Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Peetra »

CryingFreeman skrev: Jag föreslår att du postar den historien här också i samma form som LoCo Council har fått den tillhanda.
+1

Tack i förhand för att du postar den här med, Pontus, jag vill också se.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Hylas »

Jag vill också gärna ta del av din text.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:
Kruxet är bara det att teamkontakt formellt inte har beslutanderätt utan det åligger teamledaren,
Exakt var står det?

Just det kanske står nånstans, men jag tror vi lite till mans har alldeles för mycket förutfattade meningar om vem som får vad.

EDIT: Dessutom tror jag vi är alldeles för snabba att ta till byråkratiska argument i stället för att diskutera om en viss sak är bra för Ubuntu och Ubuntu Sverige.

Jag menar om det TC gjort är RÄTT och gott för Ubuntu och Ubuntu Sverige, så skiter jag i om det var formellt korrekt eller ej.

Är det ONT och destruktivt för Ubuntu och Ubuntu Sverige så är det förkastligt även om förfarandet följer alla regler och paragrafer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av farmfield »

rancor skrev:Det kommer aldrig fungera så länge inte en ledare tillåts att leda en gemenskap och tillåts ibland att faktiskt ta beslut som alla inte tycker om eller som kan kännas tuffa.
Detta kommer aldrig gå - delvis på grund av synsättet i ditt citat nedan. Därför, efter vi ej blev godkända, så skulle vi anta en ny arbetsmetodik där arbetet delas upp i grupper. Grupperna skulle ta egna beslut gällande 'daglig drift' och större förändringar skulle gå till omröstning över IRC.
Denna "gemenskap" bygger på en extremvänster samtidigt man förväntar sig någon form av ledning som man plockat bort just ledning från och istället har man en ett par personer som inte har mandat och som man hotar av avsätta så fort det blir lite gnälligt.
Och därför skulle vi ersätta en ledning med en TL i topp som ändå inte har någon makt med det (för Ubuntu) traditionella sättet att arbeta i grupper. Detta har inte genomförts, istället har det blivit toppstyre...
Personer vals för sina personliga egenskaper, det är ett PERSONVAL vilket skall respekteras. De som väljs måste få 100% mandat utan gnäll vid minsta förändring att få utföra de uppgifter dem har blivit valda för och ut efter deras egna sätt och ordning.

Gillar man inte så som personen i fråga har styrt så röstar man på en annan vid NÄSTA mandatperiod och på så sätt styr vi demokratiskt och inte genom anarki och stenkastning.
Eh, men folk lyder inte order så det går inte att styra så här. Hade det gjort det så hade bygget varit i ordning för som TL hade jag då bara sagt till folk vad dom skulle göra... Grejen är att ingen hade gjort nåt då utan istället flippat. Nu är det jag som flippar för att en person försöker på sig just det där...
Jag förstår fullt ut varför många lämnar gemenskapen och det beror inte på dem som gör sitt bästa utan dem som gång på gång återvänder som rättshaverister och förstör. De som får mandat blir snabbt mobbade och de vågar inte förändra något utan att varje gång fråga hela gemenskapen om man får lov att gå o skita vilket är helt förfärligt för då dyker man snabbt in i diskussioner utan slut och det blir segt som sirap.
Jag antar att det är jag som är en av dessa 'rättshaverister' i detta fall, hehe... Hör du inte hur larvigt det låter? Jag avgick från min demokratiskt valda post som TL och rekommenderade HakanS att ta över för att jag ansåg att HakanS var mer lämplig att göra de förändringar vi hade framför oss. Hade jag vetat hur detta skulle misskötas hade jag aldrig i livet rekommenderat HakanS utan istället hittat en bättre lösning, nyval eller vad som helst...

Den andra 'rättshaveristen' är väl Pontus, även han demokratiskt vald... Pontus och jag har olika delar av sajten vi vill förändra/förbättra, HakanS bromsar i bägge fall. Oacceptabelt.

