Ingen bild (skärmen dör)

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Hej.

Så här ligger det till....

Uppgraderad datorn till ubuntu 11.04 och såg att det var en bug.
När jag hade flera fönster öppna så försvann bilden från fönstret man hade aktivt om man inte minimerade dem andra. Problemet uppstod även när fönstret förstorades över ett visst mått.
Under tiden jag satt och jobbade med nåt där jag behövde ha flera dokument öppna så fick jag fnatt på det och började läsa i nåt forum om hur man kunde lösa det. Vilket ledde till att jag gick från nån nvidia drivrutin till en annan drivrutin med nåt nr (tror det var 127). Startade om datorn och fick aldrig mer igång skärmen efter att den laddat ubuntu.

Har nu försökt köra ubuntu live från både CD och USB för att se om jag kan på något sätt inte bli av med mina filer. Men, igen, så fort ubuntu laddas så stängs skärmen av.
Har testat både CD och USB på andra datorer och det funkar fint.

Finns det nån som kan säga hur jag ska göra för att kunna få rätt på det.....
Tack i förhand!!!
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

Du skulle kunna prova att hamra shift-tangenten under uppstart för att komma in i grub-menyn (var du väljer vad du vill starta för OS). Sedan trycka "e" för att editera. Och ta bort orden "quiet splash" för att starta upp i text-mode. Starta upp med "ctrl+x".

Den kommer nu spotta ut en massa text.. kolla var den stannar och rapportera här.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Hej.

Jag gjorde som du sa, har kramp i fingret nu, men när jag tryckte "e" och sedan Ctrl-x så slocknade skärmen igen. Körde samma sak men istället för Ctrl-x tryckte jag på F10 och där kunde jag välja med vilken OS jag vill starta. Tog den första på listan (inte den som det står recovery på) och då körde texten igång.
De 3 sista text rader som dök upp var:

Begin: Running /scripts/local-premount ... done.
Begin: Running /scripts/local-bottom ... done.
Begin: Running /scripts/init-bottom ... done.

Hoppas detta hjälper på nåt sätt.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

Hmm.. ser inte ut som du fick något felmeddelande. Om du inte kommer in till GDM eller X-windows skulle du kunna prova trycka "ctrl+alt+f1" för att komma till en ny TTY. Det kommer ge dig en promt. Du loggar in och skriver sedan "startx". Rapprotera felmeddelandet om du inte kommer in.

(Du kan växla mellan olika tty genom "ctrl+alt+f-tangent" normalt ligger X-windows på "ctrl+alt+f7")
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Efter många om och men....
Jag startade från

Ubuntu, with Linux 2.6.38-8-generic-pae (recovery mode)

då kommer du upp en prompt där jag loggar in (login + password) och sen kör jag startx. Efter det verkar det som att datorn kör igång men skärmen slocknar igen. som att det inte kommer nån signal till den.

PS. När jag står på prompten kan jag skriva "ls" och då kommer alla mappar upp. Så den verkar funka bara att den inte vill skicka nån signal till skärmen.
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Hej igen.

Glömde att säga att det inte blev några fel meddelande.

Men en tanke slog mig. Mitt problem uppstod när jag gick från nvidia drivern (rekomenderad) till den andre med nummer 127 (tror jag) efter att ha läst i ett forum om hur man kunde fixa buggen. Så min tanke var, är det möjligt nu när man kan komma åt kommando prompten att på nåt sätt ändra tillbaka till nvidia drivern som var rekomenderad?
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

hmm.. När du är i prompten kan du kolla två saker. Dels xsession-error loggen. "less ~/.xsession-errors" (tryck "q" för att avsluta).

Om du vill installera om till grafikdrivaren du hade tidigare skriver du "sudo apt-get install nvidia-current"
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

vad vill du att jag ska kolla där?

Ok, tror jag vet vad du letar efter. Gick ner med pillarna och dök det upp error.

ERROR: Invalid display device CRT-0 specified on line 46 of configuration file '/home/sueco/.nvidia-settings-rc' (the currently enabled devices are DFP-1 on sueco-2:0.0).

Du får gärna berätta vad som är felet, så att man lär sig lite av det här problemet...
TACK

Rekommenderas det att installera om till den nvidia-current drivern?
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Förresten, dessa fel var oxå där såg inte dem:

samma som innan men skillnaden var "on line 47"

och

ERROR: The atribute 'XVideoSyncToDisplay' specified on line 50 ofof configuration file '/home/sueco/.nvidia-settings-rc' cannot be assigned the value of CRT-0 (the currently enabled devices are DFP-1 on sueco-2:0.0).

Sen finns det en varning:
I/O warning : failed to load external entity "/home/sueco/.compiz/session/ och en jädrans massa nr
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

Jag tror du gör det enklast i att prova installera den rekommenderade drivaren.. men av vad jag förstår av felmeddelandet så verkar fel "kabel" vara kopplad. Den känner av att du använder den Digitala anslutningen men i config-filen så är det VGA. Du hade alltså kunnat prova att byta till VGA bakidatorn och skärm istället för att se.

