Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubuntu

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubuntu

Inlägg av ZZplutoZZ »

Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubuntu 10.10 (Maverick)

Skrivbord utformat för dagens användare och teknik.

Gnome 3 Funktioner
Helt enkelt vackra

GNOME: s nya stationära tar elegans till en ny nivå. Vi har sopat bort skräp och gjort en enkel och lätt att använda skrivbordet, och vi har gjort detta den vackraste GNOME-skrivbordet någonsin, med en ny visuell tema, en förfinad nytt teckensnitt och omsorgsfullt utformade animationer.

En översikt i korthet

Den verksamhet visa ett enkelt sätt att komma åt alla dina fönster och program. Det är också ett bra sätt att hålla reda på alla dina aktiviteter. Vi har gett flera snabbt och bekvämt sätt att komma åt den verksamhet som anser, däribland verksamhet tangenten (ofta kallade Windows-tangenten) och statens verksamhet heta hörnet.

Meddelanden inbyggda

Kommunikation är en viktig del av den moderna skrivbordet, men det är jobbigt när man måste byta fönster för att svara på ett meddelande. Det är därför GNOME 3 kommer låta dig fortsätta dina konversationer utan att byta fokus. Möjlighet att komma in med ett svar rakt in meddelandetjänster anmälningar gör snabbmeddelanden snabb och enkel.

Störningsfri datoranvändning

GNOME 3 är utformad för att minska distraktion och avbrott och att sätta dig i kontroll. Vårt nya anmälningar systemet presenterar subtilt budskap och kommer att spara dem tills du är redo för dem, och GNOME 3 panel har utformats så att det är en del av bakgrunden, inte i förgrunden. Dessa förändringar gör att du kan fokusera på dina kreativa uppgifter.

Allt till hands

Med den nya GNOME-skrivbordet, kan allt snabbt nås från tangentbordet. Tryck på knappen verksamhet och söka: det är så enkelt är det. Du kommer att älska den här funktionen om du är en användare som gillar saker att hända snabbt.

Omgjort systeminställningar

Vårt system inställningar har helt ny design för GNOME 3, vilket gör dem enklare att använda än någonsin tidigare. GNOME 3 ger också ett nytt sätt att bläddra bland dina inställningar, och våra inställningar kategorier har omorganiserats, vilket gör det snabbt och enkelt att hitta den inställning som du vill.

Och mycket, mycket mer

GNOME 3 är fylld med nya funktioner. Här är några av de andra saker som du kan se fram emot från GNOME 3:

Side-by-side fönstret kakel att använda flera fönster enkelt och lätt
En ny utformning filhanterare
Omgjort arbetsytor så att du enkelt organisera dina fönster
Större förändringar under huven för att ge dig en snabbare, smidigare upplevelse
En tillfredsställande upplevelse, oavsett typ av dator du använder: GNOME 3 kommer att känna sig hemma på netbooks och större maskiner

Installera Gnome3 på Ubuntu 11,04

Öppna terminal och kör följande kommandon

sudo add-apt-repository PPA: gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install gnome-shell

För Ubuntu 10,10 användare

Öppna terminal och kör följande kommandon

sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome3-session

När installationen Logga ut och in igen, välja GNOME-session i GDM

Ta bort Gnome3 från Ubuntu 11,04

Öppna terminal och kör följande kommandon

sudo apt-get install PPA-purge
sudo PPA-purge PPA: gnome3-team/gnome3

/zzplutozz
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av Bowmore »

En varning på sin plats när det gäller Natty (11.04) !!!
This package contains packages from GNOME3 and their dependencies so they can be used in Ubuntu 11.04 (Natty). This PPA is EXPERIMENTAL and MAY BREAK YOUR SYSTEM. There is no downgrade process.
Gnome Shell slår ut Unity, så vill man ha tillgång till Unity så ska man INTE installera denna PPA!

EDIT
Med tanke bl.a på rubriken så flyttar tråden till Ubuntus utvecklingsversion - Natty Narwhal 11.04
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av ZZplutoZZ »

Bowmore skrev:En varning på sin plats när det gäller Natty (11.04) !!!
This package contains packages from GNOME3 and their dependencies so they can be used in Ubuntu 11.04 (Natty). This PPA is EXPERIMENTAL and MAY BREAK YOUR SYSTEM. There is no downgrade process.
Gnome Shell slår ut Unity, så vill man ha tillgång till Unity så ska man INTE installera denna PPA!

