IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Peetra »

Forumet använder ju inte CSS3.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Kirill »

Frågan är om det inte härör till temat vi använder...

Är det likadant i andra teman?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

Peetra skrev:Forumet använder ju inte CSS3.
Nej, men Headern använder CSS3... Det är säkert där problemet ligger också...

Frågan är hur vi löser det bara... Och varför problemet inte uppstår någon annanstans än ihop med phpBB...
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

farmfield skrev:
mghg skrev:
farmfield skrev:Kan någon av er kolla koden i FF mot koden i IE6/7 och se om felet ligger i tolkningen av koden eller om det - som jag tror - ligger i CSS...
Vad menar du med "kolla koden"? Jag kan låta IE7 visa det IE7 tror är källkoden till http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/ och sedan klistra in resultatet här. Men jag har under kontorstid inte tillgång till FF så jämförelsen måste jag överlåta på någon annan.
Det var precis så jag menade - jämföra hur IE ser källkoden med FF och se om dom tolkar den olika och det är detta som skapar problem.
Jag har lagt upp IE7:s uppfattning av koden för http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/http://codepad.org/aKnDAxlg (544 rader att lusläsa, tur att det går att använda diff ;) )
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av johanre »

En bra början är ju också att alltid kolla en site på http://validator.w3.org/ innan man släpper den live. T.ex. för ubuntu-se.org/phpbb3/ blir det : http://validator.w3.org/unicorn/check?u ... onformance#
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Katt »

Valideringen där säger enbart att de rundade hörnen i headern inte är gilltig css2, vilket är korrekt då det är css3. IE visar detta som fyrkantiga hörn, så inget problem där.

Det som förvånar mig är att problemet bör ligga på alla delar då headern skall vara (?) inkluderad från ett ställe. Dvs, om det är foss-länkarna som strular när man för musen över dom så borde det gå att fixa genom att generera en statisk länksamling. Men om det enbart rör forumet så har: a.inkluderingen utav headern placerats felaktigt, b. en annan header/fosslänk inkluderats.

ps. Som nämnts tidigare bör även mellanrummet åtgärdas, ser inte riktigt bra ut. Vette katten varför det blivit så eftersom det inte såg ut så när jag designade den.
pps. Och nej jag har inte tid just nu annat än sporadiskt ;)
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

Hmm, nu är inte jag hi-tec nog att avgöra vad (om något) av felen/varningarna som skapar det aktuella problemet i IE6/7... :-[

Så frågan är då, har vi någon här som är det?
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Katt »

Även om jag inte sitter i administrationen längre och enbart sporadiskt kan hjälpa till så kan jag ge dig ett kort summerat svar:

* Startsidan (och fler sidor) har inget mellanrum men fungerar likväl inte i IE7 pga jquery. Det finns planer på att göra om startsidan, så det problemet kommer lösa sig med tiden.

* IE7 visar även headern fel på hovereffekten av länkarna. Detta går att fixa via en separat css fil specifikt för IE7. Om någon tar tag i detta vette katten, men problemet bör inte ta lång tid att fixa.

* Felet med forumet skall jag personligen ta en titt på. Det finns dock några andra buggar som just nu är allvarligare.

Om det är något mer du upptäcker som visas fel i IE7 så skicka ett PM till Farmfield (alt admins + teamleader). Vi kan nog låsa tråden på OPs begäran.
Det är inte lätt när det är svårt!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

