Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Sådär, då kom firefox 5. Konstigt nog verkar alla mina tillägg funka fortfarande. :)
Jo, den dök upp imorse. Verkar som man gör en "Chromium" som är upp l version 12 eller 13 just nu. FF planerar även att komma ut med version 6 och 7 i år :o
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Lite kluriga problem att brottas med nästa vecka :P

Compiz
Minnesläcka! Såg att den var uppe i ~2GB, startade om datorn och då var den nere på ~50MB men tickar sen som en klocka när det gäller att belägga minne.

Evolution
Har inte lyckats få ordning på den än men har läst på om maildir++ och det ser ju riktigt ut. Men den läser inte in nya mail, inte ens om jag trycker Send/Receive! Enda gången är när man startar upp Evo, då läser den in nya mail. Får väl installera en daily på en usb och se om felet finns där också.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Även kalendern i Evolution strular, all gamml info försvinner.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av xeizo »

Jag kör även Gnome 3 och igår uppdaterades Gdm till 3+ vilket gjorde att det inte gick att logga in på något skrivbord via Gdm.

Kdm går ju bara till KDE och Classic, och Classic är tveksamt om det går numera med alla Gnome 3-paket som finns även utan fulla Gnome 3.

Jag fick använda Grubs recovery-console(fungerade mycket bra) och installera lightdm, med den kommer jag i alla fall in i Gnome 3. Unity 3D/2D fungerar mindre bra. Men Gnome 3 fungerar i alla fall.

Angående Gnome 3, det ser ju smutt ut, men oj vad det är resurshungrigt jämfört med Unity. Det är tom mer buggigt och mindre stabilt, men det fungerar i alla fall hyggligt.

Kerneln var uppe i 2.6.39-3 igår, den fungerar bra.
Maverick Meerkat 24/7
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Bowmore skrev:Compiz
Minnesläcka! Såg att den var uppe i ~2GB, startade om datorn och då var den nere på ~50MB men tickar sen som en klocka när det gäller att belägga minne.
Hittade en bugg rapporterad på detta: indicator-multiload causes a memory leak in compiz when run under unity
vulfgar skrev:Även kalendern i Evolution strular, all gamml info försvinner.
Jo, det är mycket strul med Evo just nu :P
Testade att skicka ett mail till mig själv och fick denna vanring:
Your message was sent, but an error occurred during post-processing.
The reported error was #Failed to append to mbox: ~/.local/share/evolution/mail/local#Sent:
Cannot get folder 'Sent': folder does not exist.
Appending to local 'Sent' folder instead.".
Men som tur är så tar jag inte bort mailen från servern när jag kör via oneriric. Tror jag vet hur man fixar just detta problem men det löser isf inte ursprungsproblemet.
xeizo skrev:Jag kör även Gnome 3 och igår uppdaterades Gdm till 3+ vilket gjorde att det inte gick att logga in på något skrivbord via Gdm.
Att köra nattys ppa gnome3-team/gnome3 i oneiroc känns inte rätt.

Däremot togs det upp på UDS och man skulle höra med gnome3-team om de kunde fixa en för oneiric också men isf blir det när gtk+3 porteringen är klar.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

xeizo skrev:Jag kör även Gnome 3 och igår uppdaterades Gdm till 3+ vilket gjorde att det inte gick att logga in på något skrivbord via Gdm.

Kdm går ju bara till KDE och Classic, och Classic är tveksamt om det går numera med alla Gnome 3-paket som finns även utan fulla Gnome 3.

Jag fick använda Grubs recovery-console(fungerade mycket bra) och installera lightdm, med den kommer jag i alla fall in i Gnome 3. Unity 3D/2D fungerar mindre bra. Men Gnome 3 fungerar i alla fall.

Angående Gnome 3, det ser ju smutt ut, men oj vad det är resurshungrigt jämfört med Unity. Det är tom mer buggigt och mindre stabilt, men det fungerar i alla fall hyggligt.

Kerneln var uppe i 2.6.39-3 igår, den fungerar bra.
Ska du använda Gnome-shell rekommenderar jag att inte installera "över" Unity. Jag vet inte vad eller varför men Gnome-shell blir segare då. Själv installerade jag med en Minimal iso och min Gnome-shell install tar mindre minne än vad Unity gjorde och är riktigt stabil. Kan tänka mig att det är Compiz som ligger bakom och skuggar....
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Japp, så börjar det roliga :D

Installerade gnome-session paketen (3st) plus gnome-session-fallback. Därefter kunde man tydligen glömma Unity 3D för ett tag. Däremot fungerar det hjälpligt i Unity 2D och Gnome klassiskt. Dessutom är ikontemat brutet, åtminstone delvis.

Gnome Shell syns inte till än och Gnome Fallback kör med gnome2-panelen just nu.

Läge för uppesittarkväll ???
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

En massa konstigheter, skumt med temat, text har försvunnit från flera program, tex nautilus. :o här händer det grejor! Däremot så funkar kalendern i evo igen. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Enkelt fixat genom att installera om paketet libgdk-pixbuf2.0-0.

