Jag gick loss på hitta en lösning på ett av de största problemen vid köp av ny laptop: påtvingad köp av Windowslicens. Jag testade naivt, dock med låga förhoppningar, att skicka ett mail till ASUS support om hurvida man skulle gå till väga. Allt vad jag hört skall det vara näst intill omöjligt att få tillbaka pengarna från sin oanvända licens, men i svaret jag fick lät det bättre än så. De skrev:
Jag undrar därför, är det någon här som hört om det är såpass enkelt att returnera en Windowslicens vid köp av ASUS-laptop (min fråga var angående köp av ASUS U36JC, en 13.3" notebook, inte EeePC), eller någon som kanske nyligen köpt en, och vill testa?Dear Valued Customer,
Thank you for contacting ASUS Customer Service.
The Windows license can be refunded from a notebook if you contact us within 14 days of the purchase.
What is important is that you do do not start up the machine and pick a language to install it as this would invalidate the actual return.
When you buy the machine we will arrange a return of the Windows license/label as long as you contact us within 14 days.