Telia Mobilt bredband, nära men ingen koppling till modemet

Hjälp med installation och användning av program
peterbe
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2010, 23:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Telia Mobilt bredband, nära men ingen koppling till modemet

Inlägg av peterbe »

(Ubuntu 10.04 på en ny Macbook Pro)

Jag köpte ett Telia Mobilt Bredband kontantkort. Det funkade fint att köra när jag bootade upp min OSX på datorn. När jag kör i modemet (dongle'en) så öppnas alla auto-run.exe filer och med wine lyckades jag installera Telia Mobilt Bredband och det ser precis ut som på mac eller windows fast när jag klickar på "Connect" (körde engelsk installation) så står det (första gången) nånting i stil med "Device is not connected". Dongeln har ett USB minne som verkar funka men jag vill ju ut på internet!

Jag kan även använda Network Manager för att ställa in Mobile Broadband och det snappade upp att det skulle heta "Telia Default" och att APN=online.telia.se. Allt ser fint ut men jag kan INTE välja att koppla in mig. Vänsterklickar man på Network Manager ikonen så erbjuds det bara "Wired Network" (disconnected) och "Wireless Network" (disconnected) men inget mobilt bredband :(

Jag har försökt hålla ett öga på /var/log/syslog och /var/log/messages men inget intressant. Bara en massa om "USB Mass storage bla bla"

Tacksam för tips.

PS. Jag har inte tillgång till wvdial och kan inte installera det heller eftersom jag inte har internet på den datorn.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Telia Mobilt bredband, nära men ingen koppling till mode

Inlägg av Ganymedes »

Har du installerat paketet "usb-modeswitch"? Om inte, prova med det. Kolla den här tråden http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 23&t=52023 hur man kan göra utan internet.

// Peter
peterbe
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2010, 23:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Telia Mobilt bredband, nära men ingen koppling till mode

Inlägg av peterbe »

Tack Ganymedes, att installera usb-modeswitch fick det att fungera. Dock blev jag väldigt konfunderad på hur man skulle använda det eftersom jag inte hajjade felen angående /etc/usb_modeswitch.conf etc.
Dock att bara installera det, visade sig, var nog för att det skulle börja funka.

Nu är dock problemet. Nått annat eftersom det har halvt om halvt slutat fungera men det kan vara värt en ny tråd.
peterbe
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2010, 23:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Telia Mobilt bredband, nära men ingen koppling till mode

Inlägg av peterbe »

Här är min nya tråd angående DNS problemen:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=220&t=52187
Skriv svar

Återgå till "Program"