Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

Ja, så har Ubuntu Developer Summit - Oneiric (UDS-O) startat och pågår veckan ut.

Här några länkar för den intresserade:

Schemat dag för dag:
http://summit.ubuntu.com/uds-o/

Här kan man kolla loggade sammandrag i de ämnen som är uppe till diskussion. Idag måndag startades UDS upp med en intro med Mark Shuttleworth och ett kort sammandrag finns t.ex här i denna logg (servern nere ibland). Vill man se hela introt med Mark så finns här en youtube-video: http://www.youtube.com/watch?v=rjyNTCHVyxs

Måndagens schema där kan ni kolla loggarna i ämnen som hållits.
http://summit.ubuntu.com/uds-o/2011-05-09/

Flera av sessionerna som går i Grand Ballroom kör ut live på den här länken:
http://video.ubuntu.com/live/

PS. Hittade ingen lämplig kategori så placerade tråden under Ubuntus utecklingsversion - Oneiric Ocelot 11.10 som dock inte finns än :-\


Lite blandat från UDS-O
Mark Shuttleworth delivers UDS keynote; sets goal for 200 million Ubuntu users in 4 years
Firefox to remain the default browser in Ubuntu 11.10
DejA Dup backup tool proposed for default in Ubuntu 11.10
Unity 2D Will Switch From Metacity To Compiz, Firefox To Remain Default (Ubuntu 11.10)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Kirill »

Aaaaahhh :) Nice nice ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

Idag tisdag verkar det inte hänt så väldans mycket uppseendeväckande.

Det jag dock noterade främst var att sessionen om vilken epost-klient som ska bli default i 11.10 sköts fram igen, nu till torsdag. Valet står mellan Evolution och Thunderbird och de blir inte ett lätt val. Misstänker att Evolution blir kvar ett tag till efter att ha följt en del av tidigare dikussioner, men det återstår att se.

Planerna att portera Gnome 3/gtk+3 till Oneiric fastställdes och man börjar med en Debian merge med 3.0 som troligen inte görs förrän efter släppet av alpha1. Därefter uppgraderar man ganska omgående till 3.1. Version 3.1 är en instabil version vilket bör innebära att man uppgraderar igen till 3.2 före Oneiric-releasen.

Sen lite här om planerna på att flytta Unitys konfigurationsdata från Compiz till Dconf och också rensa upp bland Compiz-pluggarna:
Compiz Modal Dialogs, Some Useless Plugins To Be "Killed" (Ubuntu 11.10 Developer Summit News)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

Evolution vs Thunderbird
Kampen mellan Evolution och Thunderbird som default för Oneiric går vidare.

En bra sammanfattning
Stick with Evo for now but switch to Thunderbird if we get the following:
- styling improvements
- CD space
- e-d-s/calendar integration
- upgrade reliability (enigmail + binary extensions)
men en annan viktig synpunkt speciellt mot företag
It is important for some shops to support Exchange
även om Evolution iofs kan installeras i efterhand.

Samtidigt verkar de flesta eniga om att Thunderbird ska ersätta Evolution som default men blir det inte nu till Oneiric så blir det inte aktuellt igen förrän efter nästa LTS (12.04)

Jag tror att Evolution får leva vidare ett tag till.

Dejà Dup
(backup-program)
Var ingen överraskning med tanke på att den även klarar/kommer att supporta extern backup inkl mot Ubuntu One

GDM vs LightDM
Inte heller någon överraskning att LightDM blir den DM som tar över. Även Lubuntu är intresserade.
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av bittin »

Najs, intressant :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

Apropå LightDM som ny Display Manager så kommer även Kubuntu att ta upp det till diskussion idag.

Fördelen med LightDM är att man enkelt kan fixa till snygga inloggningsskärmar men frågan är hur mycket funktionalitet man kommer att förlora jämfört med GDM.

LightDM to replace GDM login screen in Ubuntu 11.10
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

Även Kubuntu lämnar sitt KDM och går för LightDM.
Men man har tv kvar KDM för de som vill amvända den.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av revoltism »

Ska jag vara ärlig så kommer valet att ta LightDM troligen leda till katastrof. Den är "lättare" på grund av mindre funktionalitet inte bättre kod. Det kommer förmodligen inte heller leda till bättre användning av systemresurser.

Den enda möjliga förbättringen jag kan se är att det kommer bli enklare att göra teman. Jag fråga mig hur många här som gör egna teman egentligen? Inte många skulle jag tro. De flesta kommer använda standard temat ändå.

