Vad är så hemligt på månen?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

På den militära kartan över månen så har det länge varit ställen som medvetet suddats ut, på den senaste versionen av kartan så är det istället helt svart. Vad är det som de amerikanska myndigheterna försöker dölja? ???


Clementine Lunar Map

http://www.nrl.navy.mil/clm/
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

På kordinaterna 70° Lattitude 137° Longitude så ser man att det är suddat.

http://img269.imageshack.us/img269/2538/moon001.gif


// delad inlägg, resten på http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 60&t=50461
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 6 gånger.
Anledning: Peetra
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Christian Johansson »

Det är ju mängder av astronomer (som inte är kopplade till den amerikanska militären) och amatörer som har tittat på månen genom åren så om där finns något anmärkningsvärt så tycker man att det borde ha kommit fram.

[Edit] ... såvida det inte ligger på baksidan av månen för den kan man inte se från jorden.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av farmfield »

Nu vet jag iof inte vilken upplösning bilderna har men vette katten om inte delar av vad dom gjort under dom antal ggr dom varit där - såväl med folk som med sonder - att vissa delar kan ha militära kopplingar som av olika skäl fortfarande kan vara sekretessbelagda...

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nen ... 1980-talet

Sen om det specifika exempel du ger är medvetet suddat eller ett allmänt bildproblem är dock svårt att avgöra - dock ser det ju ut att vara något slags 'objekt' som är 'suddat' så det kan ju vara något 'censurerat'...
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Katt »

Garanterat en smurf, kan inte tänka mig något annat som man vill dölja på månen.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Hylas »

Aliens! Äntligen! ;D
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

Katt skrev:Garanterat en smurf, kan inte tänka mig något annat som man vill dölja på månen.
Det måste vara en väldigt stor smurf, jag har för mig att 1 pixel på bilden motsvarar 1 kilometer. ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:Aliens! Äntligen! ;D
Säg inte så... Jag ligger helt i linje med Hawking i denna fråga - vi är troligtvis myror (alt. 'mat') för en utomjordisk ras kapabel att resa mellan stjärnorna - och detta bådar gott inför ett möte... :-X
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Katt »

Andersen skrev:
Katt skrev:Garanterat en smurf, kan inte tänka mig något annat som man vill dölja på månen.
Det måste vara en väldigt stor smurf, jag har för mig att 1 pixel på bilden motsvarar 1 kilometer. ;D
Jävlar vilken smurf :o
Det är inte lätt när det är svårt!
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

Hylas skrev:Aliens! Äntligen! ;D
Säg inte så där, nu blir jag skraj. :o


Hittade föresten denna artikel om ämnet. Finns det anledning att bli orolig? 8)
Neil Armstrong and Edwin “Buzz” Aldrin saw UFOs shortly after landing Apollo 11 on the moon. The following conversation was picked up by ham radio operators that had their own VHF receiving facilities that bypassed NASA’s broadcasting outlets. At the time this happened, live television broadcast was interrupted for two minutes due to a supposed “overheated camera”, but the transmission below was received by hundreds of ham radio operators.

According to Otto Binder, who was a member of the NASA space team, when the moon-walkers, Aldrin and Armstrong were making their rounds some distance from the LEM, Armstrong clutched Aldrins’s arm excitedly and exclaimed:

Armstrong: What was it? What the hell was it? That’s all I want to know!
Mission Control: What’s there? Malfunction (garble).Mission Control calling Apollo 11
Apollo 11: These babies were huge, sir!.... Enormous!... Oh God! You wouldn’t believe it!....I’m telling you there are other space-craft out there…lined up on the far side of the crater edge!...They’re on the Moon watching us!

In 1979 Maurice Chatelain, former chief of NASA Communications Systems confirmed that Armstrong had indeed reported seeing two UFOs on the rim of a crater. “The encounter was common knowledge in NASA,” he revealed, “but nobody has talked about until now.”

Maurice Chatelain also confirmed that Apollo 11’s radio transmissions were interrupted on several occasions in order to hide the news from the public.

Soviet scientist were allegedly the first to confirm the incident.

According to an Associated Press story of July 20, 1969 published in the San Bernanardino Sun-Telegram, the astronauts sighted eerie lights inside a crater near the point on the Moon where their lunar lander was due to touch down the next day.

On their first sweep around the Moon, Armstrong described a mysterious bright light on the inner wall of the crater Aristarchus, located north of their flight path. “It seems to have a slight amount of florescence to it. The area in the crater is quite bright.” He reported. “That area is definitely brighter than anything else. I can see. There doesn’t appear to be any color involved in it. It looks like an eerie sight,” confirmed Aldrin.

Two astronauts who broke rank are Dr. Edgar Mitchell and Gordon Cooper on The Oprah Winfrey Show on July 19, 1991. Mitchell hinted that all information regarding UFOs has not been released, saying, “I do believe that there is a lot more known about extraterrestrial investigation than is available to the public right now (and) has been for a long time. It’s a long, long story. It goes back to World War II when all of that happened, and is highly classified stuff.

On Dateline NBC in 1996, Mitchell was even more candid, “I have no firsthand experience, but I have had the opportunity to meet with people from three countries who in the course of their official duties claim to have had personal firsthand encounter experiences with extraterrestrials.”

I will be posting additional quotes hundreds of ham radio operators intercepted over many of the Apollo missions. These were first published in the now out of print book “Our Mysterious Spaceship Moon” by Don Wilson (Dell 1975.)