Så nu verkar allt vara helt normalt igen ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Inte här, samma strul med texten fortfarande och dessutom fanns inte ubuntu classic kvar vid inloggningen så jag hamnade i unityeländet. Usch! :(
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Såg just att Sebastien Bacher fixat en dummy-uppdatering
gdk-pixbuf 2.23.3-0ubuntu3
som uppdaterar paketen
- gir1.2-gdkpixbuf-2.0
- libgdk-pixbuf2.0-0
som du borde fått ner nu.

Se om det fixar ditt problem.
vulfgar skrev:samma strul med texten fortfarande
Vad är det för problem?
vulfgar skrev:dessutom fanns inte ubuntu classic kvar vid inloggningen
Inte! Jag har det kvar och det funkar. Har du installerat gnome-session-fallback?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Texten var helt borta i vissa program, tex nautilus, dconf-editor, men den fanns i andra som tex synaptic. Den kom tillbaka när jag plockade bort filen user i mappen /.config/dconf jag hade väl exprimenterat lite för mycket. :P

Nu har jag installerat gnome-session-fallback, den funkade att installera via terminalen, men synaptic hittade inte det paketet. :o
Ska testa om jag har min classic när jag loggar in nästa gång.

Edit: Nu fanns :) classic med som val. :) Visserligen får jag dra igång compiz manuellt, men det är ju inte mycket att orda om.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Nu fanns :) classic med som val. :) Visserligen får jag dra igång compiz manuellt, men det är ju inte mycket att orda om.
Då så, på spåret igen ;) Samma här för classic, fick starta upp compiz manuellt.

Daily builds öppnat!
Nu har man öppnat daily build med Alternate install CD för de som vill prova på i t.ex virtualbox.
Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot) Daily Build (Alternate)

Annars är det nog att rekommendera att man väntar till apha1 som släpps om en dryg vecka, dvs den 2 juni.

EDIT: Missade att det även finns en Live-version
Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot) Daily Build (LiveCD)
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Dockland »

Försökte via VMWare att installera, men den stannade eftetr installationen här:
Ubuntu bild
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Meddelande är ok och de flesta får det. De beror på att man håller på att samla upp all udev runtime data på ett ställe, dvs under /run/udev. Man gjorde sen ett försök men det lyckades inte så tog bort /run/udev vilket ger en fallback till den gamla lösningen.

Det du kan göra om du vill felsöka är att ta bort quiet splash under uppstarten och se mer exakt var den hänger. Troligen är det när man kör init-bottom och då sannolikt något problem med grafikdrivrutinen.

Mitt förslag är att du väntar ett tag, åtminstone till alpha1, och kollar om problemet är löst.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Dockland »

Jepp, tack för input. Jag väntar på Alphan
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Gnome Shell (gnome-shell) på väg in i repos!

Bygget stötte dock på beroendeproblem med
libnm-glib-dev (>= 0.8.995)
libxfixes-dev (>= 1:5.0)

gnome-shell 3.0.1-1 (Accepted)

EDIT
Nu har källpaketet libxfixes 1:5.0-2ubuntu1 laddats upp och på väg in i repos.
Återstår nu network-manager innan kompileringen kan slutföras för gnome-shell.

Såg att Ricotz ppa fungerar för oneiric men avvaktar då ju gnome-shell via repos är på väg ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Nu är även network-manager (0.8.9997-1ubuntu1) på väg.
https://launchpad.net/ubuntu/oneiric/+s ... 7-1ubuntu1

Det öppnar nu vägen för ett nytt försök att bygga gnome-shell.
https://launchpad.net/ubuntu/oneiric/+s ... ll/3.0.1-1

Om allt går bra nu så kan vi testa GS redan ikväll utan ppa ;)

Vidare så medförde senaste versionen av gnome-panel (1:3.0.2-0ubuntu2) att vi nu fått Gmome3s fallback och att det gamla Gnome2s gnome panel är ett minne blott.

Lite andra lustigheter som t.ex att knapparna i fönstrets titellist försvunnit i Unity men finns i Gnome Panel!

Porteringen Gnome2 -> Gnome3 i stort klar.
Återstår nu porteringen gtk+2 -> gtk+3 för teman mm
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Jo, passade på att snacka med Jono Bacon för några dagar sedan hur de tänkt kring Gnome-shell varpå han säger att de ska in i repot inför 11.10. Verkar som det stämmer ;)

Känns som att det här kan bli riktigt bra. Nu är det bara systemd kvar så är jag nöjd. ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Jo, att Gnome3s Gnome Shell och Gnome Panel ska med i Oneiric har varit klart länge.

Testar just nu GP och är possitivt överraskad. Man har t.ex porterat ett antal panel applets som man kan lägga i panelen plus drag'n'drop från menyerna så det mesta är som "vanligt". Dock finns inte menyalternativet System vilket jag nu klurar på så för tillfället går jag via /usr/share/applications.

Gnome Shell ser inte ut att komma ikväll om nu ingen jobbar över :)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"