Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av farmfield »

Så hur gör man detta enklast - och med minst risk?

Vet ju att nyinstallation alltid är att föredra men sååå skönt att slippa allt meck med ominstallationer av allt o.s.v...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Så hur gör man detta enklast - och med minst risk?

Vet ju att nyinstallation alltid är att föredra men sååå skönt att slippa allt meck med ominstallationer av allt o.s.v...
Man har backuper..... ;)

Sen finns det faktiskt två bud på en korrekt uppdatering.

https://help.ubuntu.com/community/MaverickUpgrades

http://www.ubuntu.com/testing/maverick/beta
press Alt+F2 and type in "update-manager -d" (without the quotes) into the command box. Update Manager should open up and tell you: New distribution release '10.10' is available. Click Upgrade and follow the on-screen instructions.
alt
Press Alt-F2 and type update-manager --devel-release

Click the Check button to check for new updates.

If there are any updates to install, use the Install Updates button to install them, and press Check again after that is complete.
A message will appear informing you of the availability of the new release.

Click Upgrade.
Follow the on-screen instructions.
-d eller --devel-release gör nog samma sak men det är ju bara att prova ;)

Lycka Till.... ;)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Ulsak »

jotack, men nej.. det blir till att backa upp nåt jävelusiskt innan man ger sig på't...och då eventuellt på RC
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:jotack, men nej.. det blir till att backa upp nåt jävelusiskt innan man ger sig på't...och då eventuellt på RC
Njau det är inte mycket användardata som måste backas (om man inte är en toktankare) och har partitionen full av "alster".... ;)

Inställningar spelar ingen roll för det är så snabbt återställt.

Firefox samt Thunderbird backar jag regelbundet.

Diverse dokument som ligger hos gmail...

Foton har jag i molnet och en extern disk.......... har tre "toktankade" filmer som jag kan loosa... >:D inga mp3or eftersom jag kör enbart streamat.... ;)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Luxwarp »

Jag har allt på min externa hårddisk som är något av värde, filmer musik, alster you name it. Sen efter varje ominstallation som gjorts så har jag ett färdigt bash script som jag drar igång, det uppdaterar, installerar, tar bort, och gör i ordning allt åt mig.

Mycket användbart.
http://pastebin.com/hKChgsXK

Och mina värdefulla saker har jag ju som sagt på extern hårddisk.

Skriptet kan man ju bygga vidare om man tex har extern hårddisk med backup på typ viktiga .mappar i home etc så kan man ju lätt fixa med rsync eller liknande att lägga in allt igen:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Hylas »

Jag har alla programnamn, förråds-namn samt viktiga kommandon sparade i en gedit-fil. Bara att kopiera och klistra in i terminalen ett efter ett.

När jag uppgraderade tog det runt två timmar. Det går fortare att blåsa rent, installera om och fixa till det såsom man vill ha det. Backup finns på extern hårddisk ifall det skulle skita sig.

Script är förstås bättre - men jag vill vara med när det händer ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Ulsak »

pun skrev:
Ulsak skrev:jotack, men nej.. det blir till att backa upp nåt jävelusiskt innan man ger sig på't...och då eventuellt på RC
Njau det är inte mycket användardata som måste backas (om man inte är en toktankare) och har partitionen full av "alster".... ;)

Inställningar spelar ingen roll för det är så snabbt återställt.

Firefox samt Thunderbird backar jag regelbundet.

Diverse dokument som ligger hos gmail...

Foton har jag i molnet och en extern disk.......... har tre "toktankade" filmer som jag kan loosa... >:D inga mp3or eftersom jag kör enbart streamat.... ;)
yea, så är det i princip, jag har dock en liten oro för hur det ska gå med BankID:et, men förmodligen är det ett nollsummespel även med en fullrelease eller med en nyinstallation
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av farmfield »

Hmm, det sista har jag haft lite strul med att synaptic & update manager låser sig under installationen av uppdateringar, skulle nog gärna vilja göra uppgraderingen i terminalen - t.ex. starta om i felsökningsläget och uppgradera i root-terminalen där...

