Problem med bildskärmsdrivrutiner [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem med bildskärmsdrivrutiner [LÖST]

Inlägg av Julle_b »

Tjena.
Jag kan inte vara ensam om detta problem men jag hittar inte det inte i någon gammal tråd så här kommer det:

Jag har länge inte kunnat styra ljusintensiteten i min laptopskärm. Med xbacklight -set kan jag ändra värdet men ingenting synligt händer (jag kan också använda Fn+ piltangent). Ex.

xxx@xxx:~$ xbacklight -get
100.000000
xxx@xxx:~$ xbacklight -set 70
xxx@xxx:~$ xbacklight -get
66.666667

Värdet ändras men intensiteten förblir densamma.

xgamma fungerar perfekt.

Detta får mig att tro att jag har fel drivrutin i användning. Jag har ett Intel GMA 4500M-kort och använder Ubuntu 10.10.

Jag har läst en del om ämnet och de flesta hänvisar till etc/x11/xorg.conf. Problemet är att jag inte har någon sådan fil i den katalogen.

xxx@xxx:/etc/X11$ dir
app-defaults fonts xinit Xreset.d Xsession.d
cursors rgb.txt xkb Xresources Xsession.options
default-display-manager X Xreset Xsession Xwrapper.config
xxx@xxx:/etc/X11$

Jag har en xorg.conf som jag letat upp genom gnomes sökfunktion, den ligger i:
xxx@xxx:/usr/share/doc/xserver-xorg-video-nouveau/examples$ dir
xorg.conf.

Filen innehåller följande:
# Minimal xorg.conf for the Nouveau driver

Section "Device"
Identifier "Default screen"
Driver "nouveau"
EndSection

Är jag lösningen på spåret? Finns det någon som tror sig veta hur jag ska gå till väga för att kunna ändra ljusintensiteten?

Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 Julle_b, redigerad totalt 2 gånger.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Kurdistan »

Hej Julle_b!

Har du gått in på "Strömhantering"? Dit tar du dig genom System -> Inställningar ->Strömhantering

Jag antar att du vill ändra ljusintensiteten när du kör på batteri? Kolla in bilden nedan.

Om detta inte funkar finns det en buggrapport som beskriver ditt problem. För bland annat för de som kör Dell Studio 1558. Buggrapporten:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/568611

Lösningen:
https://launchpad.net/~kamalmostafa/+ar ... r=maverick
Bilagor
batteridrift.png
batteridrift.png (47.69 KiB) Visad 4880 gånger
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

Länkarna ser djäkligt intressanta ut, jag ska prova imorgon när jag får möjlighet och sedan posta resultatet.

Tack!
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

Nu har jag installerat enligt buggfixen och någonting hände, men inte det jag ville. Nu när jag startar datorn är den så mörk att jag inte kan jobba vid den. Det går inte att öka ljusstyrkan. Jag ser lite svagt konturerna av mitt skrivbord och rutan som låser upp nyckelringen.

Detta problem fick jag en gång förut också, nämligen då jag installerade 11.04. Den gången kunde jag inte lösa det och fick installera Ubuntu 10.10 på nytt. Det gör jag inte gärna igen, nu använder jag som sagt 10.10 och det fungerar vanligtvis bra. Problemet ter sig på följande vis:

Om datorn startas med en extern skärm inkopplad så erhålls bild på båda skärmarna. Pluggas sedan den externa skärmen ur så fortsätter jag att ha bild på laptopen, den externa slocknar naturligtvis. Nu sitter jag 31 mil hemifrån så jag kan inte koppla in någon extern skärm.

Finns det någon som vet hur jag kan gå till väga? Sist fick jag ett tips om någonting som involverade xrandr men det han jag inte testa. Det blev en krasch, tråden slängdes och jag var tvungen att ha datorn till mitt skolarbete. Kan jag starta datorn i felsäkert läge och återfå bilden kanske? Hur gör jag då i så fall?
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

Tillägg:
Problemet uppstår endast vid start av 2.6.35-24-generic-kärna (både normalt och felsäkert läge). Vid uppstart med 2.6.35.22-generic fungerar datorn som den ska.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Kurdistan »

Julle_b skrev:Tillägg:
Problemet uppstår endast vid start av 2.6.35-24-generic-kärna (både normalt och felsäkert läge). Vid uppstart med 2.6.35.22-generic fungerar datorn som den ska.
Tråkigt att den uppdaterade kärnan skapar problem för dig och att den äldre fungerar. Huvudsaken i slutändan borde vara att din laptop fungerar och om det sedan innebär att köra en äldre kärna borde inte vara hela världen (enligt mig). Nu vet jag inte hur du installerade paketen som tipsades och om du följde instruktionerna rätt. Om du kanske ger mer information om hårdvara och vad för laptop du använder kanske bugg-sökandet skulle ge bättre resultat. Du kan dessutom bugg-rapportera ditt problem till Ubuntu utvecklarna. Dem är väldigt hjälpsamma och pedagogiska. Nu har jag endast behövt bugg-rapportera en gång och fick svar väldigt fort. Ditt bidrag kan hjälpa andra och förbättra upplevelsen med Ubuntu.

