No1Viking skrev:Jag tror att vi vet att LoCot skall marknadsföra Ubuntu.
Och där vet du om nån hur jag ser på det, hehe...
@alla
Men inställningen är ju att det är bra marknadsfäring när nån står och delar ut hembrända Ubuntu-skivor utanför Hemköp i Östra Hytte - vilket jag ser som katastrofalt och direkt negativt för Ubuntu...
Och jag vet att ni hatar mig för att jag ser det så, men jag anser mig mer än kapabel att bedöma Ubuntu's 'säljbarhet' som produkt med snart 25 års kontakter mot reklambranschen (som fotograf/grafiker/illustratör) samt 7 år på sälj varav ett som 'golvsälj' på ComputerCity och dom tre sista som chef för privatförsäljningen på en butik som Inet - vilket då är lite annat än motsvarande tjänst i en Expert-butik eller nåt sett till att vi då designade/byggde vartannat system och vartannat var 'retail'.
Det är inte annat att jag med den bakgrunden inte fattar varför jag blir idiotförklarad i detta... I mycket annat ja - för jag är ju knäpp - men det är skillnad i det och vad jag faktiskt kan utan & innan...
Alltså är det hela enkelt.
Målgruppen är människor som använder ett annat operativsystem än Ubuntu och har motsvarande, eller mindre behov, av det som Ubuntu Desktop klarar att leverera. Funktionaliteten man marknadsför (det Ubuntu kan leverera) är surf, mail, grafikprogram, openoffice, ljud, video och programmeringsstöd (och kanske nåt mer).
jag håller helt med fast anser då att vi inte behöver aktivt jobba mot denna 'målgrupp' eftersom vi ändå inte har kapacitet att särskilja den - samt att man då inte jobbar så numera om det inte gäller produkter som är målgruppsmässiga (blöjor, rullstolar, kikarsikten o.s.v.) utan man överlåter åt kunden att avgöra.
Men för att man skall kunna göra det - och då inte få en massa missnöjda kunder (vilket är sämsta marknadsföringen som finns) så måste kunden ha ett så tydligt - men ändå enkelt - underlag som möjligt att avgöra detta utifrån.
Sedan kör man med skärmdumpar osv, som man gör med annat sälj av applikationer/system.
Här är jag väl inte riktigt med på hur du menar men gissar att du t.ex. avser för användning på en affisch, flygblad, i webbanners och liknande..?
Min fundering där gäller ju hur vi skulle lösa det... Har vi tur så är det ju ett gäng som tar tag i och drar igång föreningen igen - jag har redan donerat en tusing till kassan där om så sker - och med lite donationer, lite försäljning i webshop & sånt så kanske vi kunde få in lite kapital att då använda till att trycka (digitalutskriva) sånt som flygblad, planscher, satsa lite pengar på banners (Swedroid t.ex.), Google-annonser o.s.v...
jag hade ju gärna sett en mässmedverkan dock, det är lite av en dröm... Hushållsmässan i Göteborg t.ex, en mindre monter, fixa spons av Dell på några burkar/skärmar samt en 40-50" TV, ungt folk i svarta byxor/byxdress & orange skjorta och namnlapp med Ubuntu-logga... Då katten snackar vi marknadsföring på en nivå aldrig tidigare skådad...
Men då snackar vi ju att det kostar 20 papp också... Minst.
Men ni vet ju hur jag tänker, jag fattar inte varför vi skall hålla på och kräla med en sån bra produkt... Och jag förstår inte det här underskattandet av Ubuntu som OS, vad ni fått det ifrån... Kanske är ni så vana vid att Linux strular att ni utgår ifrån att det fortfarande gör det när det generellt inte gör det - jag tycker supportsiffrorna säger allt (och anar att Micke's visar detsamma) - och det hänger ihop med att folk inte har strul, det är jag säker på...
Edit:
Den grejen på DreamHack som jag var med på under Micke - nu var vi tyvärr för sent ute för att få sponsring & nått as på DH slängde in oss i ett hörn - men det bevisade för mig att det går att få till en sån grej som hushållsmässan (eller motsvarande) om man då är lite bättre ute tidsmässigt mot ev. sponsorer och hyr monter istället för att få en till skänks - som t.ex. visar sig vara hörnet ingen ville betala för som på DH...
(och det sistnämnda endast DH-folkets fel, ingens på Ubuntu-sidans)