Timer Freqency

För spelentusiaster !
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Hallå, Hej, Tjenare
Jag skulle vilja ha min timer freqency satt till 1khz finns det ingen
kernel färdig kompilerad som man kan hämta ner och installera.
Grejen är att jag kör CS 1.6 och CZERO server i ubuntu i den senaste server disten som ligger på sidan som iso fil. Ett förtydligande är att det verkar som om standard inställningen på dom flesta linux dister är 250khz.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Det finns som officiellt paket till 64bit LTS:
http://packages.ubuntu.com/lucid/linux-image-preempt

Inofficiellt finns det ännu mer optimerat och för fler system:
https://launchpad.net/~abogani/+archive/ppa
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Vad nice, tusen tack för att du gjorde dig besväret att engagera dig i min fråga, jag ska testa o ta tag i saken direkt. Tusen tack ännu en gång.

MvH John ;D
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Tyvärr fungerade det inte men tack för hjälpen ändå.
Adminstratören kan låsa denna tråd nu.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Det fungerar för mig. ;)

Om du är lite tydligare med vad det är som inte fungerar för dig så kan jag säkert putta dig i rätt riktning. Jag vet inte vilken kunskapsnivå du ligger på så du får helt enkelt ställa följdfrågor om du fastnar.

Vet du vad 64bit LTS är? Vet du har man installerar programpaket i ubuntu? Vet du vad ett PPA är?
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Alltså jag kan installera linuxen och även själva cs servern, jag använder mig av ubuntu-10.10-server-amd64. För att kunna minimera evntuellt lagg på själva CS servern så har jag någonstans läst fråga mig inte vart jag läste det för det minns jag inte, att man skulle ställa Timer Freqency till 1khz efter som linux använder sig av 250khz. Därför är det väldigt noga med att sätta Timer Freqency i kernel till 1khz. Efter vad jag lyckats läsa mig till så blir man tydligen tvungen att kompilera om den. Vilket tydligen är tids ödande, efter som jag inte kan kompilera, tänkte jag kanske att det fanns något lättare sätt att komma åt själva problemet.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Impala skrev:Alltså jag kan installera linuxen och även själva cs servern, jag använder mig av ubuntu-10.10-server-amd64.
Ett officiellt paket med färdigkompilerad 1kHz-kärna finns bara till ubuntu-10.04-amd64.
Impala skrev:För att kunna minimera evntuellt lagg på själva CS servern så har jag någonstans läst fråga mig inte vart jag läste det för det minns jag inte, att man skulle ställa Timer Freqency till 1khz efter som linux använder sig av 250khz. Därför är det väldigt noga med att sätta Timer Freqency i kernel till 1khz.
Att ändra från 250Hz till 1kHz är viktigt om du är ute efter low latency, dvs så lite lagg som möjligt. Det PPA som jag länkade till har färdigkompilerade lowlatency-kärnor som förutom 1kHz dessutom har några fler optimeringar som hjälper ytterligare.
Impala skrev:Efter vad jag lyckats läsa mig till så blir man tydligen tvungen att kompilera om den. Vilket tydligen är tids ödande, efter som jag inte kan kompilera, tänkte jag kanske att det fanns något lättare sätt att komma åt själva problemet.
Det finns som sagt paket med färdigkompilerade 1kHz lowlatency-kärnor i det PPA som jag länkade till.
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Ett officiellt paket med färdigkompilerad 1kHz-kärna finns bara till ubuntu-10.04-amd64. Är denn kärnan med från början på den disten då eller ? För då kan jag lika gärna köra med den direkt. Eller blir det bättre low latency men PPA packeten och en nyare dist, jag vet inte hur jag ska installera dem, packeten alltså. Hoppas du har mycket alvedon hemma har du alldrig haft huvudvärk tidigare så kommer jag att orsaka dig detta förmodligen.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Impala skrev:Ett officiellt paket med färdigkompilerad 1kHz-kärna finns bara till ubuntu-10.04-amd64. Är denn kärnan med från början på den disten då eller ? För då kan jag lika gärna köra med den direkt.
Nej, det är faktiskt en 100Hz kärna du får från början i server-versionen. :o
Du måste installera paketet som heter linux-image-preempt och boota om för att få en 1kHz-kärna.

