Målgrupp för LoCot

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev:Hej

Jag tror att vi vet att LoCot skall marknadsföra Ubuntu.

Alltså är det hela enkelt.
Målgruppen är människor som använder ett annat operativsystem än Ubuntu och har motsvarande, eller mindre behov, av det som Ubuntu Desktop klarar att leverera. Funktionaliteten man marknadsför (det Ubuntu kan leverera) är surf, mail, grafikprogram, openoffice, ljud, video och programmeringsstöd (och kanske nåt mer).

Sedan kör man med skärmdumpar osv, som man gör med annat sälj av applikationer/system.

Micke
Helt riktigt. Jag tror vi traslar in oss om vi försöker en gång för alla definiera målgruppen tydligare än så. Däremot kan vi för en enskild kampanj definiera den betydligt snävare exempelvis:

- Om kan vi kraftsamla på en viss stadsdel eller ett bostadsområde och där försöka nå alla som bor där och stämmer in på kriterierna ovan. I så fall kan vi där ordna flygbladsutdelning, installfest, studiecirklar, support, föredrag osv (Undrar hur många procent man skulle få att uppgradera till Ubuntu med massiv marknadsföring och bra lokal support)

- Eller mer nationellt kraftsamla exempelvis på amatörforografer (och för all del halvproffs) och kampanja om GIMP, Shotwell med flera

- Eller kanske fokusera på nybakade studenter vid ett visst lärosäte och hjälpa dem igång och förse dem med vad de behöver för sina studier.

Exemplen är just exempel och inte nödvändigtvis förslag på nåt vi ska göra, men vad jag vill säga är att det lokalt eller för en tidsperiod kan vara vettigt att jobba med betydligt snävare målgrupper.

Mer generellt och långsiktigt tror jag No1 är mittiprick.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:Jag tror att vi vet att LoCot skall marknadsföra Ubuntu.
Och där vet du om nån hur jag ser på det, hehe...

@alla

Men inställningen är ju att det är bra marknadsfäring när nån står och delar ut hembrända Ubuntu-skivor utanför Hemköp i Östra Hytte - vilket jag ser som katastrofalt och direkt negativt för Ubuntu... ::)

Och jag vet att ni hatar mig för att jag ser det så, men jag anser mig mer än kapabel att bedöma Ubuntu's 'säljbarhet' som produkt med snart 25 års kontakter mot reklambranschen (som fotograf/grafiker/illustratör) samt 7 år på sälj varav ett som 'golvsälj' på ComputerCity och dom tre sista som chef för privatförsäljningen på en butik som Inet - vilket då är lite annat än motsvarande tjänst i en Expert-butik eller nåt sett till att vi då designade/byggde vartannat system och vartannat var 'retail'.

Det är inte annat att jag med den bakgrunden inte fattar varför jag blir idiotförklarad i detta... I mycket annat ja - för jag är ju knäpp - men det är skillnad i det och vad jag faktiskt kan utan & innan... :-[
Alltså är det hela enkelt.
Målgruppen är människor som använder ett annat operativsystem än Ubuntu och har motsvarande, eller mindre behov, av det som Ubuntu Desktop klarar att leverera. Funktionaliteten man marknadsför (det Ubuntu kan leverera) är surf, mail, grafikprogram, openoffice, ljud, video och programmeringsstöd (och kanske nåt mer).
jag håller helt med fast anser då att vi inte behöver aktivt jobba mot denna 'målgrupp' eftersom vi ändå inte har kapacitet att särskilja den - samt att man då inte jobbar så numera om det inte gäller produkter som är målgruppsmässiga (blöjor, rullstolar, kikarsikten o.s.v.) utan man överlåter åt kunden att avgöra.

Men för att man skall kunna göra det - och då inte få en massa missnöjda kunder (vilket är sämsta marknadsföringen som finns) så måste kunden ha ett så tydligt - men ändå enkelt - underlag som möjligt att avgöra detta utifrån.
Sedan kör man med skärmdumpar osv, som man gör med annat sälj av applikationer/system.
Här är jag väl inte riktigt med på hur du menar men gissar att du t.ex. avser för användning på en affisch, flygblad, i webbanners och liknande..?