Det gjorde det inte för mig och alla andra som testar, vi testar ju också att det inte förstör!!! Vi tycker inte det gör det på nått sätt!!! Vi anser det är säkertt!!!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av Bowmore »

På Ubuntu Forum så testar man det och där sägs att GS slår ut Unity.
Se: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... 27&page=18

Annars skulle även jag kört in PPAn ;)
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av ZZplutoZZ »

Bowmore skrev:På Ubuntu Forum så testar man det och där sägs att GS slår ut Unity.
Se: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... 27&page=18

Annars skulle även jag kört in PPAn ;)
Jag tyckar alla som är osäker inte bara alla utan precis alla tar en kopia på det dom är rädd om.. Det är bara för att det finns olika hårdvaru profiler ute i världen..Vi har testat ändå på ett 100 tal olika system och det har inte varit problem alls!!
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av ZZplutoZZ »

Det är absolut säkrare än att uppgradera till unity!!! Många användares pc fuckar ju av då dom träffar på Unity!!!
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av ZZplutoZZ »

Jag är utvecklare, och vi ser inte Unity som ett alternaliv längre! Unity kan om dom får tid på sig bli bra, men just har dom för långt väg att bli bra helt enkelt..Dessutom det dom visat nu räcker inte alls för att bli nått standard!!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av Bowmore »

ZZplutoZZ skrev:Vi har testat ändå på ett 100 tal olika system och det har inte varit problem alls!!
Hmm...

Läs också GNOME 3 released; to be available for Ubuntu 11.04 via PPA som säger
The bad news is that, for Ubuntu 11.04 at least, you won’t be able to run Unity and GNOME-Shell side-by-side as the GNOME 3 PPA breaks Unity.
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av ZZplutoZZ »

Bowmore skrev:
ZZplutoZZ skrev:Vi har testat ändå på ett 100 tal olika system och det har inte varit problem alls!!
Hmm...

Läs också GNOME 3 released; to be available for Ubuntu 11.04 via PPA som säger
The bad news is that, for Ubuntu 11.04 at least, you won’t be able to run Unity and GNOME-Shell side-by-side as the GNOME 3 PPA breaks Unity.
Jag säger bara att på ett 100tal olika system vi testat är det noll problem..Men jag förstår också en sak, Ubuntu vill att deras unity ska slå, men det vi ser är att Unity är för omogen att axla en Uppgång för linux
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av Broder Tuck »

ZZplutoZZ skrev:Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubuntu 10.10 (Maverick)
.
.
För Ubuntu 10,10 användare

Öppna terminal och kör följande kommandon

sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome3-session
.
.
/zzplutozz
Jag var sugen på att testa Gnome3. Jag valde ut en partition med Ubuntu 10.10, 32-bits för att följa ovanstående. Redan i första kommandoraden verkar det vara felskrivet (Fel 1):

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
Får följande felmeddelande i terminalen:
leif2b@ubu32bits:~$ sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
[sudo] password for leif2b:
Error: need a repository as argument
Jag jämförde ovanstående kodrad med tidigare använda motsvarigheter och fick då fram en kodrad (för motsvarande) som terminalen accepterade:
ovanstående kodrad:
sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds jämförd med hur det brukar se ut:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-desktop/gnome3-builds
Det blev korrigeringar av versaler till gemener och eleminering av ett mellanslag.

Fel kan alla göra, framförallt jag själv, men min tilltro till någon som säger sig vara utvecklare och samtidigt har sådant i en kod för andra att ta efter, den tilltron fick sig en törn.

(Fel 2). Svaret i terminalen på det kommando som den svalde och exekverade, blev ännu en besvikelse för mig:
leif2b@ubu32bits:~$ sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-desktop/gnome3-builds
Error: can't find signing_key_fingerprint at https://launchpad.net/api/1.0/~ubuntu-d ... me3-builds
Det ser ut som om paketet har tagits bort, korrigerats, eller namnändrats.