Steg för steg om du utgår från den här ison:

http://se.archive.ubuntu.com/releases/1 ... rver-amd64.
  • Installera från ison som vanligt
  • Installera 1kHz-kärnan med kommandot: sudo apt-get install linux-image-preempt
  • Boota om och välj den nya kärnan från boot-menyn. Om du inte har något annat os installerat så kan du behöva hålla nere shift-tangenten under boot för att komma åt boot-menyn.
  • Avinstallera slutligen den gamla kärnan eller ändra boot-loader-inställningarna så att datorn automatiskt bootar den nya kärnan.
Impala skrev:Eller blir det bättre low latency men PPA packeten och en nyare dist, jag vet inte hur jag ska installera dem, packeten alltså. Hoppas du har mycket alvedon hemma har du alldrig haft huvudvärk tidigare så kommer jag att orsaka dig detta förmodligen.
Vänta med att pilla med PPA tills du har testat det enklare alternativet och gå vidare först om du fortfarande inte är nöjd.
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Jag ska prova detta, har nog att göra en stund nu, men jag åter kommer med information om hur det går, tack så länge.
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Nu har jag gjort detta och jag står i meny läge, problemet är att jag inte han se vad 1khz kärnan heter så jag vet inte riktigt vad den heter, heter den preempt den nya kärnan ? sen vet jag inte riktig hur jag får bort den gammla kärnan.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Impala skrev:Nu har jag gjort detta och jag står i meny läge, problemet är att jag inte han se vad 1khz kärnan heter så jag vet inte riktigt vad den heter, heter den preempt den nya kärnan ?
Ja, den heter "Linux versionsnummer-preempt". Den vanliga slutar med "-server" istället.
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Helt rätt, hur får jag bort den gammla kärnan ?
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Impala skrev:Helt rätt, hur får jag bort den gammla kärnan ?
Om du vet exakt vad den gamal kärnan heter:

sudo apt-get remove --purge linux-image-versionsnummer-server

Annars kan du alltid göra så här istället, även om det blir ett längre kommando:

Kod: Markera allt

dpkg --get-selections | grep "linux-image-.*-server" | cut -f1 | xargs sudo apt-get remove -y --purge
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Jag kom på att du nog vill ta bort meta-paketen också, och att du kan matcha direkt med apt-get så här:

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove --purge "linux.*-server"
Edit: Och om du vill försäkra dig om att det är en 1kHz-kärna så kan du ta en titt i configen så här:

Kod: Markera allt

grep HZ /boot/config*
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Japp stämmer precis allt, nu ska jag testa och installlera CS 1.6 och se hur resulatet blir, och se om gnällspikarna märker någon skillnad ;D jag åter kommer med rapporter. Tack så mycket för hjälpen, det här hadde jag alldrig fixat själv.
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Jag vet inte om jag bara inbillar mig, men jag tycker mig uppleva att CS servern känns stabilare nu än vad den har gjort förut. Satt och funderade om det fanns något mera man skulle kunna lägga till för att förstärka upp det hela lite till. ;D
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Timer Freqency

Inlägg av Konservburk »

Det är väl isf möjligtvis om du skulle försöka sänka nice-värdet på server-processen.

Men annars tycker jag nog att du kan känna dig nöjd här. Det går förstås att optimera en massa, men det kostar förmodligen mer än det smakar. Med det menar jag att du får lägga ner mycket tid på att få till marginellt bättre prestanda.
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Japp jag är jätte nöjd tycker mig faktiskt känna en viss skillnad, det känns som det har blivt mycket mera stabilt än vad den var innan, ännu en gång stort TACK för hjälpen. :)
Impala
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:31
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Timer Freqency

Inlägg av Impala »

Konservburk skrev:
Impala skrev:Alltså jag kan installera linuxen och även själva cs servern, jag använder mig av ubuntu-10.10-server-amd64.
Ett officiellt paket med färdigkompilerad 1kHz-kärna finns bara till ubuntu-10.04-amd64.
Impala skrev:För att kunna minimera evntuellt lagg på själva CS servern så har jag någonstans läst fråga mig inte vart jag läste det för det minns jag inte, att man skulle ställa Timer Freqency till 1khz efter som linux använder sig av 250khz. Därför är det väldigt noga med att sätta Timer Freqency i kernel till 1khz.
Att ändra från 250Hz till 1kHz är viktigt om du är ute efter low latency, dvs så lite lagg som möjligt. Det PPA som jag länkade till har färdigkompilerade lowlatency-kärnor som förutom 1kHz dessutom har några fler optimeringar som hjälper ytterligare.
Impala skrev:Efter vad jag lyckats läsa mig till så blir man tydligen tvungen att kompilera om den. Vilket tydligen är tids ödande, efter som jag inte kan kompilera, tänkte jag kanske att det fanns något lättare sätt att komma åt själva problemet.
Det finns som sagt paket med färdigkompilerade 1kHz lowlatency-kärnor i det PPA som jag länkade till.
Skriv svar

Återgå till "Spel"