De kommer få bygga in en massa funktioner för att det ska funka bra för alla. Det kommer alltså inte vara 11k rader när detta är färdigt. Detta kommer givetvis leda till betydligt mer krascher och instabillitet. Då Ubuntu många gånger är inkörsporten till Linux för nybörjare är detta något vi absolut vill undvika.

Min gissning är att de väljer LightDM bara för att bryta ytterligare med Gnome. Alltså samma anledning de hade med Unity.. för att få bättre kontroll. Men vi får se.. det är kanske ett bra val trots allt. Jag skulle inte klaga på om de får ihop något som är bättre. Jag tvivlar dock starkt på det. GDM är 60k rader av en orsak. Det är grundligt testat och fungerar bra.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Den enda möjliga förbättringen jag kan se är att det kommer bli enklare att göra teman. Jag fråga mig hur många här som gör egna teman egentligen? Inte många skulle jag tro. De flesta kommer använda standard temat ändå.
Jo, det är framför allt det man är ute efter. Gnome gjorde som jag ser det ett misstag när man tog bort den möjligheten. Tidigare kunde man hämta ner teman, t.ex från gnome-look.org, men den tiden är förbi med dagens GDM. Så de som inte kan/vill göra egna teman kommer att ha ett stort utbud att välja på så småningom.
revoltism skrev: De kommer få bygga in en massa funktioner för att det ska funka bra för alla. Det kommer alltså inte vara 11k rader när detta är färdigt. Detta kommer givetvis leda till betydligt mer krascher och instabillitet. Då Ubuntu många gånger är inkörsporten till Linux för nybörjare är detta något vi absolut vill undvika.
Det kommer att behövas en hel del ny funktionalitet men jag tror inte att det i sig är ett större problem. Vi har ett helt år på oss (12.04) att fixa till det och ett mandat så jag tror säkert det grejar sig. Förhoppningsvis inser man nödvändigheten av att ha en systemoberoende del och sen tilläggspaket för ubuntu, kubuntu, xubuntu, lubuntu, etc så den blir superlight för t.ex lubuntu :)

Här en kravlista från UDS-O
http://summit.ubuntu.com/uds-o/meeting/ ... o-lightdm/
revoltism skrev:Min gissning är att de väljer LightDM bara för att bryta ytterligare med Gnome. Alltså samma anledning de hade med Unity.. för att få bättre kontroll.
Jag ser det inte som att bryta sig ur Gnome men givetvis val man gör för att få bättre kontroll över sin produkt. Samarbetet mellan Canonical/Ubuntu och Gnome har varit infekterat men som jag förstått det så har man börjat samarbeta igen.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Hylas »

Bowmore skrev: Vill man se hela introt med Mark så finns här en youtube-video: http://www.youtube.com/watch?v=rjyNTCHVyxs
Ca 16 min in i programmet talar han om Teamwork respektive Collaboration. Det var lärorikt.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av revoltism »

Ja.. jag börjar känna mig rejält alienerad. Ubuntu har gjort sig av med allt vad Gnome heter. Fast jag tror de har börjat backa lite grann nu när de märkt att de flesta inte vill ha Unity. Tongången har ändrats rejält med tidigare.

Jag har aldrig bytt tema för GDM. Har alltid tyckt det sett bra ut och enda gången man ser det är när man loggar in.

Jag skulle gissa att LightDM åtminstone behöver 30-40k rader för att vara tillräckligt komplett och jämförbar med GDM. Då menar jag system som policy och user integrering. Vilket blir en ytterst marginell vinst.. slöseri med mankraft som skulle kunna göra annat mycket viktigare saker. 11.04 är ett sorgebarn när det gäller stabilitet. Vi som använt Ubuntu länge är vana med att allt fungerar... vilket är långt från fallet nu. Känns som att många "gamla" problem har dykt upp igen också. Fast det är kanske inte bara just Ubuntus fel. Med tanke på vilka planer de satt upp på ritbordet och under vilken tidsram är jag orolig. Ubuntu måste vara stabilt. Inte bara för Ubuntu utan för hela Linux.

Jag vill verkligen inte byta distribution. Men det känns som om att jag mer och mer tvingas göra det snart. Jag ser verkligen framemot gnome3 integrationen.. och hoppas verkligen på UGR:s mission. Jag var en vända till Fedora men blev tvungen att vända hem igen. Så får väl se hur länge jag håller ut.