Det var synd. Jag hade gärna testat.
Även om Gnome3 påminner om det som Unity har, i mycket, så tror jag att jag själv hellre kör på gnomes motsvarighet. Än i det helt nyframtagna Unity, av Ubuntus utvecklare. På framstressad tid och förmodligen med en massa fel i koden, buggar, etc..

Rimligen fler missar i unity, än i gnomes framtagna motsvarighet. De senare har i vart fall haft mer tid på sig, till att kolla upp kodraderna. Det är min gissning.

Jag får vänta en tid, till dess att det klarnar. Sedan gör jag om försöket.
Nog om detta. Är fler intresserade av att testa, kan det finnas skäl till att avvakta en tid, med tanke på ovanstående.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av ZZplutoZZ »

En Broder Tuck skrev:
ZZplutoZZ skrev:Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubuntu 10.10 (Maverick)
.
.
För Ubuntu 10,10 användare

Öppna terminal och kör följande kommandon

sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome3-session
.
.
/zzplutozz
Jag var sugen på att testa Gnome3. Jag valde ut en partition med Ubuntu 10.10, 32-bits för att följa ovanstående. Redan i första kommandoraden verkar det vara felskrivet (Fel 1):

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
Får följande felmeddelande i terminalen:
leif2b@ubu32bits:~$ sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds
[sudo] password for leif2b:
Error: need a repository as argument
Jag jämförde ovanstående kodrad med tidigare använda motsvarigheter och fick då fram en kodrad (för motsvarande) som terminalen accepterade:
ovanstående kodrad:
sudo add-apt-repository PPA: ubuntu-desktop/gnome3-builds jämförd med hur det brukar se ut:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-desktop/gnome3-builds
Det blev korrigeringar av versaler till gemener och eleminering av ett mellanslag.

Fel kan alla göra, framförallt jag själv, men min tilltro till någon som säger sig vara utvecklare och samtidigt har sådant i en kod för andra att ta efter, den tilltron fick sig en törn.

(Fel 2). Svaret i terminalen på det kommando som den svalde och exekverade, blev ännu en besvikelse för mig:
leif2b@ubu32bits:~$ sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-desktop/gnome3-builds
Error: can't find signing_key_fingerprint at https://launchpad.net/api/1.0/~ubuntu-d ... me3-builds
Det ser ut som om paketet har tagits bort, korrigerats, eller namnändrats.

Det var synd. Jag hade gärna testat.
Även om Gnome3 påminner om det som Unity har, i mycket, så tror jag att jag själv hellre kör på gnomes motsvarighet. Än i det helt nyframtagna Unity, av Ubuntus utvecklare. På framstressad tid och förmodligen med en massa fel i koden, buggar, etc..

Rimligen fler missar i unity, än i gnomes framtagna motsvarighet. De senare har i vart fall haft mer tid på sig, till att kolla upp kodraderna. Det är min gissning.

Jag får vänta en tid, till dess att det klarnar. Sedan gör jag om försöket.
Nog om detta. Är fler intresserade av att testa, kan det finnas skäl till att avvakta en tid, med tanke på ovanstående.

tukken
Hej tukken jag ser det nu! precis det då påvisar, jag får ödmjukt be om ursäkt!
bardor
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 apr 2011, 07:12
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av bardor »

jag testade nattys gnome3 repositoriet och jag märkte att det saknar gnome-panel version 3, med anda ord byter det gnome3 temat samma med fönster ramarna,men det kan vara för att jag inte hade tagit bort unity helt för unity verkar bråka med gnome 3 som har nämnts tidigare i tråden.
FluffWind
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 apr 2011, 13:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av FluffWind »

Jag jublade högt när datumet slog om till 28/4 och det utlovades en stabil version av Gnome3.
However, det är nu den 29e, och jag har ett gäng buggar som lyser med sin närvaro.
Bland annat så är det ett gäng sträckade linjer i övre panelen typ varannan gång jag startar om datorn, och sen så saknar jag en "strömknapp" i panelen näst intill mitt användarnamn uppe till höger...
Och sen att temat är ett föråldrat Gnome tema istället för det gråa, mjuka och vackra man dräglat sig till vätskebrist över från alla screenshots.
Tål också att tilläggas att vissa ikoner uppe i panelen inte heller ser ut som de borde. Var god granska den bifogade bilden för full information om mitt elände.