Länk till hur du bugg-rapporterar i Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

Lycka till!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

Du har helt rätt. Prio är att datorn går att arbeta med. Dock vore det trevligt att kunna ställa in ljusstyrkan och köra med den kärna som automatiskt bootas.

Jag har inte meddelat buggen ännu utan istället skickat ett mail till buggfixaren vars uppdatering jag installerat. Jag hoppas att han vet vad som kan vara felet.

Här kommer lite information om mitt system:
xxx@xxx:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
04:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
05:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications AR8132 Fast Ethernet (rev c0)

Då jag inte har "intel_backlight" under /sys/class/backlight (se bild) så fortsätter jag felsöka enligt länken...

Kan jag installera om den nyare kärnan och hur i sådana fall?
Bilagor
Lite info som angår felsökningen
Lite info som angår felsökningen
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av pun »

Nu har jag inte lusläst tråden men

- Varför har du Nouveau som drivare i xorg.conf ?

- Senaste Intel-drivarna hittas här hos X-Swat
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
kilko
Inlägg: 77
Blev medlem: 01 jan 2011, 20:26
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av kilko »

pun skrev:Nu har jag inte lusläst tråden men

- Varför har du Nouveau som drivare i xorg.conf ?

- Senaste Intel-drivarna hittas här hos X-Swat
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
Du är bra lustig du pun.

Gapar högt om the ubuntu way och att användare slutar använda ubuntu på grund utav grafikdrivarproblem ändå så spammar du tråd efter tråd att använda X-swat's testversioner utav drivare och användare efter användare sliter sitt hår efter dina misserabla tips om hur man gör.

Gör om pun Gör rätt
LÄS TRÅDEN och förstå att det är ett problem med kerneluppdateringen någon förbannad gång nu så operativet kan utvecklas i lugn och ro utan dina kalabalikinlägg i alla grafikdriver trådar det har sett ut så här dom senaste åren nu.

TA DIG SAMMAN MÄNNISKA
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av pun »

kilko skrev:
pun skrev:Nu har jag inte lusläst tråden men

- Varför har du Nouveau som drivare i xorg.conf ?

- Senaste Intel-drivarna hittas här hos X-Swat
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
Du är bra lustig du pun.

Gapar högt om the ubuntu way och att användare slutar använda ubuntu på grund utav grafikdrivarproblem ändå så spammar du tråd efter tråd att använda X-swat's testversioner utav drivare och användare efter användare sliter sitt hår efter dina misserabla tips om hur man gör.

Gör om pun Gör rätt
LÄS TRÅDEN och förstå att det är ett problem med kerneluppdateringen någon förbannad gång nu så operativet kan utvecklas i lugn och ro utan dina kalabalikinlägg i alla grafikdriver trådar det har sett ut så här dom senaste åren nu.

TA DIG SAMMAN MÄNNISKA
Njau nu vet jag inte vad du är ute efter för X-Swats PPA löser mångas problem och den stora utmaningen är ju USLA drivare för Linux överlag precis som Mozillas utvecklare konstaterade angående borttagna funktioner i Linuxversionen av Firefox 4.

Här kan du läsa mer om det "debaclet"
http://www.pcworld.com/businesscenter/a ... users.html

Det här har då inget med "The Ubuntu Way" att göra eftersom Ubuntu inte kan göra något åt om det är undermålig mjukvara från upstream.

Däremot har då Ubuntu/Canonical paketerare öppnat X-Swat ppat där användare med problem MYCKET ENKELT kan installera en senare drivare.

Comprende !! :unerd:
kilko
Inlägg: 77
Blev medlem: 01 jan 2011, 20:26
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av kilko »

Rätt är att logga in på fungerande kernel avinstallera noveau där sedan logga in på önskad kernel och där installera drivaren.

Sedan är det ett faktum att du pun spammar trådar om drivrutiner du inte har en aning om och antagligen aldrig har använt själv och därför inte lyckas begripa att du stjälper mer än du hjälper ,viljan är säkert god men du kanske skall prova på en dator med intel gma450 själv innan du ber andra åka på en ominstallation av operativet man kan hålla sig för skratt då.......

Jobbar du fortfarande på microsoft föresten?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av pun »

kilko skrev:Rätt är att logga in på fungerande kernel avinstallera noveau där sedan logga in på önskad kernel och där installera drivaren.