Min fundering där gäller ju hur vi skulle lösa det... Har vi tur så är det ju ett gäng som tar tag i och drar igång föreningen igen - jag har redan donerat en tusing till kassan där om så sker - och med lite donationer, lite försäljning i webshop & sånt så kanske vi kunde få in lite kapital att då använda till att trycka (digitalutskriva) sånt som flygblad, planscher, satsa lite pengar på banners (Swedroid t.ex.), Google-annonser o.s.v...

jag hade ju gärna sett en mässmedverkan dock, det är lite av en dröm... Hushållsmässan i Göteborg t.ex, en mindre monter, fixa spons av Dell på några burkar/skärmar samt en 40-50" TV, ungt folk i svarta byxor/byxdress & orange skjorta och namnlapp med Ubuntu-logga... Då katten snackar vi marknadsföring på en nivå aldrig tidigare skådad...

Men då snackar vi ju att det kostar 20 papp också... Minst. :-X

Men ni vet ju hur jag tänker, jag fattar inte varför vi skall hålla på och kräla med en sån bra produkt... Och jag förstår inte det här underskattandet av Ubuntu som OS, vad ni fått det ifrån... Kanske är ni så vana vid att Linux strular att ni utgår ifrån att det fortfarande gör det när det generellt inte gör det - jag tycker supportsiffrorna säger allt (och anar att Micke's visar detsamma) - och det hänger ihop med att folk inte har strul, det är jag säker på...

Edit:

Den grejen på DreamHack som jag var med på under Micke - nu var vi tyvärr för sent ute för att få sponsring & nått as på DH slängde in oss i ett hörn - men det bevisade för mig att det går att få till en sån grej som hushållsmässan (eller motsvarande) om man då är lite bättre ute tidsmässigt mot ev. sponsorer och hyr monter istället för att få en till skänks - som t.ex. visar sig vara hörnet ingen ville betala för som på DH... :-[

(och det sistnämnda endast DH-folkets fel, ingens på Ubuntu-sidans)
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 27 gång.
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Svendus »

Vist är det enkelt vilken använder som helst och hur duktig hon än är som vill emigrera till Ubuntu ifrån ett annat system bör ju i förste hand veta

  • kontroll av kompatibel hårdvara
  • hur man säkerhetskopierar sina filer
  • hur man exporterar sina kontakter
  • hur man exporterar sina bokmärken
  • hur man importerar filer-kontakter-bokmärken
  • hur man installerar Ubuntu med de o-lika alternativ
  • hur man installerar program i Ubuntu
  • hur säkerheten fungerar i ett Linuxbaserad system


Som vi har det i dagsläget är denna information inte speciellt
lätt tillgänglig, då informationen drunknar i en överflod av forum trådar
Vi har ju flera duktiga skribenter som via sina bloggar gör en stor insats
alla är mästra på var sin punkt och kunna vi bara samarbeta
skulle vi lätt få till en lätt överskådlig information och Ubuntu skulle öka.

Det är ju tack vara stenhårt samarbete att utvikningen av kärnan
att alt fungerar som det gör i dag
Sund förnuft är absolut A och O i såna sammanhang

Vi är tvungna att lägga alt "Besserwisser" bak om os och samarbeta
Vad är det för nytta? att jämt intellektuellt bolla alla olika idéer

Ett enda gram praktik är ju bättre än tonvis av teori
Vi skulle nå många fler där ute om vi samarbetar praktiskt.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

Svendus skrev:Vist är det enkelt vilken använder som helst och hur duktig hon än är som vill emigrera till Ubuntu ifrån ett annat system bör ju i förste hand veta

  • kontroll av kompatibel hårdvara
  • hur man säkerhetskopierar sina filer
  • hur man exporterar sina kontakter
  • hur man exporterar sina bokmärken
  • hur man importerar filer-kontakter-bokmärken
  • hur man installerar Ubuntu med de o-lika alternativ
  • hur man installerar program i Ubuntu
  • hur säkerheten fungerar i ett Linuxbaserad system


Som vi har det i dagsläget är denna information inte speciellt
lätt tillgänglig, då informationen drunknar i en överflod av forum trådar
Vi har ju flera duktiga skribenter som via sina bloggar gör en stor insats
alla är mästra på var sin punkt och kunna vi bara samarbeta
skulle vi lätt få till en lätt överskådlig information och Ubuntu skulle öka.

