.
Nja, endast indirekt via databasen. Om detta är samma phpBB installation som jag installerade för ~3 år sedan så installerade jag den, satte upp ett admin konto och gav det kontot sedan till forumadmins (som jag *tror* var No1Viking). Efter det har jag inte haft några som helst särskilda rättigheter i forumet.

Sen kan jag ju såklart trixa via databasen men det är generellt sätt en dålig idé att trixa i en aktiv databas...
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

Farmfield, jag förvånas att du inte förstår vad jag har skrivit i den här tråden. Jag har lite dåligt med tid just nu, men jag upprepar ändå det jag skrivit. Jag har inte riktigt tid att upprepa mina inlägg, just nu.

Jag skriver mina åsikter i ett inlägg, jag anser att det är fel att plötsligt övergå till PM mitt i en viktig diskussion.

johanre och KiviE skriver att det är fel om serveradmin ändrar data i databasen. De skriver också att serveradmin inte editerar direkt i databasen. (Denna fråga hänger ju naturligtvis ihop med hur våra data i omröstningen skyddas.)

När KiviE slutade som mod så sade han att han att han "tar bort sig själv som mod" (Det är naturligtvis något helt annat än att byta primär grupp, som du beskriver. Det måste farmfield, alla moddar, admins och serveradmins veta.)

Dettta påstående kan jag bara tolka som att han ämnade "handhacka" databasen. (Man kan inte avgå som mod genom att byta primär grupp.)

När KiviE avgick som serveradmin så förefaller det som om databasens tabeller inte blev korrekt uppdaterade. En orsak till detta kan vara att man "handhackat" databasen.

Vid dessa två tillfällen finns alltså tecken på att någon kan ha ändrat direkt i databasen. johanre och KiviE håller med om att ett sådan förfarande vore fel och säger att serveradmins aldrig gör det.

- - - -
ycc skrev:
Det här är inte ett tydligt svar. Jag vill undanröja alla misstankar att serveradmins går direkt in i databasen ochförändrar data.
johanre skrev:
Nej, det gör vi inte. Hur vi sen skall kunna garantera det och "undanröja alla misstankar" vet jag inte.
- - - -

För att man skall kunna undanröja tvivel om att databasen handhackas av serveradmins så bör man ta fram loggarna från dessa två tillfällen och se av vem och hur Kivi befriades från sina rättigheter som mod resp serveradmin.

Jag upprepar att jag anser att Kivi och andra serveradmin gör ett bra jobb det är inte det det handlar om. Men om databasen blir handhackad så skall medlemmarna veta att så sker, I synnerhet som serveradmin säger att man inte gör det.

Det du skriver farmfield, "titeln satts manuellt" vad betyder det?

Hoppas jag förtydligat mig. Jag gör en resa på tisdag och har lite att packa och fixa och hinner inte skriva så mycket här.

Tyvärr verkar forum fungera som förut. kritiserar man ledningen eller vill förbättra systemet så skall man skriva PM istället för inlägg och diskussionen kallas pötsligt OT.

Självklart är detta en logisk fortsättning av diskusionen hur vi skyddar våra privata datas integritet, t.ex. hur man röstat.


- - -
johanre skrev
Sen kan jag ju såklart trixa via databasen men det är generellt sätt en dålig idé att trixa i en aktiv databas...
- - -
Det går ju mycket bra att ändra data i en aktiv mySQL databas, det är ju en stor finess med dessa queries, som jag fattat det.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

@YCC

Jag uppfattar det som du genom dom här frågorna misstänker att Kivie har gjort fel som du anser allvarliga. Det är väldigt otrevligt att ha en sån misstänkliggörande diskussion öppet tycker jag. Därför skrev jag att du bör anmäla detta om du tror det begåtts fel och gör du det utreder vi det här såklart. Men det här offentliga 'förhöret' av Kivie tycker jag är direkt osympatiskt.

Och precis som Johanre kan jag naturligtvis inte garantera att databasen aldrig har redigerats manuellt, men du gjorde en association till att Kivie måste ha gjort det om han ändrade grupp - vilket ju inte är korrekt. Vad som dock är korrekt är att man inte 'avgår' på riktigt förrän man ej längre har moderatorrättigheter.

Kivie säger att han ej manipulerat databasen och att han ev. tog bort sig själv som moderator med sina privilegier i phpBB - men att han dessutom kan minnas fel. So what..? Jag tror man är ganska säker på om man redigerat databasen manuellt nån gång iaf, det är inget man glömmer direkt...

