Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av christoffer »

HakanS skrev:
christoffer skrev:Det är de presumtiva och nya medlemmarna som ska avgöra vilka kanaler som lämpar sig bäst för dem. Om vi anstränger oss att lämna alla vägar öppna kommer det tillslut visa sig vilket kommunikationssätt som är bäst lämpat för nya medlemmar då det är där vi kommer se mest trafik(IRC, forum eller mailingslista). Med andra ord, det är inte vi själva som svarar på denna fråga utan det är trafiken från nya medlemmar.
Nja, det måste ju fungera för de som redan redan är medlemmar också.

Låt säga att vi har 30 aktiva personer inom gemenskapen. 27 av dessa har varit med i flera år och tycker att mail-listan är det bästa sättet att kommunicera. Sedan har vi 3 personer som tillkommit det senaste halvåret. De tycker att forumet är bättre och gör sina inlägg där istället.
Menar du att de 27 personer som har ett väl inarbetat arbetssätt ska ändra detta?
Nej, den förklaringen berörde min andra punkt. Hur vi underlättar för nya och presumtiva medlemmar, vart ska de vända sig osv. För alla som är medlemmar sedan flera år tillbaka eller blivit senaste året tror jag på att titta på andra LoCos och styra så mycket som möjligt åt ett centralt håll.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av m!rage »

Ska vi ta upp frågan om vår egen wiki också i denna tråden? Jag håller med farmfield om att den är ett problem i nuläget. Ingen tar bort gammal skit som är direkt skadlig och det ligger många guider där som ingen har nytta av (längre). Allt är dessutom väldigt ostrukturerat och svårt att hitta, därför frågar alla på forumet istället. Jag tycker som farmfield att vi borde flytta över det som är användbart till portalen och slänga resten. På så vis hamnar guiderna mer i fokus och det blir mer meningsfullt att rensa bort gammalt. Vad säger ni andra? Något att ta upp på nästa IRC-möte?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av pun »

m!rage skrev: På så vis hamnar guiderna mer i fokus och det blir mer meningsfullt att rensa bort gammalt. Vad säger ni andra? Något att ta upp på nästa IRC-möte?
Jo vad finns det för alternativ till wikis..... ??? Jag blir spysjuk över nåt som inte är äkta WYSISWYG.....

Sen måste befintlig wiki om det ska vara det genomgå en totalröjning.

Slutligen finns det då guider som en ny användare ser som angeläget som måste lyftas fram ! (nåt skumt terminaltjofs är INTE prioriterat !)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av vulfgar »

@pun, du som har stenkoll på alla guider, både såna som ska bort och såna som behöver lyftas fram, kan du inte ge administrationen info om vad som behöver göras? Vi behöver all hjälp vi kan få när det gäller sånt!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av Urban Anjar »

Det finns nog inte mycket i webbväg som är WYSIWYG. Jag har jobbat med proprietära produkter som används av de stora mediaföretagen och diverse öppenkodssystem och det är ungefär samma editor överallt. Även om man kan välja fetstil och lite grejor, peta in bilder osv så ser man inte hur det blir utan att publicera eller förhandsgranska.

Sen tycker jag inte man ska kalla ett generellt CMS för wiki. Wiki är sin sak, med sitt kodningssätt. Det är väl knappast en tillfällighet att wikipedia kör vad de kör och även i Ubuntusfären kör man rätt mycket riktig wiki vad jag vet.

En genomgång och aktualisering av de handledningar vi har är nog av nöden. En del är nog OK som det är. En del behöver rättas upp eller uppdateras mer eller mindre drastiskt och ett och annat går nog att kasta. Det går nog också att få fram statistik på vad som är mest läst och det kan ju vara en ledning till vad som är prioriterat.

Sen ska man nog, som jag var inne på innan nånstans -- nivågruppera. "Terminaltjofs" ska inte behövas för den absoluta nybörjaren som inte har andra ambitioner än att surfa, maila och titta på film. Däremot är det viktigt för den nybörjare som har lite högre ambitioner och vill komma igång med servrar, programmering eller liknande.

Men vi måste också prioritera våra resurser. "Ge tillbaka till den internationella communityn" var ju mantrat för dagen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev: Sen tycker jag inte man ska kalla ett generellt CMS för wiki.