Sedan är det ett faktum att du pun spammar trådar om drivrutiner du inte har en aning om och antagligen aldrig har använt själv och därför inte lyckas begripa att du stjälper mer än du hjälper ,viljan är säkert god men du kanske skall prova på en dator med intel gma450 själv innan du ber andra åka på en ominstallation av operativet man kan hålla sig för skratt då.......

Jobbar du fortfarande på microsoft föresten?

Citerar trådskaparen
Jag har ett Intel GMA 4500M-kort och använder Ubuntu 10.10.
Sen har han då inte Nouveau i xorg.conf troligen men hänvisar till en länk om detta och det är ju käpprätt åt fel håll.

Däremot har man då haft stora problem med Intel GMA 4500 och drivaren inkl instabilt KMS stöd i 2.6.35 kärnan och vissa datormodeller.

Jag vidhåller att en senare drivare troligen löser hans problem men det kan även behövas en senare kärna.

Utanför ämnet: Nej jag har aldrig jobbat för MS...... du verkar ju vara en typisk inskränkt Debiananvändare som tycker användare ska sitta där och lida.... :P
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Kurdistan »

Julle_b/

Hej igen!

"BEFORE YOU INSTALL, CHECK FOR THE i915 DRIVER ON YOUR SYSTEM:

This patch requires an Intel graphics processor (i915-based) to operate [*or possibly Radeon, see below]. Verify that your system uses the i915 driver:

$ lsmod | grep ^i915
i915 331519 3 <--- an "i915" line should appear

If no "i915" line appears, then this PPA will not be useful on your system.
"

PPA´t använder man alltså om ovannämnda uppfylls. Det gör man på följande sätt;

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:kamalmostafa/linux-kamal-mjgbacklight

Kod: Markera allt

sudo apt-get update

Kod: Markera allt

sudo apt-get upgrade
Om detta för all förmodan inte fungerar (kravet för använda ppa´t måste uppfyllas) så säger han:

"If applying this PPA still doesn't enable your non-functional brightness control keys, check your backlight interfaces to verify that the new "intel_backlight" interface appears:

$ ls /sys/class/backlight

For some laptop models, it may also be necessary to manually disable the other backlight interfaces in /sys/class/backlight. These boot parameters can be used to disable other backlight interfaces:

Any laptop with /sys/class/backlight/acpi_video0: Disable acpi_video0 with this kernel parameter[1]:
acpi_backlight=vendor

Dell laptops with /sys/class/backlight/dell_backlight: Disable dell_backlight with the kernel boot parameter[1]:
dell_laptop.backlight=0

Lenovo/IBM ThinkPad and related models: Disable native backlight with this pair of kernel parameters[1]:
acpi_backlight=vendor
thinkpad_acpi.brightness_enable=0

Finally, if "intel_backlight" is the only interface that appears in /sys/class/backlight but the brightness control keys still do not work, you may wish to troubleshoot further using the methods described at https://wiki.ubuntu.com/Hotkeys/Troubleshooting .
"

Hoppas du läste det som stod i ppa´t innan du gjorde några ändringar.

Du har en fungerande kärna och en mindre bra för dina behov. Genom att installera startupmanager (uppstartshanteraren) från programcentral kan du bestämma vilken kernel som ska vara default. Kör du inte dual-boot kan du sätta grub tiden till 0 sekunder. Sparar lite tid vid systemstart och det är enligt mig aldrig fel ;D . Om framtida kernel uppdateringar skapar problem är det bara starta upp fungerande kernel. Startupmanager är för sådana ändamål mycket bra och användarvänlig gränssnitt. Ta gärna en titt. Det kommer klarna.

Det bästa vore om du kontakta Ubuntu utvecklarna för en mer proffsig utvärdering/vägledning. Så du slipper tänka på kernel och hela den biten.

Lycka till!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

Jodå jag har läst och följt givna instruktioner. Jag håller även en dialog med utvecklaren av PPTn. Problemet är att jag inte ser någonting då jag laddar den "modifierade" kärnan så det blir problem att utröna orsaken till den svarta skärmen. Ännu ett problem är att jag sitter 30 mil hemifrån. När jag kommer hem ska jag koppla in en skärm via VGA-porten och se om jag då kan utföra de vidare instruktioner som han gett mig.

En sak som jag är osäker på är om jag gjorde rätt när jag lade till raden "acpi_backlight=vendor". Det kanske du kan hjälpa mig med.
Jag höll in shift för att vid uppstart starta ladda GRUB. Där markerade jag kärnan och tryckte "e" har jag för mig. Jag fick då upp några rader på skärmen. Lade till "acpi_backlight=vendor" längst ned och trycke "ctrl+x" (har jag för mig) för att starta.
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

pun skrev:Nu har jag inte lusläst tråden men

- Varför har du Nouveau som drivare i xorg.conf ?

