Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Drog ner paketet gnome-themes-standard som innehåller gnome3s Adwaita tema.
Blev lite bättre tills Ubuntus teman fixas ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Japp, då har jag lyckat skapa en dräglig arbetsmiljö i Unity :)

Eftersom gnome-tweak-tool inte fungerar än, ger SIGABRT, så får man fixa det via dconf-editor som installeras med paketet dconf-tools.

Bocka i

Kod: Markera allt

/org/gnome/desktop/background/show-desktop-icons 
så ska skrivbordet ritas upp när man sätter upp filbläddraren Nautilus.

För att få det automatiskt vid inloggning så behöver man även lägga till följande under Uppstartsprogram

Kod: Markera allt

nautilus --no-default-window
eller alternativt bara nautilus -n

Ikonerna Hem och Dator dyker även upp på skrivbordet vilket man kan styra själv under dconf-editor med

Kod: Markera allt

/org/gnome/nautilus/desktop/home-icon-visible
/org/gnome/nautilus/desktop/computer-icon-visible
Ubuntus default bakgrund har jag inte hunnit med att ändra än men det bör kunna göras på samma sätt då inte Inställningar för utseende fungerar än.

Att Compiz/Nautilus strulade med skrivbordet berodde just på att Nautilus inte styrde det.

Nu återstår en del annat att fixa ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Va bra, nu går det ju att köra med comiz aktivt igen! :) Visserligen ser det fortfarande ut som skrutt, men det får duga så länge.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:Japp, då har jag lyckat skapa en dräglig arbetsmiljö i Unity :)

Eftersom gnome-tweak-tool inte fungerar än, ger SIGABRT, så får man fixa det via dconf-editor som installeras med paketet dconf-tools.
Funderade lite... vore det inte bättre om Unity utvecklade en egen tweak-tool? Tänker speciellt på att vissa av inställningarna som finns i gnome-tweak-tool är för mutter och specifikt för gnome-shell. Fast det kanske ligger i pipe-line? Annars kan det lätt bli missförstånd och eller dependency problem.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Va bra, nu går det ju att köra med comiz aktivt igen! :) Visserligen ser det fortfarande ut som skrutt, men det får duga så länge.
Jo, satt mig ner och kollade en gång till och kom på att jag givit fel uri-format för bakgrund men nu fungar det också att ändra via dconf för /org/gnome/desktop/background/picture-uri.

Format:

Kod: Markera allt

file://<sökväg>/<fil>
Exempel:

Kod: Markera allt

file:///usr/share/backgrounds/Bird_by_Magnus.jpg
Så nu är det panelen och menyer kvar men det kanske kan vänta.
revoltism skrev:Funderade lite... vore det inte bättre om Unity utvecklade en egen tweak-tool? Tänker speciellt på att vissa av inställningarna som finns i gnome-tweak-tool är för mutter och specifikt för gnome-shell. Fast det kanske ligger i pipe-line? Annars kan det lätt bli missförstånd och eller dependency problem.
Det var en av saker som inte hanns med men man har fört över det mesta till dconf så det borde inte vara svårt att fixa till för Oneiric för det behövs.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Wow, nu har jag bakgrundsbild också!

Tack Bowmore! :kram:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

At your service ;)

Det mesta har jag nu fått ordning på i Unity. Det som återstår är panelen och menyerna som inte håller färgen.

Normalt kör jag med en helt transparent panel mot en lite mörkare bakgrund så färgen på panelen (smutsgrå) spelar ingen roll då. Däremot så har texten i panelen blivit svart istf vit vilket gör att jag tv får köra med en halvtransparent panel. Tror jag nöjer mig med det ett tag och hoppas på att det kommer en snar uppdatering för Unity.

En sak till, jag brukar ställa ner antal pixel för Typsnitt under Detaljer i Inställningar för utseende men det fungerar inte heller längre och det är nog det jag saknar mest just nu :'(
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av m!rage »

Ni som är lite galna av er och kör mjukvara i alfa-stadiet, kör ni dualboot med en äldre utgåva av Ubuntu att falla tillbaka på om det skiter sig eller?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

År man "lite galen" så har man antagligen "ingen fallback" 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Wow, nu har jag bakgrundsbild också!
Och kanske lite till med

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.desktop.interface gtk-theme 'Ambiance'
som fixar till paneler mm ;)

Kommandot gsettings är ett annat sätt att ändra i dconf.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

m!rage skrev:Ni som är lite galna av er och kör mjukvara i alfa-stadiet, kör ni dualboot med en äldre utgåva av Ubuntu att falla tillbaka på om det skiter sig eller?
Japp, jag kör dualboot med natty på den här datorn. fast jag har ju inte startat natty sen jag uppgraderade ... ännu. :)

Vi har ju också fler datorer ifall den här skulle rasa helt och så kör jag backup på allt viktigt varje dag.
Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Wow, nu har jag bakgrundsbild också!
Och kanske lite till med

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.desktop.interface gtk-theme 'Ambiance'
som fixar till paneler mm ;)

Kommandot gsettings är ett annat sätt att ändra i dconf.
Ska testa! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Virtualbox v4.0.8 ska ha fixat den tidigare buggen vilket innebär att både Unity och Gnome-shell numera funkar. Så det är ett tips för den som vill testa.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Återinstallerat paketen telepathy-haze och libpurple0 som avinstallerades vid uppgraderingen till perl 5.12.
Paketet telepathy-haze drar med sig libpurple0 från pidgin 1:2.7.11-1ubuntu4.

