Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

Nu har jag ledsnat riktigt riktigt rejält på den här farsen som håller på inom LoCo't och speciellt inom ledningen för LoCo't!

Och eftersom vi inte kan hitta någon som helst lösning för att få ett omedelbart slut på detta, och all motarbetning som försiggår inom LoCo't mot dess nyckelpersoner har jag vänt mig till The LoCo Council och bett om omedelbar hjälp för att lösa denna pärs.

Som TC så känner jag att det är mycket snack och oerhört liten verkstad, och sen att nyckelpersoner kommer och påstår att endast EN gör allt för att föra LoCo't framåt är för mig ett skämt! Hur ska vi kunna föra LoCo't framåt då absolut inget händer trots önskemål från flertalet medlemmar.

Jag inväntar just nu besked från The LoCo Council på hur vi ska kunna lösa detta, och The LoCo Council har även fått den korrekta historien dragen för sig så att vi kan få hjälp att lösa detta! För det går inte att snacka och inget göra, det måste ske något konkret och inte bara drömma sig bort som vissa gör här!

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av KiviE »

Korrekta historien? vem har berättat den? brukar alltid vara flera sidor på samma mynt.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

Jag antar att du förankrat denna handling hos HåkanS innan ...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av HakanS »

Nej, jag har inte blivit informerad om detta innan. Skulle vara bra att få reda på vad Pontus skrivit.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

Bowmore skrev:Jag antar att du förankrat denna handling hos HåkanS innan ...
Varför det? Jag är Team Contact och arbetar självständigt och behöver således inte förankra något som helst hos vår Team Leader för att få ett "godkännande". All yttre kontakt uppåt och neråt ska gå genom Team Contact för ett LoCo, inte genom någon annan person.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av johanre »

Nej, Pontus, riktigt så enkelt är det inte: https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

johanre skrev:Nej, Pontus, riktigt så enkelt är det inte: https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
Jo det är mycket enkelt att lösa om rena logiska faktamässiga argument får styra och inte "religiösa" abstrakta motiv som det förefaller just nu.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

johanre skrev:Nej, Pontus, riktigt så enkelt är det inte: https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
Steg 1 går inte att genomföra!
Steg 2 går att genomföra, men jag besparar övriga medlemmar eftersom Vulfgar anser att detta inte berör dem.
Steg 3 genomförs just nu, och jag inväntar som sagt svar från The LoCo Council.

Så det var faktiskt enkelt att göra detta för mig som Team Contact och behövde således ingen som helst förankring hos Team Leadern.

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av m!rage »

Jag trodde att du förespråkade bättre kommunikation mellan TL och TC?
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

m!rage skrev:Jag trodde att du förespråkade bättre kommunikation mellan TL och TC?
Visst förespråkar jag bättre kommunikation, men beslut som jag tar som TC behöver ingen annan än jag besluta om. Informera om vad som händer, ja! Men besluten tar jag självständigt i egenskap av TC ;)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av KiviE »

Pontus Öhman skrev:
m!rage skrev:Jag trodde att du förespråkade bättre kommunikation mellan TL och TC?
Visst förespråkar jag bättre kommunikation, men beslut som jag tar som TC behöver ingen annan än jag besluta om. Informera om vad som händer, ja! Men besluten tar jag självständigt i egenskap av TC ;)
Då har du helt fel inställning om du anser att du kan ta sådana här beslut själv. Som minst måste du ju ändå ha pratat med TL och borde ha pratat med alla berörda parter.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av rancor »

Det kommer aldrig fungera så länge inte en ledare tillåts att leda en gemenskap och tillåts ibland att faktiskt ta beslut som alla inte tycker om eller som kan kännas tuffa.

Denna "gemenskap" bygger på en extremvänster samtidigt man förväntar sig någon form av ledning som man plockat bort just ledning från och istället har man en ett par personer som inte har mandat och som man hotar av avsätta så fort det blir lite gnälligt.

Jag har sagt detta många gånger och jag måste upprepa mig igen.

Personer vals för sina personliga egenskaper, det är ett PERSONVAL vilket skall respekteras. De som väljs måste få 100% mandat utan gnäll vid minsta förändring att få utföra de uppgifter dem har blivit valda för och ut efter deras egna sätt och ordning.