Det är ju tack vara stenhårt samarbete att utvikningen av kärnan
att alt fungerar som det gör i dag
Sund förnuft är absolut A och O i såna sammanhang

Vi är tvungna att lägga alt "Besserwisser" bak om os och samarbeta
Vad är det för nytta? att jämt intellektuellt bolla alla olika idéer

Ett enda gram praktik är ju bättre än tonvis av teori
Vi skulle nå många fler där ute om vi samarbetar praktiskt.
Fast jag vill då påpeka att det inte är någon skillnad i detta mot om du går ifrån PC till Mac - möjligtvis med skillnaden att en och annan får- eller köper överföring av filer m.m. som tjänst i butiken dom köpte Mac'en i då.

Detta skulle dock kunna vara ett projekt för någon att ta tag i, kanske en "Ubuntu-Transfer-Remix", en LiveCD avsedd att först bootas i Windows med verktyg för att göra en backup (t.ex. på extern disk) och sen då flytta in dom i en Ubuntu-installation... Och nu spånar jag bara, men ni fattar tanken.
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Svendus »

Fast jag vill då påpeka att det inte är någon skillnad i detta mot om du går ifrån PC till Mac - möjligtvis med skillnaden att en och annan får- eller köper överföring av filer m.m. som tjänst i butiken dom köpte Mac'en i då.
Jag kör Mac varje dag på min knädator jo där är stor skillnad
program finns som gör migreringen väldig enkel
och vi köper vanligt vis inte Ubuntu datorn i butik

Ser man bara situationen med sin egen synvinkel finns där inte några problem
alt går som en dröm mina problem kan räknas på en hand

Vad målgruppen gäller kan vi fortsätta diskussionen i evigheter
men gemensamt för gruppen är att vi generellt inte tillhör folket med den tjocka Planboken



Målgrupp för LoCot bör vare Helt Vanliga Människor
Detta skulle dock kunna vara ett projekt för någon att ta tag i, kanske en "Ubuntu-Transfer-Remix", en LiveCD avsedd att först bootas i Windows med verktyg för att göra en backup (t.ex. på extern disk) och sen då flytta in dom i en Ubuntu-installation... Och nu spånar jag bara, men ni fattar tanken.
God ide och det är lätt att skapa en Meny som startar i Windows via autorun
som ger dessa möjligheter mm.

det skulle också lösa problemet med Wubi i Windows 7

Bild

en exempel fil kan laddas ner på denna länk
har du lngen Windows Dator öppna då den uppackade Exe fil med Wine programstartar :)

LUNGN menyn är anpassat ett annat forum ta det som exempel

Bild
Senast redigerad av 4 Svendus, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev: Men inställningen är ju att det är bra marknadsfäring när nån står och delar ut hembrända Ubuntu-skivor utanför Hemköp i Östra Hytte - vilket jag ser som katastrofalt och direkt negativt för Ubuntu... ::)


jag hade ju gärna sett en mässmedverkan dock, det är lite av en dröm... Hushållsmässan i Göteborg t.ex, en mindre monter, fixa spons av Dell på några burkar/skärmar samt en 40-50" TV, ungt folk i svarta byxor/byxdress & orange skjorta och namnlapp med Ubuntu-logga... Då katten snackar vi marknadsföring på en nivå aldrig tidigare skådad...
Först och främst tror jag inga marknadsföringsinsatser vi rimligen kan göra skulle vara negativa för Ubuntu. De kan vara mer eller mindre positiva och i värsta fall verkningslösa, men det är en annan sak. Om folk gör sitt bästa finns det ingen orsak att ironisera över det.