Och lösningen på 'problemet' här är enkelt. Genomför förändringen som det är sagt. En grupp för websajten, en för support, en för marknadsföring o.s.v. och låt dessa ta tag i sina respektive bitar. Tar supportgruppen ett beslut om att omarrangera forumstrukturen så gör phpBB-adminsen det. Säger marknadsföringsgruppen att det skall vara en annan text på framsidan så löser Drupaladmins det. Det är inte mer avancerat. Rätt folk på rätt plats och bort med småpåve-tramset. Ingen enskild medlem skall kunna stå och bromsa hela LoCo't...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Exakt var står det?
Jag skrev ner det då FR gick i graven och det gick ut på att LoCo TL har utslagsröst i det fall man (berörda team) inte når consencus. Vulfgar kan säkert gräva fram den exakta ordalydelsen. Sen ska den vara tillgänglig och känd för de som väljs som TL resp TC.
Urban Anjar skrev:Jag menar om det TC gjort är RÄTT och gott för Ubuntu och Ubuntu Sverige, så skiter jag i om det var formellt korrekt eller ej.
Ibland kan det vara fallet men jag ser inga tecken i denna minikonflikt som skulle föranleda att TL och vi övriga hålls ovetande om detta. Gör du? Känner du till något som vi andra inte känner till?
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av rancor »

Personerna du tar upp får stå för dig själv, jag har inte nämnt några vid namn och jag tänker inte göra det heller. Du har även missuppfattat hela mitt inlägg och dragit felaktiga slutsatser av det. Jag har inga dolda budskap utan skrev som jag känner.

Det jag missat är att det gäller i stora drag, inte denna period specifikt utan från start till nu, jag känner att det aldrig har fungerat riktigt bra och det har nog inte varit organisationens fel utan hela grundtanken på hur det skall styras.

Jag tycker dock att vi kommer ifrån trådstartens mycket viktiga fråga, hur höjer vi nivån?

Önskar jag hade ett svar som var förenligt med Ubuntu-andan men jag tror inte riktigt på den modellen, inte just nu i alla fall utan kanske i förlängningen när vi är redo för att ta ett kollektivt ansvar.

// rancor
farmfield skrev:
rancor skrev:Det kommer aldrig fungera så länge inte en ledare tillåts att leda en gemenskap och tillåts ibland att faktiskt ta beslut som alla inte tycker om eller som kan kännas tuffa.
Detta kommer aldrig gå - delvis på grund av synsättet i ditt citat nedan. Därför, efter vi ej blev godkända, så skulle vi anta en ny arbetsmetodik där arbetet delas upp i grupper. Grupperna skulle ta egna beslut gällande 'daglig drift' och större förändringar skulle gå till omröstning över IRC.
Denna "gemenskap" bygger på en extremvänster samtidigt man förväntar sig någon form av ledning som man plockat bort just ledning från och istället har man en ett par personer som inte har mandat och som man hotar av avsätta så fort det blir lite gnälligt.
Och därför skulle vi ersätta en ledning med en TL i topp som ändå inte har någon makt med det (för Ubuntu) traditionella sättet att arbeta i grupper. Detta har inte genomförts, istället har det blivit toppstyre...
Personer vals för sina personliga egenskaper, det är ett PERSONVAL vilket skall respekteras. De som väljs måste få 100% mandat utan gnäll vid minsta förändring att få utföra de uppgifter dem har blivit valda för och ut efter deras egna sätt och ordning.