Problemet med att sidan hoppar ner uppkommer när man i IE7 för muspekaren över länkarna i huvudet (Hem | Nerladdning | Forum | Dokumentation | Bloggar | Chatt | Sändlista).
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:Problemet med att sidan hoppar ner uppkommer när man i IE7 för muspekaren över länkarna i huvudet (Hem | Nerladdning | Forum | Dokumentation | Bloggar | Chatt | Sändlista).
Jag tycker att det verkar vara så, men vet inte säkert och framförallt är det mycket svårt att undvika och man kan inte begära att nya besökare skall känna till det.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:
HakanS skrev:Problemet med att sidan hoppar ner uppkommer när man i IE7 för muspekaren över länkarna i huvudet (Hem | Nerladdning | Forum | Dokumentation | Bloggar | Chatt | Sändlista).
Jag tycker att det verkar vara så, men vet inte säkert och framförallt är det mycket svårt att undvika och man kan inte begära att nya besökare skall känna till det.
Du har helt rätt.
Jag skrev det som ett tips till de som ska åtgärda problemet.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

mghg skrev:Min egen slutsats är att det saknas tid och/eller kompetens för att åtgärda problemet och jag hade uppskattat att få det beskedet direkt. Om inte administrationen har något substantiellt att tillägga så kan moderatorerna låsa tråden.

P.S. Jag är fullt medveten om att det gjorts ett antal bra inlägg från vettiga personer, att jag själv har förlängt tråden genom att svara på flera inlägg, och att ett och annat svar med glimten i ögat lättar upp stämningen. Men det förändrar inte min uppfattning att tråden har blivit onödigt lång och att inget klart besked har givits.
Jag har full förståelse för din irritation men vi betar allt av buggar och annat bit för bit hela tiden, dock så har just dessa varit svårolösta eftersom vi inte riktigt fattat var felet ligger - samt att FOSS-länkarna är ett problem i sig själva som inte vi kan lösa egentligen...

Nu har ju Katt erbjudigt sig att hjälpa till ytterligare samt att vi då meklar med WP på testservern så att vi håller på och försöka lösa dom här grejerna, så är det ju. Men det tar tid helt enkelt.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

@ Farmfield & Katt: Tack för klara besked. Nu är jag nöjd.

@ HakanS: Bra tips, jag missförstod att du riktade dig till de som ska åtgärda problemet.

@ mcNisse: Jag kan inte påstå att jag vet exakt vilka programvaror andra människor använder. Men det förefaller ändå troligt att de flesta som blir intresserade av Ubuntu och söker sig hit (och inte redan är GNU/Linux-användare), gör det med hjälp av någon IE-variant. Jag tycker det är viktigt att dessa personer skall få ett bra första intryck av ubuntu-se.org och dess forum. Om du tycker annorlunda så behöver vi inte diskutera det i denna tråd.

@ Moderatorerna: Kan ni vara vänliga och låsa denna tråd? Jag anser att ämnet är färdigdiskuterat och hoppas att problemet försvinner i samband med de insatser som Farmfield och Katt har beskrivit.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av SlamsornasKung »

mghg skrev: @ Moderatorerna: Kan ni vara vänliga och låsa denna tråd? Jag anser att ämnet är färdigdiskuterat
Vi låser inte gärna trådar i onödan. Vad jag kan se så har inga regelvidrigheter förekommit här. Det kanske kan räcka med att låta tråden vila?

Bästa hälsningar,

SK
Forumregler skrev:a) Inlägg som inte följer forumets regler kan komma att redigeras, flyttas, låsas eller raderas. Den som bryter mot reglerna riskerar att få tillsägelse eller varning.

b) Om upprepade överträdelser av forumreglerna inträffat i en tråd kan tråden låsas under kortare tid. Normalt skall denna tid, vid varje tillfälle, inte överstiga 24 timmar. (Tiden en tråd är låst kan ibland även bli något förlängd om en moderator/administratör inte är inloggad när tidsperioden löper ut.)
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av HakanS »

Katt skrev:* Felet med forumet skall jag personligen ta en titt på. Det finns dock några andra buggar som just nu är allvarligare.
Hur går det med detta?
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av Katt »