Mässmedverkan hoppar många företag, också de med hygglig marknadsföringsbudget, över eftersom det är så jävla dyrt att göra någonting tillräckligt stort och maffigt för att märkas i bruset. Tjugotusen är nog rätt verkningslöst, kom igen med tjugo mille...

Men det är lätt att göra en syntes av de här ytterligheterna. Antag att Hemköp finns i en galleria och vi kan få tillstånd att sätta upp ett bord, några rollups och våra datorer där -- eller att vi kan snacka oss till att sätta upp ett bord inne i butiken. Inget hindrar heller att vi har namnskyltar och enhetliga kläder...

Fördelen är att vi kan få en hanterlig budget för arrangemanget samtidigt som vi får lysa ensamma utan att dränkas i bruset av hundra andra budskap.

EDIT: Sen får vi inte glömma att vi är en folkrörelse och inte ett företag. Vi ska nog inte snegla på hur stormarknaderna marknadsför sig och sina produkter utan snarare på Amnesty, Naturskyddsföreningen, de politska partierna eller den lokala musikföreningen. Leta efter goda (och avskräckande) exempel på den kanten....
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Svendus »

Drömmen är ju lätt att förverkliga, här ger vi jämt bort Ubuntu skivor till en väldig låg kostnad.
Inte på Marknader och torg det var ju ett skämt som tydligen ingen här
förstod

nej nej till privatpersoner och databyggare som har det rätt svårt i mot giganterna och till
små företag som är sure på trötta system och Licens kostnader
och det sprider sig som ringar i vattnet :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Urban Anjar »

Man måste nog också ha respekt för att det krävs olika agerande i den lilla byn, i småstaden och i storstaden. Det som är lagom på det ena stället är alldeles fel någon annanstans.

Vi kan ha centrala råd och tips, men det är folk på plats som måste ha förtroendet att bedöma vad som är genomförbart och vad som rimligen kan uppfattas positivt. Vi sak inte ha för mycket pekpinnar eller överambitiösa planer som i praktiken hindrar folk att agera.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

Så nu plockar man fantasisummor ur luften á 20 miljoner... ::)

För det första kostar det inga 20 mille att vara med på en mässa om vi inte snackar typ Volvos monter på IAA... ::)

Sen har jag varit inblandad i ett antal mässprojekt under åren, bl.a. ett HUGE med fullsize skateboardramp i mitten, egen scen med Lili & Sossie uppträdandes. Ett annat hade vi en monter för en Cykelbudverksamhet. Den sista var DreamHack.

Sen är LoCo't är inget företag och agerar inte som ett. Hushållsmässan ger t.ex. rabatter/spons för vissa typer av projekt där jag är rätt säker vi uppfyller kraven.

år firma jobbar mot mässteknikföretag och kan lösa bra pris på vissa bitar.

Och är man i god tid och lägger upp det bra är det inga problem att t.ex. låna ett gäng maskiner/skärmar från DELL - vilket jag vet efter som jag pratat med dom inför DreamHack och fick höra att det knappast skulle vara ett problem men att 2v eller vad det var inte var lång tid nog eftersom det slutgiltiga beslutet inte låg i Sverige...

Så detta är ytterligare något jag gjort, kan och ser en lösning på - vilken jag då avgjorde skulle kosta 20-25.000:- - fast som vanligt spelar det ingen roll vad man säger för tydligen värderas teori högra än praktiska erfarenheter.

Jaja. Det är meningslöst att diskutera det här för såväl attityden som kunskapen om vad som gäller ute i verkligheten lyser med sin totala frånvaro. Jag har ändå bättre saker att ta tag i, sånt som genererar användbara resultat som t.ex. Ubuntunyheter... Ni övriga kan förtsätta den här diskussionen från 2008 men jag anar att diskussionen ligger kvar här 2012 utan att ett jota skett...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Urban Anjar »

Nä, det kostar förstås inte så mycket att vara med, men det gäller att märkas också...