Gillar man inte så som personen i fråga har styrt så röstar man på en annan vid NÄSTA mandatperiod och på så sätt styr vi demokratiskt och inte genom anarki och stenkastning.

Jag förstår fullt ut varför många lämnar gemenskapen och det beror inte på dem som gör sitt bästa utan dem som gång på gång återvänder som rättshaverister och förstör. De som får mandat blir snabbt mobbade och de vågar inte förändra något utan att varje gång fråga hela gemenskapen om man får lov att gå o skita vilket är helt förfärligt för då dyker man snabbt in i diskussioner utan slut och det blir segt som sirap.

Vad man än tycker om Micke så är det forumet ett bevis på att det blir sjukt mycket bättre om man har en diktator för oavsett så är det användarna som bygger gemenskapen och gillar man inte diktatorn så är man inte där. Helt uppenbart så spelar det en mindre roll för är det ordning och reda så trivs man även om man kanske inte håller med ledningen hela tiden.

Mitt råd är alltså, respektera gemenskapens röst, låt dem som arbetar få arbeta i fred och vid nästa val så visas resultatet.

// rancor
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Urban Anjar »

rancor skrev:Det kommer aldrig fungera så länge inte en ledare tillåts att leda en gemenskap och tillåts ibland att faktiskt ta beslut som alla inte tycker om eller som kan kännas tuffa.

Denna "gemenskap" bygger på en extremvänster samtidigt man förväntar sig någon form av ledning som man plockat bort just ledning från och istället har man en ett par personer som inte har mandat och som man hotar av avsätta så fort det blir lite gnälligt.

Jag har sagt detta många gånger och jag måste upprepa mig igen.

Personer vals för sina personliga egenskaper, det är ett PERSONVAL vilket skall respekteras. De som väljs måste få 100% mandat utan gnäll vid minsta förändring att få utföra de uppgifter dem har blivit valda för och ut efter deras egna sätt och ordning.

Gillar man inte så som personen i fråga har styrt så röstar man på en annan vid NÄSTA mandatperiod och på så sätt styr vi demokratiskt och inte genom anarki och stenkastning.

Jag förstår fullt ut varför många lämnar gemenskapen och det beror inte på dem som gör sitt bästa utan dem som gång på gång återvänder som rättshaverister och förstör. De som får mandat blir snabbt mobbade och de vågar inte förändra något utan att varje gång fråga hela gemenskapen om man får lov att gå o skita vilket är helt förfärligt för då dyker man snabbt in i diskussioner utan slut och det blir segt som sirap.

Vad man än tycker om Micke så är det forumet ett bevis på att det blir sjukt mycket bättre om man har en diktator för oavsett så är det användarna som bygger gemenskapen och gillar man inte diktatorn så är man inte där. Helt uppenbart så spelar det en mindre roll för är det ordning och reda så trivs man även om man kanske inte håller med ledningen hela tiden.

Mitt råd är alltså, respektera gemenskapens röst, låt dem som arbetar få arbeta i fred och vid nästa val så visas resultatet.

// rancor
Lite hårda ord, men det ligger mycket i vad du säger. Dock behöver man inte blanda in begrepp som "diktator". Den som är demokratiskt vald att leda är ingen diktator utan gör bara sitt jobb. Det har inte ett skit med diktatur att göra.

Gillar man inte resultatet eller arbetssättet får man vänta till nästa val och låta någon annan ta över nästa mandatperiod.

Nu tror jag väl att moderatorerna har vågat sig på att hålla i alla fall de värsta rättshaveristerna borta och det är bra, även om det kan behövas ytterligare lite hårdare tag på den kanten, så att respekten för Ubuntus uppförandekod upprätthålls.

Man måste också tänka på att förändringar ofta är jobbiga i början, även om de är bra. Man måste ha is i magen och hålla kursen, för det är först när förändringen fått verka en tid som någon kan avgöra om den var bra eller dålig.