Sen ska man nog, som jag var inne på innan nånstans -- nivågruppera. "Terminaltjofs" ska inte behövas för den absoluta nybörjaren som inte har andra ambitioner än att surfa, maila och titta på film. Däremot är det viktigt för den nybörjare som har lite högre ambitioner och vill komma igång med servrar, programmering eller liknande.

Men vi måste också prioritera våra resurser. "Ge tillba ::) ka till den internationella communityn" var ju mantrat för dagen.
Jo... nu vet jag då att tex Drupal gjorde ett försök att bryta wikitänket. Ubuntu Sverige körde ju Drupals WYSISWYG editor en gång i tiden....

Sen är det då mer prioriterat (efter att ha kollat dagens frågor) att tex enkelt beskriva hur man installerar Suns Java från Canonicals förråd.... egentligen trivialt men ett totalt mörker för en "newbie"....
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av m!rage »

Jag har inget emot själva mediawiki-syntaxen, men jag upplever att ingen egentligen läser vår wiki. Det tror jag beror på att den är förhållandevis dåligt integrerad i den övriga webbplatsen. Den är bara länkad från övre panelen men kunde precis lika gärna ligga på en helt annan webbplats än Ubuntu-se. Det tror jag skulle ändras om man istället mosade ihop den med portalen (som terminalskolan).
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av farmfield »

christoffer skrev:Det är de presumtiva och nya medlemmarna som ska avgöra vilka kanaler som lämpar sig bäst för dem. Om vi anstränger oss att lämna alla vägar öppna kommer det tillslut visa sig vilket kommunikationssätt som är bäst lämpat för nya medlemmar då det är där vi kommer se mest trafik(IRC, forum eller mailingslista). Med andra ord, det är inte vi själva som svarar på denna fråga utan det är trafiken från nya medlemmar.
Fast nya/presumptiva medlemmar skulle med största sannolikhet gilla att ha det som vi har det idag eftersom det är enkelt. Dock är det mycket så att anledningen till tjafset är just för att det är så enkelt.

Att komma till LoCot och få support, vara social i cafét eller bara gapa om hur rätt/fel Pirate Bay-domen var i debattavlan, det kan vara 'enkelt'.

Om man då 'fastnar' - vilket var hur jag hamnade här (aldrig snurrat i forum innan detta) - så kanske man kommer till den punkten att man vill engagera sig i LoCot. Då gör man det med konto på Launchpad.net och medlemskap i ~ubuntu-se vilket då är definitionen av en LoCo-medlem.

Detta är - såvitt jag förstått det när jag tittat runt i såväl ubuntu's wiki, läst vad folk i LoCoCouncil sagt samt tittat på hur andra LoCo'n gör - som man 'skall' göra, eller iaf ser man det så eftersom det är en beprövad metod.

Och den proceduren ovan, den hade aldrig avskräckt mig iaf, när jag väl kom till den punkten för 3 år sen eller när det var som jag kände att jag ville engagera mig mer här än att bara ge support, debattera allsköns meningslösheter i Cafétavlan och allmänt flumma runt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av Urban Anjar »

m!rage skrev:Jag har inget emot själva mediawiki-syntaxen, men jag upplever att ingen egentligen läser vår wiki.
Det är möjligt att det är så, jag kan inte minans att jag sett nån besöksstatistik.

Säkert är det så att de som trillar in i forumet och ställer en FAQ ofta inte har gjort det.

Folk som kan googla ser vi nog i många fall inte i forumet över huvud taget. ;D

Integration kan handla om pedagogik också. Finns det en bra och uppdaterad wiki-text, text i portalen, blogg eller så är det kanske inte fel att hänvisa:

Jag tror svaret på din fråga finns här: URL. Läs och testa och berätta för oss hur det gick.

Jag tror vi har ansett det lite fult att göra så, men gör man det öppet och vänligt och trevligt kan jag inte se att det är det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev: Fast nya/presumptiva medlemmar skulle med största sannolikhet gilla att ha det som vi har det idag eftersom det är enkelt. Dock är det mycket så att anledningen till tjafset är just för att det är så enkelt.

Att komma till LoCot och få support, vara social i cafét eller bara gapa om hur rätt/fel Pirate Bay-domen var i debattavlan, det kan vara 'enkelt'.

Om man då 'fastnar' - vilket var hur jag hamnade här (aldrig snurrat i forum innan detta) - så kanske man kommer till den punkten att man vill engagera sig i LoCot. Då gör man det med konto på Launchpad.net och medlemskap i ~ubuntu-se vilket då är definitionen av en LoCo-medlem.