Hur gör jag det? Och finns det nåt skäl till att det skulle vara en dålig idé..?

Edit:

Har också en fråga om 'daily'... Dom senaste versionerna går ju inte in på en CD, skall man då köra dom på DVD-skiva (går det ens?) eller skall man försöka sig på en överbränning? Det sistnämnda är kanske lite riskabelt, sen vette f*n hur man gör det i Ubuntu... ;) ;D
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Luxwarp »

farmfield skrev:Hmm, det sista har jag haft lite strul med att synaptic & update manager låser sig under installationen av uppdateringar, skulle nog gärna vilja göra uppgraderingen i terminalen - t.ex. starta om i felsökningsläget och uppgradera i root-terminalen där...

Hur gör jag det? Och finns det nåt skäl till att det skulle vara en dålig idé..?
syfta du på

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

?
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av farmfield »

Stampe skrev:
farmfield skrev:Hmm, det sista har jag haft lite strul med att synaptic & update manager låser sig under installationen av uppdateringar, skulle nog gärna vilja göra uppgraderingen i terminalen - t.ex. starta om i felsökningsläget och uppgradera i root-terminalen där...

Hur gör jag det? Och finns det nåt skäl till att det skulle vara en dålig idé..?
syfta du på

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

?
Nänä, dom är ju inga problem att körafrån rootterminalen, vad jag letade efter var ett kommando att köra där för att uppgradera till Maverick...

Och vad man får göra är att peka om källorna i sources.list till Maverick, antingen manuellt eller med kommandot,

Kod: Markera allt

sudo sed -i 's/lucid/maverick/g' /etc/apt/sources.list; sudo aptitude update && sudo aptitude dist-upgrade
Sen, om jag vågar testa nu ikväll, hehe, ja det är en annan femma... ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag tycker snarare att det är jobbigare att uppgradera än en nyinstallation. Finessen är att ha hemmappen på en egen partition. La in Maverick förut och det tog inte ens 30 minuter och då hade jag tillbaks alla programmen och inställningarna.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:Jag tycker snarare att det är jobbigare att uppgradera än en nyinstallation. Finessen är att ha hemmappen på en egen partition. La in Maverick förut och det tog inte ens 30 minuter och då hade jag tillbaks alla programmen och inställningarna.
Yup och det går mycket snabbt att backupa det man ev behöver till en extern disk.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:Jag tycker snarare att det är jobbigare att uppgradera än en nyinstallation. Finessen är att ha hemmappen på en egen partition. La in Maverick förut och det tog inte ens 30 minuter och då hade jag tillbaks alla programmen och inställningarna.
Håller med.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Bowmore »

Nu är inte jag den som uppgraderar mellan versionerna bortsett från pre-alpha då det inte finns nån iso. Senaste gången jag försökte uppgradera, mellan Edgy o Feisty så sprack det och jag fick nyinstallera :P

Du ska inte uppdatera programkällorna manuellt. Det behöver man bara i pre-alfa-stadiet.

I detta läge använder du ett av följande kommandon:

Kod: Markera allt

update-manager -d
do-release-upgrade -d
Det första är i grafisk miljö (GUI) och anropar uppdateringshanteraren.
Det andra är i terminal (CLI) och används normalt för serveruppgradering.

Så vill du köra via CLI så se till att uppdatering i programkällorna är inställd för alla releaser, dvs normal. Kan också kollas med

Kod: Markera allt

gedit /etc/update-manager/release-upgrades
där Prompt=normal.

Sen startar man uppgraderingen med

Kod: Markera allt

do-release-upgrade -d
Finns också beskrivet här men ger inga garantier.

