Vad är det för fel på forumet?

Diskussion gällande forumet
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av ubot »

Jag klickar på "Submit" för att posta ett inlägg och hjulet i Firefox snurrar men hamstern är död. Det händer ju ingenting. Jag klickar då en gång till får då upp att inlägget redan är postat varför det blir en dubbelpost om jag klickar igen. Det verkar som om forumet är trögt på något sätt. Det här problemet inträffar enbart på det här forumet så skyll inte på min dator eller webbläsare. Vad är det för fel på Ubuntus forum? Det är irriterande att inte få upp en ny sida om posten har gått iväg och minst lika irriterande att behöva radera dubbelposter. Är det någon mer än jag som upplever att forumet "muppar" sig så här?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av farmfield »

Du kan väl inte skylla på oss om din hamster dött? ;)

Jag upplever det där ibland, men bara när jag har dålig uppkoppling, t.ex. surfar via mobilen... Jag utgår ifrån att detsamma inte är ditt problem dock..?
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Kirill »

Det är som farmfield skriver, och det har inget med forumet att göra utan med ens anslutning som inte hämtar informationen tillräckligt snabbt!

:)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Rune.K »

@ ubot
Det är lätt att kolla om det är forumet eller inte.
När man har problemet som du beskriver, kan man öppna en ny flik och surfa till en något annat på det här forumet. Rullar det på snabbt och hamstern är glad så vet man om det är ens uppkoppling till forumet eller om det är fel på forumet. ;D
Det går förstås bara att kolla när hamstern är trött. ;)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Kirill »

Utanför ämnet: Vilken hamster är det ni snackar om förresten! :P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Rune.K »

Pontus Öhman skrev:Utanför ämnet: Vilken hamster är det ni snackar om förresten! :P
Se första inlägget!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av CryingFreeman »

Registrera dig på våra lokala epostlistor
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Rune.K »

För att återgå till ubot's fråga "Vad är det för fel på Ubuntus forum?", så har även jag upplevt att det tar tid att posta ett inlägg ibland.
Att skylla på internetförbindelsen är väl bara att göra det lätt för sej...men...men ;)
En skillnad när du postar ett inlägg så ska det skrivas på en hårddisk, jämfört med att bara läsa i forumet.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Peetra »

Lustigt att jag aldrig haft problem med speeden här på ubuntu-se, jag har ganska långsamt internet och huvuddatorn är över fyra år gammal med för litet grafikkort och snålt med minne. Ala foryum kan få tillfälligt många anrop till databasen och enligt Murphys lag så kan det väl vara så att det är samma användare som råkar ut för det flera gånger irad. Om man vill undersöka och hitta något ordentligt svar borde man få tag på flera användare som under en rimligt lång tidsperiod loggar exakt tidpunkt för sina problem.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av farmfield »

Vi vet ju att servern vi kör på inte är den snabbaste... Vi testade ju AJAX-chatten en gång - den länkar ju in i phpBB's databas då - och med 5-6 som chattade låste sig typ hela forumet i 5 minuter... ::)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av johanre »

Suck... jag har länge suttit på rejäl hårdvara som skulle kunna användas för ubuntu-se.org, saknar "bara" en Internet lina i lämplig datorhall...
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Peetra »

farmfield skrev:. Vi testade ju AJAX-chatten en gång - den länkar ju in i phpBB's databas då - och med 5-6 som chattade låste sig typ hela forumet i 5 minuter... ::)
Då hade ni endera fel chat-MOD eller AJAXen felkonffad vill jag påstå. :P
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av ubot »

farmfield skrev:Du kan väl inte skylla på oss om din hamster dött? ;)

Jag upplever det där ibland, men bara när jag har dålig uppkoppling, t.ex. surfar via mobilen... Jag utgår ifrån att detsamma inte är ditt problem dock..?
Jag sitter på Bredbandsbolagets fiber på 2Mbit/s upp/ner, dvs inte mobilt bredband, och andra forum krånglar inte. Jag tycker att det har inträffat lite många gånger på det här forumet för att det ska vara en slump, men, men...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av johanre »

Du är inte helt ute och cyklar, ubot. ubuntu-se.org servern är en virtuell maskin och de virtuella CPU:erna går emellanåt på högvarv. Hur prestandan är för den fysiska servern vet jag inte, men får kanske kolla upp det.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är det för fel på forumet?

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:
farmfield skrev:Du kan väl inte skylla på oss om din hamster dött? ;)

Jag upplever det där ibland, men bara när jag har dålig uppkoppling, t.ex. surfar via mobilen... Jag utgår ifrån att detsamma inte är ditt problem dock..?
Jag sitter på Bredbandsbolagets fiber på 2Mbit/s upp/ner, dvs inte mobilt bredband, och andra forum krånglar inte. Jag tycker att det har inträffat lite många gånger på det här forumet för att det ska vara en slump, men, men...
Jag tror att det är fler som klagat på samma sak, lite osäker dock.
Själv har jag också råkat ut för det, men bara en eller två gånger.

Men gör som så att när nästa gång det händer, öppna en ny flik och surfa in på forumet. Läs gärna något gammalt så att det inte ligger cachat någonstans.
Det är för att utesluta dålig internetuppkoppling.
Och även eventuell skillnad i skriv och läshastighet på servern.
Hänger du med i resonemanget?
Det är ju ingen Big Deal men felsökning kan vara kul, speciellt om någon annan gör den. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum"