Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Panel applets heter numera extensioner och är ruskigt enkla att hacka i själv om man behöver. Jag flyttade t.ex. en av mina till höger bredvid volymknappen och plockade bort Ally (accessibility menyn). Jag gissar att du installerat gnome-tweak-tool också? Vad menar du med "system"? Från gnome2 eller systeminställningar som du hittar under ditt namn? Finns rätt bra info i den här bloggen: http://www.webupd8.org/search/label/gno ... results=10
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

En väldig massa strul just nu. nätverket funkar inte och den här nya panelen funkar inte riktigt. Gnome tweak gå inte att starta. Får väl vänta på nästa omgång uppdateringar och se om systemet blir användbart igen, tur att man har flera datorer. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Panel applets heter numera extensioner och är ruskigt enkla att hacka i själv om man behöver.
Nja, extensions och applets är nog inte samma sak. Åtminstone uppför de sig olika. Sen distribueras applets med paketet libpanel-applet.
revoltism skrev:Jag gissar att du installerat gnome-tweak-tool också?
Jo, men den funkar fortfarande inte i Oneiric utan ger
GLib-GIO-ERROR **: Settings schema 'org.gnome.shell.clock' is not installed
aborting...
Avbruten (SIGABRT) (minnesutskrift skapad)
revoltism skrev:Vad menar du med "system"?
Program, Platser, System
Men jag är väl medveten om att Sysem inte finns i Gnome3 då jag testat både GS och GP (egna byggen) en hel del. Problemet är att det inte finns mycket matnyttigt under Systeminställningar än.

EDIT:
Hmm, får kanske backa lite här. Extensions och applets verkar uppföra sig likartat. Möjligen ett kärt barn med flera namn ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:En väldig massa strul just nu. nätverket funkar inte och den här nya panelen funkar inte riktigt.
Nätverket borde fungera då man inte uppdaterat den biten än ???

Hade själv problem med gnome-panel som inte ville uppgradera sig förrän gnome-panel-data var uppgraderat så ominstallerade den senare och det löste sig.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Nej, motsvarande System från Gnome2 finns inte riktigt än. Vissa saker måste åtgärdas via gconf-editor fortfarande. Men ärligt talat så har jag personligen inte saknat allt för mycket inställningar.

Gnome-Tweak-Tool är viktigt att få igång för att få ett helhetsintryck. Av felmeddelandet så känns det som om att du saknar något paket.

Ricotz PPA behövs för att ha en fungerande network manager. (i alla fall i Natty)

Jag känner mig väldigt dragen att hoppa på Oneiric tåget just nu.. kanske fixar i natt.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Nej, motsvarande System från Gnome2 finns inte riktigt än. Vissa saker måste åtgärdas via gconf-editor fortfarande. Men ärligt talat så har jag personligen inte saknat allt för mycket inställningar.
Mycket av inställningarna har dessutom flyttats till dconf. En del saker jag inte gillade med GS var hårdkodade bitar i css, t.ex panelens färg och font. Med det är väl bara att gå in dår igen och kludda ;) Och System är nog inget problem när innehållet under Systeminställningar fixats.
revoltism skrev:Gnome-Tweak-Tool är viktigt att få igång för att få ett helhetsintryck. Av felmeddelandet så känns det som om att du saknar något paket.
Så fort GS installerats lär nog den fungera oxå.
revoltism skrev:Ricotz PPA behövs för att ha en fungerande network manager. (i alla fall i Natty)
Jo, alternativet jag var inne på var att installera GS och NM via Ricotz PPA då det bevisligen även fungerar i Oneiric.
revoltism skrev:Jag känner mig väldigt dragen att hoppa på Oneiric tåget just nu.. kanske fixar i natt.
Äntligen ;D


Just nu är NetworkManager på väg in i repos. Delar finns redan där (huvudservern), Dock saknas fortfarande följande paket:
network-manager-gnome
network-manager-pptp
network-manager-pptp-gnome


Men även de är på väg.

Själv har jag hämtat ner gnome-shell som jag sen installerar med GDebi. Innan gnome-session uppdateras får man antagligen växla mellan Unity och GS med:
Alt+F2 och gnome-shell --replace
Alt+F2 och unity --replace
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Font ändrar du med Gnome-tweak-tool. Det går dessutom ha olika font på olika ställen. Vet inte om Cantarell font finns i repot ännu. Jag har dock packat den i en deb för den som vill ha.

P.S (laddar ner oneiric iso:n nu)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Dockland »

När kommer Alphan? Någon som vet?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Dockland skrev:När kommer Alphan? Någon som vet?
2 juni
https://wiki.ubuntu.com/OneiricReleaseSchedule
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Japp, då fick jag in NM. Sista paketet network-manager-gnome tog tid :P

Hade hämtat ner gnome-shell från LP och installerade det så just nu kör jag GS :D

Både fast och trådlöst funkar!
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Jahap.. då satt man här med Oneiric och ingen Gnome-shell. Sökte och uppdaterade Synaptic. Däremot hittade jag skumt nog den här vilket verkar vara den officiella Gnome-shell. Så installerade deb filen istället. Vilket givetvis inte vill fungera.