Du kanske kan eventuellt prova ändra i .nvidia-settings-rc genom att skriva "nano /home/sueco/.nvidia-settings-rc". Enklast vore nog dock att byta namn på den... det borde återskapas en ny fil då som känner av rätt inställningar. "mv /home/sueco/.nvidia-settings-rc /home/sueco/old-nvidia-settings-rc"
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Hej

1.Tyvärr har jag inte möjligheten att ändra kabel. Jag har bara en utgång till skärm.
Där jag har en "DVI Y Cable DMS-59 to Dual VGA Connectors"
Länken visar hur den ser ut :
http://www.1stincity.com/en/pc-networki ... pc463.html
Från den ena av dem går det sen vidare en VGA till skärmen eftersom skärmen bara har VGA ingång.
Men det har funkat fint i över ett år fram tills nu.

2. Installerade om nvidia drivern utan resultat.

3. Gjorde även det med att ändra namn på filen utan något resultat.
Och när jag öppnar filen för att ändra i den så är den helt tom. Antar att den inte återskapades efter att bytt namn på den... Däremot har den gammla en massa config text.
Ändrade i den filen från CRT-0 till DFT-1 på de två ställen där den klagade.
På sista raden (disptosync) visste jag inte vad jag skulle ändra till, men ändå allt som vanligt. Skärmen går i viloläge.

Tacksam till fler tips om hur man kan lösa detta.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av Bowmore »

Vad har du för grafikkort?
Gärna då utskriften av detta kommando:

Kod: Markera allt

lspci | grep VGA
Är det drivrutinen nvidia-173 du har installerad just nu?
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

Jag har en liknande kabel varav ena förgreningen är digital och den andra vga. Har du provat koppla till den andra och sedan startat om? Sedan var det år och dar sedan jag höll på med något liknande förut. På den tiden fanns det en speciell fil som hette xorg.conf. Nu används dock inte den längre utan konfigurationen görs via program.

Utan att ha någon vidare kolla så tror jag du kan prova köra "nvidia-settings" för att göra en ny config.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

Vad som kommer fram när jag kör kommandot du skrev om grafikkortet så fick jag fram detta.


01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44 [Quadro NVS 285] (rev a1)

Angående drivrutinen så kan det nummer du sa (nvidia-173) stämma. Jag kunde välja mellan två, den rekommenderade och den andra med nr. Jag tog den med nummret och sen funkade den aldrig mer.

Jag har ändrat på kablen till den andra VGA. Inget hände.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av Bowmore »

Ok, både nvidia_current och nvidia_173 ska stödja ditt kort. Även nvidia_96 enligt specen.

Starta upp i recovery (återställningsläge) från grub-menyn igen och välj sen netroot i menyn som kommer upp. Kommer du inte till den menyn utan direkt till en prompt, så logga in.

Kolla först vilka proprietära drivrutiner som stöder ditt kort och också vilken av dem som är aktiv.

Kod: Markera allt

jockey-text --list
Sen inaktiverar (disable) du den aktiva drivrutinen (nvidia_173?)

Kod: Markera allt

sudo jockey-text --disable xxxx:yyyyyyyyy
där du ersätter xxxx:yyyyyyyyy med din aktiva drivrutin.

Exempel:
I mitt fall får jag följande svar på kommandot
$ jockey-text --list
kmod:nvidia_current - nvidia_current (Proprietär, Aktiverad, Används inte)
och skulle då behöva skriva
sudo jockey-text --disable kmod:nvidia_current
för att inaktivera den.

Därefter aktiverar (enable) du den andra (nvidia_current?) på samma sätt fast med kommandot

Kod: Markera allt

sudo jockey-text --enable xxxx:yyyyyyyyy
Sen boota om med

Kod: Markera allt

sudo reboot
Nu är du iofs tillbaks till ruta ett men borde komma in i det grafiska igen.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

Prova köra "nvidia-settings" (för install "sudo apt-get install nvidia-settings") och försök kalibrera den rätt. Fattar inte riktigt vad som är på gång här men av någon anledning så verkar den vilja köra på fel utgång. Lösningen är också säkert väldigt simpel men har ingen aning om hur du implementerar något sånt.

Kom just håg ett problem en polare hade som i.o.f. kör Windows men liknar detta. I hans fall så ändrades resolutionen till något som skärmen inte stödde varpå efter bios-texten och där windows-loggan ska synas var det endast svart. Han kunde höra hur han loggades in.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Prova köra "nvidia-settings" (för install "sudo apt-get install nvidia-settings") och försök kalibrera den rätt.
Lite svårt om man inte kommer in i grafiskt mode.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:
revoltism skrev:Prova köra "nvidia-settings" (för install "sudo apt-get install nvidia-settings") och försök kalibrera den rätt.
Lite svårt om man inte kommer in i grafiskt mode.
Oj, är nvidia-settings grafisk endast.. didn't know..
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
sueco
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2010, 02:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen bild (skärmen dör)

Inlägg av sueco »

OK.
Tbx på ruta ett men efter allt besvär detta har varit så tror jag att jag nöjer mig med vad jag har och väntar på att det ska komma någon fix till buggen. Antar att det kommer, jag är ju trots allt inte den enda som har problemet med att fönster blir blanka.

TACK så hemskt mycket för all hjälp.
Det löste sig till sist genom att avinstallera 173 rutinen och installera current. =)
Igen TACK!!!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"