Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Det är rätt flippade beslut nu för Ubuntu's framtid. Först skiter man i Gnome 3 till förmån för egna Unity. Nu skall man skippa Xorg... Dom bryter mot konventionerna rätt rejält...
Nja, jag tycker det är ett steg i rätt riktning så länge som man bibehåller nättransparensen mot X servern vilket blir fallet iom att Wayland kommer att hosta den.
Denna gång är det du som missförstår mig, hehe... Jag menar 'flippade' sett till att det är många och stora förändringar. Besluten i sig själva, dom tror jag är rätt sett till det tekniska, men jag tänker mer på att det är en del att ta tag i för Canonical/Ubuntu framöver, mycket jobb - minst sagt... :o
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev: Denna gång är det du som missförstår mig, hehe... Jag menar 'flippade' sett till att det är många och stora förändringar. Besluten i sig själva, dom tror jag är rätt sett till det tekniska, men jag tänker mer på att det är en del att ta tag i för Canonical/Ubuntu framöver, mycket jobb - minst sagt... :o
Livet är en missförstånd eller åtminstone fyllt av det ;)

Japp, det blir mycket jobb med att fasa in Wayland.

Ubuntu + Wayland = Sant?
Tidigast 2012 efter nästa LTS tror jag är en bra gissning.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:Ubuntu + Wayland = Sant?
Tidigast 2012 efter nästa LTS tror jag är en bra gissning.
Menar du till 12.04 eller 12.10?

Hmm, nu börjar jag fundera på om det var implementationen av Weyland i Ubuntu som är den katastrof Mayaindianerna förespått för hösten 2012... ;)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

Bowmore skrev: Kollade upp paketet python-gconf och modulerna ligger under python2.6 och behöver alltså uppgraderas för python2.7. Lär väl dyka upp en uppgradering snart via apt-get ;)
Jo nu använder jag själv nästan aldrig update-managern utan nästan enbart apt-get..... nu brukar ju sedan update-managern braka ihop.

Metapaketet för 2.6.37 kärnan är ute iaf samt att GTK+3 just byggs... >:D

OSS har jag egentligen inga åsikter om eftersom jag aldrig använder den ljudemuleringen.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Vad är det som behöver OSS?

Och hur är det med Pulseaudio? Skall det väck igen?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Menar du till 12.04 eller 12.10?
12.10

11.04: Nope
11.10: MarkS dröm men knappast görligt
12.04: Nix, då det är en LTS
12.10: Relaistiskt
farmfield skrev:Och hur är det med Pulseaudio? Skall det väck igen?
Nej, men många lite äldre appar funkar inte med PA.

Sen kan PA och OSS existera tillsammans, dvs de stör inte varann. Orsaken till att OSS kopplades bort är mer ett politisk junk och en hysterisk upprensning i kernel configs. I Maverick orkade jag inte konfigurera kärnan till slut så där kör jag med OSS4 vilket dock inte blir lika bra ljud med.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jo nu använder jag själv nästan aldrig update-managern utan nästan enbart apt-get..... nu brukar ju sedan update-managern braka ihop.
Själv använder jag både och plus Synaptic beroende på situationen. Vet att det snackas en del goja på Ubuntu forumet om Update Manager, men själv använder jag den en hel del och har gjort så i alla år för utvecklingversioner utan problem förutsatt att man inte kör partial upgrades.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

@ farmfield mfl
Apropå PA så kom jag på att jag hade en länk till en video med skaparen Lennart Poettering som kanske är väl värd att lyssna på. Lennart är ju ingen audiofreak precis men lyckades trots det ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Rgd3WeWG7sY
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

Jo angående PA så löste jag hemligheten med PulseAudio, HDMI och nVidia... ;)

Svårt att programmera eftersom ett nvidia-kort har 4 HDMI utsignaler men bara en har ljud med sig....
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av christer »

För Windowsanvändare finns något, som heter NoteWorthy Composer. (Hittas genast med Google). Det är som ett skrivprogram med noter istället för text. Det är ett behändigt sätt att uppliva musikens teori från gamla dagar. Det man skriver, kan genast spelas upp. 128 olika instrument har man dessutom att välja på. Man kan skriva en sångbok med noter och allt. En version är gratis, men sparar bara 10 gånger innan det måste avinstalleras och installeras på nytt. Det är ett program, som borde vara ett måste för alla skolor.