Detta är - såvitt jag förstått det när jag tittat runt i såväl ubuntu's wiki, läst vad folk i LoCoCouncil sagt samt tittat på hur andra LoCo'n gör - som man 'skall' göra, eller iaf ser man det så eftersom det är en beprövad metod.

Och den proceduren ovan, den hade aldrig avskräckt mig iaf, när jag väl kom till den punkten för 3 år sen eller när det var som jag kände att jag ville engagera mig mer här än att bara ge support, debattera allsköns meningslösheter i Cafétavlan och allmänt flumma runt.
Ok. Vi kanske har en beskrivning (på svenska) för hur man blir medlem på launchpad. Om inte så behöver vi en. Samt en för hur man skriver under CoC. Det sistnämnda var ett jäkla meck minns jag...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av vulfgar »

Visst är det vettigt med instruktioner på svenska, både hur man blir medlem på launchpad och hur man signar CoC. Det sistnämnda kan dock inte vara ett krav för medlemsskap, jag minns också att det var väldigt krångligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av farmfield »

Wiki's

Jag hatar Wikis men älskar dom på samma gång. Dom kan vara geniala i rätt situation - se t.ex. Ubuntu's wiki eller Compiz-projektets wiki, men sett till FAQ, guider o.s.v. på sajter som denna - det finns säkert exempel på kanonbra wikis där, men t.o.m. på Swedroid, som jag då anser är vad vi skall sträva efter att bli i kvalitet här så får dom det inte att fungera spec. bra... Då och då är det fortfarande nån stackare som följer fel guide, utdaterad eller felskriven, och med det dödar sin stackars nyinköpta mobil... Illa som f*n...

Det här hänger ihop med kvalitetskontroll, uppdatering o.s.v... Kolla på Wikipedia. Den håller kvaliten för att det är 150.000.000 människor om dan som snurrar in varav en liten procent 'hjälper till', kanske så få som 300.000... ;D

Kollar man då in en wiki's som Ubuntu's så är det då 'ansvariga' som håller koll. Samma på Compiz Wiki. Och de som skriver där är lite hi-tech projekt-folk, så är det ju...

Här har vi aldrig haft nån som haft koll eller varit ansvarig. Micke Nordin som var vår tidigare wiki-admins var alltså tekniskt ansvarig för wikin, han hade nada, zip & zero ansvar för innehållet.

En wiki som vår jämför jag med en gästbok i en bilförening. Den ligger framme tillgänglig för alla. Hittar du en guide i den för att byta topplockspackning på en Volvo 240 från '85 så kan den vara helt grym, bättre än i mek-guiden fån Volvo t.o.m... Men det kan lika gärna vara så att den konverterar motorn till ett taktiskt kärnvapen på 0.2 megaton - vilket ju blir lite av en överraskning (för grannstaden) när man sen vrider på nyckeln i tändlåset...

Forumet

Är det i denna tråd vi skall ta upp organisationen av våra LoCo- och projekttavlor sett till LoCo-medlemskap, gruppmedlemskap kontra privilegier för postande, moderation i tavlorna o.s.v..?
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av fd.svensson »

Jag vill inte lägga mig i för mycket, men kan man inte helt enkelt fråga vad nya medlemmar vill ha?
Det borde väl gå att lägga en sådan tråd i För Nybörjaren

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av farmfield »

fd.svensson skrev:Jag vill inte lägga mig i för mycket, men kan man inte helt enkelt fråga vad nya medlemmar vill ha?
Det borde väl gå att lägga en sådan tråd i För Nybörjaren
Hjälp. As simple as.

Sett till att fråga om hur nya medlemmar önskar hur vi lägger upp det är ingen bra idé eftersom få har koll på hur CMS'er fungerar och vilka möjligheter vi har.

Men vad som skulle vara skitbra är ett feedback-system/tipslåda typ. Om en medlem kommer hit och inte får hjälp eller tycker nåt annat är 'off' så hade det varit kanon att ge denne en enkel möjlighet att informera oss om detta...
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av christoffer »

christoffer skrev:Det finns många starka viljor...om allt. Jag har följt diskussionerna via sändlistan/maillistan och följt med en sväng senaste tiden på forumet. Själv föredrar jag sändlistor framför forum men som sagt det är min vilja och hur jag har konfigurerat mitt informationsflöde jag tar emot varje dag. Vi har alla olika varianter och det finns säkert lika många fler.

