Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Hjälp med installation och användning av program
krajl
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2011, 14:14
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av krajl »

Verkar som Kpackagekit slutat fungera. När jag ska installera eller ta bort ett program så visas rutan "klart" direkt men den genomför inte något. Får inget felmeddelande eller något sånt. Nån som har tips vad som har gått snett? Kör kubuntu 10.10
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av Rune.K »

Du kan prova apt-get i terminalen.
Hela pakethanteringen har varit skakig ett tag i Kubuntu...
Mitt Kubuntu 10.10 installerade jag om för några dagar sedan. Det var fel på nedladdade paket när jag uppdaterade...plus andra fel i just pakethanteringen som inte gick att lösa på ett enkelt sätt.
krajl
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2011, 14:14
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av krajl »

Har fått fram att jag har trasiga beroenden som pigin-ppa orsakat. Har kört:
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get clean
sudo apt-get check
sudo apt-get -f install
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update
sudo aptitude purge $(dpkg -l|grep ^rc|awk '{ print $2 }')

och

sudo apt-get -f install utan resultat. Står att pidgin-ppa inte går att ta bort. Nån som kan hjälpa till med detta?
krajl
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2011, 14:14
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av krajl »

Rune.K skrev:Du kan prova apt-get i terminalen.
Hela pakethanteringen har varit skakig ett tag i Kubuntu...
Mitt Kubuntu 10.10 installerade jag om för några dagar sedan. Det var fel på nedladdade paket när jag uppdaterade...plus andra fel i just pakethanteringen som inte gick att lösa på ett enkelt sätt.
Jag har provat i terminalen. avinstallera, installera plus dom kommandon jag nämnt. Jag har Kubuntu på min netbook och där är inga problem så jag tror det har med pidginpaketet att göra. Verkar omöjligt att laga dom trasiga paketen.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av fd.svensson »

Det har varit en bugg där, men den ska vara uppdaterad nu.
Även jag hade problem med det tidigare men efter ett tag så sa de att det var fixat och det kommer med en uppdatering. När de sa så tänkte jag att då använder jag terminalen tills det är fixat. För en vecka sedan ungefär så dök då den här symbolen upp och jag testade den,den fungerade utan problem till för 3 dagar sedan. Då strulade den 1 gång sedan inte mer. Jag buggraporterade naturligtvis så det är möjligt att de fixade till den en gång till, för nu flyter det på bra.


Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
krajl
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2011, 14:14
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av krajl »

fd.svensson skrev:Det har varit en bugg där, men den ska vara uppdaterad nu.
Även jag hade problem med det tidigare men efter ett tag så sa de att det var fixat och det kommer med en uppdatering. När de sa så tänkte jag att då använder jag terminalen tills det är fixat. För en vecka sedan ungefär så dök då den här symbolen upp och jag testade den,den fungerade utan problem till för 3 dagar sedan. Då strulade den 1 gång sedan inte mer. Jag buggraporterade naturligtvis så det är möjligt att de fixade till den en gång till, för nu flyter det på bra.


Lasse
Dom enda uppdateringar jag har är till amarok och dom går inte att installera, inget går att installer/ta bort varken i kpackagekit eller terminalen då jag bara får felmess. Lasse ser att du kör 11.04 jag kör 10.10 kanske är skillnad där?
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Kpackagekit kan inte installera/ta bort program

Inlägg av Kurdistan »

Kraji, har du provat fixa trasiga paketen från felsäker läge? Tryck på shift när du bootar och du kommer få fram en meny med val att välja felsäker. Välj felsäker läge och sedan står ett av nr för just reparera/fixa trasiga paket. När du är där kommer det klarna för dig. Slutligen skriver du sudo reboot eller så var det sudo restart. Kommer kräva användarnamn/lösenord.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Skriv svar

Återgå till "Program"