Vad är det för trams [stängd tråd]

Diskussion gällande forumet
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Vad är det för trams [stängd tråd]

Inlägg av Antec »

Att höra att det är bråk gällande olika Ubuntu sajter gör mej ledsen.. Från början var Ubuntu en nära gemeskap vad har hänt, Jag har använt linux sen 2004 före det så jobba jag enbart med BSD, Tycker det är förfäligt att det ska bråkas som det görs mellan olika sajter...Jag anser det är trams.. Vill man uppnå något så är första regeln att hålla ihop och gå på bred front för att ändra synsätt på system...Om man är osams blir det ju helt fel!! Så jag förstår absolut ingentining. Jag må vara seg men att bråka om skitsaker anser jag är trams!!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad är det för trams

Inlägg av vulfgar »

Kan bara hålla med dej. :( Det är både tråkigt och helt onödigt att bråka, det tar en massa energi som kunde användas betydligt mer konstruktivt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Vad är det för trams

Inlägg av Antec »

Konstigt att det blev så tyst, bara en som håller med mig! Det måste verkligen ha surnat till här? Det tycker jag är tråkigt och det förlorar alla på! speciellt användare av Ubuntu.. Om jag tänker efter så bråkade jag ofta med min bror men vi blev alltid vänner ändå!!! Att inte komma sams gör ingen glad och det är inte alls bra i längden!! Jag vet inte alla turer men går det inte att lägga ner stridsyxan och gå mot samma mål?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad är det för trams

Inlägg av vulfgar »

Det beror nog lite på tiden på dygnet. Vi är väl inte så många som är vakna och inloggade... ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Vad är det för trams

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Det beror nog lite på tiden på dygnet. Vi är väl inte så många som är vakna och inloggade... ;)
Ja du har nog rätt där! Men det är förfäligt illa att bra energi ska gå till dåliga saker!!! Jag hoppas det kommer att lösa sig på ett sätt som gynnar alla ubuntu-användare väl för det är det viktigaste!!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det för trams

Inlägg av farmfield »

1. Internet har blivit ett tillhåll för åsikter genomfärgade av egen utgångspunkt, är rent teoretiska eller - ibland - helt utan bakomliggande fakta.

2. Sen har vi åsikter med avsaknad av viljan eller kompetensen att göra något åt det man har en åsikt om.

3. Åsikterna i sig själva förmedlas också genom ett media där man aldrig behöver stå till svars för vad hur man uttrycker dom.

Så 1 + 3 + 2² = ingenting blir gjort förutom tjat & tjafs.

Vad gäller Ubuntu så fanns det när jag blev medlem en stor mängd människor som engagerade sig i systemet, lärde sig en massa och som dom sedan delade med sig av. Av dessa är ett fåtal kvar och håller sig - förutom i supporten - i experimenttavlan. Och detta är ingenting unikt för Ubuntu-se utan handlar om att Ubuntu, Linux, whatever, blivit för bra.

För om vi alla här sitter och försöker få igång diverse hårdvara - som det var för 3-4 år sen - så bråkar man mindre, för man vill hellre ha igång wifi, TV-ut eller vad nu problemet är, hehe... ;)

Men vi får se. Kanske samlas entusiasterna i grupper nu, kommunicerar med epostlistor och så får vi nåt gjort och med det lyckas få in nya entusiaster, ja, kanske kan det fungera... Eller så finns det ingen behov för ett Svenskt LoCo i den formen det existerar nu, det kan vara så också...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Vad är det för trams

Inlägg av Antec »

farmfield skrev:1. Internet har blivit ett tillhåll för åsikter genomfärgade av egen utgångspunkt, är rent teoretiska eller - ibland - helt utan bakomliggande fakta.

2. Sen har vi åsikter med avsaknad av viljan eller kompetensen att göra något åt det man har en åsikt om.

3. Åsikterna i sig själva förmedlas också genom ett media där man aldrig behöver stå till svars för vad hur man uttrycker dom.

Så 1 + 3 + 2² = ingenting blir gjort förutom tjat & tjafs.

