Bortmoddade inlägg.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Grön Göling »

Måste ifrågasättandet av admins åtgärd alltid tas i pm till admins?
Får man inte göra ett offentligt ifrågasättande utan att bli bortmoddad?
Jag är litet brydd.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av pun »

Jag har redan föreslagit U-Fs lösning på denna frågeställning.

Om man bara orkar läsa några trådar i U-Fs resolution tavla så fattar man hur det funkar.

Moderatorernas åtgärd får då stå till svars mot en admin och den som känner sig förorättad kan föra sin talan.

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=123

För detta behövs det då högklassiga admins som brinner för sin sak.... som då U-F har.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Ulsak »

Grön Göling skrev:Måste ifrågasättandet av admins åtgärd alltid tas i pm till admins?
Får man inte göra ett offentligt ifrågasättande utan att bli bortmoddad?
Jag är litet brydd.
det stjäl bara energi om alla lättkränkta får orera om inbillade oförrätter öppet i tavlorna.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:
Grön Göling skrev:Måste ifrågasättandet av admins åtgärd alltid tas i pm till admins?
Får man inte göra ett offentligt ifrågasättande utan att bli bortmoddad?
Jag är litet brydd.
det stjäl bara energi om alla lättkränkta får orera om inbillade oförrätter öppet i tavlorna.
Nej det gäller att göra ribban på vad som är acceptabelt fullt synligt för alla och varför.

Här är ett hårt exempel men admin viker sig inte.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1560646

Ett annat bra exempel där användaren accepterar Matthews beslut
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1567546

Själv har jag fått en "infraction" av en moderator men accepterade det utan protester..... en infraction är då tidsbegränsad och nollställs efter en tid om man sköter sig.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Katt »

Grön Göling skrev:Måste ifrågasättandet av admins åtgärd alltid tas i pm till admins?
Får man inte göra ett offentligt ifrågasättande utan att bli bortmoddad?
Jag är litet brydd.
Håller med Ulsak, det är oerhört påfrestande med, ofta långa, "bråkiga" trådar.
Forumet är till för support och socialt umgänge med Linux som ledstjärna, inte en arena för dispyter. Att ta klagomål i öppna trådar hade vart idylliskt, men gör tyvärr mer skada än nytta. Speciellt då forumet haft en lång historia av bråkstakar och konstigt folk med konspirationsteorier och allt vad det nu vart, som inte är sena med att hoppa in i trådarna och bre på med osämja.

Skickar man ett pm till administratörer och moderatorer med synpunkter så är man dessutom säker på att alla får medelandet och eventuella fel blir åtgärdade mycket snabbare.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Lao Tzu »

Katt skrev:Skickar man ett pm till administratörer och moderatorer med synpunkter så är man dessutom säker på att alla får medelandet och eventuella fel blir åtgärdade mycket snabbare.
Så sant så. Får vi frågor eller klagomål om en moderering kollar vi upp den och tar ett gemensamt beslut. Alla kan göra misstag men förvånansvärt ofta går de också att åtgärda (som till exempel att ändra ett felaktigt modereringsbeslut). Detta går snabbare och enklare om det sker via PM eftersom man slipper riskera att moderera en massa bråkiga trådar om felmoderering vilket tar tid och kraft från att komma fram till rätt beslut om den ursprungliga, tveksamma, modereringen.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av farmfield »

Man kan också skicka ett pm till mig så gräver jag i det om det verkar finnas skäl att göra så - jag står ju 'utanför' moderatorkåren. :)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Man kan också skicka ett pm till mig så gräver jag i det om det verkar finnas skäl att göra så - jag står ju 'utanför' moderatorkåren. :)
Det ska INTE enligt min mening ske via PM utan det ska ske på ett synligt för alla transparent sätt så att alla känner till vad som gäller.

"flumnissar"..... :P
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Hund »

Nämn ett forum som sköter detta via forumet och inte via PM?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Konservburk »

Grön Göling skrev:Måste ifrågasättandet av admins åtgärd alltid tas i pm till admins?
Får man inte göra ett offentligt ifrågasättande utan att bli bortmoddad?
Jag är litet brydd.
Det du inte ska göra är att posta frågor om modereringen i samma tråd som just blivit modererad. Undrar du något om genoförd moderering så är det lämpligast att fråga moderatorn direkt via PM. Vill du ifrågasätta offentligt så går det också för sig, men som sagt inte i tråden som blivit modererad. Glöm bara inte att underätta moderatorn om ditt offentligta ifrågasättande. Annars riskerar du att moderatorn aldrig ens läser dina klagomål och därför inte heller har möjlighet att bättra sig.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av pun »

Konservburk skrev:
Grön Göling skrev:Måste ifrågasättandet av admins åtgärd alltid tas i pm till admins?
Får man inte göra ett offentligt ifrågasättande utan att bli bortmoddad?
Jag är litet brydd.
Det du inte ska göra är att posta frågor om modereringen i samma tråd som just blivit modererad. Undrar du något om genoförd moderering så är det lämpligast att fråga moderatorn direkt via PM. Vill du ifrågasätta offentligt så går det också för sig, men som sagt inte i tråden som blivit modererad. Glöm bara inte att underätta moderatorn om ditt offentligta ifrågasättande. Annars riskerar du att moderatorn aldrig ens läser dina klagomål och därför inte heller har möjlighet att bättra sig.
Jo men skapa då en tavla där det här sker med transparens om den förorättade vill få saken offentligt belyst.....!!

