Omtänk i LoCot's supporthantering!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Peetra »

Jag lade in det enklaste sättet att hantera "Visa lösta trådar" uppe till höger i default-stilen. Det är inge alls bästa sättet, men det är en början. :)
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av StefanB »

Peetra skrev:Jag lade in det enklaste sättet att hantera "Visa lösta trådar" uppe till höger i default-stilen. Det är inge alls bästa sättet, men det är en början. :)
Lysande! :)

Edit: Det är en lysande start. Går det att söka på djupet? Om jag klickar på "Visa lösta trådar" och sedan söker på nätverk, så vill jag se alla lösta trådtopics som innehåller "nätverk" i något inlägg. Då är vi väldigt nära en användargenererad FAQ.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Bowmore »

@StefanB
Det finns en [Sök]-funktion längst upp till höger på sidan där man kan komma lite längre ;)

För lösta trådar och nätverk kan man söka så här:
- Sök efter nyckelord: +löst
- Sök i kategori: Nätverk, säkerhet och servrar
- Sök inom: Endast trådämnen
- Visa resultat som: Trådar
och sen trycka Sök

@Peetra
Kanon, du är ju en doer !

Om vi nu ska ha en Visa lösta trådar så skulle jag isf föredra den med optionen
- Visa resultat som: Trådar istället för Inlägg,
dvs som för andra Visa ... varianter.

Ett bättre funktion vore att under [Sök]-funktionen lägga till ett filter för lösta trådar så tror jag att vi är väldigt nära den bästa lösningen med tanke på förutsättningarna. Då vore det ganska enkelt att även söka på lösta fall för t.ex ett visst nätverkskort, grafikkort, etc. Sen som StefanB är inne på så skulle det bli ett bra komplement till FAQ, Wiki, mm. Nu var det ett bra tag sen jag pulade med MySQL men det känns görligt. Vad tror du?

@farmfield
När jag en gång föreslog organisationen med TL/TC så tog jag upp just support och marknadsföring som två viktiga grupper/projekt som TL/TC skulle ta tag i. På den fronten har inget hänt förrän nu i dagarna så en team för marknadsföring Ubuntu Sverige Marknadsföring skapades. Varför inte göra samma sak för support?

Sen, jag ifrågasätter inte Shapedo utan tycker det är väl värt att testa. Kanske genom köra dagens forum och Shapedo parallellt under en period och på så sätt låta våra medlemmar avgöra vad de föredrar och därefter göra en utvärdering på hur vi går vidare.
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av StefanB »

Bowmore skrev:@StefanB
Det finns en [Sök]-funktion längst upp till höger på sidan där man kan komma lite längre ;)

För lösta trådar och nätverk kan man söka så här:
- Sök efter nyckelord: +löst
- Sök i kategori: Nätverk, säkerhet och servrar
- Sök inom: Endast trådämnen
- Visa resultat som: Trådar
och sen trycka Sök
Jo, det funkar bra om jag söker på "nätverk", men låt säga att jag vill ha fram lösta trådar med Banshee i något inlägg. Det är där jag kör fast.
Bowmore skrev: Om vi nu ska ha en Visa lösta trådar så skulle jag isf föredra den med optionen
- Visa resultat som: Trådar istället för Inlägg,
dvs som för andra Visa ... varianter.
Jag föredrar den nuvarande varianten då den känns mindre plottrig. Kanske ett val efter att man fått upp själva visningssidan?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:När jag en gång föreslog organisationen med TL/TC så tog jag upp just support och marknadsföring som två viktiga grupper/projekt som TL/TC skulle ta tag i. På den fronten har inget hänt förrän nu i dagarna så en team för marknadsföring Ubuntu Sverige Marknadsföring skapades. Varför inte göra samma sak för support?
Fixat. https://launchpad.net/~ubuntu-se-support
Nu behöver vi medlemmar i gruppen.
StefanB
Inlägg: 487
Blev medlem: 28 jan 2008, 12:01
OS: Ubuntu
Ort: Sundsvall

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av StefanB »

HakanS skrev:
Bowmore skrev:När jag en gång föreslog organisationen med TL/TC så tog jag upp just support och marknadsföring som två viktiga grupper/projekt som TL/TC skulle ta tag i. På den fronten har inget hänt förrän nu i dagarna så en team för marknadsföring Ubuntu Sverige Marknadsföring skapades. Varför inte göra samma sak för support?
Fixat. https://launchpad.net/~ubuntu-se-support
Nu behöver vi medlemmar i gruppen.
Jag har anmält mig, men jag vet inte vilka krav som ställs. Jag arbetar med IT-support på dagarna, men är inte så driven Ubuntuanvändare som kanske krävs och jag hjälper till så gott jag kan här på forumet, även om det är mycket grundläggande problem jag försöker stötta i. Släng ut mig ur gruppen med gott samvete om jag inte passar. ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Bowmore »