Gällande titel (i phpBB) så kan man koppla titel till en viss grupp men också sätta titel på en medlem utan att denne ingår i en grupp. Jag bad t.ex. Hund att idag sätta titeln serveradmin på alla som har den positionen - det var nämligen bara Lars som hade den av våra serveradmins.

Till sist är Kivie inte serveradmin sedan ett bra tag så det inte administrationen du öppet kritiserar utan du kritiserar en tidigare medlem i den, det tycker jag är stor skillnad.

Men det här är väldigt enkelt löst. Jag har fullt förtroende för dig som fd. medlem i administrationen. Jag ber nån admin lyfta in dig så du får kolla läget själv om du vill. Öppnare än så kan vi väl inte bli, eller?
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Peetra »

Att kolla ip-adresser är totalt onödigt enligt mig. Min pojkvän använder just nu mitt Internet och jag kan garantera att han är nån annan än jag.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

ycc skrev: När KiviE slutade som mod så sade han att han att han "tar bort sig själv som mod" (Det är naturligtvis något helt annat än att byta primär grupp, som du beskriver. Det måste farmfield, alla moddar, admins och serveradmins veta.)

Dettta påstående kan jag bara tolka som att han ämnade "handhacka" databasen. (Man kan inte avgå som mod genom att byta primär grupp.)
Det kan också vara så enkelt att Kivie bara minns fel. :)
Alternativt : du drar förhastade slutsatser.
ycc skrev:När KiviE avgick som serveradmin så förefaller det som om databasens tabeller inte blev korrekt uppdaterade. En orsak till detta kan vara att man "handhackat" databasen.
ycc skrev:För att man skall kunna undanröja tvivel om att databasen handhackas av serveradmins så bör man ta fram loggarna från dessa två tillfällen och se av vem och hur Kivi befriades från sina rättigheter som mod resp serveradmin.
OK, men vilka loggar? Det enda vi kan få fram via systemloggarna är tidpunkten för en ssh inloggning och eventuellt vilken användare som loggade in i databasen. Däremot så står det inget i .mysql_history om en ändring av databasen för vare sig Kivie eller någon annans räkning. .mysql_history har dessutom inga tidsstämplar.
ycc skrev:Det går ju mycket bra att ändra data i en aktiv mySQL databas, det är ju en stor finess med dessa queries, som jag fattat det.
Det var inte det jag menade; jag syftade på att om man skall göra en sådan ändring så skall man ha mycket bra koll på hur alla relationer i databsen påverkas. Annars blir det förmodligen fel.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Konservburk »

Hund lade till KiviE till gruppen Global moderatorer 2008-03-29 13:00
andol lade till KiviE till gruppen Serveradmin 2009-02-09 13:55
KiviE tog bort sig själv från gruppen Global moderatorer 2009-02-11 16:00
KiviE tog bort sig själv från gruppen Serveradmin 2009-11-03 19:01


Att det öht finns loggat tyder på att Kivie inte pillade direkt i databasen när han tog bort sig själv från grupperna.

När det gäller att titeln blev kvar så beror det på att gruppen Serveradmin inte har någon titel kopplad till sig, utan titeln har istället varit kopplad direkt till användarna. Jag vet inte vem som har valt att göra på det sättet, eller varför, men det verkar onödigt omständigt.

Och slutligen det där med att serveradmin aldrig skulle ha pillat direkt i databasen, det är inte sant. Jag vet att Lars bytte till det nya temat för alla användare på det sättet nyligen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av vulfgar »

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av vulfgar »

Att man undrar hur det fungerar med behörigheter mm innebär inte att man misstänker att någon överskidit befogenheter osv.

För egen del tycker jag det är sunt att fråga och ifrågasätta. Dessutom saknar jag ycc som moderator, skulle gärna vilja ha in honom igen. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

Konservburk skrev:Hund lade till KiviE till gruppen Global moderatorer 2008-03-29 13:00
andol lade till KiviE till gruppen Serveradmin 2009-02-09 13:55
KiviE tog bort sig själv från gruppen Global moderatorer 2009-02-11 16:00
KiviE tog bort sig själv från gruppen Serveradmin 2009-11-03 19:01