Men håller med de övriga, en ren nyinstallation är att föredra.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av farmfield »

Separat Home-partition har jag såklart - sedan åratal - men det är alla dj-a källor som skall in igen med nycklar & jag vet inte vad... ;)

Men har klurat lite och tror ändå jag får köra en nyinstallation, har nog för mycket småmoddat & installerat från andra än Ubuntu's egna PPA's för att det skall kännas tryggt att göra en uppdatering... Å andra sidan kan jag ju testa en uppgradering & nyinstallera om det går åt skogen, probbet är att jag egentligen inte har tid att 'leka' så det smartaste är nog att avvakta tills jag har det...

Men fuk va båring att vänta, hehe... ;)

@Bowmore

Som sagt har jag en del strul med Synaptic & Update Manager så vågar inte ta det den vägen... Om dessa i 'normalfall' låser sig två gånger av tre vid vanliga uppdateringar så känns det inte som jag skall försöka mig på en uppgradering den vägen direkt... ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Som sagt har jag en del strul med Synaptic & Update Manager så vågar inte ta det den vägen... Om dessa i 'normalfall' låser sig två gånger av tre vid vanliga uppdateringar så känns det inte som jag skall försöka mig på en uppgradering den vägen direkt... ;)
Visst, och jag beskrev ju hur du ska göra utan GUI, dvs via CLI ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Som sagt har jag en del strul med Synaptic & Update Manager så vågar inte ta det den vägen... Om dessa i 'normalfall' låser sig två gånger av tre vid vanliga uppdateringar så känns det inte som jag skall försöka mig på en uppgradering den vägen direkt... ;)
Visst, och jag beskrev ju hur du ska göra utan GUI, dvs via CLI ;)
Hehe, fast jag skrev vad jag skrev innan ditt svar - även om det postades efter. Vi skrev väl samtidigt typ...

Edit: Jag är snurrig nu - kan ju inte ha skrivit innan jag läst ditt, jag citerar dig ju... fattade bara inte att du skrivit en CLI-lösning, sorry... I'm with stupid whilst being all alone... ;)

En sista fråga dock, hur skall man göra med CD'n som inte får plats på en 700Mb disk..? Det går väl lika bra att bränna den till en DVD då, eller..?
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av Alleinsora »

farmfield skrev: En sista fråga dock, hur skall man göra med CD'n som inte får plats på en 700Mb disk..? Det går väl lika bra att bränna den till en DVD då, eller..?
Har installerat andra distar från DVD så det borde fungera även på ubuntu. Annars finns ju USB-minnen.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av pun »

farmfield skrev: En sista fråga dock, hur skall man göra med CD'n som inte får plats på en 700Mb disk..? Det går väl lika bra att bränna den till en DVD då, eller..?
Jo isona är på 699 resp 698MB så det ska inte vara något problem för ett kapabelt brännarprogrsm....forutom då Brasero :P K3B fixar det säkert.

Angående USB så är det för närvarande en bugg som trilskar till det, annars skulle jag rekommenderat Unetbootin och en USB-sticka.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Uppgradera Lucid till Maverick Beta..?

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev: En sista fråga dock, hur skall man göra med CD'n som inte får plats på en 700Mb disk..? Det går väl lika bra att bränna den till en DVD då, eller..?
Jo isona är på 699 resp 698MB så det ska inte vara något problem för ett kapabelt brännarprogrsm....forutom då Brasero :P K3B fixar det säkert.
Njae... Sista är på 701Mb och så står det,
Warning: This image is oversized (which is a bug) and will not fit onto a standard 700MB CD. However, you may still test it using a DVD, a USB drive, or a virtual machine.
Så då är frågan om det går att köra ner den på DVD istället eller om det skiljer i bootsektor eller nåt annat skumt mellan CD & DVD jag missat...
Angående USB så är det för närvarande en bugg som trilskar till det, annars skulle jag rekommenderat Unetbootin och en USB-sticka.
Jo, men sonen har slarvat bort min sista sticka i röran i sitt rum, ligger väl i nån av Lego-lådorna & det är inget jag ger mig ut på jakt efter just nu iaf... ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"