Gillar man inte så som personen i fråga har styrt så röstar man på en annan vid NÄSTA mandatperiod och på så sätt styr vi demokratiskt och inte genom anarki och stenkastning.
Eh, men folk lyder inte order så det går inte att styra så här. Hade det gjort det så hade bygget varit i ordning för som TL hade jag då bara sagt till folk vad dom skulle göra... Grejen är att ingen hade gjort nåt då utan istället flippat. Nu är det jag som flippar för att en person försöker på sig just det där...
Jag förstår fullt ut varför många lämnar gemenskapen och det beror inte på dem som gör sitt bästa utan dem som gång på gång återvänder som rättshaverister och förstör. De som får mandat blir snabbt mobbade och de vågar inte förändra något utan att varje gång fråga hela gemenskapen om man får lov att gå o skita vilket är helt förfärligt för då dyker man snabbt in i diskussioner utan slut och det blir segt som sirap.
Jag antar att det är jag som är en av dessa 'rättshaverister' i detta fall, hehe... Hör du inte hur larvigt det låter? Jag avgick från min demokratiskt valda post som TL och rekommenderade HakanS att ta över för att jag ansåg att HakanS var mer lämplig att göra de förändringar vi hade framför oss. Hade jag vetat hur detta skulle misskötas hade jag aldrig i livet rekommenderat HakanS utan istället hittat en bättre lösning, nyval eller vad som helst...

Den andra 'rättshaveristen' är väl Pontus, även han demokratiskt vald... Pontus och jag har olika delar av sajten vi vill förändra/förbättra, HakanS bromsar i bägge fall. Oacceptabelt.

Och lösningen på 'problemet' här är enkelt. Genomför förändringen som det är sagt. En grupp för websajten, en för support, en för marknadsföring o.s.v. och låt dessa ta tag i sina respektive bitar. Tar supportgruppen ett beslut om att omarrangera forumstrukturen så gör phpBB-adminsen det. Säger marknadsföringsgruppen att det skall vara en annan text på framsidan så löser Drupaladmins det. Det är inte mer avancerat. Rätt folk på rätt plats och bort med småpåve-tramset. Ingen enskild medlem skall kunna stå och bromsa hela LoCo't...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:.... Vulfgar kan säkert gräva fram den exakta ordalydelsen. Sen ska den vara tillgänglig och känd för de som väljs som TL resp TC.
Japp! 8)
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av ycc »

Det skrevs lite om meritokrati tidigare i tråden.

Vi har nog inget annat alternativ än demokrati tror jag. Allmänna val och objektiv moderering (yttrandefrihet) enligt forumreglerna.

Objektiv moderering är viktig för att undvika att skapa gängbildningar som kan medföra konflikter. Skrivna inlägg skall bedömas utefter innehåll och inte efter vem som skrivit dem.

Den meritokrati som förespråktas tror jag leder till ännu fler trätor. Vem skall avgöra meriterna?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Meritokrati
Notera att tidigare meriter värderas högt, men meriterna kan ha utdelats av personer med samma bakgrund och skolning
...
Meritokratin är vanlig inom mindre föreningar och sociala grupper där de med mest energi och färdigheter får de övrigas blinda stöd i det mesta de gör. Ibland kan det dock vara svårt att avgöra om det beror på att ingen annan vill engagera sig.
EDIT: Ursäkta, jag postade i fel tråd, detta inlägg var avsett för tråden
Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 51&t=52210
i samma tavla. (Rapport är gjord.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

vulfgar skrev:
Pontus Öhman skrev:...
Steg 2 går att genomföra, men jag besparar övriga medlemmar eftersom Vulfgar anser att detta inte berör dem.
...
Var vänlig och tillskriv inte mej några åsikter, tack.
Det är ju din åsikt som du tidigare har hävt ur dig Vulfgar, så vågar du inte stå för dem nu så ska du ju inte yttra dig om sådant du inte vågar stå för? Eller har jag fel? ::)
CryingFreeman skrev:
Pontus Öhman skrev:The LoCo Council har även fått den korrekta historien dragen för sig
Jag föreslår att du postar den historien här också i samma form som LoCo Council har fått den tillhanda.
Se längre ned CF!
vulfgar skrev:
Bowmore skrev:.... Vulfgar kan säkert gräva fram den exakta ordalydelsen. Sen ska den vara tillgänglig och känd för de som väljs som TL resp TC.
Japp! 8)
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Då skulle detta ha kommit fram vid valet och inte flera månader efteråt! Men det där gäller ju bara om det är oenighet som vår TL har utslagsröst. Nu rättade jag mig efter det som stod här: https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems Vilket ger mig och precis vem som helst rätt att lösa problemen. Och inget som behöver gås via TL!