Att det öht finns loggat tyder på att Kivie inte pillade direkt i databasen när han tog bort sig själv från grupperna.
Då var det klarlagt. Bra.
När det gäller att titeln blev kvar så beror det på att gruppen Serveradmin inte har någon titel kopplad till sig, utan titeln har istället varit kopplad direkt till användarna. Jag vet inte vem som har valt att göra på det sättet, eller varför, men det verkar onödigt omständigt.
Mycket. Det kan vål nån av er admins lösa vid tillfälle bara, lägga titeln till gruppen - as simple as. :)
Och slutligen det där med att serveradmin aldrig skulle ha pillat direkt i databasen, det är inte sant. Jag vet att Lars bytte till det nya temat för alla användare på det sättet nyligen.
Det tror jag inte nån sagt, vi som uttalat oss har inte haft kännedom om att sådant gjorts. Huruvida det är lämpligt att göra så får andra avgöra, jag är inte tillräckligt haj på mysql för att kunna avgöra hur lämpligt detta är - utgår dock ifrån att det, som med det mesta, handlar om hur kompetent man är.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av Peetra »

ycc skrev:
Man kanske skall byta mySQL lösenord varje månad och då gå igenom vilka som har behov av lösenordet? Man måste nog också se till att bara de admins som behöver har founder-status ?
Jag vill rätta lite ang. founderstatus.

Jag har grundarstatus på forumet, pga att min uppgift innebär att vara professionell phpBB3-expert (eller nåt sånt, men iallafall behöver jag det) jag har däremot inte moderationsbehörigheter som standard, utan tar dem (iom grundarstatus så har jag den behörigheten att jag kan vid behov) då jag har tid, eller då jag är inne ensam å det behövs, dvs jag moddar ganska slappy. :)

Vad jag INTE har är direkt tillgång till databasen. Iofs så vet jag hur jag får den, men att använda denna kunskap för att få personliga intressen ()jfr kolla omröstn. uppfyllda) anser jag som förkastligt. Dessutom skulle det ta en hel del tid (jfr serveradmin, som ser direkt) att få det rätta. Ungefär 45-90 minuter, vilket för mig personligen inte är värt jobbet, ;-) ;-)
Jag vet att Lars bytte till det nya temat för alla användare på det sättet nyligen.
Detta beteende hoppas jag att inte kommer att upprepas, eftersom det innebär risker för forumet i sig självt, kankse vi ska ha serveradmins som phpBB3-admins också så att det inte kan ske databas-missöden pga att man pillar i SQL?
Användarvisningsbild
northface
Inlägg: 501
Blev medlem: 15 dec 2007, 02:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av northface »

Det är ju häpnadsväckande att se dessa insinuationer mot de fåtal seriösa och kompetenta personer som finns kvar på forumet. Som serveradministratör ska man ha tillgång till databasen för att kunna fullgöra sina uppgifter.
Started out with nothing and have most of it left
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av ycc »

Stort tack för att loggarna togs fram. Det är jättebra när sådana här frågor kommer upp. Att titeln inte var kopplad till gruppen ger ju en bra förklaring varför Kivis titel hängde kvar.
KiviE tog bort sig själv från gruppen Global moderatorer 2009-02-11 16:00
KiviE tog bort sig själv från gruppen Serveradmin 2009-11-03 19:01
Jag förstår dock fortfarande inte hur man kan ta bort sig själv ur en grupp utan att vara gruppledare för den gruppen eller admin? Jag tror andol gick ur projektgruppen på samma sätt?

Jag tror det stod att mitt förfarande var osympatsikt och att jag försöker hänga ut enskila personer. Det handlar inte om det. Våra serveradmins har jobbat bra och i det här fallet är ju t.ex. Kivi dessutom trevlig. Det handlar om att ha professionella rutiner för att skydda våra personliga datas integritet.

Peetra skrev:
Jag har grundarstatus på forumet
...
Vad jag INTE har är direkt tillgång till databasen.

Genom att vara founder tror jag du har tillgång till databasen via backup.

---

Trevligt att vulfgar också verkar värdesätta denna diskussion:

vulfgar skrev:
Att man undrar hur det fungerar med behörigheter mm innebär inte att man misstänker att någon överskidit befogenheter osv.
För egen del tycker jag det är sunt att fråga och ifrågasätta.

Jag har lite brådis just nu. Jag hinner inte skriva så mycket mer i denna tråd. Tack för att loggarna togs fram och att jag fått svar på en del av mina frågor. Frågan rör alltså hur man skaffar sig bra rutiner, informerar medlemmarna i största möjliga utsträckning samt skyddar enskilda medlemmars privata data på bästa sätt.


