Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av webaake »

Ja, kanske dags att lyfta ut supportforumet ur hela sk-ten och renodla det? Det har varit på tal förut.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Peetra »

webaake skrev:Ja, kanske dags att lyfta ut supportforumet ur hela sk-ten och renodla det? Det har varit på tal förut.
Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

Peetra skrev:
webaake skrev:Ja, kanske dags att lyfta ut supportforumet ur hela sk-ten och renodla det? Det har varit på tal förut.
Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Undrar vad du anser som tjafs. Att renodla forumet har även ubuntuforums.org gjort, ifall du missade det. Dom startade "social forums".
Inte dumt alls det.

LJ
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av StefanB »

Peetra skrev:Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Går det inte helt enkelt att lyfta ut Allt annat-delen och lägga det som ett "eget forum"? Då skulle samma databaser kunna användas även i fortsättningen, men supportdelen skulle vara mer renodlad.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

StefanB skrev:
Peetra skrev:Två olika forum är enligt mig inte hållbart. Man vill gärna som aktiv supportperson ha översikt över tjafset också då man loggar in.
Går det inte helt enkelt att lyfta ut Allt annat-delen och lägga det som ett "eget forum"? Då skulle samma databaser kunna användas även i fortsättningen, men supportdelen skulle vara mer renodlad.
Det var det jag menade.

LJ
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av andol »

För att problematisera lite grann...

Var skulle tavlor som Lokala användargrupper | Möten | LoCo träffar, Översättare, etc höra hemma?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av P.Forsberg »

Inte som tavla men som info i portalen kanske.

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av HakanS »

Jag skulle kunna tänka mig forumet som ett renodlat supportforum.
I princip allt som ligger i kategorin "Ubuntu Sverige" kommer ju att hanteras på IRC-möten, sändlistan och LoCo-wikin.
Om café-delen ska finnas kvar är upp till forumgruppen att bestämma.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Kurdistan »

Låter väldigt vettigt. ;)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av webaake »

Jag skulle bli mycket glad om ett rent supportforum kunde skapas. Då kan vi som vill fokusera på teknisk hjälp lägga vår energi där. Andra som vill arbeta övergripande med LoCo-frågor och markmadsföring kan göra det på därför avsedda utrymmen. Enkelt, tydligt och utan motsättningar.

På kort och medellång sikt tror jag att bra support är vägen framåt för en större spridning av Ubuntu och Linux. Är man nöjd med sitt Ubuntu kan man senare gå vidare och engagera sig mer övergripande och långsiktigt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Peetra »

Det vi har idag är en slags mellanväg, vissa kategorier är dolda för ej inloggade och endel kräver till och med att man går med i en speciell grupp för att se innehållet i kategorin.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av mghg »

Nu är det dags att tänka efter ordentligt före man gör något drastiskt.

Den slutsats man kan dra av informationen från LoCo Council är att de vill se mer av aktivitet på Launchpad, att vi som räknar oss till den svenska Ubuntu-gemenskapen också är medlemmar i https://launchpad.net/~ubuntu-se, och att våra aktiviteter och projekt dokumenteras på Launchpad. Jag tror att dokumentationen är det viktiga, inte att vi väljer IRC som mötesform.

Detta utesluter inte att vi har ett livaktigt forum som innehåller mer än bara supportärenden. Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.
Jag är inte säker på att café-delen i forumet är vad som krävs för att få folk engagerade i gemenskapen.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:
mghg skrev:Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.
Jag är inte säker på att café-delen i forumet är vad som krävs för att få folk engagerade i gemenskapen.
Diskussioner om allt möjligt kanske inte är nödvändigt, men det finns mycket av Ubuntu-, Linux- och dator-relaterade diskussioner som behövs för att nykomlingar skall börja lära känna andra och därefter engagera sig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av vulfgar »

Jag tillhör dom som skulle tappa intresset om forumet blev ett rent supportforum. Skulle söka mej nån annanstans där det finns en cafédel (eller liknande). Fö så finns det en hel massa i ubuntuforums.com som inte är support, bla ett café...

Om det är ett separat forum för "Other Community Discussions" så märks det i alla fall inte, det ser ut att vara uppdelat på liknande sätt som vårt forum.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av farmfield »

Fast forummiljön som supportfunktion är omodern imo... ett system som askubuntu.com är betydligt smartare... Behåll forumet till just det sociala och byt supportfunktionen till nåt sånt - om det nu finns nån FOSS-CMS-lösning för dylik funktionalitet vill säga...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Hund »

Bara att se hur folket på Sweclockers reagerade när dom tog bort ÖÄ. Dom fick ge med sig efter ett tag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av gruble »

farmfield skrev:ett system som askubuntu.com är betydligt smartare...
Det jag gillade speciellt på det forumet var "no registration required". För oftast så är man
in på ett forum bara för att ställa någon fråga som nu behöver ett snabbt svar. Ska man då
börja med att registrera sej, och sedan inte får ett svar så kan det ge dåliga vibrationer.

Men det är för att jag tror tiden, att fånga en ny förbisurfande användare är kort.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Bara att se hur folket på Sweclockers reagerade när dom tog bort ÖÄ. Dom fick ge med sig efter ett tag.
ÖÄ?

Min idé var att behålla det sociala här och bryta ut supporten - alltså tvärtom - och då lösa supporten på annat/bättre sätt än forummiljön.

Fast har kollat läget och det finns såvitt jag vet ingen öppen lösning på ett liknande system som askubuntu/stackexchange utan det är deras grej som gäller då... Synd...
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ska vi ha ett renodlat support-forum?

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev: ÖÄ?
Övriga ärenden?
Skriv svar

Återgå till "Forum"