Acer support Win 7

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Hjälpte min svärmor att köpa en bärbar Acer med Windows 7 home installerat.

Skulle starta för att göra säkerhetskopior och kom till en liten installationsruta där jag till slut möts av två 27 mm höga rutor med en EULA i varje ruta att acceptera. Börjar läsa lite vilket är jobbigt med så små rutor. Till slut får jag syn på texten: Att man vare sig får exportera programvaran eller "göra Dig av med Programvaran till en förbjuden fysisk eller juridisk person eller destination, inklusive men inte begränsat till Kuba Iran, Nordkorea, Sudan eller Syrien."

Jag bestämde mig för att ringa Acer och be om en elektronisk kopia som man kan läsa och även få lite översikt. De hänvisade all mjukvarusupport till Microsoft som i sin tur sa att all support ges av Acer... Jag kontaktade ånyo Acer som först inte förstod problemet. Om jag tolkar texten ovan får jag eventuellt inte resa till Kuba (eller är det att jag inte får göra mig av med programvaran till en destination - hur man nu kan göra det?!). Jag kanske kommer att åka på semester till Kuba vilket gör att jag inte kan godkänna de två EULA. Jag frågade också vilka de andra länderna var som inte stod eftersom det inte var begränsat till 5 länder. Det visste han inte heller. Istället sa han att det var Microsoft som skrivit EULA. Jag frågade då varför det hela tiden stod att avtalet gällde gentemot Acer. Han hävdade återigen att det var Microsofts avtal. Jag frågar mig också vilka fysiska och juridiska personer som är förbjudna...

När jag hårdnade och tilltalade vid namn så sade supportkillen att det var upp till mig att godkänna eller inte godkänna EULA. Jag frågade då vad tusan jag köpt? En dator som man kan starta och stänga av men inte göra något annat med? Jag frågade också vad destination Kuba hade med garantin att göra. Blir Windows instabilt på Kuba eller vad?

Inget svar mer än att det var upp till mig att godkänna eller inte godkänna. Han visste heller inte vad som gällde om vi hamnade i tvist.

Jag kommer se om det går att dra dem till ARN för att lösa detta. Det hela är ju gjort för att man inte ska läsa EULA och än mindre kunna gå med på EULA. Dessutom verkar man i stort sett inte ha rätt till någon support alls på något enligt EULA. Jag ställer mig frågan vad man betalar för.

Någon annan som har erfarenhet av detta?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Kontaktade ånyo Acer. Ville veta var "Jag accepterar inte"-knappen fanns. Dessutom stod det i det övre EULA att om man inte accepterar EULA så måste man kontakta hårdvarutillverkaren och efterfråga retur...

Denna gång fick jag tag på, inte bara en mindre otrevlig, utan en trevlig supporttekniker som insåg vad jag frågade och det bisarra i situationen. Tydligen kan jag få Windows 7 avinstallerat och erhålla 40 € om jag på egen bekostnad skickar datorn till Acer i Tyskland. Något som i sin tur kostar mer än 1.300 kronor! Jag frågade då direkt varför jag måste betala mer än vad jag får tillbaks för att bli av med något jag inte kan få (eftersom jag inte kan gå med på EULA utan förtydliganden). Tydligen är det bara att acceptera. Det gick heller inte att gå tillbaks till butiken med datorn, ej heller att skruva loss hårddisken och skicka den...

De skulle höra av sig igen. Det verkar som om de skapat dessa små rutor med så omständiga texterna, för att få en att inte läsa dem. Texterna i sig är nästan omöjliga att förstå och hänvisar bl.a. till amerikansk lagstiftning... Jag förstår inte hur man kan gå med på något sådant. Allt jag vill ha är ju en dator som går att starta och köra program på. Speciellt när jag betalt extra för operativsystem. Som det ser ut nu har jag en burk man kan öppna trycka på en knapp. Den börjar lysa och jag kan med samma knapp stänga av den. Min mikrovågsugn klarar för tusan av det men kan även värma mat.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Kurdistan »

Intressant läsning.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Kirill »

Som sagt, jag hänvisar dig varmt hit: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=52072

Ju mer vi får upp till ytan, dessto bättre!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Acer support Win 7

Inlägg av itmannen_online »

Sen när blev Windows 7 ett proprietärt operativsystem :)
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ThinLizzy »

itmannen_online skrev:Sen när blev Windows 7 ett proprietärt operativsystem :)
det har det väl alltid varit...konstigt annars.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Propriet%C ... rogramvara
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Acer support Win 7

Inlägg av itmannen_online »

ThinLizzy skrev:
itmannen_online skrev:Sen när blev Windows 7 ett proprietärt operativsystem :)
det har det väl alltid varit...konstigt annars.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Propriet%C ... rogramvara
Hm. Men proprietärt är väl lika med fritt. Eller ?
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Acer support Win 7

Inlägg av gusnan »

Tvärt om. Från länken som postades tidigare i tråden:
Stängd källkod används synonymt med proprietär programvara, för program där källkoden inte är offentlig.
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Acer support Win 7