Och här kommer det osminkade mailet som skickades till The LoCo Council:
Hello LoCo Council!

This call is from the LoCo in Sweden (http://www.ubuntu-se.org).
For a couple of weeks ago, our LoCo tried to get reapproved but was
decline by the council. But that's when all the problem started for us
and to this day date all is gone mad in our LoCo.

Our former Team Leader stepped down, and we got a re-election to get a
new Team Leader. And it's here I need the Councils advice to solve this
big problem.

The new Team Leader is running the LoCo with an "iron hand". And he want
play along at all with the others.

If we take a look at what a Team Leader should do, he does not meet any
of the criteria for a Team Leader, and I (that are Team Contact) and the
former Team Leader for Ubuntu Sweden is now talking to get him to step
down by a new election.

But overall the LoCo is running really really bad... And as the Team
Contact I call for emergency from the Council to fix this FAST!

What can I do? And what can the Council do?

And I got some question that I'll hope the council can answer me on:

* Can the Team Contact be an admin with adminrights on the forum?
* Can the Team Leader be an admin with adminrights on the forum?

And this question is quite BIG but...
Our LoCo is at this days date not approved as a LoCo, can we then pull
the domain from it's recent location and start up a whole brand new
LoCo? Because some people in the administration for the LoCo shouldn't
be at there places.

Best regards
Pontus "Kirill" Öhman
Team Contact for Ubuntu Sweden
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av ycc »

Bra att vi fått reda på vad det står.

Jag tycker mailet mest innehåller Pontus personliga åsikter och inte alls den nyanserade ståndpunkt en TC eller TL bör inta. Jag tror mailet skapar obefogat dåligt (sämre) rykte hos oss hos Loco Council.

Frågan om TL/TC rör forumadmin och ev. svar går inte att applicera på diskussionen om Håkan och Drupalen.

Jag vet inte vad ni bestämt om när det skall vara val. Är det inte bara ett par månader kvar? För mig är det OK att Håkan är Tf. tills dess. Finns det en majoritet för snarare nyval så kan vi naturligtvis ha det. Jag tror vi bör välja både TL och TC då, om Pontus är villig att ställa sin post till omröstning tidigare. (Enklast med samtidiga val av TL och TC)

edit: tog bort ett "och" som hamnat fel
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 29 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

Innehållet i mailet kommer inte från mig, jag författade endast mailet och undertecknade det. Precis det jag skrev då jag gick till val att jag skulle göra också ;)

Just nu känns det som att det är endast jag personligen samt ett ytterst fåtal till som vill få till en ändring inom LoCo't och kämpar för att det ska bli ordning och reda. Men att bli motarbetad så att vi fortsätter på sandlådenivån gör att även min ork tryter och jag har tidigare annonserat att jag vill hoppa av just pga sandlådenivån och den otroliga flackhet som råder inom LoCo't. Fasen vi är ju värre än en polsk riksdag och en statlig myndighet om vi ser till hur "snabbt" något händer inom LoCo't!

Jag kommer kämpa för att få till en ändring inom LoCo't så att vi når ordning och reda, men jag tänker inte kämpa ensam för att nå dit. Därför jag skrev detta inlägg (Första inlägget) där jag vill få ett omedelbart slut på allt detta tjafs. Men flertalet är ju inte villiga till att lämna sandlådan utan vill bara fortsätta, men till detta har vi flashback.org där de kan hålla till! Inte här hos oss...

