Överhettad laptop?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Överhettad laptop?

Inlägg av ubot »

Jag hjälper en kompis med hans dator och problemet är att datorn stänger av sig alt. startar om lite då och då. Jag har testat att ominstallera Windows och än så länge rullar allt på normalt när jag testkör datorn. Jag spelar upp film med VLC i fullscreen (DVD-avbild), spelar ett TV-program på svtplay.se i fullscreen och använder brännaren samtidigt för att belasta datorn lite. Då stiger temperaturen såklart. Nu vill jag ha hjälp med att bedöma om temperaturerna är normala eller om ni tycker att temp. är för hög på grafikkort, processor och systemet som helhet. Här är en screenshot som visar resultatet av CPUID HWMonitor: http://img41.imageshack.us/img41/8481/h ... enshot.png

Vad säger ni, är temp. normala för en vanlig Acer-laptop när man belastar den så som jag har beskrivit?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Överhettad laptop?

Inlägg av Hund »

Jag har sett laptops som gått varmare än så och har fungerat bra. Men dom är lite i överkant ändå för att det ska kännas bra. :) Men det bör inte orsaka omstarter etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Överhettad laptop?

Inlägg av ubot »

Mhm, jag misstänker att problemet beror på något annat. Jag har kört datorn några timmar nu och temperaturerna håller sig på samma nivå som på skrämdumpen. Min kompis spelar mycket WoW men spelet belastar väl inte datorn så mycket mer än att samtidigt titta på Flash i fullscreen och på en DVD i fullscreen med VLC? Går det att testa att köra WoW på datorn utan att spela spelet? Jag menar finns det något benchmark som gör just samma sak som t.ex. WoW, dvs i timmar belastar grafikkort m.m. som om någon hade suttit och spelat. Jag har inte lust att sitta och spela i timmar. :|
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Överhettad laptop?

Inlägg av Hund »

Det finns ju program som 3DMark etc. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Överhettad laptop?

Inlägg av ubot »

Hund skrev:Det finns ju program som 3DMark etc. :)
Jo, får testa med 3DMark05. Finns det något annat program som är bättre eller likadant och som är gratis eller fritt?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Överhettad laptop?

Inlägg av pun »

ubot skrev:
Hund skrev:Det finns ju program som 3DMark etc. :)
Jo, får testa med 3DMark05. Finns det något annat program som är bättre eller likadant och som är gratis eller fritt?
Om man har funderingar på proprietära burkar och vill ha bra svar så rekommenderar jag Sweclockers..... "utan att blinka".

http://www.sweclockers.com/forum/

Sen kan vi vara bra på Ubuntu !
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Överhettad laptop?

Inlägg av ubot »

Jo, jag vet. Men nu var jag ändå inloggad här och det finns ju en avd. för övriga frågor så. Jag nöjer mig med svaret från Hund. Jag tror inte det är överhettning. Det verkar fungera efter ominstallation av Windows.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"