Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker det låter mycket bra. Kanske (men jag är inte säker) kan det vara idé att något mer precisera vad som menas med ubuntunyheter. Räknas exempelvis endast medföljande program eller även de som finns tillgängliga i mjukvarucentralen? Om vissa men inte alla, på vilka grunder? Om en sån precisering ska vara med räcker det med en eller ett par meningar, tror jag. Men som jag skrev först: det låter redan mycket bra.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av vulfgar »

Håller med, mycket bra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av mghg »

Lao Tzu skrev:Jag tycker det låter mycket bra. Kanske (men jag är inte säker) kan det vara idé att något mer precisera vad som menas med ubuntunyheter. Räknas exempelvis endast medföljande program eller även de som finns tillgängliga i mjukvarucentralen? Om vissa men inte alla, på vilka grunder? Om en sån precisering ska vara med räcker det med en eller ett par meningar, tror jag. Men som jag skrev först: det låter redan mycket bra.
@ Lao Tzu & Vulfgar: Tack för den positiva kritiken.

Lite lustigt med att förslaget om precisering om vad som menas med en ubuntunyhet eftersom jag faktiskt funderade på att skriva något baserat på "Mitt försök till definition av en ubuntunyhet är en ny funktionalitet eller egenskap som för utvecklingen framåt och förbättrar (användarupplevelsen) av Ubuntu, en ubuntunyhet kan också vara ett tillkännagivande att en ny funktionalitet eller egenskap är på gång. I detta vill jag dessutom lägga in viktiga händelser i informationsspridningen (t.ex. nya www-platser och filmer från UDS)." taget från Ämne: Ubuntunyheter.nu. Men jag bestämde mig för att låta bli.

Om ni andra tycker att en kort precisering skall vara med så fixar jag det imorgon.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av Lao Tzu »

Vid närmare eftertanke tror jag det är onödigt med en precisering. I och med att du nämner en del källor varifrån nyheterna kommer så förstår man vad ubuntunyheter skriver om (i alla fall om man vet om sidorna, vilket Canonical bör göra med tanke på att Shuttleworths blogg är en av dem).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:Vad tycks om det följande?

Ubuntu News in Swedish

A news feed was launched on the 9th October 2010 with the purpose to provide Swedish Ubuntu users with news about Ubuntu written in Swedish.

The editors write abstracts in Swedish and provides links to further information based on official sources such as Canonical Blog, Canonical Design, Mark Shuttleworth blog and jonobacon@home, as well as community sources such as Full Circle Magazine and OMG! Ubuntu!. The target is to publish at least one news item per day and for obvious reasons it has so far been much about the 10.10 release and UDS Natty outcomes.

The news feed is a LoCo project and is published on a separate Wordpress site http://www.ubuntunyheter.nu (which in Swedish can be read as "Ubuntunews.now"). The news feed is incorporated in the front page of the LoCo Drupal site and the plan is to make further technical integrations during the continous development of the LoCo site.
Bra.
Jag lade in texten på wiki-sidan.

Förvånansvärt tyst från Team Leader- och Team Contact-sidan.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:
mghg skrev: [utkast till text om "Ubuntu News in Swedish"]
Bra.
Jag lade in texten på wiki-sidan.

Förvånansvärt tyst från Team Leader- och Team Contact-sidan.
@ HakanS: Tack för att du lagt in texten. Upptäckte att det blivit felaktiga länkar kopplade till orden "LoCo", går det att rätta till?

Angående synpunkter från Team Leader och Team Contact: Igår var jag i kontakt med TL som gillade texten, idag på morgonen skickade jag PM till TC som också gillade texten och som svarade ja på min fråga om jag kunde lägga in den på wikisidan. Men nu har alltså HakanS redan gjort det sistnämnda.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:Upptäckte att det blivit felaktiga länkar kopplade till orden "LoCo", går det att rätta till?
Nej. Det blir så automatiskt.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av Kirill »

Eftersom vi skött detta per PM så förstår jag inte varför jag behöver synas här?!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av vulfgar »

Utanför ämnet:
Pontus Öhman skrev:Utanför ämnet: Eftersom vi skött detta per PM så förstår jag inte varför jag behöver synas här?!
Utanför ämnet:
För att visa att du finns för dom som inte får dina PM. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av farmfield »

@HakanS (och alla andra)

Jag håller koll, på utvecklingen i tråden, har i princip bara snackat runt ubuntunyhets-texten med mghg & lite sånt, men i stort verkar vi lösa allt som behövs fram till mötet så jag har bara inte haft nåt skäl att säga så mycket...