Många av de val Canonical har gjort på det senaste känns lite som när Nokia valde WP7 istället för Meego. Val som till synes saknar logik. Beslut som inte tagits tillsammans med kommunityt. Visst så ska de få göra vad de vill med deras produkt men det är en produkt som byggts av och tillsammans med kommunityt. Jag har väl egentligen inga principiella problem med de val de gjort. Bara det att produkten de tillhandahar går åt ett annat håll än mig just nu.

Men vem vet.. det kanske ordnar sig och blir en superb produkt till slut. ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

Hylas skrev:Ca 16 min in i programmet talar han om Teamwork respektive Collaboration. Det var lärorikt.
Japp, det är saker som tål att upprepas och även i ett LoCo.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Ja.. jag börjar känna mig rejält alienerad. Ubuntu har gjort sig av med allt vad Gnome heter.
Nu tar du väl ändå i :o Ubuntu har och kommer alltid att baseras på Gnome, sen att man tar fram ett alternativt skal (Unity) innebär inte att man överger Gnome. Många likställer t.ex Gnome 3 med Gnome Shell vilket ju är helt fel.
revoltism skrev:Fast jag tror de har börjat backa lite grann nu när de märkt att de flesta inte vill ha Unity.
Det är de som inte gillar Unity som hörs :P Sen är ju Unity bara halvklart.
revoltism skrev:Jag skulle gissa att LightDM åtminstone behöver .....
Jag är övertygad om att de som tar besluten vet vad de gör :)
revoltism skrev:Jag ser verkligen framemot gnome3 integrationen.. och hoppas verkligen på UGR:s mission.
Nu är jag inte påläst på UGR ("Gubuntu") och om det är en hybridlösning med både gtk+2 och gtk+3. Sen att Gnome3:s gnome-panel inte kommer att skeppas med Oneiric innebär bara att det inte är förinstallerat och samma sak gäller för Gnome Shell. Om nu UGR mission är att portera panelapparna till Gnome3:s gnome-panel så är det något vi alla kommer att dra nytta av men då behövs inget UGR men som sagt, jag är inte påläst här.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu Developer Summit - Oneiric

Inlägg av revoltism »

Nej, jag tar tyvärr inte i för mycket utan det är den känslan jag har just nu. Jag hoppas naturligtvis att allt kommer gå bra. Jag ser att Gnome3 integrationen är rätt steg och något jag ser framemot som jag skrev i förra posten. Men om man kollar på vad Canonical håller på med så är min känsla i alla fall att de försöker göra sig kvitt så mycket Gnome de bara kan. Skulle inte förvåna mig att de anammar KDE mer senare speciellt när Unity2d bygger på QT.

De är väldigt få som lyft fram Unity som något bra. Jag och säkert många fler skulle inte uttrycka oss negativt om vi tyckte något annat. Aldrig har det varit så många "negativa" röster som nu. Så det är mååånga som inte gillar Unity. Du måste också ha den känslan. Fast det är så klart svårt att bevisa. Jag har inte sett många som inte har en förtroende roll i Ubuntu som sagt det varit bra.

Jo, de är kompetenta människor. Fast jag tänker inte på vad vi hört officiellt utan mer på det som är inofficiellt. Kollar man på vad deras beslut i praktiken gör och hur "helheten" av det ser ut så kan jag inte utesluta andra motiv.

UGR försöker göra det Lubuntu och många andra diritiv gör genom att tillhandahålla en imagefil med Gnome med Ubuntu. Det påminner alltså lite om det PPA teamet gör. En fördel är att man behöver inte installera Unity först utan kan direkt komma till Gnome. Jag fick ju till exempel installera med Minimal avbilden för att undslippa Unity den här gången. Det gjorde också mitt system mycket snabbare än när jag prövade installera "över" Unity. Varför Unity gjorde mitt system segt vet jag inte. Jag gav Unity ett ärligt test i över två månader innan jag bytte. Jag anser att Unity är en uppgradering gentemot Gnome2 men underlägsen Gnome-shell. Visionen Gnome-shell har är också bättre.

Nu låter jag väldigt negativ ser jag... fast det är inte det jag vill att det ska framstå som utan mer som "feedback" och ett sätt att skriva av mig från min frustration. Jag är normalt en mycket positiv människa. Även om jag är orolig över vad Ubuntu kommer att bli i framtiden så ser jag fram emot Oneiric och vad det kan komma att erbjuda.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"