Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Jaha, du gick det inte att hålla X låst längre; självaste Gnome Classic började krascha till höger och vänster och det går inte att felrapportera för att man "har en gammal X-version". Buggers.

Det innebär, att den otroligt vingliga Xorg 1.10 måste in och det innebär dessvärre att all grafik blir keff eftersom det inte finns någon Nvidia-drivare för 1.10 ännu.

Tråkigt ...
Njau... jag håller det stenhårt under kontroll med Synaptic och att låsa versionerna...."nema problema" och det bara funkar med Ubuntu klassisk.
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Det trodde jag också, 113 paket låsta, men Gnome började bete sig riktigt underligt.

Nu kör jag Xubuntu med Xfce 4.8 tills saker har stabiliserat sig lite, way too buggy just nu!
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Det trodde jag också, 113 paket låsta, men Gnome började bete sig riktigt underligt.

Nu kör jag Xubuntu med Xfce 4.8 tills saker har stabiliserat sig lite, way too buggy just nu!
Ok.... jo jag har kört Ubuntus utvecklingsversion i åratal och den här Alphan som Kate Stewart står som ansvarig för slår alla bottenrekord.... :P

----------------------------

RC3 kärnan på väg in.... ;)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

Jo nåt har blivit alldeles galet även med Synaptic.....jag kan inte markera de paket jag vill ha installerade.....

Tung provning just nu..... ;)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

Hittade problemet med Synaptic och det beror på att senaste kärnan är bruten.

Behöver förmodligen byggas om.
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Rensade alla config-filer och nu fungerar Gnome om Compiz är avstängt, kör compositing i metacity istället. Men som sagt, fria driveren = bara 2D och ingen acceleration, men utseendet är iaf ok. Den fria Nvidia-drivaren har för övrigt blivit rätt mycket bättre sen jag testade den senast. Nu verkar den vara minst lika bra som den fria ATI-drivaren. Video är tom bättre än vad jag hade med ATI sist jag testade, 1080P är laggfritt.

Bild
http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... mbild1.png
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Rensade alla config-filer och nu fungerar Gnome om Compiz är avstängt, kör compositing i metacity istället. Men som sagt, fria driveren = bara 2D och ingen acceleration, men utseendet är iaf ok. Den fria Nvidia-drivaren har för övrigt blivit rätt mycket bättre sen jag testade den senast. Nu verkar den vara minst lika bra som den fria ATI-drivaren. Video är tom bättre än vad jag hade med ATI sist jag testade, 1080P är laggfritt.
Ok... kör du rent från Nattys förråd eller har du även Xorg-edgers installerat ?

Kolla även cpu last/gpu temp för metacitys komposit har det varit ett evigt krångel med.

Själv vill jag njuta av VDPAU...... ^^
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av xeizo »

Natty main och Xorg PPA från Ubuntu-Tweak, inget edgers.

Det är klart att VDPAU är att föredra, men eftersom jag nu är på X 1.10 så lär jag få vänta några veckor innan det är möjligt. Som sagt bra att denna burk inte används som HTPC.
Maverick Meerkat 24/7
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"