Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Så jag kan alltså uppgradera fglrx? Fick för mej att det handlade om ATi, där ser man, jag får läsa på lite mer. :P

Jag tror jag väntar ändå tills det kommer via normala uppdateringar, är inte säker på att jag har så mycket att vinna på detta. Det är nog mer att vinna om man kör nvidia. Har så många ppa:n nu ändå... ;D
Njau... fglrx är ju för ATI-kort... sedan är det en besvärlig djungel för de som vill njuta av maximal 3D prestanda...
Man måste veta vad det är för ATI kort för att kunna besvara frågan, för äldre kort så duger sedan den öppna drivaren.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

När det gäller natty så verkar inte x-swat ha så mycket att erbjuda mej som har intel då. Lika bra att köra på dom vanliga förråden när det gäller grafiken för min del.

Just nu är det tillräckligt spännande ändå, det dyker upp lite småbuggar, tillräckligt för att känna att man lever. Dessutom så gör man förhoppningsvis lite nytta också, via buggrapporterna. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av gruble »

Harry33 skrev:The incorrect dependencies are explained here.
First I must explain that these xserver and driver packages are marked (with virtual packages) to relate to the correct ABI. That means a correct xserver needs a correct driver.
It works like this:
xserver (xserver-xorg-core) produces virtual packages xorg-video-abi-* and xorg-input-abi-*,
then,
input driver (xserver-xorg-input-*) depends on xorg-input-abi-*
and
video driver (xserver-xorg-video-*) depends on xserver-video-abi-*.

Right now these do not match and hence the system tries to remove necessary packages causing a breakage.
Förklarar kanske varför upp mot 50 olika xorg paket avinstalleras nu om man försöker uppdatera.

Edit: Nu ikväll var det vara åtgärdat, men motgångar efter omstart black screen.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

gruble skrev:
Edit: Nu ikväll var det vara åtgärdat, men motgångar efter omstart black screen.
Yep... men det finns vad jag kan se ingen fungerande nVidia-drivare förutom Nouveau som jag kan vara utan att testa. :P

Jag låste istället xorg, x11 versionerna, rubbet av x-stacken mha Synaptic.

Sen får man då hålla sig till Synaptic ett tag men det är ju inget problem.

Gör man inte det så blir det en sån våldsam bröt med paket man inte installerat och det är inte heller bra.
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Jag hann inte låsa, så mitt X blev totalt irreparabelt. Bara att installera om ett helt Natty igen, suck ....
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Jag hann inte låsa, så mitt X blev totalt irreparabelt. Bara att installera om ett helt Natty igen, suck ....
Bara att bita i suräpplet.....varningsklockan om X har ju ringt ett bra tag.

Sen postade Bryce en varning idag.
Alrighty, the new X server has been uploaded and all drivers queued to
rebuild.

New issues we know about:

* -nvidia and -fglrx are broken. We'll need updated ones from the
respective vendors. Use -nouveau or -ati respectively in the mean
time.

* Synaptics touchpad pointer movement may be quirky or too high / too
low. This is due to some upstream rework of the input acceleration
for synaptics.

* Graphics corruption / refresh regression in xchat and possibly other
X applications on -intel. (#710961)

In addition, there are a handful of other issues reported against
natty's X prior to the new stack, see:

http://blumonc/Arsenal/Reports/ubuntu-x ... natty.html

If you find other regressions traceable to this new X stack, please file
new reports from the affected system (preferrably while the system is in
its broken state, or shortly thereafter):

ubuntu-bug xorg

Bryce

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 01050.html
Nu kan det sedan vara lite knöligt att ta sig upp igen via Alpha 1....... hela X-stacken måste låsas.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av gruble »

Har man bara /home på en egen partition, så går det relativt lätt. Jag ominstallerade ubuntu
igår kväll också. Det konstiga är att mina Portabla prg inte fungerar varje gång.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

gruble skrev:Har man bara /home på en egen partition, så går det relativt lätt. Jag ominstallerade ubuntu
igår kväll också. Det konstiga är att mina Portabla prg inte fungerar varje gång.
Jo men sen kan man ju om nöden kräver det även knöla dit nouveau som drivare så är det bara att starta igen.
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Jag hade tur, att de inte hade uppdaterat "daily build" ännu så jag drog ner gårdagens "daily", den installerade fläckfritt, tom installationsprogrammet från "live builden" fungerade helt utan konstigheter. Det gick fort att vara upp igen, nu skall det bara konffas lite och låta bli att uppdateras på ett tag ....

Nouveau är faktiskt tillräckligt snabb för desktopbruk med mitt Nvidia-graffe, inget direkt störande lagg, och fontrenderingen är riktigt bra. All avancerad grafik kan man ju förstås glömma tillsvidare.

edit. datorn, och med den webservern, som sagt uppe igen. Ett bästan helt okonffat Natty-skrivbord;

Ubuntu bild
http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... rmbild.png
Senast redigerad av 1 xeizo, redigerad totalt 1 gånger.
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

xeizo skrev: Nouveau är faktiskt tillräckligt snabb för desktopbruk med mitt Nvidia-graffe, inget direkt störande lagg, och fontrenderingen är riktigt bra. All avancerad grafik kan man ju förstås glömma tillsvidare.
Jo som ren skrivborddrivare så funkar ju den men dra på med lite full HD filmer så blir det problem eller rena OpenGL appar. Rena skräpet IMHO. :P