Inlägg av itmannen_online »

cowboy skrev:Tvärt om. Från länken som postades tidigare i tråden:
Stängd källkod används synonymt med proprietär programvara, för program där källkoden inte är offentlig.
Ja då hade jag ganska rätt då att proprietär inte är lika med ett öppet OS.
Eller hur ?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Lao Tzu »

Konstig EULA. Tur man inte behöver bekymra sig om att förstå vad man får göra med hårdvaran (än så länge) på grund av några konstiga avtal man måste ingå för att få köpa den. ::)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Acer support Win 7

Inlägg av gusnan »

itmannen_online skrev: Ja då hade jag ganska rätt då att proprietär inte är lika med ett öppet OS.
Eller hur ?
Stämmer bra det.
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Kirill skrev:Som sagt, jag hänvisar dig varmt hit: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=52072

Ju mer vi får upp till ytan, dessto bättre!
Har ni en grupptalan på gång eller vad? Hur gör jag för att delta?

Mina problem är dels att licensvillkoren är orimliga, dels att det inte finns möjlighet att få något annat OS än Windows 7.

För tillfället verkar inte Acer särskilt intresserade av att hjälpa mig så jag står i valet och kvalet att låta köpet gå tillbaks (vilket gör att jag inte får en dator) eller att stämma dem och återförsäljaren för orimliga licensvillkor. Problemet är att jag i stort sett inte kan uppnå annat än att köpet går tillbaks via ARN. Då återstår bara KO...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Kirill »

Du kan dra detta via ARN om du vill, vilket skulle leda till att någon tidning kommer ta upp detta. Ta kontakt med Niklas Andersson på IDG innan bara. :D

Just nu ligger det i sin linda med grupptalan mot Microsoft, men det kommer komma. Det är lite pappersarbete samt sträckbänk för att få till detta...

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Kirill skrev:Du kan dra detta via ARN om du vill, vilket skulle leda till att någon tidning kommer ta upp detta. Ta kontakt med Niklas Andersson på IDG innan bara. :D

Just nu ligger det i sin linda med grupptalan mot Microsoft, men det kommer komma. Det är lite pappersarbete samt sträckbänk för att få till detta...

Hälsningar
Kirill
Frågan är bara vad ARN kan göra. Som jag förstår det kan de tvinga fram att man häver köpet vilket återförsäljaren redan gått med på. KO kan istället ta upp om det är ett oskäligt avtal. Jag är inte helt säker på allt detta men ska tala med en konsumentvägledare imorgon. Det är också sista dagen att ångra köpet. Jag skall rycka tag i Acers support imorgon och höra mig för om dom överhuvudtaget har något vettigt att säga. Måste säga att de verkligen är duktiga på att förhala och att inte säga något av värde.

Du får gärna höra av dig till mig angående grupptalan.

Mitt tips köp inte Acer för de har dubbelt så hög felstatistik (reklamationer) och en riktigt riktigt dålig support. Börjar nu förstå vad Bossieman (tror jag det var) menade med att Acer hade dålig support.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Sitter och slipar på en KO-anmälan. Vad sägs om:


Anmälan


Hej


Min anmälan har två inriktningar:

1. Man är tvungen att köpa en dator med Windows om man vill ha en bra dator från någon av de större butikerna. Därför används Microsofts oligopolstatus till att ta ut en avgift likt en skatt som man i stort sett är tvungen att betala.

2. Acers licensvillkor är otydliga och orimliga.

För två veckor sedan köpte jag en bärbar dator av märket Acer (modell Aspire 5742G). Dock gick denna enbart att få med Windows 7 som operativsystem. Eftersom jag enbart använder operativsystemet GNU/Linux så är det för mig en oönskad utgift att betala som lägst 895 kronor (enligt http://www.prisjakt.nu) för något jag inte vill ha. Återförsäljaren Komplett erbjuder inget alternativ annat än att låta köpet gå tillbaks. Det finns ingen likvärdig dator av detta eller annat märke att köpa hos Komplett (eller de flesta större återförsäljare). I enlighet med det licensvillkor man måste godkänna för att få använda Windows så har man möjlighet att slippa Windows:

”Genom att använda programvaran accepterar du dessa villkor. Om du inte accepterar villkoren ska du inte använda programvaran. I stället måste du kontakta tillverkaren eller installatören för att få fram information om dennes returvillkor. Du måste acceptera dessa villkor, som kan begränsa dina rättigheter eller kräva att du returnerar hela systemet på vilket programvaran är installerad. ”

Enligt Acer kan jag få tillbaks 40 € (ca 370 kr) om jag bekostar frakt med UPS till Acer Tyskland; en kostnad om nästan 1400 kronor. Jag skall med andra ord betala cirka 1000 kronor netto för att få mindre än vad jag hade från början.

