SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
zlatan01
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2011, 10:12
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Halmstad

SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av zlatan01 »

Jag började nyliggen med Ubuntu och försöker nu fixa lite saker. Nu är det dags för USB minne som jag kopplar dock aldrig U3 fukar konsekvent huvudpartition på USB minet kommer jag inte åt. Texten som dyker upp

Archive: /media/U3 System/LaunchU3.exe
[/media/U3 System/LaunchU3.exe]
End-of-central-directory signature not found. Either this file is not
a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive. In the
latter case the central directory and zipfile comment will be found on
the last disk(s) of this archive.
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /media/U3 System/LaunchU3.exe or
/media/U3 System/LaunchU3.exe.zip, and cannot find /media/U3 System/LaunchU3.exe.ZIP, period.

Jag är nybörjare då hoppas jag en enkel lösning.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av revoltism »

Det verkar som om du försöker köra en *.exe-fil. *.exe är för Windows. Du kan köra windowsprogram i Ubuntu men jag tror det är bättre om du förklarar vad du vill göra. Då kanske vi kan ge en bättre lösning på ditt problem.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
zlatan01
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2011, 10:12
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Halmstad

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av zlatan01 »

Jag testade Wine men det blockerar exe file. Grejen är att mitt USB minne har två partitioner. En mindre har förinstallerade program och andra är för dokumment. Jag behöver inte köra U3 program om jag skulle kunna komma åt den andra partitionen. Det går dock inte fastän jag ser den i fönster "computer".

Jag testade Ubuntu länge sen och var mycke nöjd dock en del Windows baserade applikationer var svårt att köra. Nu är det mycke bättre och jag ser att tom Bank ID går att köra i Ubuntu. Jag undrar också hur man monterar nätverks disk på 11.04?
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av revoltism »

För att köra ett program via Wine måste du först göra den exekuterbar. Det gör du genom att högerklicka på filen och sedan gå via egenskaper -> rättigheter -> tillåt körning.

I annat fall får du gärna öppna terminalen (ctrl+alt+t) och skriva "sudo fdisk -l" (-l är stort L) för att se vad partitionen heter. Jag tror det är "/dev/sdb2" men bättre att vara säker. Så kopiera in vad det kommandot ger dig.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
zlatan01
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2011, 10:12
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Halmstad

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av zlatan01 »

Vilken fil skall jag gör exebar? Ursäkta enkla frågor men jag är linux-nybörjare?
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av Pavel »

Sandisk minnen kan vara svåra i Ubuntu. Du kan testa att installera paketet pmount.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install pmount
i en terminal. Det kan kanske göra minnet synligt.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av revoltism »

zlatan01 skrev:Vilken fil skall jag gör exebar? Ursäkta enkla frågor men jag är linux-nybörjare?
Enligt felmeddelandet så verkar det vara den här filen "/media/U3 System/LaunchU3.exe". I terminalen kan du skriva "sudo chmod +x /media/U3 System/LaunchU3.exe" för att göra samma sak.

Men gör även det andra som jag föreslog i min förra post med "fdisk -l" och klistra in här.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av David Andersson »

Zlatan: strunta i råd om Wine eller att ändra rättigheter på exe-filen (chmod).

Blablabla: Felmeddelandet beror troligen på att ditt system gissar att en exe-fil är ett själv-uppackande arkiv, vilket det skulle kunna vara, och försöker öppna den med arkivhanteraren. Men i detta fall är exe-filen tydligen ett vanligt windows-program. En undran är varför ditt system försökte öppna exe-filen utan att du dubbelklickat den. Kanske att den är markerad för automatisk körning. I så fall, stäng av automatisk körning för usb-minnen och cd-skivor så känns det lite säkrare.

Men problemet kvarstår, att du inte kommer åt den andra (riktiga) partitionen på usb-minnet.

Förslag: När jag fick ett usb-minne med U3 och hade tillgång till Win XP ladda jag ner ett program från Sandisk som tar bort U3. Vad jag vet finns programmet bara till Windows. Om du känner nån som har Windows kan det vara en lösning. (Jag kollar baksidan av förpackningen när jag köper usb-minnen och har aldrig köpt nåt med U3 själv.)