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av christoffer »

Pontus Öhman skrev:
Och här kommer det osminkade mailet som skickades till The LoCo Council:
Hello LoCo Council!

This call is from the LoCo in Sweden (http://www.ubuntu-se.org).
For a couple of weeks ago, our LoCo tried to get reapproved but was
decline by the council. But that's when all the problem started for us
and to this day date all is gone mad in our LoCo.

Our former Team Leader stepped down, and we got a re-election to get a
new Team Leader. And it's here I need the Councils advice to solve this
big problem.

The new Team Leader is running the LoCo with an "iron hand". And he want
play along at all with the others.

If we take a look at what a Team Leader should do, he does not meet any
of the criteria for a Team Leader, and I (that are Team Contact) and the
former Team Leader for Ubuntu Sweden is now talking to get him to step
down by a new election.

But overall the LoCo is running really really bad... And as the Team
Contact I call for emergency from the Council to fix this FAST!

What can I do? And what can the Council do?

And I got some question that I'll hope the council can answer me on:

* Can the Team Contact be an admin with adminrights on the forum?
* Can the Team Leader be an admin with adminrights on the forum?

And this question is quite BIG but...
Our LoCo is at this days date not approved as a LoCo, can we then pull
the domain from it's recent location and start up a whole brand new
LoCo? Because some people in the administration for the LoCo shouldn't
be at there places.

Best regards
Pontus "Kirill" Öhman
Team Contact for Ubuntu Sweden
Jag vet inte vems åsikter det är så kan inte uttala mig om det, men inte är det min bild av LoCot iaf, tråkigt att vi står så långt ifrån varandra. Jag tror på dig, HakanS, bara du får tid på dig.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av HakanS »

The new Team Leader is running the LoCo with an "iron hand".
Hur menar du att jag driver LoCo't med järnhand?
And he want play along at all with the others.
Skulle det vara negativt att vilja jobba ihop med andra?
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

HakanS skrev:
The new Team Leader is running the LoCo with an "iron hand".
Hur menar du att jag driver LoCo't med järnhand?
Uhhm... Ingenting händer för det första med saker som efterlysts. Du är ju högst ansvarig att se till så att något för LoCo't genomförs. Och du beblandar dig bla. i saker som jag ska göra.
HakanS skrev:
And he want play along at all with the others.
Skulle det vara negativt att vilja jobba ihop med andra?
Vet ej om det är grammatiskt korrekt, men det som menas är att du vägrar samarbeta med andra och motarbetar framgångar för LoCo't.

Men men... Vi får väl fortsätta köra på med vår polska riksdag och hoppas att något händer i framtiden! För i den här takten så lär ju inget hända innan mossa har börjat växa i forumet... ::)
Spelar ju heller ingen roll om man påminner en gång eller tre gånger, det är ju stiltje ändå!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
amelia
Inlägg: 139
Blev medlem: 06 mar 2008, 17:21
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av amelia »

Pontus Öhman skrev: And this question is quite BIG but...
Our LoCo is at this days date not approved as a LoCo, can we then pull
the domain from it's recent location and start up a whole brand new
LoCo? Because some people in the administration for the LoCo shouldn't
be at there places.
@Pontus Vad var tanken med att ställa den här frågan? Är detta något vår TC funderar på att sätta i verket? Du känner inte att detta potentiellt bidrar ännu mer till sandlådeproblematiken genom att säga att du vill ta domänen och utesluta delar av administrationen från en ny organisation för det svenska LoCo't?

