Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:
pun skrev:Kärnan uppdateras direkt med en ny version..... den första funkade hursomhelst bra för mig.

2.6.38-1.28 ska vara senaste.
Fick felmeddelande ang virtualbox när den nya kärnan installerades, Ska bli intressant att se om det funkar efter omstart... :P
Nej den kommer inte att funka...... däremot får man hacka på lite så blir det bra.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1673451

Credits till den gode jfernyhough !
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

jfernyhough från ubuntuforums.org skrev:VirtualBox needs some patching to get the kernel drivers to build on mainline 2.6.38.

You need to change <linux/autoconf.h> to <generated/autoconf.h> in the following files:

/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxdrv/SUPDrvInternal.h
/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxdrv/include/internal/iprt.h
/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxdrv/include/iprt/types.h
/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxdrv/r0drv/linux/the-linux-kernel.h

/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxnetadp/include/iprt/types.h
/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxnetadp/r0drv/linux/the-linux-kernel.h

/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxnetflt/include/iprt/types.h
/usr/share/virtualbox/src/vboxhost/vboxnetflt/r0drv/linux/the-linux-kernel.h
Tack för länken, plun! :kram:

Ska bli spännande med omstarten! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

Njau....jag vet inte angående VB... har inte testat...

Man har diskuterat vidare i U-F tråden.

-----------------------------------------------------------------

En bug ?

Starta gedit och maximera fönstret, craschar Compiz för er ??
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av Bowmore »

Jo, jag startade upp med 37-kärnan och då gick det att skapa VB-drivarna och köra. Nöjer mig med det då det inte är så ofta jag kör VB.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

Kritisk bugg som slår ut X

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/709977

Paketet kan vara stoppat för jag fick det inte när jag uppdaterade min installation.

Om man får det se inlägg nummer 9 i buggtråden om hur man backar version.
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Jag hade den där igår(SIGSEV segfault), det var inte värre än att vänta en stund, göra ny update/upgrade och logga in igen och sen dess har X fungerat. Felet verkar ha fixats snabbt.
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Jag hade den där igår(SIGSEV segfault), det var inte värre än att vänta en stund, göra ny update/upgrade och logga in igen och sen dess har X fungerat. Felet verkar ha fixats snabbt.
Jo troligen är det fixat men det beror ju också mot vilket repo man kör mot.

Jag kör alltid mot "main" när jag testar så vet jag att det alltid är det senaste.

U-F tråd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1678264
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

Äntligen funkar volymindikatorn och kopplingen mot Spotify (Linux) ;)

Bild
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av gruble »

Nvidia-current can be downloaded from xorg-edgers PPA, but xserver 1.10rc1 is not there any more.
Borde betyda att det går använda deras ppa igen efter ominstallationen med Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) Daily Build.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:Jo, jag startade upp med 37-kärnan och då gick det att skapa VB-drivarna och köra. Nöjer mig med det då det inte är så ofta jag kör VB.
Trots fixen i ett tidigare inlägg får jag inte VB att starta med 38-kärnan, dvs själva VB startar, men det går inte att ladda maskinen. Jag har sparat en gammal kärna (och har ju också en parallell installation med maverick) så det är inte alls kritiskt, men man måste ju alltid testa vad som funkar. :P

Har haft en hel del skumma krascher, tex compiz halvkraschar ibland, men inte alltid. Hade en xorg-krasch också, men den försvann vid nästa uppgradering.
Spännande tider! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

gruble skrev:
Nvidia-current can be downloaded from xorg-edgers PPA, but xserver 1.10rc1 is not there any more.
Borde betyda att det går använda deras ppa igen efter ominstallationen med Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) Daily Build.
Nope.....xorg-edgers är ett "minfält" just nu och det är bättre att använda X-Swat för senaste drivaren, så har jag just nu.

https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+a ... lter=natty

Nu verkar det hursomhelst inte bli någon Xorg uppdateringen före Alpha 2 men xorg-edgers är hursomhelst kraftigt instabilt !!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Kritisk bugg som slår ut X

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/709977

Paketet kan vara stoppat för jag fick det inte när jag uppdaterade min installation.