- Senaste Intel-drivarna hittas här hos X-Swat
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
Jag har ingen aning. Jag har inte vågat ändra i den då det inte är samma sökväg till min xorg.conf som det är till den som alla hänvisar till.
kilko
Inlägg: 77
Blev medlem: 01 jan 2011, 20:26
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av kilko »

Julle_b skrev:Tjena.
Jag kan inte vara ensam om detta problem men jag hittar inte det inte i någon gammal tråd så här kommer det:

Jag har länge inte kunnat styra ljusintensiteten i min laptopskärm. Med xbacklight -set kan jag ändra värdet men ingenting synligt händer (jag kan också använda Fn+ piltangent). Ex.

xxx@xxx:~$ xbacklight -get
100.000000
xxx@xxx:~$ xbacklight -set 70
xxx@xxx:~$ xbacklight -get
66.666667

Värdet ändras men intensiteten förblir densamma.

xgamma fungerar perfekt.

Detta får mig att tro att jag har fel drivrutin i användning. Jag har ett Intel GMA 4500M-kort och använder Ubuntu 10.10.

Jag har läst en del om ämnet och de flesta hänvisar till etc/x11/xorg.conf. Problemet är att jag inte har någon sådan fil i den katalogen.

xxx@xxx:/etc/X11$ dir
app-defaults fonts xinit Xreset.d Xsession.d
cursors rgb.txt xkb Xresources Xsession.options
default-display-manager X Xreset Xsession Xwrapper.config
xxx@xxx:/etc/X11$

Jag har en xorg.conf som jag letat upp genom gnomes sökfunktion, den ligger i:
xxx@xxx:/usr/share/doc/xserver-xorg-video-nouveau/examples$ dir
xorg.conf.

Filen innehåller följande:
# Minimal xorg.conf for the Nouveau driver

Section "Device"
Identifier "Default screen"
Driver "nouveau"
EndSection

Är jag lösningen på spåret? Finns det någon som tror sig veta hur jag ska gå till väga för att kunna ändra ljusintensiteten?

Tacksam för svar
Du skulle kunna prova detta innan du börjar att installera om drivrutiner till grafiken ,om det inte redan är försent.......

Kod: Markera allt

sudo gedit etc/default/grub
Leta upp raden
GRUB_CMDLINE_LINUX
Ändra den till
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_backlight=vendor"
uppdatera grub

Kod: Markera allt

sudo update-grub
starta om datorn

Taget från buggrapporten här
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/546201
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Kurdistan »

Julle_b skrev:Jodå jag har läst och följt givna instruktioner. Jag håller även en dialog med utvecklaren av PPTn. Problemet är att jag inte ser någonting då jag laddar den "modifierade" kärnan så det blir problem att utröna orsaken till den svarta skärmen. Ännu ett problem är att jag sitter 30 mil hemifrån. När jag kommer hem ska jag koppla in en skärm via VGA-porten och se om jag då kan utföra de vidare instruktioner som han gett mig.

En sak som jag är osäker på är om jag gjorde rätt när jag lade till raden "acpi_backlight=vendor". Det kanske du kan hjälpa mig med.
Jag höll in shift för att vid uppstart starta ladda GRUB. Där markerade jag kärnan och tryckte "e" har jag för mig. Jag fick då upp några rader på skärmen. Lade till "acpi_backlight=vendor" längst ned och trycke "ctrl+x" (har jag för mig) för att starta.
Ditt första stycke låter som toppen idé. När det kommer till ditt andra stycke så har du givit en jätte bra beskrivning på hur du gått tillväga. Du har nämligen gjort rätt, men din ändring varar bara för stunden. För efter ett nytt systemstart kommer problemet kvarstå. För att ändringen ska vara bestående då gör man exakt som kilko har beskrivit i sitt inlägg.

Lycka till!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Julle_b
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jan 2011, 18:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med bildskärmsdrivrutiner

Inlägg av Julle_b »

nu tror jag att jag är någonting på spåren...

Kommandot lspci -v gav:

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 09) (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: Acer Incorporated [ALI] Device 0459
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 45
Memory at d0000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4M]
Memory at c0000000 (64-bit, prefetchable) [size=256M]
I/O ports at 50f0
Expansion ROM at <unassigned> [disabled]
Capabilities: [90] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit-
Capabilities: [d0] Power Management version 3
Kernel driver in use: i915
Kernel modules: i915

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 09)
Subsystem: Acer Incorporated [ALI] Device 0459
Flags: bus master, fast devsel, latency 0
Memory at d3400000 (64-bit, non-prefetchable) [size=1M]
Capabilities: [d0] Power Management version 3

Bidlerna visar vad lshw-gtk gav. Det verkar som om den nödvändiga i915-drivrutinen enbart är aktiverad för VGA kontrollen. Hur aktiverar jag den för display? Observera att jag inte har någon /etc/X11/xorg.conf.
Bilagor
VGA.png
Display.png
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"