Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

Tack för tipsen, bowmore, men jag tänker verkligen försöka stå ut med nymodigheterna ett tag till, vill ju se vart det bär hän. Även om jag gillade det gamla vill jag ju inte heller gå tillbaka, i så fall blir det nog snarare en helt ny miljö, tex kde eller lxde eller nåt liknande för min del. :unerd:

bowmore skrev:...
Fler program är där den ikon som ser ut som tre ljus. Sen verkar det vara si och så med uppdateringen av innehållet i dashen men det kommer säkert snart fixar för det.
När jag klickar på den är det alldeles tomt. Om jag då klickar på "Refine search" så får jag upp en meny med rubriker som tex "Accessories", "Games", "Internet" mfl i högerkant, men det händer inget när jag klickar på någon av dom. Jaja, det går ju att hanka sej fram, jag vet ju vad programmen heter och kan söka. 8) Blir kanske bra när det är klart, det är ju trots allt bara alfa... :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:När jag klickar på den är det alldeles tomt. Om jag då klickar på "Refine search" så får jag upp en meny med rubriker som tex "Accessories", "Games", "Internet" mfl i högerkant, men det händer inget när jag klickar på någon av dom.
Click on 'More Apps' et al closes the dash
https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/824842

Lenses don't display items until you search
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/824892
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

Jepp, där har vi buggarna!

jag måste säga att jag hittills är väldigt glad åt oneiric, en massa grejor som strulat så att jag lär mej något! Dom tidigare utgåvorna har varit nästan tråkigt stabila. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

Ni som kör Oneiric har kanske sett att det kommit ett antal uppdateringar för multiarch.

Syftet här är bl.a att avveckla ia32-libs och ge ett mer generellt 32-bitsstöd som default för 64-bitssystem.
As part of the work to eliminate ia32-libs in favor of multiarch library stallation, i386 sources have been enabled by default on amd64 systems in oneiric. For new installs, this is done by default in alpha-3 and above; and as of today, update-manager also ensures that i386 multiarch support is enabled by default on upgrade from natty.
Vidare,
If you have upgraded to oneiric amd64 *before* today, or if you did an oneiric amd64 install prior to alpha-3, you will want to manually enable multiarch support on your system to ensure you get the same experience (and see the same packages) as other users. This is as simple as running the following command as root:

# echo foreign-architecture i386 > /etc/dpkg/dpkg.cfg.d/multiarch

An apt-get update later, and you'll have access to the full array of i386 packages in addition to the amd64 ones.
Så för de som har en äldre 64-bitarsinstallation av Oneiric än alpha3 så behöver man då köra följande kommando som root:

Kod: Markera allt

echo foreign-architecture i386 > /etc/dpkg/dpkg.cfg.d/multiarch
speciellt om man har behov av att köra 32-bitars program.

Källa: Multiarch in Oneiric for developers
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

Tack för den infon! :kram:

Körde kommandot och jag ser att filen skapats men har inte fått några nya paket ännu, eller det kanske bara är så att fler paket från förråden visas? Att vissa paket saknas när man normalt kör 64-bitars? Jag har inte tänkt på det, har väl inte saknat något - ännu. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Körde kommandot och jag ser att filen skapats men har inte fått några nya paket ännu
Steg 1 är att avveckla ia32-libs som med tiden blivit en mastodont och blivit svår att underhålla. De libbarna kommer successivt att göras om till multiarch då i ett första steg för arkitekturerna i386 och amd64. Senare kommer man även att ge sig på binärerna under /bin, /sbin mfl då de idag endast kan innehålla en arkitektur. Men har man inte behov av ia32-libs (dvs inte har den installerad) så lär man inte märka något. Men de flesta har nog det för t.ex flash.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

När jag kollar i synaptic ser jag att en del paket med märkningen :32 efter paketnamnet, det är väl dessa som jag inte såg förut antar jag. Bra att kunna komma åt dom, det gör väl att det inte finns någon anledning öht att köra 32bitars längre, såvida man inte har en ganska gammal dator.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:När jag kollar i synaptic ser jag att en del paket med märkningen :32 efter paketnamnet,
Jag antar att du menar :i386 efter paketnamnet ;)
vulfgar skrev:Bra att kunna komma åt dom, det gör väl att det inte finns någon anledning öht att köra 32bitars längre, såvida man inte har en ganska gammal dator.
Jag ser det mer som en omstrukturering till att börja med där ia32-libs fasas ut och ersätts med en stuktur som blir enklare att underhålla. I förlängningen är det också tänkt att man ska kunna köra binärer under /bin, /sbin, etc från olika arkitekturer och då inte bara i386 och amd64.