Hur som helst, har jag gjort fel någonstans, eller kan fler bekrefta att det helt enkelt är såhär till en början?

//Tim
Bilagor
bugg.png
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av revoltism »

Jag provade först installera Gnome-shell via PPA från Unity. Tyckte dock allt blev segt och fult. Jag hade använt Unity i två månader och var inte imponerad och installera Gnome-shell över Unity blev inte bra. Jag kommer inte använda Unity och kunde alltså lika väl klara mig utan det. Så bestämde mig att använda en ren installation av en Minimal avbild istället.

Den installerar i princip bara bas-systemet. Det är lite mer jobb under installationen och när man bootar upp första gången kommer man till en terminal. Man måste välja de program man vill ha manuellt inklusive DE. Jag lade till PPAn för Gnome3 och installerade Gnome-shell och Synaptic. Startade upp Gnome-shell och installerade resten via Synaptic. Fördelen med en Minimal är att den inte installerar massa tjafs man inte behöver. Slutprodukten blir mycket bättre. Bättre prestanda och stabilare.

Som tema kör jag en blandning av Awaita/Atolm/Awoken. Sedan använde jag gnome-tweak för att minska storleken på text. Installerade även Cantarell font.

Bild Bild Bild Bild
Senast redigerad av 4 revoltism, redigerad totalt 30 gång.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av revoltism »

FluffWind skrev: Hur som helst, har jag gjort fel någonstans, eller kan fler bekrefta att det helt enkelt är såhär till en början?

//Tim
Ja, jag tippar att du inte installerat gnome-themes-selected, gnome-themes-standard o.s.v.... Du måste dock avinstallera gnome-theme-accessibility först då det är en bug i den (var så när jag installerade i alla fall).
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:En varning på sin plats när det gäller Natty (11.04) !!!
This package contains packages from GNOME3 and their dependencies so they can be used in Ubuntu 11.04 (Natty). This PPA is EXPERIMENTAL and MAY BREAK YOUR SYSTEM. There is no downgrade process.
Gnome Shell slår ut Unity, så vill man ha tillgång till Unity så ska man INTE installera denna PPA!

EDIT
Med tanke bl.a på rubriken så flyttar tråden till Ubuntus utvecklingsversion - Natty Narwhal 11.04
Detta är lite fel. Citatet du använde är gammalt. Det finns som sagt ett sätt att avinstallera Gnome3/Gnome-shell. Som det står i ursprungsposten...

Kod: Markera allt

sudo apt-get install PPA-purge
sudo PPA-purge PPA: gnome3-team/gnome3


Det är dock sant att man inte kommer ha tillgång till Unity samtidigt. Så man måste installera om Unity ifall man vill tillbaka. Vilket å andra sidan är hyfsat lätt.

Lite varning är det dock. Det är en ganska omfattande systemändring och kan göra systemet instabilt.

Alternativt kan man invänta att UGR blir stabilare. Då kommer det gå använda Unity och Gnome-shell sida vid sida.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av Bowmore »

Jag refererar bara till PPA:ns egen hemsida
https://launchpad.net/~gnome3-team/+arc ... lter=natty

Sen att det nu verkar fungera med ppa-purge är väl bra men den lämnar en massa skräp efter sig, ett 20-tal paket, som dock inte verkar interferrera med Ubuntys skal längre.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur man installerar Gnome3 på Ubuntu 11,04 (Natty) / Ubu

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:Jag refererar bara till PPA:ns egen hemsida
https://launchpad.net/~gnome3-team/+arc ... lter=natty

Sen att det nu verkar fungera med ppa-purge är väl bra men den lämnar en massa skräp efter sig, ett 20-tal paket, som dock inte verkar interferrera med Ubuntys skal längre.
Jag vet.. har själv sett citatet. Det förhindrar dock inte från att det är fel. Då det bevisligen går att komma tillbaka till Unity. Jag vet inte om "autoclean" fixar det men å andra sidan är 20 paket inte så svårt att ta bort manuellt.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"