Här är ett test i den högre skolan:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... q111&num=1
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

LoL, jag kör fortfarande Windows 7 på min HTPC ... gissa varför ... stabil HD ;)

Men, jag skall försöka köra så mycket som möjligt över DLNA från Ubuntu-burken direkt till min Blu-ray spelare så jag slipper starta HTPC:n annat än när det är nödvändigt.
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

Jag har kört alla x-uppgraderingar och hittills har det inte varit några fler problem än att mitt firefox (!) kraschade totalt. Det har förmodligen inte med x att göra, jag har kört samma profil väldigt länge. Nu har jag en ny och den funkar fint. :)

Kom precis en ny x-uppgradering, xserver-xorg-video-intel. Blir spännande att se om den orsakar några problem. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Intel har sällan några större problem med X, deras egen drivare är ju open source. Det är Nvidias och ATIs drivare som ständigt går sönder.
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

xeizo skrev:Intel har sällan några större problem med X, deras egen drivare är ju open source. Det är Nvidias och ATIs drivare som ständigt går sönder.
Det kan ju bli lite darrigt ändå. Men normalt är det väldigt problemfritt. :)

Mitt knepigaste problem just nu är med samba, men det ska väl lösa sej så småningom.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av Bowmore »

Drog ned X idag och det funkar bra ;)

Egentligen var det väntat då jag kör ati:s öppna. Men ville först testa det på en annan natty installation jag har för att testa wayland. Där blev systempartitionen full så utökade den med gparted vilket sabbade den partitionen :P Faktiskt första gången på 10-15år som jag råkat ut för det :o Så ner med en live för att installera om det systemet men det strulade ordentligt så fick mecka en hel i recovery innan den till slut var reparerad 8)

Edit
Här finns en lista på aktuella buggar för den som vill kolla in läget för X
ubuntu-x-swat bugs tagged natty needing action
Användarvisningsbild
ele
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 jan 2007, 22:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av ele »

Är lite lat orkar inte läsa hela tråden,en laptop med intelkretsar fungerar det hyfsat smärtfritt tro ?,har lite funderingar på att gå över till denna.
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

ele skrev:Är lite lat orkar inte läsa hela tråden,en laptop med intelkretsar fungerar det hyfsat smärtfritt tro ?,har lite funderingar på att gå över till denna.
Det beror på hur van användare du är, just nu verkar Natty vara inne i den buggigaste fasen hitills under sin utveckling men visst funkar det att köra om man har ett minimum av skillz.

Själv hade jag, med Nvidia, som sagt tur att jag hann få tag i förrgårs daily och låsa X-allt på den. Det gick tom att få igång Nvidias egen drivare på den, vilket betyder mycket för flash och video, förutom 3D såklart.

Förutom X så verkar Compiz och Unity vara osedvanligt buggiga just nu, jag är mer eller mindre tvungen att köra Ubuntu Classic(Gnome) för tillfället.

NU har jag precis uppdaterat allt, utom nämnda låsta X, och det mesta fungerar som det ska utom Unity/Compiz.
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av vulfgar »

ele skrev:Är lite lat orkar inte läsa hela tråden,en laptop med intelkretsar fungerar det hyfsat smärtfritt tro ?,har lite funderingar på att gå över till denna.
Funkar hyfsat på min hp-laptop med intel. Fast jag instämmer annars med xeizo, det är mycket buggar just nu.

Min dator funkar iofs ganska smärtfritt, men den låser sej när den stått oanvänd ett par timmar. Det är inte bara pga skärmsläckaren, den klarar oftast att komma tillbaka ändå, det tycks bara ha samband med tiden. Det får ofta bli en "reisub". Mycket skumt. ???

Även samba är darrig, men jag testar samba4 så det är möjligt att den vanliga är helt ok. Det finns vissa program som inte funkar alls just nu, tex tuxguitar, men det allra mesta tuffar på som vanligt. Jag har uppgraderat rubbet! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ele
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 jan 2007, 22:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av ele »

vulfgar skrev:
ele skrev:Är lite lat orkar inte läsa hela tråden,en laptop med intelkretsar fungerar det hyfsat smärtfritt tro ?,har lite funderingar på att gå över till denna.
Funkar hyfsat på min hp-laptop med intel. Fast jag instämmer annars med xeizo, det är mycket buggar just nu.

Min dator funkar iofs ganska smärtfritt, men den låser sej när den stått oanvänd ett par timmar. Det är inte bara pga skärmsläckaren, den klarar oftast att komma tillbaka ändå, det tycks bara ha samband med tiden. Det får ofta bli en "reisub". Mycket skumt. ???

Även samba är darrig, men jag testar samba4 så det är möjligt att den vanliga är helt ok. Det finns vissa program som inte funkar alls just nu, tex tuxguitar, men det allra mesta tuffar på som vanligt. Jag har uppgraderat rubbet! ;D
Tack för ditt svar vulfgar och även föregående talare,får slänga in resevdisken och prova på den först
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Jaha, du gick det inte att hålla X låst längre; självaste Gnome Classic började krascha till höger och vänster och det går inte att felrapportera för att man "har en gammal X-version". Buggers.

Det innebär, att den otroligt vingliga Xorg 1.10 måste in och det innebär dessvärre att all grafik blir keff eftersom det inte finns någon Nvidia-drivare för 1.10 ännu.

Tråkigt ...
Maverick Meerkat 24/7
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"