Det börjar dyka upp en del problem redan med 32.bitarsprogram som slutat att fungera. I mitt fall så slutade FFs Shockwave att fungera.

Sen har andra fått problem med skype och wine enligt denna bugg.
Recent upgrade of ia32-libs breaks 32bit programs
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:När jag kollar i synaptic ser jag att en del paket med märkningen :32 efter paketnamnet,
Jag antar att du menar :i386 efter paketnamnet ;)
Givetvis. :oops:
Måste lämna in huvet på renovering, minneshanteringen där lämnar en del övrigt att önska! *suck*. Eller kanske en hjärntransplantation vore att föredra :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av gruble »

Mycket uppdateringar på kvällsidan nu, som resulterat i att launchern har återkommit
efter någon veckas bortavaro på min dator.

Har ni testat den nya Compiz prereleasen ? Fungerar ganska bra här efter inställningar.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

Min compiz-version är 1:0.9.5.0-0ubuntu5 och den kraschar llite då och då, men funkar väl hyfsat.

En sak som irriterar mej just nu är färgsättningen på dash. Färgerna växlar, så ibland är bakgrunden knallröd, ibland knallblå och ibland lite mer behagligt dämpad kulör. Nån som vet var det finns inställningar till dash? Jag har kollat i ccsm och där går det att bli av med blurrandet på dash, det var väldigt irriterande för ögonen, men jag hittar inget för att ändra färgen. Om det åtminstone var samma färg varje gång, men som det är nu vet jag inte riktigt vilken chockeffekt jag ska ställa in ögonen på. :P Samma sak med transparansen, det finns ju i ccsm möjlighet att ställa in transparansen på panelen, men jag hittar inte motsvarande för dash. Som den är nu är den lite svårläst eftersom den är alltför transparant, det skulle möjligen funka bra om bakgrunden var enfärgad, men jag vill ha en bild som bakgrund.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av gruble »

vulfgar skrev:Min compiz-version är 1:0.9.5.0-0ubuntu5 och den kraschar llite då och då, men funkar väl hyfsat.
Det här verkar vara version 1:0.9.5.90. Det stabilaste jag haft i Oneiric hittills, kan ju även vara unity
uppdateringen igår som gjorde den stabilare.
Muspekaren måste dock hållas några mm under det som ska markeras och greppas.

Finns det inget under Ubuntu Unity Plugin/Experimental Dash Blur tex. att justera med.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Har ni testat den nya Compiz prereleasen ? Fungerar ganska bra här efter inställningar.
Nix, pga att alltför många har problem med ppa:n. Men drog in den idag dock utan att lyckas då det visade sig att kompileringen av ett par Compiz-paket (64-bit) inte gått igenom så bara att purga :(
vulfgar skrev:En sak som irriterar mej just nu är färgsättningen på dash. Färgerna växlar, så ibland är bakgrunden knallröd, ibland knallblå och ibland lite mer behagligt dämpad kulör. Nån som vet var det finns inställningar till dash? Jag har kollat i ccsm och där går det att bli av med blurrandet på dash, det var väldigt irriterande för ögonen, men jag hittar inget för att ändra färgen
Omväxling förnöjer sägs det ;) men råkar själv ut för samma sak ibland. När det gäller dash så är det nog bara de inställningar du räknat upp och håller med om att dashen borde vara mindre transparent.

En lustighet jag noterat är att jag ibland får svenska för datum/tid i panelen (t.ex Tor 20 aug 16.50) men normalt är det fortfarande engelska där.

En annan är att jag för en installation får valet Stänga av... under sessioner i panelen där jag sen kan välja att starta om systemet. I de övriga två finns bara valet Stänga av, och kan alltså inte starta om den vägen. I samtliga tre är det samma version för indicator-session/indicator-session-gtk så något lurt här.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...

En lustighet jag noterat är att jag ibland får svenska för datum/tid i panelen (t.ex Tor 20 aug 16.50) men normalt är det fortfarande engelska där.