Istället för att anpassa LoCos informationsflöde efter våra viljor(76st, 10-tal aktiva i diskussionen just nu) bör ett steg tillbaka tas och fundera vad syftet är.

För mig är det två saker:
  • En tydlig struktur där alla engagerade vet vad som gäller och det svenska LoCot blir accepterat "officiellt". Hur fungerar andra LoCos? Kan vi fungera likadant så underlättar det från centralt håll. För nog är det andra som har ställt sig samma fråga tidigare, det bästa är att dra lärdom från dem.
  • En enkel struktur där nya medlemmar uppfattar gemenskapen som välkomnande och enkel att förstå sig på. Så att fler och fler ansluter sig och deltar aktivt. Här är det vettigt att prova olika varianter och sedan efter något halvår undersöka vilka varianter som har fungerat bäst. Fungerar ett forum eller mailinglistan bäst för nya medlemmar? (det är inte vi själva som ska svara på denna fråga)
Det är några som har kommenterat det jag skrev tidigare så jag väljer att citera mig själv och ge ett förtydligande på de scenarios jag tänker mig. Det jag främst kommenterade på tidigare var att diskussionen började spåra ur då de flesta både på mailinglistan och i forumet skrev om sin egna viljor och inte kommenterade vad som skulle fungera bäst för Ubuntu Sverige.

Det finns 2 punkter som jag ser som viktigast i att få igång Ubuntu Sverige.

--- Punkt #1 - Struktur för engagerade ---
För de som i dagsläget är aktiva krävs en enkel och tydlig struktur. En bra start på detta är att alla som är registrerade som medlemmar på Launchpad ~Ubuntu-se är medlemmar i Sveriges LoCo.

Del två under "struktur" handlar om hur vi vill använda våra informationskanaler(det är angående detta som tråden skapades initialt via email). Här anser jag att vi bör gå efter hur andra LoCos har strukturerat deras informationsflöden så att vi anpassar oss efter en "praxis" som finns internationellt.

--- Punkt #2 - Hur välkomnar vi nya medlemmar ---
Detta är en del av diskussionen om "hur ska vi använda våra informationskanaler". Det jag syftar på med "det är inte vi själva som ska svara på denna fråga" är att ALLA som kommer i kontakt med Ubuntu Sverige gör det av någon anledning som vi inte vet om i förväg. Någon kanske undrar hur man får tag på ubuntu, någon annan undrar hur man sätter upp en webbserver, en tredje vill få igång en film under Ubuntu och en fjärde har varit aktiv i ett annat projekt och vill nu bli aktiv i Ubuntu. Vad det handlar om vet vi inte i förväg.

Sedan kommer diskussionen om informationskanaler. De personer som kommer i kontakt med Ubuntu Sverige med ovanstående problem använder alla olika kommunikationssätt. En frågar vi IRC, den andra frågar via forumet, den tredje via mailinglistan och den fjärde kanske mailar direkt till Team Leader för att få snabbt svar om vad han/hon kan hjälpa till med. Det enda de har gemensamt är att de är presumtiva medlemmar i gemenskapen och vi alla har ett ansvar att ge ett värdigt bemötande, ett gott värdskap.

Vad ett gott värdskap handlar om bör diskuteras separat och är en diskussion som tar väldigt lång tid men ger alltid väldigt bra resultat i slutet.

Det jag vill ha sagt med detta är att när det kommer till presumtiva medlemmar och hur vi använder "våra informationskanaler" i dessa sammanhang så gäller det att hålla ALLA vägar öppna för att sedan svara på frågan/frågorna direkt eller hänvisa till lämplig plats. INGEN får bemötas med struktur/regler och riktlinjer.

Jag tror många av oss ser på det likadant men tolkar ord och meningar olika därav mycket strul och meningsskiljaktigheter. Säg till om det är något speciellt ni vill att jag ska förtydliga ännu mer.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av Urban Anjar »

christoffer skrev: INGEN får bemötas med struktur/regler och riktlinjer.
Jag tror ärligt talat att det kan vara helt rätt att vara tydlig om vilken kanal man ska använda för olika ändamål.

Vill du fråga om något --- gå till xxx
Vill du läsa --- gå till yyy
Vill du umgås --- gå till zzz
Vill du påverka ---- gå till ååå

Allt överallt ger bara förvirring om man frågat, tyckt umgåtts på det mest optimala stället.