Ta det som en komplimang - allt går som en klocka ju. ;D
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:Eftersom vi skött detta per PM så förstår jag inte varför jag behöver synas här?!
För att svara på några frågor. Bl.a de jag skrev här: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 82#p417482
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av farmfield »

Hmm, ok, jag tror att det är dags för mig att 'markera' lite milt här.

Ubuntu Sverige har varit det svenska LoCot länge och jag påminner om att det är en re-approval och inte en 'ny'-approval.

Vi behöver alltså inte dra till med storsläggan på minsta lilla detalj här, vi ser till att uppdatera vår wiki-sida med dom större grejerna så lär det knappast bli några problem - iaf. inte sett till den biten. :)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av HakanS »

Under rubriken Experience:
* Release parties throughout Sweden Release parties throughout Sweden and 22 more cities here http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=64&t=49682
Det finns en länk till sidan https://wiki.ubuntu.com/Release%20parti ... t%20Sweden. Men denna sida finns inte.
Jag hittar ingenstans information om att vi haft release-fester i 22 städer.
De enda dokumenterade träffarna är de i Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Örebro.
Länken http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=64&t=49682 visar en sida med länkar till olika sändlistor. Enbart sändlistan för Örebro visar att det förekom en release-fest där.
Vi behöver ha länkar till till sidor som visar att vi haft releasefester på olika ställen.

Jag har lagt in informationen om Ubuntudagarna i Göteborg.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av HakanS »

Enbart två dagar kvar nu innan wikisidan måste vara klar.
Vi behöver ha länkar till sidor (Bloggar, forum-inlägg, bilder etc.) som visar genomförda release-fester de senaste åren.
Snälla, hjälp till att leta upp dem.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av HakanS »

Har uppdaterat https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ReA ... pplication med de release-träffar jag hittat.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av vulfgar »

Jag tror att CryingFreeman har mer koll på releaseträffar. HakanS hinner du dra ett PM till honom och fråga?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av mghg »

Jag har upptäckt en skum sak avseende hur sidan https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ReA ... pplication visas.

Om jag inte har loggat in på Ubuntu Wiki så visas sidan med den nya grafiska profilen och dessutom har formateringen av vår text inte blivit helt rätt och då tänkte jag själv fixa åtminstone avsnittet om ubuntunyheter.nu.

Men efter att jag loggat in så visas sidan med den gamla grafiska profilen och formateringen är rätt.

Jag tycker detta är viktigt eftersom vår budskap inte blir lika lätt att förstå om formateringen är fel (i den nya grafiska profilen).
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av vulfgar »

Hmm, det ser bra ut för mej när jag inte är inloggad. När jag är inloggad kommer det gamla utseendet. Man måste byta tema för att få den nya stilen, den heter light.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av m!rage »

Jag har skickat e-post till kontaktpersoner för Malmö, Borlänge, Skövde och Östersund med uppmaning att skriva en rad sina respektive releaseträffar i forumet. Får se hur det går :) Halmstad, Linköping och Umeå hade ingen e-postadress angiven så dessa har jag inte kontaktat. Sundsvall borde väl kunna läggas till ansökningssidan? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=64&t=48523
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Dags för LoCot att godkännas på nytt.

Inlägg av mghg »

vulfgar skrev:Hmm, det ser bra ut för mej när jag inte är inloggad. När jag är inloggad kommer det gamla utseendet. Man måste byta tema för att få den nya stilen, den heter light.
Att byta till light hade jag missat, tack för tipset.

Vad jag menar med att formateringen är blivit felaktig är t.ex. att under rubriken "Experience" finns strecksatsen "Ubuntu days in Gothenburg" och direkt efter finns en ny strecksats som börjar med "Summer 2008". Men texten som börjar med "Summer 2008" hör ju till "Ubuntu days in Gothenburg" och är inte eget ämne.

Samma problem uppträder för "Release parties" och "Ubuntu News in Swedish".
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"