Det är bra att du trycker på att valet är personligt. Vi har röstat på någon vars omdöme, erfarenhet och kunskaper vi litade på. Även om ett och annat kan kännas konstigt är det bättre att vi berömmer det vi begriper och gillar än att vi kastar sten på det vi inte förstår.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av rancor »

Urban Anjar skrev:Lite hårda ord, men det ligger mycket i vad du säger. Dock behöver man inte blanda in begrepp som "diktator". Den som är demokratiskt vald att leda är ingen diktator utan gör bara sitt jobb. Det har inte ett skit med diktatur att göra.
Det gäller ubuntu.se =) Det jag jag menar är att även den gemenskapen fungerar väldigt bra fast det är en och samma person som bestämmer det mesta, även om det sker indirekt via div. lobby och manipulation. Det som är viktigt är att det är användarna som utgör själva gemenskapen och det är valfritt vart man vill vara. Även om man kanske inte tycker om ledningen i en gemenskap så kan det mycket väl fungera bra i övrigt så länge det finns en tydlig ledare och instruktioner.

Jag känner att det saknas i vårt fall och det var därför jag drog parallellen med diktator, vi har varken diktator eller tydlig ledning. Ubuntu Sverige bara existerar på ett underligt nedfryst sätt. Visst händer det saker men i ultrarapid.

Nu är man ju tyvärr extremt luttrad och nedstämd så även om denna ledning gör ett bra jobb så är det svårt att se igenom det just nu. Jag tror det behövs ett jävlar anamma utöver det vanliga för att totalt riva ner allt som fanns för att sedan bygga upp det på nytt utan allt gammalt groll. En Ubuntu Sverige 2.0 i helt ny regi där allt gammalt groll slängs och ignoreras där man med nytänk och öppenhet börjar om på nytt.

// rancor
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

rancor skrev:Det kommer aldrig fungera så länge inte en ledare tillåts att leda en gemenskap och tillåts ibland att faktiskt ta beslut som alla inte tycker om eller som kan kännas tuffa.
osv osv ...
Jag håller med dig helt i sak.

Kruxet är bara det att teamkontakt formellt inte har beslutanderätt utan det åligger teamledaren, dvs LoCo TL och de olika teamen teamledare. Sen kan förvisso viss beslutanderätt delegeras av en teamledare där så behövs. Så om man tar din definition på "rättshaverist" ovan är jag rädd för att vi har ännu en i antågande. Jag hoppas dock att jag har fel denna gång.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

rancor skrev: Denna "gemenskap" bygger på en extremvänster samtidigt man förväntar sig någon form av ledning som man plockat bort just ledning från och istället har man en ett par personer som inte har mandat och som man hotar av avsätta så fort det blir lite gnälligt.

Jag har sagt detta många gånger och jag måste upprepa mig igen.



// rancor
Jo det är kanske det som är "huvudutmaningen" att knäcka......Jag vet inte sedan varifrån Ubuntu Sverige har hittat sin form av "demokrati"..... ??? ???

Ubuntu är och förblir en meriokrati med en diktator som bestämmer i slutändan oavsett vad några i Sverige tycker om detta !!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Ubuntu är och förblir en meriokrati
Ja, meritokrati bör vara även vårt mål.

När vi införde det nuvarande styrelseskicket med TL/TC så såg jag det som ett första steg på den vägen. I dåläget var meritokrati inget alternativ då alla ropade efter demokrati. Men en övergång till meritokrati och bättre transparens tror jag är den bästa lösningen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av vulfgar »

Pontus Öhman skrev:...
Steg 2 går att genomföra, men jag besparar övriga medlemmar eftersom Vulfgar anser att detta inte berör dem.
...
Var vänlig och tillskriv inte mej några åsikter, tack.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Peetra »

Om vi helt förbjuder den här sortens diskussioner på vårt forum, enligt den strängaste tolkningen av beslutet som togs på https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 05147.html så fixar det kanske nåt, men samtidigt förlorar vi väldigt mycket.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av CryingFreeman »

Pontus Öhman skrev:The LoCo Council har även fått den korrekta historien dragen för sig
Jag föreslår att du postar den historien här också i samma form som LoCo Council har fått den tillhanda.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"