BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid?

Inlägg av ubot »

Jag undrar hur BIOS/CMOS tidsinställningar är kopplade till operativsystemets tid? Jag menar, säg att jag i Windows eller Ubuntu ändrar tidsinställningarna, kommer det då på något sätt modifiera inställningarna i BIOS/CMOS? Jag misstänker att operativsystemets tidsinställningar är relaterade till tiden i BIOS/CMOS så att när man startar upp ett operativsystem så plussar os:et på eller drar ifrån tid från tiden som BIOS/CMOS uppger (och som aldrig ändras om man inte ändrar i BIOS vid uppstart)? Det låter konstigt att BIOS/CMOS-tiden skulle ändras för att man ändrar i ett operativsystem eftersom det borde påverka även ett annat operativsystems tidsinställningar. Hur är operativsystemets/operativsystemens tid kopplad till tidsinställningarna i BIOS/CMOS? Det måste ju finnas en koppling, tycker man. :S Jag är nyfiken på det här eftersom en dator har drabbats av checksum error i BIOS och eftersom bankcertifikat har gått ut (utan att ha gått ut på riktigt). Jag misstänker (efter lite googlande) att allt har att göra med batteriet i modertkortet.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 29 gånger.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av ubot »

Jag tror jag har fått ett hum om det här nu. Jag googlade lite mer och tror att det hänger ihop så här:

Batteriet i moderkotet gör att BIOS/CMOS alltid håller koll på tiden. När man startar ett operativsystem så läser operativsystemet av hårdvaruklockan och uppdaterar operativsystemets tid med eventuella justeringar för lokal tid. Detta sker lite då och då under drift och även när datorn stängs av. Korrekt?
The BIOS (basic input/output system) initializes every PC on start up and passes date and time information to the operating system and other software programs. The BIOS in each PC sets up the system date and time by reading—and automatically correcting—the time in the battery-powered clock chip in the PC. If the BIOS date and time are wrong (and new BIOSs can be affected, even now), the data generated by accounting, spreadsheet, inventory, scheduling and payroll software programs can’t be trusted.
Nu har jag en annan fundering. Jag läste på någon sajt (minns inte vilken) att hårdvaruklockan kan dra sig 5-6 sekunder per dygn. Det låter ju sjukt mycket. Om det stämmer så innebär det att datorn kommer visa helt fel tid efter något år, eller? Det låter mycket konstigt, tycker jag. Är det verkligen så och varför visar då inte Ubuntu fel tid efter några månader? Vi antar att Ubuntu inte använder sig av någon nättjänst för att synkronisera klockan utan enbart anropar hårdvaruklockan när Ubuntu korrigerar tiden (t.ex. när man startar Ubuntu).
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av mghg »

ubot skrev: Batteriet i moderkotet gör att BIOS/CMOS alltid håller koll på tiden. När man startar ett operativsystem så läser operativsystemet av hårdvaruklockan och uppdaterar operativsystemets tid med eventuella justeringar för lokal tid. Detta sker lite då och då under drift och även när datorn stängs av. Korrekt?
Jag tror att din beskrivning är korrekt. Om jag har förstått saken rätt så är det parametern UTC i filen /etc/default/rcS som reglerar om ett GNU/Linux-system skall justera för lokaltid eller ej.

Om man har installerat Ubuntu vid sidan om ett Windows-system så sätts UTC till "no" och då använder Ubuntu systemklockan i BIOS som lokal tid. Om man istället har istället har installerat Ubunu ensamt så sätts UTC till "yes" och då betraktar Ubuntu systemklockan i BIOS som UTC (koordinerad universell tid http://sv.wikipedia.org/wiki/Koordinerad_universell_tid, ungefär samma sak som brittisk vintertid) och gör justeringar beroende på geografisk position och årstid innan presentation av lokal tid.

Givetvis kan man vid behov ändra UTC-parametern i filen /etc/default/rcS (omstart krävs).
ubot skrev: Nu har jag en annan fundering. Jag läste på någon sajt (minns inte vilken) att hårdvaruklockan kan dra sig 5-6 sekunder per dygn. Det låter ju sjukt mycket. Om det stämmer så innebär det att datorn kommer visa helt fel tid efter något år, eller? Det låter mycket konstigt, tycker jag. Är det verkligen så och varför visar då inte Ubuntu fel tid efter några månader? Vi antar att Ubuntu inte använder sig av någon nättjänst för att synkronisera klockan utan enbart anropar hårdvaruklockan när Ubuntu korrigerar tiden (t.ex. när man startar Ubuntu).
Nu vet jag inte hur det fungerar utan nätanslutning och det är väl egentligen det som din fråga gäller.

I MS Windows kan man synkronisera mot diverse tidsstandarder t.ex. en vid NIST. Jag antar att något liknande görs i Ubuntu med automatik. Det skulle vara intressant om någon initierad kunde berätta.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av ubot »

Jag läste även något om att Ubuntu använda UTC, men inte Windows eller hur det nu var. Jag tror det är samma sak som du är inne på när du talar om att ändra värdet beroende på om man har två eller ett operativsystem installerat.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av m!rage »

Man rekommenderar väl att hårdvaruklockan sätts till UTC för att underlätta byten mellan tidszoner/olika tid för olika användare. Tyvärr kräver Windows att hårdvaruklockan ställs till lokal tid så dualbootar man har man inte mycket till val :P
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av Kirill »

Och just därför som man synkar klockan mot tidsservrar på nätet ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av ubot »

Ok, nu har jag fått lite kläm på grunderna när det kommer till hardwareclock och systemtiden. Tackar för informationen.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har haft två datorer där det har blivit BIOS-checksummefel och datum/tid har tappats i BIOS. Jag har dock haft rätt tid efter uppstart ändå, kanske tiden har hämtats från Internet vid uppstart. På båda datorerna hade jag också problem med att under uppstarten av Ubuntu så kollades det ofta efter fel på hårddisken och hittades också ofta fel. Att det kollades efter fel oftare än vanligt kanske hade med att BIOS-klockan var fel att göra.

Jag har också en dator med Windows XP där klockan drar sig väldigt mycket. Den ändras med 3 sekunder per dygn eller så har jag för mig. I Windows XP går det dock inte att ställa in att synkronisering med tidsserver ska göras oftare än var 14:e dag har jag för mig. Det tyckte jag var för sällan så jag installerade ett program som synkroniserar tiden varje gång datorn har startat upp.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: BIOS/CMOS tidsinställning relativt operativsystemets tid

Inlägg av ubot »

Christian Johansson skrev:Jag har haft två datorer där det har blivit BIOS-checksummefel och datum/tid har tappats i BIOS. Jag har dock haft rätt tid efter uppstart ändå, kanske tiden har hämtats från Internet vid uppstart. På båda datorerna hade jag också problem med att under uppstarten av Ubuntu så kollades det ofta efter fel på hårddisken och hittades också ofta fel. Att det kollades efter fel oftare än vanligt kanske hade med att BIOS-klockan var fel att göra.

Jag har också en dator med Windows XP där klockan drar sig väldigt mycket. Den ändras med 3 sekunder per dygn eller så har jag för mig. I Windows XP går det dock inte att ställa in att synkronisering med tidsserver ska göras oftare än var 14:e dag har jag för mig. Det tyckte jag var för sällan så jag installerade ett program som synkroniserar tiden varje gång datorn har startat upp.
Ok, det låter fullt logiskt med tanke på hur jag har uppfattat att sambandet mellan tiden i BIOS och operativsystemet fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"