Installerade Ubuntu 11.04

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Installerade nästa ubuntuversion i förra veckan och vill dela med mig av upplevelsen.

* Förstår mig inte på Unity utan allting är fullständigt omändrat. Startar därför Gnome tills vidare.
* Nya Firefox är snabbare
* Hittar inte Compiz-effekterna längre. Förut fanns dessa i en flik under Inställningar/Utseende.
* Ikonerna för nätverk och några andra program har försvunnit (självaste bilderna så nu visas en röd ring med ett streck i där ikonerna skulle varit)
* Mitt favoritprogram fungerar inte längre (åtminstone inte för tillfället) https://launchpad.net/ubuntu/natty/+sou ... 2-0ubuntu1
"7.3.2-0ubuntu1
DELETED: Natty pocket Release in component universe and section kde"


För övrigt märker jag ingen större skillnad. Vet dock att denna version fortfarande är i alpha/beta-stadiet.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Förstår mig inte på Unity utan allting är fullständigt omändrat. Startar därför Gnome tills vidare.
Jo, det tar ett tag att vänja sig men väl värt att göra ;)
ZX Spectrum skrev:Nya Firefox är snabbare
Japp!
ZX Spectrum skrev:Hittar inte Compiz-effekterna längre. Förut fanns dessa i en flik under Inställningar/Utseende.
Det beror på att Compiz numer ÄR Ubuntus fönterhanterare och därmed alltid aktiv. Fliken behövs alltså inte längre.
ZX Spectrum skrev:Ikonerna för nätverk och några andra program har försvunnit (självaste bilderna så nu visas en röd ring med ett streck i där ikonerna skulle varit)
Troligen något ikontema som blivit brutet och behöver installeras om.
Prova att installera om paketet humanity-icon-theme

Sen "saknas" som default en del ikoner under Platser och System som man kan få fram med

Kod: Markera allt

gconftool-2 --type Boolean --set /desktop/gnome/interface/menus_have_icons true
ZX Spectrum skrev:Mitt favoritprogram fungerar inte längre (åtminstone inte för tillfället)
Ser inte hoppfullt ut för att det återkommer.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/701718
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag lyckades installera maxemumtvguide till slut.
Installerade gdebi och använde den installeraren istället och nu fungerar det precis som jag vill. "Programcentralen" accepterar inte alla program och jag vet att maxemumtvguide är hur stabilt som helst.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Bowmore skrev: Det beror på att Compiz numer ÄR Ubuntus fönterhanterare och därmed alltid aktiv. Fliken behövs alltså inte längre.
Finns det något enkelt sätt att ändra på effekterna?
Jag fick inga grafiska effekter alls när jag installerade Ubuntu.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Finns det något enkelt sätt att ändra på effekterna?
Jag fick inga grafiska effekter alls när jag installerade Ubuntu.
Effekter får du aktivera själv via inställningshanteraren CompizConfig, dvs efter det att du installerat paketet compizconfig-settings-manager och eventuellt också compiz-fusion-plugins-extra.

Du skriver inte om det gäller effekter för Unity eller Classic, men för Classic finns inga begränsningar jämfört med tidigare. Däremot finns inbyggda begränsningar för Unity som kommer att tas bort i Oneiric (11.10) då man inte hinner testa alla de fallen som krävs. I Unity kan du t.ex inte köra kuben i Natty utan en fix.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av fd.svensson »

ZX Spectrum skrev:
* Ikonerna för nätverk och några andra program har försvunnit (självaste bilderna så nu visas en röd ring med ett streck i där ikonerna skulle varit)
Har du fått fram det nu? Det har varit lite buggigt där nere.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Nej, fortfarande saknas två ikonbilder, nätverksikon och för Deluge.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Nej, fortfarande saknas två ikonbilder, nätverksikon och för Deluge.
Var nånstans?

Om det är i panelen (notifiering) så kolla om processen indicator-application-service snurrar med

Kod: Markera allt

ps aux|grep indicator
Man har ju byggt om detta för att få bort notifieringsytan och indicator-application har tagit över bl.a nätverksikonen. I Gnome kan den startas genom att lägga till Indicator Applet i panelen.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är uppe i panelen till höger.

http://img689.imageshack.us/i/skrmbildx.jpg/

Klockan, temperatur m.m. fungerar plus maxemumtvguide men inte nätverkssymbolen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av Bowmore »

Om du kör Ubuntu Classic och får detta så lägg till Indicator Applet i panelen.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu fungerar det!!!
Tack för hjälpen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Efter en uppdatering av Ubuntu så uppdaterades paketet ia32-libs (gäller ubuntu 11.04).
Därefter fungerade inte youtube längre så jag fick slänga in en gammal version av paketet så var allt frid och fröjd.

Däremot är det nästan omöjligt att jobba med programcentralen för man nekas till alla installationer utanför förråden. Installerade gdebi häromdagen och då kan man kringgå dessa spärrar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Efter en uppdatering av Ubuntu så uppdaterades paketet ia32-libs (gäller ubuntu 11.04).
Därefter fungerade inte youtube längre så jag fick slänga in en gammal version av paketet så var allt frid och fröjd.
Har redan kommit en fix i version 20090808ubuntu11. Snabba ryck på så viktiga saker ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Installerade Ubuntu 11.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Bowmore skrev:
ZX Spectrum skrev:Efter en uppdatering av Ubuntu så uppdaterades paketet ia32-libs (gäller ubuntu 11.04).
Därefter fungerade inte youtube längre så jag fick slänga in en gammal version av paketet så var allt frid och fröjd.
Har redan kommit en fix i version 20090808ubuntu11. Snabba ryck på så viktiga saker ;)
Där ser man. :)
Slängde in den och nu fungerar det.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"