Hoppsan, här går det undan så får hålla truten ett tag för att hinna med ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Peetra »

StefanB skrev:
Bowmore skrev:@StefanB
Det finns en [Sök]-funktion längst upp till höger på sidan där man kan komma lite längre ;)

För lösta trådar och nätverk kan man söka så här:
- Sök efter nyckelord: +löst
- Sök i kategori: Nätverk, säkerhet och servrar
- Sök inom: Endast trådämnen
- Visa resultat som: Trådar
och sen trycka Sök
Jo, det funkar bra om jag söker på "nätverk", men låt säga att jag vill ha fram lösta trådar med Banshee i något inlägg. Det är där jag kör fast.
Bowmore skrev: Om vi nu ska ha en Visa lösta trådar så skulle jag isf föredra den med optionen
- Visa resultat som: Trådar istället för Inlägg,
dvs som för andra Visa ... varianter.
Jag föredrar den nuvarande varianten då den känns mindre plottrig. Kanske ett val efter att man fått upp själva visningssidan?
Alla sätt att söka som nämns i mitt citerade inlägg är möjliga i dagens läge med rätt parametrar, men det är krångligt att få det rätt om man inte är väldigt van med forumets sökningsfunktion, så att lägga in specifik löst-MOD inklusive lathund för att använda den känns rätt.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av CryingFreeman »

Peetra skrev: Alla sätt att söka som nämns i mitt citerade inlägg är möjliga i dagens läge med rätt parametrar, men det är krångligt att få det rätt om man inte är väldigt van med forumets sökningsfunktion, så att lägga in specifik löst-MOD inklusive lathund för att använda den känns rätt.
Det borde ju gå att fixa till en SQL-fråga som löser det, kan jag tycka.

WHERE andrakolumnen = grön löst-ikon

kan ju vara en början (i pseudokod visserligen, men ändå). Har ingen phpBB-installation uppe så att jag kan testa själv.. :(
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Urban Anjar »

StefanB skrev:
Jag har anmält mig, men jag vet inte vilka krav som ställs. Jag arbetar med IT-support på dagarna, men är inte så driven Ubuntuanvändare som kanske krävs och jag hjälper till så gott jag kan här på forumet, även om det är mycket grundläggande problem jag försöker stötta i. Släng ut mig ur gruppen med gott samvete om jag inte passar. ;)
De borde vara tacksamma att ha nån som kan tillföra erfarenhet av professionell support. Jag jobbar också på den kanten men har stuckit huvudet i marknadsföringsgruppen , så mig slipper ni dock.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Fixat. https://launchpad.net/~ubuntu-se-support
Nu behöver vi medlemmar i gruppen.
Nu är det fan tur, Håkan, att du inte står i närheten, för vette katten om jag kunnat motstå att kyssa dig, hehe... ;D

Och jag uppmanar de som engagerar sig i support att gå med i gruppen. Jag kommer i detta läge inte gå med då jag vill engagera mig i Webmaster- och Designgrupperna i första hand - samt då håller i det tekniska för Ubuntunyheter, iaf än så länge - men jag ställer upp direkt med testserver eller annan kompetens om så önskas. :)

Sett till utvärdering av Shapedo så är jag gärna med i den, erbjuder serverplatsen o.s.v. och detta görs väl lämpligast som ett underprojekt till supportgruppen. :)

@HakanS

Varför skapar vi grupperna som 'team' och inte 'projekt' då projekten ju blir tydligare i strukturen på Launchpad? Är det jag som tänker fel?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Varför skapar vi grupperna som 'team' och inte 'projekt' då projekten ju blir tydligare i strukturen på Launchpad? Är det jag som tänker fel?
I och för sig riktat till Håkan, men jag svarar ändå.

Ett projekt har en klar början och ett slut, ett syfte och med mätbara mål. Ett team är de som driver projekten i så fall. Ett team kan ju starta specifika projekt om de vill.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av HakanS »

CryingFreeman skrev:I och för sig riktat till Håkan, men jag svarar ändå.