Vad gäller Ubuntu så fanns det när jag blev medlem en stor mängd människor som engagerade sig i systemet, lärde sig en massa och som dom sedan delade med sig av. Av dessa är ett fåtal kvar och håller sig - förutom i supporten - i experimenttavlan. Och detta är ingenting unikt för Ubuntu-se utan handlar om att Ubuntu, Linux, whatever, blivit för bra.

För om vi alla här sitter och försöker få igång diverse hårdvara - som det var för 3-4 år sen - så bråkar man mindre, för man vill hellre ha igång wifi, TV-ut eller vad nu problemet är, hehe... ;)

Men vi får se. Kanske samlas entusiasterna i grupper nu, kommunicerar med epostlistor och så får vi nåt gjort och med det lyckas få in nya entusiaster, ja, kanske kan det fungera... Eller så finns det ingen behov för ett Svenskt LoCo i den formen det existerar nu, det kan vara så också...
Jo allt du säger är nog riktigt! men det är inte det jag är orolig för det är dom nya svenska användarna som hittar till Ubuntu som jag anser är betydligt viktigare än en massa skit mellan olika sajter... Det som händer och som jag inte tycker är bra är förhållande till varandra! Det kan aldrig vara bra om man vill bli större och har med en massa strul, det ser dom nya användarna och det skapar oro!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det för trams

Inlägg av farmfield »

Antec,

Du vet som jag vad som ligger i botten på detta. En situation här för många där flera personer blev avsatta och utslängda. Den bitterhet som skapades av detta kommer aldrig någonsin gå att överbrygga just för vad som hände.

Jag hävdar med bestämdhet att LoCo't inte haft problem med att gå vidare ifrån det som hände, dock så kommer det i oroliga situationer gång på gång in samma människor utifrån och driver på oron.

Och varje gång är det samma sak som sägs: Gör så som vi sa från början så blir allt bra. Men man verkar ha glömt att när man gjorde så själv så åkte man ut ur LoCo't med huvudet före.

Idag är lösningen enkel. HakanS följer LoCoCouncil's råd i hur LoCo't skall drivas. Vill andra Ubuntu-relaterade webplatser medverka så kan man lägga dom som team eller projekt under LoCo't så länge det sköts enl. Ubuntu's och LoCot's rutiner. As simple as.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Vad är det för trams

Inlägg av Antec »

Jo visst vet jag mer än jag säger här, men det är också för att inte röra till det mer för andra användare! Men jag är inte nöjd alls över den utveckligen som har skett!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det för trams

Inlägg av farmfield »

Den 8'e är det IRC-möte igen. Då drar vi den biten med hur grupperna kommunicerar. Efter det så så är det en hårdsatsning på grupperna som gäller. Iom det så skall dom diskussionerna det tjafsas mest i föras i grupperna och där har ju varje grupp mål och delmål, prioritetslista samt en gruppledare som håller ordning & reda.

Och blir det ingen ordning inom ett halvår så kan vi lika gärna bygga upp en helt ny webplats från scratch. LoCo't är det som godkänns av LoCoCouncil som ett LoCo så det finns rent tekniskt inga hinder från att börja om 100% från början. Gör om gör rätt. :-X
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad är det för trams

Inlägg av pun »

farmfield skrev: Idag är lösningen enkel. HakanS följer LoCoCouncil's råd i hur LoCo't skall drivas. Vill andra Ubuntu-relaterade webplatser medverka så kan man lägga dom som team eller projekt under LoCo't så länge det sköts enl. Ubuntu's och LoCot's rutiner. As simple as.
Yup... mycket enkel lösning och jag kan inte se någon annan väg att få ordning på ett framtida ev godkänt LoCo...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad är det för trams

Inlägg av HakanS »

Antec skrev:Jo visst vet jag mer än jag säger här, men det är också för att inte röra till det mer för andra användare! Men jag är inte nöjd alls över den utveckligen som har skett!
Instämmer.
Nu får det vara slut på detta barnsliga sandlådekrig och pajkastning som vissa håller på med.
De som inte gillar det vi står för, och håller på med, inom LoCot är välkomna att gå ur vårt launchpad-team. Vill de sedan skriva i ubuntu.ses forum så är det OK, men att komma in på vårt forum för att kritisera och kriga är inte acceptabelt.
Samma sak, fast omvänt, gäller för alla som är LoCo-medlemmar.
Skriv svar

Återgå till "Forum"