Source: Extraterrestrials, UFO, NASA-CIA-Aliens Mind Boggling Theories, Stories and Reports Anunnaki, Zeta Reticuli, Area 51, Abductees, Whistleblowers, Conspirators. The Real & The Fake. by Maximillien de Lafayette. Quotes are reprinted from as is from "Our Mysterious Spaceship Moon" by Don Wilson.
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

Här är mer information om boken "Our Mysterious Spaceship Moon". Intressant läsning.

http://www.bibliotecapleyades.net/luna/esp_luna_19.htm
Bilagor
luna19_01.jpg
luna19_01.jpg (32.02 KiB) Visad 2567 gånger
luna19_02.jpg
luna19_02.jpg (51.36 KiB) Visad 2567 gånger
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Hylas »

Mysteriet tätnar. Månen ett rymdskepp. Jag gillar idén :)

@farmfield: jag är inte heller bespetsad på tanken att bli en del av en "alien barbeque" ;D Har vi tur är dom vänligt sinnade. Eller så resonerar dom som vi människor i allmänhet gör angående varelser längre ner i näringskedjan. Då ligger vi risigt till :-X
Borage
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 maj 2010, 01:04
OS: Windows
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Borage »

Det är känt sedan länge att det finns rymdskepp på månens baksida. Kolla in mitten på dessa bilder. Anledningen att dessa inte gick att hemlighålla är att bilderna är tagna i ett samordnat project mellan Rysslan & USA.

http://www.lpi.usra.edu/resources/apoll ... S15-P-9625
http://www.lpi.usra.edu/resources/apoll ... S15-P-9630

Ni kan väl se om ni hittar något mer på dessa bilder.

http://www.lpi.usra.edu/resources/apoll ... ?AS15R38Cf

För er som inte orkar leta igenom ovanstående bilder, så postar jag dessa. Det finns även bilder i jätteformat, men då måste jag hitta ett ställe som tar emot dessa.
Bilagor
spaceship-moon.jpg
spaceship-moon.jpg (7.98 KiB) Visad 2559 gånger
spaceship-moon-2.jpg
spaceship-moon-2.jpg (8.63 KiB) Visad 2559 gånger
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

Springer & gömmer mig, jag trodde aldrig på allvar att de försökte dölja rymdskepp. :-X

Jag var mer inne på något millitärt som jänkarna byggt på månen.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:Mysteriet tätnar. Månen ett rymdskepp. Jag gillar idén :)

@farmfield: jag är inte heller bespetsad på tanken att bli en del av en "alien barbeque" ;D Har vi tur är dom vänligt sinnade. Eller så resonerar dom som vi människor i allmänhet gör angående varelser längre ner i näringskedjan. Då ligger vi risigt till :-X
Ihålig måne köper jag inte en sekund, månens massa är ju rätt enkel att räkna ut sett till rotationen runt jorden, avstånd, hastighet o.s.v...

Crashat rymdskepp på månens baksida är helt klart ett fräsigare koncept, dock så vet vi ju hur dagstidningar blåser upp vad som helst till hysteriska proportioner så en sån story hade dom ju aldrig gett upp innan dom skickat dit en journalist med kamera som sände live och bevisade/motbevisade konceptet...

Att det finns 'aliens' är det väl dock inget snack om, problemet med 'kontakt' (förutom myr/mat-problemet då) är ju en fråga om avstånd och timing. Finns dom på ett överbryggbart avstånd och uppstår/dör dom ut inom en period som gör att dom två sakerna möjliggör kontakt för/med oss..? Matematiken är definitivt inte på vår sida i den ekvationen... Tur i oturen kanske... ;D

Vad som dock skrämmer mig är att det till och från sänds ut meddelanden till stjärnsystem inom 'rimliga' avstånd, det känns absolut som en ytterst dålig idé...

Om detta lever i din säng, vill vi ens veta vad som lever på andra planeter då? ;) ;D

Bild

@Andersen

Probbet med att bygga nåt på månen - i storlek så det syns från jorden - är ju hur kassa vi är på att få upp skit i rymden alls, så hur skulle dom fått dit 'det'..?
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

farmfield skrev:Probbet med att bygga nåt på månen - i storlek så det syns från jorden - är ju hur kassa vi är på att få upp skit i rymden alls, så hur skulle dom fått dit 'det'..?
Skicka grejerna i småbitar, ungefär som en byggsats. ;)
Borage
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 maj 2010, 01:04
OS: Windows
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Borage »

Andersen skrev:
farmfield skrev:Probbet med att bygga nåt på månen - i storlek så det syns från jorden - är ju hur kassa vi är på att få upp skit i rymden alls, så hur skulle dom fått dit 'det'..?
Skicka grejerna i småbitar, ungefär som en byggsats. ;)
Problemet är nog att det skulle ta tusen år att utföra, kolla hur stort objektet är.
Bilagor
spaceship-1.JPG
spaceship-1.JPG (23.55 KiB) Visad 2540 gånger
spaceship-2.JPG
spaceship-2.JPG (49.58 KiB) Visad 2540 gånger
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av Andersen »

Skrämmande, tror jag går och lägger mig med foliehatten på huvudet för säkerhets skull. :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av vulfgar »

Det som döljs är väl den stora monoliten. Dags att bygga ett rymdskepp som kan ta folk till Jupiter och nästa monolit. Vem bygger HAL?

Förresten, undrar vilket opertivsystem som är installerat på HAL, nån som har en idé? ???
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är så hemligt på månen?

Inlägg av farmfield »

Att 'människan', nån stat typ, skulle ha byggt något på månen är bara att glömma... Om det skulle vara ett rymdskepp så är det naturligtvis av utomjordiskt ursprung och med det - och utan erosion på månen - så kan det vara hur gammalt som helst...

Nu tror jag som sagt inte att sånt skulle gå att hemlighålla - hallå, Anna Anka är kändis - så chansen är väl att det är en linsdistorsion/återspegling av kamerahuset eller vad som helst annat än ett rymdskepp...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"