Offentligt ärende - misstroendevotum

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

Jag begärde misstroendevotum mot administrationen och ledningen. Svaret kan ni läsa här:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 38&t=51666
Tråden går inte att svara på.

Jag anser det är inget svar för att ingen medlem visste vad som tydligen pågick under längre tid bakom kulisserna här. Ingen informerades. Ett allvarligt fel.
Att hänvisa till ett kommande IRC-möte, ett relikt från forntiden, där knappast någon kommer att delta, är alltså inget svar.
Dessutom saknades allt information angående tillträde av en ersättare.
Att teamleadern idag efter mitt begäran kom med en förklaring är för sent.

Jag håller fast vid min begäran angående misstroendevotum och kräver en omröstning i forumet där alla har tillträde.

LJ
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av pun »

Jo jag ställer även misstroendevotum mot nuvarande administration inkl portaladmin !!

2010-11-20/plun
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Hylas »

Kan nån vänligen tala om vad som har hänt? Vem är tilltänkt och varför?
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Peetra »

Hylas, kolla dagens inlägg, så är du lite mer med om vad det är frågan om. :)

Vem ska sköta sajten (förhoppningsvis snart LoCo igen) om de som gör det nu inte gör det?

Alla med webbläsare har tillträde till IRC-mötet, orsaken till att det blir ett IRC-möte och inte är en forumomröstning är att vi tydligen använder forumet för mycket. Vidga lite vyer och kommunicrera även på annat sätt.

Jag tycker inte heller riktigt om att vi "måste" ha IRC-möten, många som sitter med nån specialbefattning här är ovana vid IRC, men, men.... Nu är det som det är och vi blev inte godkända som LoCo och för att kunna visa att vi är mer än ett random forum, så är IRC en bra mjukstart.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Hylas »

Peetra skrev:Hylas, kolla dagens inlägg, så är du lite mer med om vad det är frågan om. :)
Var ska jag kolla? ??? Jag hittar inget om detta...

Edit: Nu ser jag... :(
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Konservburk »

Little John skrev:Jag begärde misstroendevotum mot administrationen och ledningen. Svaret kan ni läsa här:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 38&t=51666
Tråden går inte att svara på.
Du ska inte se det som ett färdigt svar, utan som en pågående offentlig behandling av ditt ärende.
Little John skrev:Jag anser det är inget svar för att ingen medlem visste vad som tydligen pågick under längre tid bakom kulisserna här. Ingen informerades. Ett allvarligt fel.
Att hänvisa till ett kommande IRC-möte, ett relikt från forntiden, där knappast någon kommer att delta, är alltså inget svar.
Det finns tydligen något som kallas för Ubuntu LoCoCouncil som anser att IRC möten är viktigare än forum-medlemmar och att forum-medlemmar inte är samma sak som loco-medlemmar.
Little John skrev:Dessutom saknades allt information angående tillträde av en ersättare.
Men hur kunde du själv hitta information om detta ifall all information saknades? Jo, just det ja, du läste ju informationen om irc-mötet. Kom nu inte och säg att den informationen var undangömd någonstans. En kallesle till irc-mötet med länk till den här informationen hur funnits i forumet sedan i fredags: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=51651
Little John skrev:Att teamleadern idag efter mitt begäran kom med en förklaring är för sent.
Du får tro vad du vill, men Farmfield skulle ha gått ut med detta idag oavsett om din begäran hade kommit eller inte.
Little John skrev:Jag håller fast vid min begäran angående misstroendevotum och kräver en omröstning i forumet där alla har tillträde.
Om alla ska ha tillträde så är forumet fel plats. Det finns personer som är avstängda härifrån.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

I vårt fall är det absolut inte viktigt med något IRC-möte. Fråga Vulfgar hur det gick sist. Rena rama kalabaliken så mötet ställdes in.
Jag blev mycket förvånad att just Vulfgar plötsligen är en förespråkare av ett sådant möte mot bättre vetande....
Folk som stängdes av här har inte rätt att vara med någonstans. Inte heller vid ett IRC-möte.
Argumentet håller inte.
Och för övrigt "tror jag vad jag vill" utan dina idiotiska kommentarer.

LJ
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av m!rage »

Precis som det står i IRC-loggen för mötet med Loco-council, så förespråkar de mer kommunikation via IRC. Det är något vi försöker rätta oss efter, därav det kommande mötet på onsdag. Vill vi bli ett officiellt godkänt Loco igen så är det nog inte mycket vi kan göra annat än att rätta oss efter deras riktlinjer.
Att delta i IRC-mötet är inte mycket svårare än att delta i en vanlig gruppkonversation på exempelvis MSN. Nackdelen är förstås den bestämda tidpunkten, men så är det ju med alla andra val också.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

m!rage skrev:Precis som det står i IRC-loggen för mötet med Loco-council, så förespråkar de mer kommunikation via IRC. Det är något vi försöker rätta oss efter, därav det kommande mötet på onsdag. Vill vi bli ett officiellt godkänt Loco igen så är det nog inte mycket vi kan göra annat än att rätta oss efter deras riktlinjer.
Att delta i IRC-mötet är inte mycket svårare än att delta i en vanlig gruppkonversation på exempelvis MSN. .
Och precis där ligger problemet....