Det finns ett paket u3-tool i förrådet som enligt sin beskrivning kanske kan hjälpa till att lösa problemet, men det har jag inte testat. Det finns säkert andra sätt som jag inte orkar googla just nu.

(För övrigt: "zlatan01" låter mer som ett lösenord än ett namn) :)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av Kirill »

Många tips i tråden, MEN!

Varför köra deras program för? Det är ett program som är avskytt av många, och jag äger själv ett par U3-minnen...

Det jag har gjort är att blåsa ren dem helt, så att de är som vilket normalt minne som helst.

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av Rune.K »

Kirill skrev:Många tips i tråden, MEN!

Varför köra deras program för? Det är ett program som är avskytt av många, och jag äger själv ett par U3-minnen...

Det jag har gjort är att blåsa ren dem helt, så att de är som vilket normalt minne som helst.

Hälsningar
Kirill
Hur gör du det?
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av David Andersson »

Rune.K skrev:
Kirill skrev:...

Det jag har gjort är att blåsa ren dem helt, så att de är som vilket normalt minne som helst.

...
Hur gör du det?
(ofullständigt svar:)

Då, 2007, laddade jag ner ett windowsprogram u3_uninstall.exe från http://www.u3.com. Programmet hade rimliga licens-villkor att godkänna före användning, men sajten verkar inte finnas längre. Google antyder att det finns flera liknande (eller kanske samma) program på andra sajter. Vilka av dem som inte är trojaner vet jag inte.

Och som sagt, i Ubuntus förråd finns u3-tools, men den har jag inte testat.

EDIT:
Den som spar, han har. Hittade u3_uninstall.exe på min hårddisk. Den är 2,5MB komprimerad, så kan inte infoga den i inlägget. Säg till hur du vill att jag ska skicka den. Alternativt, här finns instruktioner för u3-tools: http://www.tomshardware.co.uk/forum/243 ... lash-drive (i kommentaren av harrisbw)

EDIT:
Nu har jag testat ta bort CD-partitionen på en SanDisk Cruzer 16GB med u3-tools ver 0.3 i förråden och det funkar (sudo u3-tool -p 0 /dev/sdX). Man får manuellt ta bort lite skräpfiler (bl.a. LaunchU3.exe) som SanDisk lagt dit, eller formatera om partitionen efteråt.
Senast redigerad av 1 David Andersson, redigerad totalt 31 gånger.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av Rune.K »

David Andersson skrev:
Rune.K skrev:
Kirill skrev:...

Det jag har gjort är att blåsa ren dem helt, så att de är som vilket normalt minne som helst.

...
Hur gör du det?
(ofullständigt svar:)

Då, 2007, laddade jag ner ett windowsprogram u3_uninstall.exe från http://www.u3.com. Programmet hade rimliga licens-villkor att godkänna före användning, men sajten verkar inte finnas längre. Google antyder att det finns flera liknande (eller kanske samma) program på andra sajter. Vilka av dem som inte är trojaner vet jag inte.

Och som sagt, i Ubuntus förråd finns u3-tools, men den har jag inte testat.
Lite synd att du inte har något fullständigt svar.
Det verkade så enkelt det du skrev, med att blåsa ett U3-minne helt rent...
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: SanDisk Cruzer med U3 System går inte komma åt

Inlägg av Kirill »

Rune.K skrev:
Kirill skrev:Många tips i tråden, MEN!

Varför köra deras program för? Det är ett program som är avskytt av många, och jag äger själv ett par U3-minnen...

Det jag har gjort är att blåsa ren dem helt, så att de är som vilket normalt minne som helst.

Hälsningar
Kirill
Hur gör du det?
Högerklicka på enheten och formaterar den? ;D Fick tipset för flera år sedan då jag lämnade in en U3-sticka för framkallning och en av de anställda som även var elev till mig vid den tidpunkten sa åt mig att BLÅSA ren stickan till nästa gång. Vi avskyr dessa U3-stickor, eftersom de har en förmåga att krascha deras system... ::)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Lagring"