Hur fungerar en touchpad? [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hur fungerar en touchpad? [LÖST]

Inlägg av ubot »

Om jag rör min touchpad med en penna eller något annat föremål så händer ingenting. Men om jag använder fingret så rör sig såklart muspekaren på skärmen. Vad är det som gör att touchpaden reagerar på ett finger men inte en penna? Är det någon värmesensor som känner av att det är ett finger eller varför reagerar touchpaden bara på mänsklig kontakt?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Hur fungerar en touchpad?

Inlägg av Lao Tzu »

Jag har fått för mig att det är värmen... men kan ha totalt fel också. :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Hur fungerar en touchpad?

Inlägg av Konservburk »

ubot skrev:Vad är det som gör att touchpaden reagerar på ett finger men inte en penna? Är det någon värmesensor som känner av att det är ett finger eller varför reagerar touchpaden bara på mänsklig kontakt?
Jag har fått för mig att det har med elektrisk ledningsförmåga att göra. Men det kan ju förstås också vara olika för olika touchpads.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur fungerar en touchpad?

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:
ubot skrev:Vad är det som gör att touchpaden reagerar på ett finger men inte en penna? Är det någon värmesensor som känner av att det är ett finger eller varför reagerar touchpaden bara på mänsklig kontakt?
Jag har fått för mig att det har med elektrisk ledningsförmåga att göra. Men det kan ju förstås också vara olika för olika touchpads.
Där har du en poäng. Jag testade precis med en tom ölburk och visst gick det att styra touchpaden. :) Jaha, då är man ett steg närmare svaret. Så när jag touchar min touchpad så går en ström från min kropp in i datorn genom touchpaden? Nej, det gör det inte. Det går ström från touchpaden till mitt finger såklart och när den leder ström registreras en beröring typ.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur fungerar en touchpad?

Inlägg av farmfield »

Detta är absolut inte för att vara otrevlig men wikipedia har inte bara info om sånt här, dom går igenom dom olika typerna o.s.v...
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Hur fungerar en touchpad?

Inlägg av Emil.s »

En touchpad är "capasitiv", och använder ungefär samma teknik som skärmen på moderna smartphones.

En grid med ledande materiel, med en isolator som avskiljare. När du rör skärmen/plattan så sjunker spänningen i området där du har fingret, och kontrollern räknar ut hur fingret rör sig på plattan beroende på i viska områden spänningen förändras, i vilken riktning/hastighet osv.

Som sagt så har Wikipedia bra artiklar om detta.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur fungerar en touchpad?

Inlägg av ubot »

Wikipedia is the shit. Ja, ja, det här räcker för mig. Jag vara bara lite nyfiken efter att inte ha kunnat flytta markören med ett icke ledande material.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hur fungerar en touchpad? [LÖST]

Inlägg av m!rage »

Jovisst, engelska Wikipedia har så rätt så. Finns även resistiva pekskärmar som var vanligare förr. De reagerar när två tunna ledande skikt pressas ihop. Man kan peta på dem med en penna eller liknande men annars har de väl bara nackdelar. Nintendo DS har en sådan för att nämna ett exempel.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"