Sen ska vi ju inte för den sakens skull racka ner på nybörjaren, som av misstag valt fel kanal utan bara vänligt och trevligt, men bestämt hjälpa tillrätta.

Felas det däremot regelbundet och medvetet finns ju alltid /dev/null
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av farmfield »

christoffer skrev:INGEN får bemötas med struktur/regler och riktlinjer.
Och det var därför jag klurade runt supporten och kom på det här med ett steg-för-steg-system gällande support. När man kommer till portalen och klickar på support så är man på steg ett. Om detta inte ger en rätt direkt lösning så är det steg två. Sist blir det forumet eller IRC och med det info om struktur/regler eftersom det handlar om registreringsgrejen...
Urban Anjar skrev:Jag tror ärligt talat att det kan vara helt rätt att vara tydlig om vilken kanal man ska använda för olika ändamål.

Vill du fråga om något --- gå till xxx
Vill du läsa --- gå till yyy
Vill du umgås --- gå till zzz
Vill du påverka ---- gå till ååå

Allt överallt ger bara förvirring om man frågat, tyckt umgåtts på det mest optimala stället.
fast då måste det göras på rätt sätt.

En poputruta (som t.ex. på Inet.se) när man klickade på supporten hade varit en variant. Pop och så får man en ruta med valen + lite info om varje, vad som skiljer.

En slags grafisk roadmap över möjligheterna är ett annat alternativ.
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av christoffer »

Urban Anjar skrev:
christoffer skrev: INGEN får bemötas med struktur/regler och riktlinjer.
Jag tror ärligt talat att det kan vara helt rätt att vara tydlig om vilken kanal man ska använda för olika ändamål.

Vill du fråga om något --- gå till xxx
Vill du läsa --- gå till yyy
Vill du umgås --- gå till zzz
Vill du påverka ---- gå till ååå
Det är detta jag inte tror behövs utan bara skadar en gemenskap. De som kommer till forumet ser snabbt en struktur om vart de ska skriva sin fråga. De som använder IRC skriver bara rätt upp och ner i kanalen. De som skickar email direkt till specifika personer eller till sändlistan gör det. Prioritet ett är att svara på frågorna som ställs.

Om vi tar forumet som ett exempel. En presumtiv medlem kommer till forumet för att han/hon har problem med att spela upp film. Personen ser snabbt "Använda Ubuntu -> Ljud och video". "Perfekt" tänker personen och registrerar sig för att kunna skriva ett inlägg. Personen får snabbt svar vilket för mig är inom 8 timmar(desto fler vi är desto bättre fungerar det) och får ett positivt bemötande. Ett första intryck är skapat.

En vecka senare är det problem med personens IRC-klient och efter det positiva första intrycket kommer han/hon tillbaka till forumet och loggar in. Frågan som personen ställer sig är "Vart ska jag fråga detta?". Svaret blir under "Använda Ubuntu -> Spel" för syftet med IRC-klienten är att komma i kontakt med sina spelkompisar som har en IRC-kanal.

Första reaktionen som ni alla får hoppas jag är "fel forum"...visst men det gör ingenting. Prio ett nu är att svara på frågan sedan kan man i slutet av sitt inlägg diskret be en moderator flytta inlägget till "Anända Ubuntu -> Internet" eftersom den kategorin passar bättre för en fråga om en IRC-klient.

När personen kommer tillbaka ser han/hon att ett svar har skrivits och får hjälp med sin fråga. "Härligt!" är första reaktionen. Andra reaktionen är "Ja, självklart." IRC-frågan passar bäst i det forumet.

--- Sammanfattning ---
Jag är själv väldigt strukturerad av mig och planerar varje minut av min dag. Jag älskar att strukturera upp ett forum med flera kategorier som har ett väl genomtänkt system bakom sig. Men jag har sett hur detta förstör mer än det ger. Till en början när det inte är så många aktiva behövs det ingen struktur bara ett forum med en kategori. Sedan under tidens gång så strukturerar man om och skapar fler lämpliga kategorier efter behovet.

Om vi lämnar exemplet om forumet nu och tänker vidare perspektiv, istället för forumskategorier tänker vi oss olika informationskanaler. Till en början kanske alla presumtiva medlemmar kommer via forumet. Desto fler vi blir desto fler kommer i kontakt med oss via mailinglistan och IRC.

