LÖST: XP i VirtualBox slutade fungera efter ett par timmar

Hjälp med installation och användning av program
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

LÖST: XP i VirtualBox slutade fungera efter ett par timmar

Inlägg av viper »

Installerade XP i Virtualbox under dagen. Startade och avslutade såväl programmet som "maskinen" ett flertal gånger utan problem.

När jag skall fortsätta tweaka på kvällen är det omöjligt att få igång "maskinen" dvs det virtuellt installerade XP.

Efter "Press F12 to select boot device" möts jag av meddelandet "Fatal: Could not read from the boot medium! System halted."

Jag har snurrat runt bland alternativen för inställningar och enheter och begriper allt mindre ... ???
Senast redigerad av 1 viper, redigerad totalt 1 gånger.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: XP i VirtualBox slutade fungera efter ett par timmar

Inlägg av farmfield »

Du har inte gjort som jag, lagt vdi-filen (XP-'disken') på en annan partition eller nåt? Glömmer jag montera den så bootar inte min 'xp' eller Win7 eller vad det nu är jag har installerat (inte bootat det på jag vet inte hur länge, hehe)...

Annars så skall .vdi-filen 'normalt' sparas i ~/.VirtualBox/HardDisks

Och ligger den där så får du i värsta fall lägga till den i Vbox igen. Starta programmet, välj maskin, sen inställningar, lagring, under SATA-Styrkort skall disken ligga. Gör den det, ja du, då vette katten vad som är fel.

Gör den inte det, klicka på [Lägg till anslutning +]. Klicka på den nya och till höger vår du upp Hårddisk: där du klickar på ikonen bredvid. Nu kommer du till hanteraren för virtuella media. Där får du leta upp och/eller välja disken - detta beroende på om den ligger där eller 'ramlat ur'...

Nu har du iaf nåt att utgå ifrån. Löser det sig inte postar du igen så gräver vi vidare. :)
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: XP i VirtualBox slutade fungera efter ett par timmar

Inlägg av viper »

Tänk så lätt det kan vara! ;)

Det var så att .iso-filen på hårddisken som jag installerat från låg kvar som primär master.
Bara att lägga till .vdi-filen i stället. Notera att jag behövde ta bort .iso-filen från lagringsträdet för att kunna boota maskinen

Tack för hjälpen farmfield!

När jag ändå har dig på tråden - hur stort kan man få ett virtuellt skrivbord? Det ter sig lite fnuttigt nu, fönstret mitt i.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: XP i VirtualBox slutade fungera efter ett par timmar

Inlägg av farmfield »

I Vbox? Du skall kunna köra helskärm men det hänger väl delvis på grafikdrivare och sånt... Du har installerat gästtilläggen i XP antar jag? Gör du bara det så skall det i dom flesta fall inte vara några problem att köra en maskin i Vbox i fullskärm...
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: XP i VirtualBox slutade fungera efter ett par timmar

Inlägg av viper »

:-[

Skulle ha svarat igår redan att visst visste jag det; högerklicka på skrivbordet precis som vanligt ... :)

Men - jag var upptagen med ett annat problem som jag orsakat. Under tweakande av den nya virtuella maskinen kom jag till ett stadium där diskutrymmet tog slut. Rensade efter första varningen, körde igen och fick en varning till, och sedan var det kört. ???

Påloggningsskärmen i Windows-meny-stil med lite blekt blått och ett meddelande om att Gnome strömsparning inte installerats korrekt.

Kör nu dualboot, 10.04 & XP pro men med intentionen att flytta XP-innehållet (dvs "där till nödd och tvungen") till en virtuell maskin. (nu en P4 i en gammal Compaq Evo 310 som segat till sig något ruskigt)
Missade helt att säkra tillgängligt utrymme.

EDIT:
Antar att det bara är att gå på med live-CD och partitioneringsverktyg, eller? Men det blir en annan tråd om jag inte lyckas nysta upp detta själv.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Program"