Har nu suttit ett tag med att försöka få ihop det med tre olika tty.. utan lycka. Ska fortsätta grotta ner mig se om jag lyckas få ihop något. Vill inte fuska med ricotz ppa. ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Däremot hittade jag skumt nog den här vilket verkar vara den officiella Gnome-shell. Så installerade deb filen istället. Vilket givetvis inte vill fungera.
Samma som jag hämtade ner då jag inte orkade vänta in den via repos igår. Fungerar utmärkt här och går också att starta upp vid inloggningen (GNOME) så uppstart från Unity med gnome-shell --replace behövdes aldrig.
revoltism skrev:Sökte och uppdaterade Synaptic.
Bra att du använder Synaptic. Dock viktigt i utvecklingsfasen att man kollar upp ev paket som Synaptic vill ta bort vid uppdateringar. Annars kan man få skumma problem.
revoltism skrev:Har nu suttit ett tag med att försöka få ihop det med tre olika tty.. utan lycka.
Vet inte om jag hänger med här? Har du tappat det grafiska för både Unity och GS?

Prova även att installera Gnome3s fallback med paketet gnome-session-fallback.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

jaha, vid uppstart nu så funkade det inte att starta med 2.6.39-3-kärnan, fick använda 2.6.39-2 istället.

Alltid är det något skumt varje gång just nu. Spännande! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Stämmer bra det och berodde på ett problem i udev till version 171-0ubuntu1.

Hade du tryckt Enter vid stoppet så hade det räckt med att skriva return vid busybox-prompten för att uppstarten skulle fortsätta.

Nu finns en 'revert' i udev version 171-0ubuntu2 tills de hittat felet så bara att uppdatera ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Nu lugnar det ner sig med uppdatering några dar :)
Dear developers,
Its that time in the cycle... time for an Alpha 1. :)

This is a soft freeze, but we'd appreciate it if you held off on
uploads unless its fixing one of the blocking bugs.

Thanks,

Kate Stewart
on behalf of the Ubuntu Release Team.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Efter uppdatering funkade det att starta från 2.6.39-3-kärnan. :)

Jag har lyckats bli av med den undre panelen via ubuntu tweaks, men den övre är fortfarande ljus och tråkig och det finns inga inställningar nånstans, inte som jag har hittat i alla fall. Nåja det kommer väl, ska leta vidare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Installera gnome-tweak-tool och kör sen kommandot gnome-tweak-tool.

Där under Interface kan du sen ändra temat som oxå styr panelen.

Själv kör jag med en gtk3-hybrid mellan Adwaita och Ambiance som heter Adwance.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/ambi ... u-flavour/

Sen vet du väl att man kan lägga in applets i panelen på samma sätt som tidigare genom Alt-högerklick i panelen ;)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:
revoltism skrev:Däremot hittade jag skumt nog den här vilket verkar vara den officiella Gnome-shell. Så installerade deb filen istället. Vilket givetvis inte vill fungera.
Samma som jag hämtade ner då jag inte orkade vänta in den via repos igår. Fungerar utmärkt här och går också att starta upp vid inloggningen (GNOME) så uppstart från Unity med gnome-shell --replace behövdes aldrig.
revoltism skrev:Sökte och uppdaterade Synaptic.
Bra att du använder Synaptic. Dock viktigt i utvecklingsfasen att man kollar upp ev paket som Synaptic vill ta bort vid uppdateringar. Annars kan man få skumma problem.
revoltism skrev:Har nu suttit ett tag med att försöka få ihop det med tre olika tty.. utan lycka.
Vet inte om jag hänger med här? Har du tappat det grafiska för både Unity och GS?

Prova även att installera Gnome3s fallback med paketet gnome-session-fallback.
Gnome-shell dök upp även upp i Synaptic till slut men vill fortfarande inte fungera. Har provat "gnome-shell --replace" utan lycka. Är väl medveten om riskerna med att hoppa på tåget tidigt ;)

Nej, Unity får jag igång men tycker det är enklare att jobba via tty:s ibland...och har givetvis fallback installerad.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av revoltism »

Fick äntligen igång det ;)

Gjorde en uppdatering och enligt min log så verkade sys-mon extensionen krångla lite... efter att ha fixat detta så kom jag igång med Gnome-shell igen. Nu blir det att testa Maximus som förhoppningsvis funkar som jag hoppas.

Edit: Maximus funkade fint speciellt om man använder extensionen Lesschrome HD i FF (har typ bara en rad med tabbar nu). Noterade dock att både synaptic och gnome-tweak-tool saknas under program. GTT är också av en äldre version och saknar några funktioner. Hittade även Mailnag som funkar lite som cgmail men bättre.

Bild
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Om man vill testa temat Ambiance som Lucazade håller på att portera till gtk+3 så är det enkelt:
1) Skapa mappen /usr/share/themes/Ambiance/gtk-3.0
2) Ladda ner de tre filerna härifrån
3) Stoppa in filerna i den nya mappen gtk-3.0

Temat kör med den nya grafikmotorn Unico så se till att den är installerad oxå ;)
Paket: gtk3-engines-unico

Luca verkar inte ha lagt upp nån ppa än så bara att hålla koll och uppdatera manuellt.

@revolism: Du kom upp på spåret till slut, trägen vinner ;D
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"