Maverick Alfa 3 ute!

Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av pun »

ele skrev:
Well har en sådan dator som alltid fungerar intel rätt igenom :D brukar aldrig vara bekymmer med intelkretsar. (Dell Latitude D620 trimmad :D )
Jo man kan ju inte låta Intel "rule the world"..... ;)

Har kört kombinationen Intel-nVidia sedan "stenåldern"....sviker inte.. 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av ZX Spectrum »

Någon som vet om Firefox 4 kommer att inkluderas som default i Maverick?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Rune.K »

Alfa 3 låter bra, det kanske är dags att fippla lite med Maverick.
Tar för givet att Kubuntu Maverick oxå är på alfa 3-stadiet.
Rätt/Fel?

Ser att Intel i kombination med Nvidia är populärt, har själv sammalunda, så Maverick lär funka bra på min dator. ;D
Intelisterna har en fin bild, blå bakgrund med texten "Intel inside Idiot outside".
Det är så en modern dator och ett modernt OS ska vara! :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Någon som vet om Firefox 4 kommer att inkluderas som default i Maverick?
Läste på OMG Ubuntu att den inte skulle det... Men kan inte tänka mig att dom inte kör den via metapaketet ändå, allt annat vore ju patetiskt när FF4 är så nära release...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Rune.K »

Går att installera FF4 själv.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Går att installera FF4 själv.
Jojo, men autouppdatering är ju 'the shit', allt annat är imo oacceptabelt... Fattar ju hur utvecklarna tänker, det där med stabila versioner o.s.v. men viss mjukvara går utanför det där - FF är ju definitivt en av dessa... ::)

Titta på det så här. Nån frågar om Ubuntu 10.10. Firefox kommer upp. Dom frågar om det är sista versionen. Att svaret blir -"Nej, Firefox 4 kommer först i april med Ubuntu 11.04", ja det känner man ju direkt hur illa det låter... :-[
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:
Rune.K skrev:Går att installera FF4 själv.
Jojo, men autouppdatering är ju 'the shit', allt annat är imo oacceptabelt... Fattar ju hur utvecklarna tänker, det där med stabila versioner o.s.v. men viss mjukvara går utanför det där - FF är ju definitivt en av dessa... ::)

Titta på det så här. Nån frågar om Ubuntu 10.10. Firefox kommer upp. Dom frågar om det är sista versionen. Att svaret blir -"Nej, Firefox 4 kommer först i april med Ubuntu 11.04", ja det känner man ju direkt hur illa det låter... :-[
då får det bli ArchLinux, FF4 är väl ett måste för alla glada surfare.
btw du ser ju ut som en riktig surfare om det är du på bilden du brukar visa vill säga.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:btw du ser ju ut som en riktig surfare om det är du på bilden du brukar visa vill säga.
Inomhus, HTC Hero's halvkassa kamera ihop med dålig vitbalans skapar den effekten, det vet alla f.d. professionella fotografer... ;)

Men för att gå tillbaka till ämnet. Ubuntu vill vara distributionen med det stora D'et, det vet vi ju. Men vissa grejer är inte bra. Att Flash och vissa codecs inte fungerar 'out of the box' är ju illa nog, men att dom i slutfasen av en av de bärande medföljande programvarorna är så låsta i rutinen att program endast uppdateras i sina sub-versioner blir i detta fall imo riktigt illa...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev: Jojo, men autouppdatering är ju 'the shit', allt annat är imo oacceptabelt... Fattar ju hur utvecklarna tänker, det där med stabila versioner o.s.v. men viss mjukvara går utanför det där - FF är ju definitivt en av dessa... ::)

Titta på det så här. Nån frågar om Ubuntu 10.10. Firefox kommer upp. Dom frågar om det är sista versionen. Att svaret blir -"Nej, Firefox 4 kommer först i april med Ubuntu 11.04", ja det känner man ju direkt hur illa det låter... :-[
Man får väl slänga in typ denna i förråden:

ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa

Borde fixa autouppdateringarna.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Rune.K »

Arch modell med löpande uppdateringar är ju klart bättre, men det är förstås inget för ett kommersiellt företag som vill sälja till företag och liknande.
Vill man ha det absolut senaste så laddar man förstås ner direkt från programmets hemsida utan omvägar.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Man får väl slänga in typ denna i förråden:

ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa

Borde fixa autouppdateringarna.
Jojo, att det går att lösa förstår jag, vad jag reagerar emot är Ubuntu-utvecklarnas rutiner att endast stöda större versionsuppgraderingar på underliggande mjukvara ihop med Ubuntu's egen uppgradering...

