Ubuntu 11.04, Alpha 3

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Mycket xserver-xorg upgraderingar nu, någon som installerat dom ännu ?
Japp, efter det att de fått ordning på ati-biten ikväll.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av pun »

Jag kollade U-F när jag kom hem efter "slit o släp" och visst har det varit en röra......

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1709374

Inga problem med det 3:e paketet man fick bygga för nvidia-current !!

Det är alltså den slutliga versionen av Xserver 1.10 som man skickade upp till Natty idag.

Info:
https://lists.ubuntu.com/archives/natty ... 09581.html
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Bowmore »

En sak som fascinerar Ayatanagänget är sk Unity linser (eng: lenses).

Vad är då linser/lenses, jo dasharna är sådana, dvs en dyker upp när man klickar på Ubuntu-ikonen i Unity. Sen finns det en för Program och en för Filer och mappar i launchern.

En ny lins som finns tillgänglig som PPA är för AskUbuntu, mycket bra lins!

Vidare snackas det om diverse linser för olika områden. Exempeltvis så diskuteras en lins för böcker vilket Jono Bacon nappade på när han fick se ett exempel på en sån lins med sin egen bok The Art of Community ;)

Här en del idéer kring linser:
https://wiki.ubuntu.com/Unity/Lenses/Id ... es%2FIdeas
Användarvisningsbild
ele
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 jan 2007, 22:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av ele »

Vad tycker ni andra om det nya skrivbordet Unity,personligen är förmodligen bakåtsträvare men en hederlig gnome lr kde hade passat mig bättre iaf,har försökt att vänja mig men..... vi får se var det hamnar i slutänden är säkert bara en vanesak
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av fd.svensson »

ele skrev:Vad tycker ni andra om det nya skrivbordet Unity,personligen är förmodligen bakåtsträvare men en hederlig gnome lr kde hade passat mig bättre iaf,har försökt att vänja mig men..... vi får se var det hamnar i slutänden är säkert bara en vanesak
Är du bakåtsträvare så kan du ladda ner Kubuntu natty, utseendet är inte förändrat :-\
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av ZX Spectrum »

ele skrev:Vad tycker ni andra om det nya skrivbordet Unity,personligen är förmodligen bakåtsträvare men en hederlig gnome lr kde hade passat mig bättre iaf,har försökt att vänja mig men..... vi får se var det hamnar i slutänden är säkert bara en vanesak
Tyckte inte alls om unity. Varför ändra på ett koncept som fungerar?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Rune.K »

Vad jag ogillar är att det är ett lotteri vilken fönsterhanterare som startar efter installationen, beroende på vilket grafikkort du har.
Det är ju inte svårt att välja bort Unity och köra Classic Desktop istället, logga ut och välj rätt fönsterhanterare och logga in igen...
Men Ubuntunissarna borde som jag tycker, lägga till en dialogruta där man kan välja fönsterhanterare första gången datorn startas efter installationen.
Tänk på att just Ubuntu är den stora distributionen för nybörjare på GNU/Linux!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Bowmore »

ele skrev:Vad tycker ni andra om det nya skrivbordet Unity,personligen är förmodligen bakåtsträvare men en hederlig gnome lr kde hade passat mig bättre iaf,har försökt att vänja mig men..... vi får se var det hamnar i slutänden är säkert bara en vanesak
Jo,det är nog mest en vanesak ;)

Jag har nu kört Unity snart ett halvår och sett det utvecklas och jag måste säga att med de inställningar man kan göra (grafisk + kommandon) så börjar det likna något. På min laptop kör jag bara Unity. Däremot på min desktop kör jag mest Classic då jag saknar en del för mig viktiga appar i panelen.

Det jag också saknade var bl.a Compiz-kuben i Unity men har tagit bort spärren. Problemet är dock att man tappar några funktioner plus åker på en del krascher med kuben påslagen. Orsaken till att den inte stöds i Natty är helt enkelt att man inte hinner med att fixa alla de buggarna också och har då valt att skjuta upp de Compiz-funktionerna till 11.10 Oneiric.

Classic börjar faktisk kännas lite gammalmodig ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av vulfgar »

Jag saknar en hel del panelappar i unity (kommer kanske?) och vill kunna styra själv precis vad som ska visas i menyerna. Tycker hittills unity är snyggt men opraktiskt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av ZX Spectrum »