HakanS skrev:
Katt skrev:* Felet med forumet skall jag personligen ta en titt på. Det finns dock några andra buggar som just nu är allvarligare.
Hur går det med detta?
Jag har fört vidare kod som bör fixa problemet med mellanrummet mellan header och innehåll (både för forum och blogg biten). Och även tillräckligt info för att administrationen bör kunna åtgärda felet med att bredden förlängs på forumet (även om jag inte gett någon konkret lösning). Varför det första inte blivit åtgärdat kan jag inte svara på, och den sista buggen jag nämnde kanske inte informationen gått fram tydligt nog. Jag skall kolla på det och skicka informationen igen till alla.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av mghg »

pun skrev:Jag kan inte se varför man ska stödja en webläsare som inte längre stöds av leverantören själv ??? Den upphörde med servicepack 2 för XP.

http://support.microsoft.com/gp/lifesup ... t_Explorer

Är väl enbart tomtenissar inkl några tomtenisseföretag som kör vidare.... :P
Storföretag använder i stor utsträckning operativsystem, kontorsprogram och www-läsare från Microsoft, och ofta används inte de senaste versionerna. Detta är en realitet.

I det specifika fallet angående support för IE7 så har det inte upphört för Vista, källa: pluns länk.

Jag startade denna tråd för att jag i all välmening ville påpeka ett problem som jag anser riskerar att försämra upplevelsen hos nya besökare. Tyvärr tycker jag det mest har blivit en ifrågasättande diskussion.

Dessutom har den här tråden använts för att kritisera hela vår Ubuntu-gemenskap http://blogg.idg.se/littlejohn/2010/09/ ... gt-ibland/ . Detta är beklagligt och absolut inte det jag avsåg med tråden.
HakanS skrev: 4% av våra besökare använder IE7. 2.3% använder IE6.
22,6% kör Win XP. 14,8% kör Win NT
Troligtvis är procenttalet högre för förstagångsbesökarna.
Det här är intressant statistik, vad innebär det i absoluta tal per dag? Om de drygt 6 % användare av IE6 och IE7 innebär endast ett fåtal personer, som antagligen inte enbart består av nya besökare, så accepterar jag att hela ärendet läggs ner.
pun skrev: Sen tycker jag att man snarast bör ta ett beslut om det här och slutgiltigt bestämma vilket spår man ska välja. Jag är då tämligen säker på att WP passar våra behov bättre.
Till sist vill jag komma med ett konkret och kanske radikalt förslag till lösning: Det verkar som att problemet hänger ihop med länkarna från Svenska FOSS-nätet och då föreslår jag att dessa länkar helt enkelt tas bort. Det är ändå så att flera av dessa länkar pekar på icke aktiva sidor och det finns flera intressanta Linuxrelaterade sidor som saknas. För övrigt har jag också stora förhoppningar på WordPress.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av ycc »

Jag har fått statistik "slängd i fejan" tidigare men jag vidhåller. Jag tycker man skall ha ambitionen att göra sidor så att de fungerar med IE6 och uppåt samt FF, Chrome, Opera och Safari. Linux, Win och Mac.
Jag har träffat många som är tvingade att köra IE6.
Utanför ämnet: Har man position:fixed eller annat får man byta ut dem i IE6. Skriva om, byta ut eller i värsta fall ta bort så det inte stör.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av vulfgar »

Jag har plockat bort ett antal inlägg som var utanför ämnet och som var svar på dessa. Ämnet för tråden är att utseendet på ubuntu-se.org inte ser bra ut med IE7. Åsikter om hur bra/dålig IE7 är hör inte hemma i denna tråd.

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: IE7 och det nya portalutseendet är en kass kombination

Inlägg av farmfield »

Vi jobbar för att lösa buggar och andra 'uppdateringar' av webplatsen i den takt vi kan/hinner. Om någon har kompetens och lust att hjälpa till får ni gärna hojta till.

Ang. IE6 så skiljer det såvitt jag förstått så lite mellan hur den och IE7 renderar sidorna så löser vi det för IE7 skall det fungera med IE6. Och sett till att så få av våra besökare använder IE6/7 så ser det kanske lite ut procentuellt, men se det som att fler än var 20'e besökare använder dessa webläsare, det räcker imo för att vi bör göra sajten så kompatibelt vi kan, även för IE6/7...
Skriv svar

Återgå till "Forum"