En annan är att jag för en installation får valet Stänga av... under sessioner i panelen där jag sen kan välja att starta om systemet. I de övriga två finns bara valet Stänga av, och kan alltså inte starta om den vägen. I samtliga tre är det samma version för indicator-session/indicator-session-gtk så något lurt här.
Språket för datum varierar här också. Trodde det var jag som inte hade koll först, men eftersom det är samma för dej så... :)

När det gäller omstart har jag aldrig kollat under sessioner, men några gånger har alternativet funnits under "Logga ut..." men det sista har den funnits när man väljer "Stäng av...", då finns alternativet omstart med som en knapp i rutan som kommer upp.

Förresten, nån som vet om det finns en textfil där man kan ändra transparensen på dash?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

Kom på varför jag inte får valet Starta om i ett popup-fönster.

Vill inte ha dessa popupfönster så hade bockat i det under

Kod: Markera allt

gconf-editor /apps/indicator-session/suppress_logout_restart_shutdown
Iom nuvarande lösning i sessionsmenyn så har man tagit bort detta val i gconf, men det finns kvar i tidigare installationer och testas fortfarande på i indicator-session. Så nu har jag också det valet, dvs att starta om i alla mina installationer via sessionsmenyn ;)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av gruble »

Bowmore skrev:Nix, pga att alltför många har problem med ppa:n. Men drog in den idag dock utan att lyckas då det visade sig att kompileringen av ett par Compiz-paket (64-bit) inte gått igenom så bara att purga :(
Jag kör 32-bit på den här installationen, kanske borde skrivit det ;)
(har logout, reboot och close genvägar på skrivbordet för de ggr jag inte får igång terminalen)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Jag kör 32-bit på den här installationen, kanske borde skrivit det ;)
Ok, de kompilaten lyckades, så får testa Compiz senare när de även fixat det för 64-bitars ;)

När det gäller svenska för datum/tid i panelen så gissar jag på att det är ett race condition problem med dbus. Om man startar om panelen med killall unity-panel-service så dyker svenska upp i panelen.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Förresten, nån som vet om det finns en textfil där man kan ändra transparensen på dash?
Inte vad jag vet, men däremot en bugg:
Dash is way too transparent, unsuitable for light & monochrome desktops
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Börjar att bli "Nyfiken Gul"
som från titeln i en film som var populär under min ungdom. Häftig film . . ;D
För unga pojkar och män.

Jag har Unity, 11.04 på en något undangömd partition pga att jag ännu inte har lyckats att förlika mig med "smartphonesutseendet" på det nya, i mitt så kära Ubuntu. Tittar in där ibland. Blir inte direkt besviken. Men, sannerligen, inte heller särdeles imponerad och sugen på allt det nya. Vandrar tillbaks, med nedsänkt huvud. . . . ;)

Alla, väldigt många iallafall, talar om detta "dash".
Att min bils instrumentbräda skrives dashboard på engelska, det har jag sett och förstått.

Fråga:
Men vad är det, rent specifikt i Unity, som är detta dash?
- Panelen till vänster, med alla ikoner på?
- Panelen upptill?
- Skrivbordet?
- Allt detta tillsammans?
- Ännu något annat?

Jag kommer inte att gräva ner mig i Unity särdeles mycket, inte ännu så länge, så det är sannerligen inte ett måste för mig, att få veta vad som avses, men, jag kan inte sticka under stol med, att jag har blivit rackans så nyfiken.

Förr eller senare får man förmodligen ta mössan i vacker hand, sänka huvudet i ödmjukhet och träda in i detta dashboard . . . . room, som är Unity (det förenande ?) förmodligen.

Vad är det som jag skall se som min dators instrumentbräda, när det inte längre verkar att vara det som förr var "kontrollpanelen"?

Tacksam för info.
Ha en god afton, allesamman.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha3

Inlägg av Bowmore »

Hej Tucken, inte lätt med alla nya begrepp som kommer in i Unity.

Panelen kallas den rad som sitter upptill.
Launchern kallas "dockan" till vänster.
Dash är en grafisk presentation istf de gamla menyerna och den får man upp om man klickar på ubuntuloggan i övre vänstrahörnet.

Här en bra beskriving på vad saker kallas i Unity:
What's the right terminology for Unity's UI elements?
där den andra bilden visar dashen, element nr 13.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"