Edit: Meningen om titeln i st. 1 tillagd.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av johanre »

ycc skrev: Jag förstår dock fortfarande inte hur man kan ta bort sig själv ur en grupp utan att vara gruppledare för den gruppen eller admin? Jag tror andol gick ur projektgruppen på samma sätt?
Kontrollpanelen -> Användargrupper -> Ändra Medlemsskap. Välj gruppen du vill ta bort dig själv ifrån -> Välj "Lämna vald grupp" -> Klicka "Skicka"

Klart! :)
ycc skrev: Frågan rör alltså hur man skaffar sig bra rutiner, informerar medlemmarna i största möjliga utsträckning samt skyddar enskilda medlemmars privata data på bästa sätt.
Hhhmm, den är tuffare att reda ut och måste i så fall definieras i termer av vad du vill åstadkomma. Jag kan se ett ganska brett spektrum av tolkningar på vilken arbetsinsats ett sådant krav ger. Så när du har tid får du gärna förtydliga exakt hur långt du vill gå i frågan.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av ycc »

Tack för svaret Johan. Om det stämmer det som JohanRE skriver så anser jag att frågan om Kivis agerande har blivit fullständigt belyst. (och det handlar som sagt inte om Kivi utan om hur hans agerande avspeglar våra rutiner.)

Jag vill bara att det bekräftas att man kan "avmodda" sig själv. Som tidigare skrivits så är jag och kanske andra lite förvånade över detta:

farmfield skrev:
Man kan inte ta bort sig själv sett till moderationsrättigheterna men man kan välja vilken grupp man skall visas som.

http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=2101703

Måste rusa nu, tack för alla svar.

Edit: Lade till tack.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av johanre »

ycc skrev:Om det stämmer det som JohanRE skriver så anser jag att frågan om Kivis agerande har blivit fullständigt belyst. (och det handlar som sagt inte om Kivi utan om hur hans agerande avspeglar våra rutiner.)

Jag vill bara att det bekräftas att man kan "avmodda" sig själv. Som tidigare skrivits så är jag och kanske andra lite förvånade över detta:
Kolla själv i din kontrollpanel - så kan alla göra. :)
Användarvisningsbild
northface
Inlägg: 501
Blev medlem: 15 dec 2007, 02:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av northface »

@ycc
"Frågan rör alltså hur man skaffar sig bra rutiner, informerar medlemmarna i största möjliga utsträckning samt skyddar enskilda medlemmars privata data på bästa sätt."

Det må vara hänt. Men dina medel för att nå "professionella rutiner för att skydda våra personliga datas integritet" är förkastlig och oprofessionell.

Tittade som hastigast i ett av dina inlägg: "kan jag bara tolka" - "så förefaller det som om" - "kan vara att man" - "finns alltså tecken på" och nu senast "Om det stämmer det som", dvs fullt med antydningar som berör serveradmins.

Skriv istället hur du vill ha det!
Started out with nothing and have most of it left
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Behörigheter och forumets databas

Inlägg av ycc »

Jag kan inte testa, jag är inte mod nu. Det skulle ju inte heller visa hur forumet funkade på den tiden.

Det här är alltså första gången jag hört att någon "avmoddat" sig själv. Jag själv och andra har fått begära, ibland flera gånger, hos admins att bli avmoddade.

Hade man kunnat ta bort sig ur mod-gruppen själv hade man ju helt enkelt kunnat hänvisa till detta istället för att låta admins "avmodda".

De som var mods och admins då borde ju i alla fall ha en uppfattning.

Det jag säger stöds ju bl.a. av citatet från Farmfield och länken till PHPBB. Dessa finns ju tillgängliga i mitt förra inlägg.

Skall man belysa dessa händelser fullständigt måste man försöka ta reda på om det, vid de aktuella tillfällena, var möjligt att ta bort sig själv ur mod- och serveradmin-grupperna, samt i andols fall projektgruppen. Jag tror, som sagt, att fler än jag haft uppfattningen att det inte varit möjligt.

När det gäller denna diskussion, så tycker jag att jag har försökt förklara motivet i tidigare inlägg. Det handlar inte om enskilda personer. Lite löjligt exemplel kanske: Om en lag infördes som sade "Ärkebiskopens deklaration går vi inte igenom för han/hon är är så ärlig." Så skulle jag vända mig mot den också. ;)

Edit:
känt till -> haft uppfattningen
tillägg: samt i andols fall projektgruppen
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 23 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Forum"