Sen vore det intressant att veta om LoCo Council har svarat ännu. Jag hoppas att svar och vidare diskussioner med dem publiceras i forumet då detta i högsta grad rör alla.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av m!rage »

Tråden är nu upplåst igen och rensad från det värsta skitsnacket. Vänligen håll diskussionen sansad i fortsättningen.
/moderatorkåren
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

Pontus Öhman skrev:Innehållet i mailet kommer inte från mig, jag författade endast mailet och undertecknade det. Precis det jag skrev då jag gick till val att jag skulle göra också ;)

Just nu känns det som att det är endast jag personligen samt ett ytterst fåtal till som vill få till en ändring inom LoCo't och kämpar för att det ska bli ordning och reda.
Nu kanske du börjar förstå hur viktigt det är att förankra saker och ting i LoCot innan man tar till en sån här drastisk åtgärd. Sen har du som jag tidigare nämnt ingen beslutsrätt för LoCot i rollen som TC. Du har agerat på eget bevåg samtidigt som du i mina ögon misstänkliggjort några andra medlemmar som bl.a har de åsikter som du tar upp i mailet till LoCo Council. Men man lär av misstagen sägs det :)

Mitt förslag är att du drar tillbaks din begäran om stöd från LoCo Council, speciellt som du knappast kommer att få något stöd från vårt LoCo för de punkter du tar upp. Sen får vi tillsammans fortsätta därifrån och bygga vidare.
amelia skrev:Sen vore det intressant att veta om LoCo Council har svarat ännu.
Canonical har stängt mellan jul och nyår.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

Bowmore skrev: Mitt förslag är att du drar tillbaks din begäran om stöd från LoCo Council, speciellt som du knappast kommer att få något stöd från vårt LoCo för de punkter du tar upp. Sen får vi tillsammans fortsätta därifrån och bygga vidare.
amelia skrev:Sen vore det intressant att veta om LoCo Council har svarat ännu.
Canonical har stängt mellan jul och nyår.
Jo först så har väl då inte Canonical något att göra med LoCo-council !

Sedan angående Pontus brev så är det helt korrekt av honom att skicka det och helt i enlighet med hans valda TC-position.

Det absolut bästa skulle vara att det ledde till att LoCo council tilsatte någon form av "mentor" som styrde upp vad Ubuntu Sverige sysslar med.

Jag kan inte på något sätt se att saker och ting kan bli bättre när man hela tiden kräver ensidig "lydnad" och inte bjuder en millimeter själv från en "dold personlig agenda" hur man ser på Ubuntu och mjukvara !!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av vulfgar »

pun skrev: ... när man hela tiden kräver ensidig "lydnad" och inte bjuder en millimeter själv från en "dold personlig agenda" hur man ser på Ubuntu och mjukvara !!
Jag känner inte riktigt igen mej i detta (har inte märkt något sådant på flera år), men jag kan mycket väl ha missat något. Kan du utveckla detta lite?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:
pun skrev: ... när man hela tiden kräver ensidig "lydnad" och inte bjuder en millimeter själv från en "dold personlig agenda" hur man ser på Ubuntu och mjukvara !!
Jag känner inte riktigt igen mej i detta (har inte märkt något sådant på flera år), men jag kan mycket väl ha missat något. Kan du utveckla detta lite?
Jo jag kan inte inse att vi kan ha olika "leaders" som kör sitt eget race.

Hur kan vi tex ha en Portaladmin som vägrar göra vad en TL bestämmer ?

Hur kan vi ha en TL som har sin syn på allting och uppenbarligen INTE förljer vad Ubuntu satt upp som mål.

Hur kan vi ha en TL som helt sonika stänger av ett nyhetsflöde, troligen pga egna premisser hur saker ska vara. ubuntunyheter.nu

Hur kan vi ha en TL som stoppar försök från de som vill bygga något nytt ??

Hur kan vi ha en "administration" som uppenbarligen lever sitt eget liv ???

Hur kan det vara så att det samlas användare som uppenbarligen INTE har något intresse av Ubuntu i den här foran ? Nu är då det Svenska FOSS nätet snart total ödemark så det kanske blir så !

Hur kan dessa användare som inte har något intresse av Ubuntu få ha någon som helst påverkan ??? Mycket märkligt !! :P
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"