Är detta en sandlåda?

Diskussion gällande forumet
ostraboda
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 nov 2010, 18:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Är detta en sandlåda?

Inlägg av ostraboda »

Som nybliven Ubuntuanvändare har jag givetvis blivit medlem på detta forum för att kanske få lite råd, anvisningar och tips för att bättre kunna utnyttja detta ypperliga operativsystem. Men jag måste få säga att jag blir lite skrämd när man kikat igenom vissa delar av forumet.
Jag fattar inte riktigt vitsen med att kasta skit på varandra, att kräva ledningens avgång för si och så etc.etc. Det är väl knappast något som gynnar utveckling och marknadsföringen av Ubuntu? Tänk er själva i min situation: Att logga in sig på forumet och läsa om detta pajjkasteri gör ju att man ställer sig frågan: Va'fan är detta??
Så en annan liten fundering: Skummar man igenom forumet så möts man i de olika inläggen av rena "datanörd"-snacket! Något som en amatör som undertecknad inte fattar ett "jota" av. Därför vore det kanske bättre med en uppdelning av detta forum för "nördar" och amatörer? Som det är nu, när man vill lära sig så mycket som möjligt, klickar man ju runt bland alla olika inlägg, och då man kommer in på "nördavdelningen" så blir man lätt lite svettig och ställer sig frågan: Är det här verkligen något för mig? Det verkar väldigt krångligt.
Detta var mitt första inlägg och jag hoppas inte det sista.
Hälsningar
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Är detta en sandlåda?

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag kan inte annat än att hålla med.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Är detta en sandlåda?

Inlägg av vulfgar »

Välkommen till ubuntu-se, ostraboda! :)

Jag håller med dej om att det är tråkigt att så många använder skällsord istället för argument i diskussionerna. Vi som modererar försöker hålla efter det värsta, men det går tyvärr inte att få bort allt otrevligt och dessuotm så blir det ju alltid en viss eftersläpning. Att det ibland blir lite häftiga diskussioner kan iofs driva en fråga framåt, om alla bara håller med varandra så kommer man i oftast inte vidare. Ibland tenderar det dock tyvärr att bli mer tjat och gnäll än konstruktiva förslag.

En anledning till att det blir så är att här finns väldigt många med starka viljor som alla är övertygade om att just deras förslag/idéer är dom (enda) rätta och flera av dessa paersoner har väldigt svårt att lyssna på andras förslag. Många av dom är också väldigt duktiga och en tillgång i bla supporten.

När det gäller nördighet så finns här alla sorters användare. Även en del av oss som varit med länge har svårt att hänga med i alla svängar. :) Det är dock oftast inget problem om man inte hänger med där, om man frågar något och får ett svar man inte förstår så är det bara att fråga om igen och be att den som svarar förklara på ett enklare sätt. Alla (även dom värsta nördarna) vill att den som har ett problem ska få ordentlig hjälp. Det finns ju även erfarna användare som får problem och ställer frågor och då kanske dessa får ett mer nördigt svar pga att den som svarar vet att den som då frågat kan förstå svaret. Det är bra med en blandning av ubuntunybörjare och erfarna användare, men givetvis skiljer sej både frågor och svar åt för dessa grupper.

Så fråga gärna och om du vill få svaren förklarade så enkelt som möjligt så skriv gärna att du är nybörjare, då är det enklare för den som svarar att lägga svaret på rätt nivå. Blir det ändå för komplicerat så hojta till, vad som är enkelt och självklart varierar vädligt från person till person.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Är detta en sandlåda?

Inlägg av Hund »

Vi har ju en tavla för nybörjare. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Är detta en sandlåda?

Inlägg av Kirill »

ostraboda skrev:Tänk er själva i min situation: Att logga in sig på forumet och läsa om detta pajjkasteri gör ju att man ställer sig frågan: Va'fan är detta??
Du är inte ensam om att känna detta, och jag som TC får ta en del hårda smällar och duster med folk som enbart kommer hit och sprider en massa FUD för att skada för oss... Visst, jag som TC ledsnar på detta och vill verkligen inte veta hur en vanlig medlem känner sig :-\
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Är detta en sandlåda?

Inlägg av farmfield »

Det pågår en grundläggande förändring i denna gemenskap för tillfället och den omorganisation som kommer kan förhoppningsvis styra LoCo't mer åt 'rätt håll'.

Vi har ett möte om detta nu ikväll och jag skall definitivt bokmärka din tråd och ta upp just detta - iaf om tillfälle ges och/eller det hinns med, för det är precis din reaktion som supportsökare/ny medlem som är det mest katastrofala i var vi har hamnat.

Så ja, vi är en sandlåda och har varit det ett tag. Att många av oss inte förstått det bättre är väl för all sand i ögonen - man blir rätt avtrubbad efter några år i forummiljöer.

Annars hoppas jag iaf att du får hjälp med din support. Det är ju iallafall något.

Mvh/Johan Gårdfeldt - inom kort avgående TeamLeader
ostraboda
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 nov 2010, 18:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Är detta en sandlåda?

Inlägg av ostraboda »

Hej igen!
Tack alla ni som svarat på mina små synpunkter! Håller tummarna för att sajten och dess forum kommer att utvecklas positivt. Alla nya Ubuntuanvändare skall klicka in på sajten för att lära sig mer och känna att dom är välkomna. Det är ni som jobbar med detta och Ubuntu värda!
Kan vi sen marknadsföra Ubuntu lite bättre, så att fler får upp ögonen för detsamma, vore det toppen. Det är dessvärre många "därute" som att en dator måsteinnehålla Windows för att fungera!
Jag är visserligen fortfarande en "tönt" vad gäller Ubuntu, men om jag på något sätt ändå kan hjälpa till så finns jag här.
Ha det bra i vinterkylan!
/Kjell
Skriv svar

Återgå till "Forum"