LJ
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av StefanB »

Little John skrev:
m!rage skrev:Precis som det står i IRC-loggen för mötet med Loco-council, så förespråkar de mer kommunikation via IRC. Det är något vi försöker rätta oss efter, därav det kommande mötet på onsdag. Vill vi bli ett officiellt godkänt Loco igen så är det nog inte mycket vi kan göra annat än att rätta oss efter deras riktlinjer.
Att delta i IRC-mötet är inte mycket svårare än att delta i en vanlig gruppkonversation på exempelvis MSN. .
Och precis där ligger problemet....

LJ
IRC-möten är vedertaget på många stora communities så jag ser inga problem alls med att försöka uppfylla det kravet. Det är att gå i helt rätt riktning och absolut ingen relik från forntiden.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

Vilka communities ? Communities som jobbar med relikter från forntiden, dvs Ubuntu-communties ?

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Hund »

IRC är lika populärt och modernt idag som det var för 10-20 år sedan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av m!rage »

Little John skrev:Vilka communities ? Communities som jobbar med relikter från forntiden, dvs Ubuntu-communties ?

LJ
Många Ubuntu-communities har möten över IRC, ja.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev:I vårt fall är det absolut inte viktigt med något IRC-möte. Fråga Vulfgar hur det gick sist. Rena rama kalabaliken så mötet ställdes in.
Jag blev mycket förvånad att just Vulfgar plötsligen är en förespråkare av ett sådant möte mot bättre vetande....
Folk som stängdes av här har inte rätt att vara med någonstans. Inte heller vid ett IRC-möte.
...
Jag är inte särskilt förtjust i IRC-möten, men det är uppenbarligen ett krav från LoCo council så det är inte mycket att göra åt. Bara att gilla läget.
En fördel med möten på IRC framför omröstningsperioder i forumet är att tidsförloppet kan bli betydligt snabbare.

Ett misstag som gjordes vid det av LJ nämnda mötet var att vi inte hade någon med lämpliga rättigheter i IRC-kanalen närvarande, någon som kunde se till att upprätthålla ordningen. Det var en miss av bla mej. Den missen kommer inte att upprepas nu så förhoppningsvis kommer det att funka betydligt bättre den här gången. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av farmfield »

Det är meningslöst att gnälla om IRC. Nu har LoCoCouncil klargjort att det är IRC som gäller...

Det här är väldigt enkelt. Era åsikter är meningslösa sett till reapproval-prylen. Vill LoCo't vara officiellt LoCo så får man köra det race dom önskar.n Åsikter om det - där jag ju själv har mycket starka - är egentligen helt meningslösa.

Möten/omröstningar sker över IRC. LoCo-medlemmar är de som är medlemmar på Ubuntu-se-gruppen i Launchpad. O.s.v... That's it. Så får det bli om detta skall bli ett approved LoCo igen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av vulfgar »

När det gäller synpunkter på detta med IRC-biten osv så tycker jag gott att vi kan försöka jobba för att förändra inställningen hos LoCo council, men det är meningslöst innan vi fått vår reapproval. Vi får helt enkelt köra så som dom vill tills vi blivit godkända på nytt och försöka påverka efteråt. Just nu är det alltså meningslöst att diskutera den biten, det tar bara tid och energi från fokuset på att få ett förnyat godkännande.

Spara alltså gärna synpunkterna och återkom med dessa när vi har möjlighet att arbeta för påverka.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Lao Tzu »

En sak jag inte förstår är varför så många tolkar LoCo Councils "krav" om mer IRC-aktivitet som att vi även måste ha omröstningarna där?

Jag tänker mig att man kan ha IRC-möten för att besluta om saker som har med det "tekniska" att göra. Beslut om nya ledare och sådant som direkt berör alla torde fortfarande kunna ske i forumet (där flest håller till). Dessutom kan man ha IRC-möten av rena uppföljningsorsaker också.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

Alltså kan man säga att det finns ca. 5 personer här som absolut vill följa kraven för "reapproval" inklusive IRC-möten.
Resterande medlemmar struntar väl i allt detta. Dom vill ha support. Inget annat. Dags att tänka om kanske ?
Måste man verkligen ha en officiellt webbplats för Ubuntu i Sverige ?

LJ
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av ycc »

Utanför ämnet:
Little John skrev:Utanför ämnet: Måste man verkligen ha en officiellt webbplats för Ubuntu i Sverige ?
Utanför ämnet:
Som jag alltid ansett:
Kanonbra att det finns fler mötesplatser för Ubuntu i Sverige och att de kan ha olika inriktning.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av HakanS »

Bröt ut en del inlägg till denna tråd: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 60&t=51701
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"