Om man får det se inlägg nummer 9 i buggtråden om hur man backar version.
Tackar, ju ju snabbt att fixa med en nedgradering ;)
Ser att en fix precis är släppt.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av gruble »

Äntligen har jag fått in 11.04 Alpha 1 igen :) Testade med att koppla bort internet, och då först fungerade installationen.

Alla försök idag har slutat med kracher när installationsprogrammet installerade språkstödet för LibreOffice via nätet.
(Det tog slut på cd-skivorna så sista iso'n fick jag bränna på en dvd-skiva, men alla skivorna är felfria förstår jag nu.)

Ändrade partitionerna till fyra olika vid ominstallationen /, /usr, /home, och /swap.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

gruble skrev:Äntligen har jag fått in 11.04 Alpha 1 igen :) Testade med att koppla bort internet, och då först fungerade installationen.

Alla försök idag har slutat med kracher när installationsprogrammet installerade språkstödet för LibreOffice via nätet.
(Det tog slut på cd-skivorna så sista iso'n fick jag bränna på en dvd-skiva, men alla skivorna är felfria förstår jag nu.)

Ändrade partitionerna till fyra olika vid ominstallationen /, /usr, /home, och /swap.
Ok..... jag kan inte förstå vad det var som klickade när du provade en "chroot" ?

Sen kör jag med en USB-sticka så slipper jag skivskrällena :P

Min installation är från Juni... får se hur länge den håller, nästan hela Mavericks utveckling plus nu Natty.. :unerd:
Men ibland är det rörigt med olika paket.... ;)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av gruble »

Hade hänt något med xorg-egers ppa:t så det fungerade inte med purge-komandot (om det var något med en lista)
Så jag tröttnade till slut och tänkte ta den snabba ominstallationsvägen som visade sig bli en riktig långdragen senväg.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

gruble skrev:Hade hänt något med xorg-egers ppa:t så det fungerade inte med purge-komandot (om det var något med en lista)
Så jag tröttnade till slut och tänkte ta den snabba ominstallationsvägen som visade sig bli en riktig långdragen senväg.
Aha..... jo som jag skrev så är xorg-edgers ett minfält just nu, sen har man haft flera probĺem med olika drivare som gjort att man testat runt, nVidia gav ju sedan klara besked från AaronP hur läget var med Xserver RC2.

X-Swat är ofarligt att använda !
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

Om jag fattat rätt är X-swat bara till för nvidia och ati, inte för intel. Är detta korrekt?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Om jag fattat rätt är X-swat bara till för nvidia och ati, inte för intel. Är detta korrekt?
Ser så ut fn i nattys fall. För maverick ingår även t.ex intel och openchrome.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Om jag fattat rätt är X-swat bara till för nvidia och ati, inte för intel. Är detta korrekt?
Nej det är inte korrekt ! ;)

Öppna nu länken och kolla in PPA:t

https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Sen kan man då byta dist och kolla vad som finns. (filter)

För Natty finns då fglrx samt nVidia, man kör redan senaste Intel-drivaren med Natty. Tyvärr inte senaste fglrx men den kommer ändå att brytas med X-server 1.10.

Byter man sedan och kollar på Mavericks paket så är det alla drivare som ligger där och det kan vara den enklaste
räddningen för många istället för "toktrådar" med en massa pillrande som oftast slutar med missnöje ändå, tyvärr år det ofta kombinerat även med en senare kärna för att lösa tex Intel KMS trubbel med vissa kretsar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

Så jag kan alltså uppgradera fglrx? Fick för mej att det handlade om ATi, där ser man, jag får läsa på lite mer. :P

Jag tror jag väntar ändå tills det kommer via normala uppdateringar, är inte säker på att jag har så mycket att vinna på detta. Det är nog mer att vinna om man kör nvidia. Har så många ppa:n nu ändå... ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"