Använder man Pidgin så ska det nu även gå att återinstallera.

@revoltism
Go for it ;)
Men du kanske ska vänta till Oneiric alpha1 (2 juni) då det nog lugnat ner sig lite.
Tids nog lär även GS läggas upp i förrådet.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:Återinstallerat paketen telepathy-haze och libpurple0 som avinstallerades vid uppgraderingen till perl 5.12.
Paketet telepathy-haze drar med sig libpurple0 från pidgin 1:2.7.11-1ubuntu4.

Använder man Pidgin så ska det nu även gå att återinstallera.

@revoltism
Go for it ;)
Men du kanske ska vänta till Oneiric alpha1 (2 juni) då det nog lugnat ner sig lite.
Tids nog lär även GS läggas upp i förrådet.
Virtualisera kan göras oavsett var i produktionen man är. Så lär fixa det så snart jag får tid. Använda det skarpt brukar jag traditionellt inte göra före Alpha2 annars. Jag blev dock illa biten under den senaste omgången. Så får se vad jag gör.

Är inte så säker på GS. Det snackas om att GS eventuellt ska ha Systemd som en dependency. Något som troligen kommer dröja innan Ubuntu stödjer. Det är i.o.f. bara Ubuntu och Debian som inte gör det för tillfället så om vi har tur kanske vi får se det tidigare. Jag hoppas innerligt på det i alla fall.

Bowman: Har du koll på det föresten? Hur snacket går om systemd hos Ubuntu. Det senaste jag hörde var att man skulle invänta LTS innan man gör något. Något jag tycker skulle vara olyckligt. Det skulle innebära att Ubuntu blivit omsprungen av de andra distarna och att det tar minst 1,5 år kanske längre innan de är på banan igen. Med ytterligare användartapp som resultat. Hade varit trevligt med en PPA eller nått.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Virtualisera kan göras oavsett var i produktionen man är. Så lär fixa det så snart jag får tid. Använda det skarpt brukar jag traditionellt inte göra före Alpha2 annars. Jag blev dock illa biten under den senaste omgången. Så får se vad jag gör.
Virtualisering i all ära men lite bökigare att hantera när saker går snett även om det också går att t.ex köra en virtualiserad livecd och chroota med.
revoltism skrev:Har du koll på det föresten? Hur snacket går om systemd hos Ubuntu.
Lite koll, men som du säger så kommer inget isf att hända förrän efter 12.04.

Däremot har Martin Pitt en intressant idé hur man kan köra systemd genom att välja upstart eller systemd vid uppstarten. Du kanske känner för att experimentera med det i en annan tråd. Säkert lärorikt ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Det har förts en del diskussioner kring om man ska byta ut temamotorn murrine med unico i Oneiric men har inte sett till något beslut i frågan. Men nu ser jag att unico är på väg in i Ubuntus förråd så antagligen ska unico ersätta murrine ut även fast den inte är färdigutvecklad än.

[ubuntu/oneiric] gtk3-engines-unico 0.1.0+r64-0ubuntu1 (Accepted)

The Unico Gtk+ Theming Engine
https://launchpad.net/unico
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Tack för länken! Det hade varit helt suveränt.. Jag blir glad för varje möjlig väg för att implementera det. Systemd har dock legacy stöd så frågan är hur mycket problem bytet egentligen skulle bli. Det behövs naturligvis konfigureras men ändå..
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

En uppdatering att paketet evince på väg.
Let libevince3-3 replace and break libevdocument3, libevview3 and libevince-dev replace libevdocument-dev, libevview-dev.
https://lists.ubuntu.com/archives/oneir ... 01425.html

Nya problem, nu med evolution och evolution-exchange
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

installerade Evolution utan att vänta på paketet evolution-exchange. Det ska inte vara nåt problem och det blev det inte heller. Men, en konvertering av alla mail gjorde mig lite konfunderad då det stod nåt om mbox vs Malibox och att man kunde ta bort den förstnämnda sen man konstaterat att konverteringen gått bra. Nu är jag inte precis nån nybörjare men inser nu efter uppgraderingen att jag inte vet vad jag ska göra. Disablade localhost-kontot och döpte om mappen ~/.local/share/evolution/mail/local_mbox men inga mail strömmade in förrän jag återställde mappen local_mbox. Man undrar ju hur utvecklarna tänker om de nu gör det ...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Sådär, då kom firefox 5. Konstigt nog verkar alla mina tillägg funka fortfarande. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"