När jag körde Unity sist så hade jag svårt att starta ett program, hitta synaptic m.m.
Måste man söka efter programmen?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:När jag körde Unity sist så hade jag svårt att starta ett program, hitta synaptic m.m.
Måste man söka efter programmen?
Det finns åtminstone två vägar:
- tryck på ubuntuloggan i vänstra övre hörnet
- välj Hitta fler program
- välj System i menyn
- välj Pakethanteraren Synaptic

eller gå direkt till Hitta fler program från Launchern, osv

Program du använder oftast hamnar sen under Mest använda och blir då ännu enklare att hitta och starta upp.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
ZX Spectrum skrev:När jag körde Unity sist så hade jag svårt att starta ett program, hitta synaptic m.m.
Måste man söka efter programmen?
Det finns åtminstone två vägar:
- tryck på ubuntuloggan i vänstra övre hörnet
- välj Hitta fler program
- välj System i menyn
- välj Pakethanteraren Synaptic

eller gå direkt till Hitta fler program från Launchern, osv

Program du använder oftast hamnar sen under Mest använda och blir då ännu enklare att hitta och starta upp.
Det är just sånt som "hitta fler program" och "mest använda" som jag avskyr. Jag vill ha en prydlig sortering på samtliga installerade program. Så som menyn är i gnome classic är perfekt, alla försök att ändra kan bara bli sämre IMO.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
_ZoutH
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 jul 2010, 20:16
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av _ZoutH »

ZX Spectrum skrev:Tyckte inte alls om unity. Varför ändra på ett koncept som fungerar?
Bowmore skrev:Classic börjar faktisk kännas lite gammalmodig ;D
Är beredd att hålla med Bowmore lite här. Classic känns sååå windows xp och 2001. ;) En smal panel med avlånga knappar med ikon+programnamn känns ganska gammaldags nu 2011. Fult är det också.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:alla försök att ändra kan bara bli sämre IMO.
Jo, svårt att lära gamla hundar sitta sägs det ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:alla försök att ändra kan bara bli sämre IMO.
Jo, svårt att lära gamla hundar sitta sägs det ;D
Jag kan sitta så jag motsätter mej när nån försöker lära mej det igen. ;)

Skämt åsido så vill jag ha kontroll själv över hur och vad som ska visas i menyerna, inte att nån annan bestämmer hur jag ska ha det. Jag har avskytt alla försök att begränsa vilka program/menyalternativ som visas i menyerna ända sen dom började med det i MS Offfice, för att inte tala om när dom började joxa med sånt i windows startmeny. Det är en av dom grejor jag aldrig förstått vitsen med och aldrig kunnat vänja mej vid.

Om man kommer att kunna "möblera" själv i menyalternativen i unity så kommer jag att ge det en ny chans, men inte förr. Panelen är ju också ett väldigt bra påfund, främst för sådant som appar för systemövervakning, väder, kalender och tid. Man kastar ett getöga på det då och då utan att behöva klicka nånstans och det är ändå så diskret att det inte stör. Bra också att ha vissa funktioner lättillgängliga i panelen, såsom att tex regler ljudstyrkan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Om man kommer att kunna "möblera" själv i menyalternativen i unity så kommer jag att ge det en ny chans, men inte förr.
Ajdå, då blir det Gnome Classic för din del.

Sen är väl iPad, iPod Touch, etc inget för dig. Funderar på att skaffa mig en multi-touch skärm och då är ju paneler ingen höjdare :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av vulfgar »

Helt rätt, jag har aldrig gillat ipod eller iphone. ;) Får väl fortsätta med classic då, eller kanske byta ut gnome mot något annat, kanske lxde. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 3

Inlägg av Pink Panther »

Vad tycker jag om "Ubuntu 11.04, Alpha 3" Det är helt OK! Jag tycker det var "Klurigt" :-) att uppgradera från Ubuntu Maverick 64 bit till Ubuntu Natty 64 bit. Det är så mycket som kan gå fel. Det är lättare att göra en nyinstallation. Men hur som helst gillar jag utmaningar och resultat blev bra/godkänt. Ubuntu 11.04, Alpha 3 är inte på något vis färdig i nu för "vanliga" användare. Jag fick tipset av en utvecklare av "Ubuntu 11.04, Alpha 3" att köra följande, anledning det förekommer som alltid "broken package" allt är inte fixat i en, (development branch). Det här löste alla problem för mig. Kan vara att du får gå in via "Synaptic" och ta bort en eller två trasiga paket och åter kör följande en gång till.

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install && sudo apt-get --fix-missing install && sudo apt-get clean && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade && sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
Så nu har jag en "Synaptic" utan några fel. :-) :-)

Mina problem med "Ubuntu 11.04 är följande.

Den vill varken starta upp i "standard miljö" eller "Gnome Classic". Vad jag kan förstå och har information om finns här problem att lösa.

Men som tur är har jag också Lubuntu/LXDE installerat. I Lubuntumiljön är jag verkligen imponerad av "11.04". Allt funkar för mig i min 64bit med senaste Linux-kärnan. BankID i Firefox med mera............ Det är verkligen tummen upp :-) :-)

Men som sagt är jag frustrerad över att "11.04" inte vill starta upp för mig i "standard miljö" eller "Gnome Classic".

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"