Vi lever vl för böfvelen inte i en bananrepublik....
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Ulsak »

Vi lever vl för böfvelen inte i en bananrepublik....
vi behöver för den skull inte leva upp till nån slags offentlighetsprincip till förbannelse. Är du missnöjd tar det via PM till admins, är du nöjd sprider du det i andra forum.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Jo men skapa då en tavla där det här sker med transparens om den förorättade vill få saken offentligt belyst.....!!

Vi lever vl för böfvelen inte i en bananrepublik....
Imo har vi tillräckligt med tjafs som det är, jag ser risken som att en sån tavla skulle bli ytterligare grogrund...

Och sen är vi ju inte sååå jättekritiserade för vår moderation - inte som jag uppfattat det iaf...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:Jo men skapa då en tavla där det här sker med transparens om den förorättade vill få saken offentligt belyst.....!!

Vi lever vl för böfvelen inte i en bananrepublik....
Imo har vi tillräckligt med tjafs som det är, jag ser risken som att en sån tavla skulle bli ytterligare grogrund...

Och sen är vi ju inte sååå jättekritiserade för vår moderation - inte som jag uppfattat det iaf...
Nejdå...... postar länken igen !

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=123

Måhända är problemet att det finns admins som snarast bör avgå...
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bortmoddade inlägg

Inlägg av Ulsak »

alltså, är det vi som är otydliga? hade vi velat ha en "Resolution"-centeir, hade vi skapat det. Vi anser att det blir bättre dialog om man sköter sånt enskilt eftersom det är väldigt få som har problem med att tolka våra forumsregler.

sen kan jag inte komma på en enda admin som skött sig mindre bra än utmärkt, så här ska inte avgås ett dugg.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Konservburk »

pun skrev:Jo men skapa då en tavla där det här sker med transparens om den förorättade vill få saken offentligt belyst.....!!
Det är vad forum-kategorin (bland annat) är till för. Blir offentliga klagomål på modereringen vanligare så skulle det kunna vara läge med en separat kategori. Men som det ser ut nu så saknas underlaget.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:alltså, är det vi som är otydliga? hade vi velat ha en "Resolution"-centeir, hade vi skapat det. Vi anser att det blir bättre dialog om man sköter sånt enskilt eftersom det är väldigt få som har problem med att tolka våra forumsregler.

sen kan jag inte komma på en enda admin som skött sig mindre bra än utmärkt, så här ska inte avgås ett dugg.

Nej jag anser din syn som rent "flum" och inte förenligt med den transaprens som skall förekomma om någon känner sig "förorättad".

Vitsen är att det blir mycket tydligt för alla vad som gäller, måhända så blir det några "kverulanter" som gnölar i början men sen så ska det bli lugnt.

U-Fs admins är förstklassiga och klarar det med galans.....

Läs några trådar så ser du... !!!!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bortmoddade inlägg

Inlägg av Ulsak »

pun skrev:
Ulsak skrev:alltså, är det vi som är otydliga? hade vi velat ha en "Resolution"-centeir, hade vi skapat det. Vi anser att det blir bättre dialog om man sköter sånt enskilt eftersom det är väldigt få som har problem med att tolka våra forumsregler.

sen kan jag inte komma på en enda admin som skött sig mindre bra än utmärkt, så här ska inte avgås ett dugg.

Nej jag anser din syn som rent "flum" och inte förenligt med den transaprens som skall förekomma om någon känner sig "förorättad".

Vitsen är att det blir mycket tydligt för alla vad som gäller, måhända så blir det några "kverulanter" som gnölar i början men sen så ska det bli lugnt.

U-Fs admins är förstklassiga och klarar det med galans.....

Läs några trådar så ser du... !!!!
jag har läst och begrundat (för längesen jag har varit med i U-F i tre år!!) det kan finnas ett behov av detta på ett såpass stort forum, men inte här. Jag fattar inte varför du använder ordet "flum". Min syn är tydlig: det här ingen värmestuga för kverulanter och rättshaverister. Support och konstruktiva diskussioner hur vi marknadsför Ubuntu, det självklara alternativet till de stora ofria operativsystemen..
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bortmoddade inlägg

Inlägg av pun »

Ulsak skrev: jag har läst och begrundat (för längesen jag har varit med i U-F i tre år!!) det kan finnas ett behov av detta på ett såpass stort forum, men inte här. Jag fattar inte varför du använder ordet "flum". Min syn är tydlig: det här ingen värmestuga för kverulanter och rättshaverister. Support och konstruktiva diskussioner hur vi marknadsför Ubuntu, det självklara alternativet till de stora ofria operativsystemen..
Jo men du missuppfattar den sk "transparensen"..... det handlar ju om att göra det helt tydligt för alla vad som gäller och det görs INTE via PM... om inte så är det "flum" och "bananrepublik"...
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bortmoddade inlägg.

Inlägg av Ulsak »

det handlar ju om att göra det helt tydligt för alla vad som gäller och det görs INTE via PM.
ah, sorry.. då är vi egentligen i samma skyttegrav men inte överens med vilka vapen vi ska använda...
Skriv svar

Återgå till "Forum"