Alla har sina egna favoritvägar/informationskanaler om man inte blir accepterad och väl bemött genom sin egna favorit kommer man inte lägga mycket energi för att lära sig något annat sätt, oavsett hur enkelt det är och hur bra guider/hänvisningar vi har. I slutändan tror jag alla har en benägenhet att göra rätt för sig, alla vill använda "rätt väg" men det tar några frågor/misstag så länge vi lyckas ge ett positivt intryck och den presumtiva medlemmen återkommer till oss.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av farmfield »

christoffer skrev:Om vi tar forumet som ett exempel. En presumtiv medlem kommer till forumet för att han/hon har problem med att spela upp film. Personen ser snabbt "Använda Ubuntu -> Ljud och video". "Perfekt" tänker personen och registrerar sig för att kunna skriva ett inlägg. Personen får snabbt svar vilket för mig är inom 8 timmar(desto fler vi är desto bättre fungerar det) och får ett positivt bemötande. Ett första intryck är skapat.
Fast då gäller det att det är rätt fråga som ställs och att 'rätt' supporthjältar är tillgängliga den perioden o.s.v...

Om vi tar ett enkelt steg-för-steg-system där vi kan få vissa supportsökare att direkt hitta ett svar på en vanlig fråga eller problematik i en FAQ eller guide innan dom kommer till forumet så är ju chansen större att dom får hjälp än att man skall förlita sig på att rätt supportgivare är tillgänglig eller att då inte 'fel' fråga ställs, en av dom repetetiva som inte besvaras för att supportgivarna svarat på den 70ggr redan.

Sen tror jag man innan eller iom registreringen bör få chansen att få kontakt med faddersystemet - och då med något mer avancerat än att i nån text förklara att dom finns - t.ex. en kryssruta under registreringen där man kryssar i om man vill ha kontakt med en fadder och i så fall så meddelas detta direkt ihop med användarnamnet till faddrarna.

Sändlistan

Sändlistan skriver många vilket jag tycker är en felaktig benämning. Listor i plural tänker jag... Varför? Jo, för att funktionen finns tillgänglig via projektgrupperna på Launchpad.

För det är bara att konstatera att projektplanering inte fungerar i forummiljön som vi har det idag, det blir bara en massa åsikter och inget gjort. Vill man vara med och jobba med grafiken, supporten, whatever, då går man med i gruppen och delta i diskussionerna och med utvecklingen - och sköter sig.

Då finns det två alternativ. Antingen projektplanerar man i forumet med öppna tavlor där endast gruppmedlemmar kan posta och där gruppledaren har moderationsrättigheter.

Den andra varianten är sändlistorna i grupperna. För öppenhetens skull kan man ev. lösa så alla gruppers inlägg streamas till nån sida i portalen eller liknande så vem som helst kan ha koll på vad som händer i LoCot's sändlistor.

Och båda ovanstående lösningar bör skapa det lugn som behövs i grupperna om vi vill ha folk i dom som engagerar sig. För tjafset dödar varenda idé när allting skall tjatas sönder, dissekeras och argumenteras emot - och till 99% av folk som själva inte bidrar med annat än just munhuggeri... Det fungerar helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av Urban Anjar »

christoffer skrev:
Alla har sina egna favoritvägar/informationskanaler om man inte blir accepterad och väl bemött genom sin egna favorit kommer man inte lägga mycket energi för att lära sig något annat sätt, oavsett hur enkelt det är och hur bra guider/hänvisningar vi har. I slutändan tror jag alla har en benägenhet att göra rätt för sig, alla vill använda "rätt väg" men det tar några frågor/misstag så länge vi lyckas ge ett positivt intryck och den presumtiva medlemmen återkommer till oss.
Men om jag vill dra fräckisar mitt i nybörjarsupporten och opåkallat räkna upp alla engelska namn på köttkonserver jag känner till under LoCo-mötena. Är det okej då?

Förhoppningsvis inte. Alltså finns det budskap som passar och som inte passar och platser där vissa typer av budskap passar bättre och andra där de passar sämre.

Bästa sättet att hindra folk att trampa i klaveret och tappa ansiktet är att ha klara, tydliga regler. Sen är det folkvett att hjälpa dem som missat vad som gäller rätt så diskret som möjligt.

Outtalade flummiga regler klarar bara en elit av att tolka och förstå...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"