Everest FAIL!

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
kolkungen
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 jan 2010, 18:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Everest FAIL!

Inlägg av kolkungen »

Om inte ens Everest kan klura ut vad jag har för moderkort/bios, hur tar man då reda på det? Sitter på en HP laptop och vill ha bort deras BIOS, den har en tendens att knöla till dualbooten, som Ni kanske visste.

Har kommit in i BIOS och sett att den heter F37 om jag inte minns fel, nere i högra hörnet, vid uppstart, i COMPAQ skärmen står det "Phoenix", har dom gjort moderkortet eller BIOSen? Kanske,kanske kanske, har jag sett nånstans att mitt moderkort skulle heta C303, men det säger ju mig inget...
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Everest FAIL!

Inlägg av revoltism »

Öppna terminalen (ctrl+alt+t) och skriv "sudo dmidecode | more" vilket kommer visa allt du kan tänkas behöva veta.. för bara moderkortsnamnet skriver du "sudo dmidecode -s baseboard-product-name"
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
kolkungen
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 jan 2010, 18:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Everest FAIL!

Inlägg av kolkungen »

Öppna terminalen (ctrl+alt+t) och skriv "sudo dmidecode | more" vilket kommer visa allt du kan tänkas behöva veta..

Everest FAIL och UBUNTU Success! Klockrent! Wistron moderkort, modell 303C!
Nu ska jag bara hitta en "egen" BIOS till det!

Tack!

EDIT:
Hade Ni litat på denna platsen:
http://biosagentplus.com/?ref=568&crtag ... 3godX0mjIQ

Om det låter för bra för att vara sant....
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Everest FAIL!

Inlägg av revoltism »

Nja.. jag hade nog gått till tillverkarens hemsida och installerat.. BIOS är annars något man väldigt sällan behöver uppdatera och ska undvikas så länge det bara går.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
kolkungen
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 jan 2010, 18:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Everest FAIL!

Inlägg av kolkungen »

Jag vet att man inte ska klydda med BIOSen i onödan. Dock är det så att HP stoppat in en massa saker i sin Laptop-BIOS som på nåt sätt gör att dualbooten inte funkar. Det var därför jag gick tillbaka till vista igen, men nu orkar jag inte längre. Wistron gör moderkort åt datortillverkare, de marknadsför inte sina produkter.... Alltså finns inget att hämta på deras sida.
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Everest FAIL!

Inlägg av revoltism »

Hmm.. ja, då kanske du inte har något annat val. Du får annars gärna starta en ny tråd för problemet med dual-boot. Jag känner inte till problemet med ditt moderkort. Hur har du fått reda på det? Vad hände förra gången du försökte?

Kolla gärna in den här och "GAG" som han nämner: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=845
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
kolkungen
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 jan 2010, 18:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Everest FAIL!

Inlägg av kolkungen »

HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"