Har nu väntat 4 år på att hitta motsvarande enkla klara tydliga editor för Ubuntu. Det man erbjuder är massor med terminalarbete. Ändring av Linuxkärnan och något, som heter Rosegarden. Programmet verkar dessutom osmidigt och ger inte samtidigt känsla för språkbruket och begreppen inom musiken. Man erbjuder också en helt ny Ubuntu-uppsättning, som heter Musikstudio Ubuntu. Men det är ju inte det, som behövs, utan det lilla enkla användarvänliga, som gör oss alla till kompositörer.

Vad heter programmet, finns det med i Ubuntu 11.04:s programförråd eller är det rent av default. Vårt Ubuntu skall väl inte heller vara dövt och avogt mot midi-musik.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av gruble »

Borde finnas något för Linux också, på sidan http://www.linux-sound.org/ finns det lite olika ljud prg.

Fungerar den nya (Maverick) versionen av Ubuntu-Tweak på Natty, eller blir det bara krångel ?
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Svårt att programmera eftersom ett nvidia-kort har 4 HDMI utsignaler men bara en har ljud med sig....
Den borde väl ha nån default, eller...
gruble skrev:Fungerar den nya (Maverick) versionen av Ubuntu-Tweak på Natty, eller blir det bara krångel ?
Inget jag använder egentligen, men har den installerad och den ser ut att fungera.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Svårt att programmera eftersom ett nvidia-kort har 4 HDMI utsignaler men bara en har ljud med sig....
Den borde väl ha nån default, eller...


Yup men det blir alldeles galet utan man måste prova sig fram till vilken av adresserna som är den rätta (dvs sänder ljud), gäller då GT210 och uppåt... LennartP får väl knasanfall om nån bugganmäler ;)
gruble skrev:Fungerar den nya (Maverick) versionen av Ubuntu-Tweak på Natty, eller blir det bara krångel ?
Inget jag använder egentligen, men har den installerad och den ser ut att fungera.[/quote]

Jag skulle vara försiktig med ett tweak program och en utvecklingsversion.... nu är då sedan många funktioner harmlösa men en varning är på plats.

Jag tar främst bort kärnor samt flyttar knapparna till höger med Ubuntu-tweak, perfekt för latoxen... 8)
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av christer »

Försökte med Amuc. Skulle importera midi fil, men en jack server saknades. Den installerades inte då där inte stod något om midi. Fick inte igång Amuc för att ens få en g-klav och inga noter. Måste väl börja med handböckerna för att om möjligt hitta något som motsvarar NoteWorthy Composer för att editera midi-filer. Ubuntu 10.10 kan i varje fall spela upp midi-filer utan att något extra installerats.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

Bowmore skrev: Ubuntu + Wayland = Sant?
Tidigast 2012 efter nästa LTS tror jag är en bra gissning.
Jo Phoronix gick ut med en artikel där man repeterar vad som sas på UDS.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODc1Nw

Sen gör AaronP, en av nVidias utvecklare ett bestämt uttalande i den här tråden.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=156833
We have no plans to support Wayland.
Nu är det iaf ett intressant utspel av sabdlf som helt klart rör om i grytan...xorg borde ju för länge sedan ha gjort sig av med stenålderskod och funktioner som knappt någon använder...IMHO ! ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Sen gör AaronP, en av nVidias utvecklare ett bestämt uttalande i den här tråden.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=156833
We have no plans to support Wayland.
Hmm... Fast sett till Ubuntu's satsning på ARM (och Nvidia's 'Tegra') och att flytten till Wayland i mycket hänger ihop med detta, typ toutchskärmar & surfplattor så känns det snarare som att AaronP utgår ifrån vad som är sagt innan Mark's utspel om Wayland... För då (som fortfarande är rätt 'nu') finns det ju inget skäl att stöda Wayland.

Men jag tror inte det tar lång tid innan Nvidia ändrar sig där - fast med utgångspunkten då ifrån att det inte är för mycket jobb att skriva om drivaren så den fungerar med Wayland... För Nvidia lär knappast skriva en helt ny drivare från scratch bara för Ubuntu, det tror jag knappast...

En fråga är huruvida Ubuntu inte rört om lite för mycket på en gång, dom skulle kanske portitionerat ut det under längre peroid - nu är det ju många inom många olika projekt/organisationer som reagerar negativt på en gång... Gnome- och Xorg's ev. samarbetsintresse mot Ubuntu lär inte vara så stort just nu t.ex...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Men jag tror inte det tar lång tid innan Nvidia ändrar sig där - fast med utgångspunkten då ifrån att det inte är för mycket jobb att skriva om drivaren så den fungerar med Wayland... För Nvidia lär knappast skriva en helt ny drivare från scratch bara för Ubuntu, det tror jag knappast...