Jag är rätt säker på att en hel del newbies kommer ställa frågan om hur man uppdaterar till Firefox 4 efter den är släppt och ihop med den frågan kommer man undra varför uppdateringen inte kom automagiskt - det gör den ju i Windows, OS X o.s.v...

Det är helt enkelt inte bra för användarupplevelsen...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:
Man får väl slänga in typ denna i förråden:

ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa

Borde fixa autouppdateringarna.
Läget:

RC versionen av Firefox 4 är planerad att börja i Oktober.

https://wiki.mozilla.org/Releases

https://wiki.mozilla.org/Firefox/4/Beta

Eftersom jag nu också kör FF4 från Ubuntu Mozilla Daily så noterar jag att den precis nått någorlunda stabilitet för att kunna användas längre stunder.

Ubuntu Mozilla Daily har just nu en stor nackdel att den också upppgraderar Firefox 3.6 till 3.7 utan "nördiska" åtgärder.

Problemet:

Det finns sedan inte nog med tid för att stabilisera en helt ny version av Firefox inkl Xulrunner 2.0 som den körs med. Man skulle kunna tänka sig en förhansutgåva i arkivet men troligen inte (jag har frågat utvecklare).

Det finns sedan ingen applikation som har sådan tungt supportbehov som just Firefox.....minsta sak som inte funkar så blir det ramaskri...

- tex Addons, Bankid, e-leg, e-leg vet jag brukar ta tid att ändra version för.

Förmodligen så blir steg 1 att man lägger Firefox 4 i det här ppa:t

Firefox Stable Channel:
https://launchpad.net/~mozillateam/+arc ... fox-stable

Sen måste man då göra ett tyngre SRU-förfarande om man ska ha in "foxen" i Mavericks arkiv.... tror det är mindre troligt.https://wiki.ubuntu.com/StableReleaseUpdates

En till viktig sak är att många måste ha 2 versioner av Firefox installerat för att klara tex e-leg.....

EDIT Ubuntu har då tidigare drabbats av ett större bakslag när man körde med en icke färdig version, senast Firefox 3 och Hardy, foxen hade en tung bugg med sql-hanteringen av sina databaser.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Bowmore »

Har ett litet irriterande fel som jag sett flera (alla?) också drabbats av.

Om man inte har automatisk inloggning så startar gdm om första gången när man trycker Enter. Vid automatinloggning händer samma sak första gången då man ska ange lösenord för en app. I båda fallen kommer man tillbaks till gdm-inloggningen, loggar in och därefter verkar allt fungera.

Finns en bugg skriven som jag bekräftat
On my first attempt to log in, GDM crashes and restarts
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av vulfgar »

Aha, jag trodde det var jag som skrev fel lösenord. :P

Jag har råkat ut för detta ett par gånger, men inte hela tiden, så jag kanske inte drabbats av buggen utan det kanske är jag som skrivit in fel lösen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Bowmore »

Nix, alla är inte drabbade av den buggen.

I mitt fall kan jag logga in om jag använder musen istf Enter-tangenten men problemet ligger där latent så om jag senare bekräftar ett lösenord med Enter så blir jag avloggad och gdm startar om det första gången :o

Har ytterligare två Maverick, en på btrfs och en är UNE och de kraschar inte.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av pun »

Nope jag har inte GDM_Enter buggen........

------------------------

Efterdyningarna till den gräsligt fula bakgrunden.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/625193


--
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Maverick Alfa 3 ute!

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Efterdyningarna till den gräsligt fula bakgrunden.
Mer än väntat.

Seb24 (aka Seb117 på OMG) fick inspirationen från OMGs eftersnack ;)
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/08/ubun ... paper.html
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"