Det finns ett antal småmässor där vi lätt skulle kunna vara med, förmodligen typ gratis och där vi lätt skulle kunna märkas. Jag har till exempel varit med i åratal på en sådan som studentkåren arrangerar för nya studenter. EDIT: (Jag representerar jobbet där -- annars hade jag kompat ut och stått där som ubuntero)

Men på en stor eller halvstor mässa är det svårt som fan att väcka uppmärksamhet. Till slut går man som mässbesökare bara runt och jagar gratispennor och annat gratisjunk utan att bry sig om vem som delar ut vad och varför.

Sen kommer man hem med kassvis med broschyrer och visitkort som man ska kolla på sen (rekursivt).

Tjugo papp är skitmycket så länge vi över huvud taget inte har nån ekonomi, men vi bör nog försöka göra flera mindre aktiviteter snarare än att bränna så mycket på ett bräde.

Däremot skulle vi behöva ett par rollups med neutralt budskap, så de funkar några år i alla fall och dina idéer om klädseln är inte fel -- alternativet är att alla som ska vara med ekiperar sig hos Canonical, men enhetlig klädsel som sticker ut lite lagom är bra. Jag tippar att ett sånt kit går på två papp ungefär och det kan skickas runt dit där det behövs.

Hade vi tjugo papp skulle vi kunna ha tio såna kit utplacerade i olika landsändor vilket onekligen vore mer praktiskt.

Vårt land är stort och avlångt och det behövs aktiviteter i norr och söder, öster och väster. Vi kan inte bränna allt krut på ett tillfälle. Istället måste vi hitta varianter som kan (med lokal anpassning) återanvändas många gånger på många olika ställen och med ringa kostnader.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av farmfield »

Tänker inte ge mig in i meningslösheterna mer än att säga att vi, när vi gjorde Ubuntudagarna i GBG - hade föreningen typ >12.000 i kassan (om jag inte minns helfel)... Och sett till att jag redan donerat en tusing - under förutsättning att den startas upp seriöst igen - så har föreningen redan 5% av 20.000:- och om alla 80 som är LoCo-medlemmar bara i dagsläget skulle gå med solidariskt och betala 150:- i årsavgift så har man 13.000:- i kassan... Då har vi inte ens gått in på att få fler att donera, ev. monetära sponsorer o.s.v... ::)

Men det här handlar om synsätt och var man lägger ribban. Jag ser var ni lägger den och med det så är det ju som sagt meningslöst att diskutera det mer. Jag tar det helt enkelt med föreningen sen när den är igång så kanske det är folk där som har lite större 'bollar' och bredare perspektiv än i den här tråden - folk som hellre agerar 'nu' än diskuterar 'målgrupper' i två år till... :-[
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev:Jag tar det helt enkelt med föreningen sen när den är igång så kanske det är folk där som har lite större 'bollar' och bredare perspektiv än i den här tråden - folk som hellre agerar 'nu' än diskuterar 'målgrupper' i två år till... :-[
Do it. Finns egentligen ingen mening att vänta på att föreningen åter ska bildas heller. :)

Se ut en mässa till våren och jobba utifrån det.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av Broder Tuck »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev:Jag tar det helt enkelt med föreningen sen när den är igång så kanske det är folk där som har lite större 'bollar' och bredare perspektiv än i den här tråden - folk som hellre agerar 'nu' än diskuterar 'målgrupper' i två år till... :-[
Do it. Finns egentligen ingen mening att vänta på att föreningen åter ska bildas heller. :)

Se ut en mässa till våren och jobba utifrån det.
+1
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Målgrupp för LoCot

Inlägg av HakanS »

Det finns nu en projektgrupp för de loco-medlemmar som vill engagera sig i marknadsföring.
Anmälan görs till launchpad-teamet https://launchpad.net/~ubuntu-se-marknadsforing
Skriv svar

Återgå till "Forum"