En fråga är huruvida Ubuntu inte rört om lite för mycket på en gång, dom skulle kanske portitionerat ut det under längre peroid - nu är det ju många inom många olika projekt/organisationer som reagerar negativt på en gång... Gnome- och Xorg's ev. samarbetsintresse mot Ubuntu lär inte vara så stort just nu t.ex...
nVidia gör det som de ser att finns en marknad för, inget annat....just nu finns det ingen "marknad" så då är det inget att planera över.

I sak inget problem eftersom man nu stödjer Xorg-utvecklingen och hela tiden ser till att det finns drivare.

Bakom sabdlf utspel finns det då att Canonical fick en massa skit av Xorg utvecklare för sitt uTouch som man introducerade för 10.10 Netbooks och just Unity.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODUxMQ

http://blog.canonical.com/?p=446

Sedan angående Wayland så diskuterades det under x-utvecklarnas senaste konferens och då för MeeGo

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODYwMQ

Sedan med "sabdlf" position så ska ju han inte ge sig in i vad som är möjligt eller inte, han ska skapa visioner om framtiden (som en riktig ledare) och som nu "röra om i grytan" för något måste ju göras !!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

pun skrev:nVidia gör det som de ser att finns en marknad för, inget annat....just nu finns det ingen "marknad" så då är det inget att planera över.
Fast vadå ingen marknad? Jag ser det tvärtom, marknaden finns men inte OS'et - sett till Ubuntu's idéer nu...

Nvidia satsar hårt på Tegra och eftersom det är en ARM-baserad plattform så är det ju nån form av Linux som gäller som OS där, primärt Android antar jag, men får Ubuntu ihop nåt intressant så gynnar det ju Nvidia.

Jag menade mer att Nvidia inte fått chans att fatta vad Wayland innebär för dom - för det är ju som sagt grymt bra för dom egentligen - och om/när dom gör det och om det inte är ett för stort jobb att skriva en drivare, då löser dom det.

Xorg är ju i grunden byggt för att köra ett antal klienter mot en server, nu skall man ha det i botten för skärmarna på surfplattor, då fattar man hur långt urspårat det är...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

farmfield skrev: Nvidia satsar hårt på Tegra och eftersom det är en ARM-baserad plattform så är det ju nån form av Linux som gäller som OS där, primärt Android antar jag, men får Ubuntu ihop nåt intressant så gynnar det ju Nvidia.

Xorg är ju i grunden byggt för att köra ett antal klienter mot en server, nu skall man ha det i botten för skärmarna på surfplattor, då fattar man hur långt urspårat det är...
Jovisst är Xorg urspårat och det är ju därför debatten nu kommer kring det som nu kommer som inte liknar gammaldags datoranvändning...

Android dumpade ju Xorg bland det första de gjorde och visst kommer nVidia att satsa på Tegra och med säkerhet också Wayland om pusselbitarna stämmer ihop.

smspillaz har en intressant blog idag om compiz och Wayland...

http://smspillaz.wordpress.com/2010/11/ ... -new-land/
Of course, I don’t see compiz ending up on wayland until someplace in the far future, but it’s good to start thinking about these things now and see how they fly. I understand that there is quite a lot of debate over whether it is feasible to be thinking about X Server replacements at this point in the game, especially since it has been done before with not too much success. But I believe this time wayland will be different to those cases. So we should at least try it.
Så jovisst måste ideerna prövas och jag är inte ett dugg oroad över nVidias framtid....eller Ubuntus !! ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Frågan är vad som är problemet med Utouch - och eller Xorg - för det känns ändå som det är där problemet bottnar... Prestandabiten är väl en sak, men prestanda löser sig ju alltid med tiden eftersom hårdvaran blir snabbare, så har svårt att tro att det är justy prestanda-biten som styrt in Ubuntu på det här spåret...

Eller så är det så enkelt att Ubuntu bestämt sig för att man vill ha en egen (kompletta) skrivbordsmiljö bara, sitt eget 'Sense' för att göra en referens till HTC/Android... Det är ingen tvekan om att den biten är en stor grej i Android-världen...
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"