Ett projekt har en klar början och ett slut, ett syfte och med mätbara mål. Ett team är de som driver projekten i så fall. Ett team kan ju starta specifika projekt om de vill.
Tack för hjälpen att förklara.
Det just så det är.
Sedan är det upp till teamen att besluta om de vill hantera sina projekt i launchpad eller på annat sätt.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Peetra »

Jag hoppas att support-gruppen på LP ska bli den allra aktivaste! :glad:
CryingFreeman skrev:
Peetra skrev: Alla sätt att söka som nämns i mitt citerade inlägg är möjliga i dagens läge med rätt parametrar, men det är krångligt att få det rätt om man inte är väldigt van med forumets sökningsfunktion, så att lägga in specifik löst-MOD inklusive lathund för att använda den känns rätt.
Det borde ju gå att fixa till en SQL-fråga som löser det, kan jag tycka.

WHERE andrakolumnen = grön löst-ikon

kan ju vara en början (i pseudokod visserligen, men ändå). Har ingen phpBB-installation uppe så att jag kan testa själv.. :(
Tack för den, följande är visst bäst att berätta, före någon börjar jobba i onödan. :) Vi/Jag har all behövlig kod för att fixa det. Det finns en MOD, Topic Solved, som är specialskriven för supportforum och ett sådants behov. Enligt uppgifter från MOD-skaparen, så är senaste versionen är just nu i kö på phpbb.com för validering, jag tvivlar inte ett ögonlock på att den inte skulle gå att smälla in på direkten, validerad eller ej, men då åker vi på extra jobb, då en forumuppgradering också planeras inom rimlig framtid.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Bowmore »

Grymt bra jobbat Peetra :D

Den modden verkar innefatta det vi diskuterat här plus lite till!
Gives the topicstarter the option off accepting one answer and mark the topic as solved. And mark the topic as unsolved again.
Configurable trought ACP >> Forums
Adds the posibility to search for unsolved topics, your own unsolved topics and in advanced search only in solved topics.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Varför skapar vi grupperna som 'team' och inte 'projekt' då projekten ju blir tydligare i strukturen på Launchpad? Är det jag som tänker fel?
I och för sig riktat till Håkan, men jag svarar ändå.

Ett projekt har en klar början och ett slut, ett syfte och med mätbara mål. Ett team är de som driver projekten i så fall. Ett team kan ju starta specifika projekt om de vill.
Aah, då är jag med på noterna. Får sätta mig i LP's dokumentation nån dag jag får tid - när det nu blir och man får tid - och se hur dom själva tänkt man arbetar mest effektivt i systemet. Tnx! :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Varför skapar vi grupperna som 'team' och inte 'projekt' då projekten ju blir tydligare i strukturen på Launchpad? Är det jag som tänker fel?
I och för sig riktat till Håkan, men jag svarar ändå.

Ett projekt har en klar början och ett slut, ett syfte och med mätbara mål. Ett team är de som driver projekten i så fall. Ett team kan ju starta specifika projekt om de vill.
Aah, då är jag med på noterna. Får sätta mig i LP's dokumentation nån dag jag får tid - när det nu blir och man får tid - och se hur dom själva tänkt man arbetar mest effektivt i systemet. Tnx! :)
En naturlig början och ett uppenbart slut får man ju om man kopplar projekt till releaser typ support_10.04_LTS och support_10.10 kopplar man bara syften och mätbara mål till det hela så får man projekt. Dessutom kan det vara en vettig balans mellan stabilitet och nytänkande att vi med de releaser som redan är ute håller oss till de vanor och rutiner som är etablerade (med rimliga buggfixar) samtidigt som vi förbereder oss för att hantera 11.04 på ett nytt sätt (om supportfolket finner det lämpligt).

Onekligen har också begreppet processer en plats i sammanhanget men kanske inte på LP? Det är ungefär som projekt utan bestämt slut. Ett team är ju bara en hög med folk men en process gör någonting också och har någon form av kopplingar och beroenden till andra processer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Ett team är ju bara en hög med folk men en process gör någonting också och har någon form av kopplingar och beroenden till andra processer.
Notera att även projekt ofta har beroende till andra projekt.
I övrigt brukar vi kalla dessa som snackar processer mm för processnissar ;D
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:Ett team är ju bara en hög med folk men en process gör någonting också och har någon form av kopplingar och beroenden till andra processer.
Notera att även projekt ofta har beroende till andra projekt.
I övrigt brukar vi kalla dessa som snackar processer mm för processnissar ;D
En process avslutas bäst med "kill -9"... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Omtänk i LoCot's supporthantering!

Inlägg av farmfield »

Ang. snack om projekt, processer, whatever...

Det handlar bara om klara rutiner och så arbetar alla grupper/team likadant.

Här googlade jag fram en sån standardgrej om projektstyrning - overkilol, men det är ju en förenkling av detta vi snackar om typ...

Bild

Finns det flera projekt under ett team så finns det en prioritetslista.
Skriv svar

Återgå till "Forum"