Om jag vill installera ett annat operativsystem, såsom GNU/Linux, så är det tydligen ok även om det enligt min mening inte borde vara ok om jag inte godkänner licensvillkoret för datorn (se nedan). Dessutom måste Windows vara installerat om jag lämnar in datorn för ett garantirelaterat fel. För att ominstallera Windows måste man bränna DVD-kopior på Windows installationsprogram från hårddisken. För att komma åt dessa måste man godkänna båda licensvillkoren.

Det är med andra ord omöjligt att använda datorn om man inte godkänner villkoren, förutsatt att man inte frånsäger sig garantin.

Licensvillkoren finns att läsa i två små 27 mm höga rutor som inte gör texten direkt överblickbar. Det är nästan som om Acer medvetet gör rutorna så små att ingen person kommer läsa licensvillkoren. I min kontakt med Acer har de inte kunnat ge mig kopior eller hänvisning till kopior på licensvillkoren som är större än 27 mm höga. Under licensvillkoret som krävs för att få använda datorn är följande punkt under begränsningar en av de mest iögonfallande punkterna.

”Begränsningar:
Du får inte” […]
”8. Exportera Programvaran i strid med tillämpliga exportlagar eller föreskrifter eller (i) sälja, exportera, reexportera, överföra, dirigera om, avslöja teknisk data avseende Programvaran eller göra Dig av med Programvaran till en förbjuden fysisk eller juridisk person eller destination, inklusive men inte begränsat till Kuba, Iran, Nordkorea, Sudan eller Syrien; eller (ii) använda Programvaran på något sätt som strider mot Förenta Staternas lagar eller föreskrifter.”

Detta stycke är så underligt formulerat att jag inte kan godkänna det utan att få förtydligande av vad det betyder.

Jag kontaktade därför Acers support, dels för att få en digital kopia eller papperskopia av licensvillkoren som är enklare att läsa, dels för att få förtydligande av följande:

1. Vad innebär det att man inte får göra sig av med programvaran till en destination? Jag förstår inte vad det betyder. En destination kan inte köpa ett program, än mindre installera det.

2. Vilka är de andra förbjudna destinationerna förutom Kuba, Iran, Nordkorea, Sudan och Syrien? Det är ju inte begränsat till dessa fem länder.

3. Vilka är de förbjudna fysiska och juridiska personerna?

4. Vilka av Förenta Staternas lagar gäller detta avtal för? Jag vill ha kopia eller hänvisning till var jag kan ta del av dessa.

Acer har på två veckor inte kunnat hjälpa mig med något av detta trots att jag påpekat att min ångertid skulle gå ut den 19/8 – 2011. Jag hävdar att det är omöjligt att godkänna ovanstående punkt 8, utan att få klarhet i ovanstående 4 punkter.




Det är vad jag fått ihop just nu. Synpunkter, förslag emottages gärna.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Putsat lite på texten:


Anmälan

Hej

Min anmälan har två inriktningar:

1. Man är tvungen att köpa en dator med Microsoft Windows om man vill ha en bra dator från någon av de större butikerna. Detta förinstallerade operativsystem innebär ett prispåslag på cirka 900 kr. Detta anser jag vara i paritet med en skatt eftersom man inte har något val. Att installera detta mer eller mindre påtvingade operativsystem har visat sig vara både krångligt och dyrt, vilket i stort sett inte ger konsumenten något alternativ. Det ligger därför i konsumenternas intresse att slippa denna avgift.

2. Acers licensvillkor är otydliga och orimliga. Villkoren finns ej heller tillgängliga innan köp, varför man kan ta ställning till villkoren först efter köp.

För två veckor sedan köpte jag en bärbar dator av märket Acer (modell Aspire 5742G) från Komplett för 4995 kr plus 99 kr i frakt. Dock gick denna enbart att få med Microsoft Windows 7 som operativsystem. Eftersom jag enbart använder operativsystemet GNU/Linux är det för mig en oönskad utgift att betala som lägst 895 kronor (enligt prisjämförelsesajten http://www.prisjakt.nu) för något jag inte vill ha. Förutsatt att summan 895 kr stämmer, motsvarar detta ett prispåslag på datorn med cirka 22 %. Återförsäljaren Komplett erbjuder inget alternativ annat än att låta köpet gå tillbaks. Det finns ingen likvärdig dator av detta eller annat märke att köpa hos Komplett (eller de flesta större återförsäljarna). Jag har bland annat undersökt nedanstående butiker efter bärbara datorer med processorer av typerna Intel Core i3, Intel Core i5, Intel Core i7, AMD A-series, AMD Phenom II, AMD Turion. Ingen butik kunde erbjuda en dator utan Microsoft Windows eller Mac OSX med någon av dessa processorer.

• CDON
• Computer City
• Dustin Home
• Elgiganten
• Inet
• Komplett
• Ljud & Bild
• NetOnNet
• Siba
• Webhallen

I enlighet med det licensvillkor man måste godkänna för att få använda Microsoft Windows, har man möjlighet att neka licensvillkoren enligt följande paragraf:

”Genom att använda programvaran accepterar du dessa villkor. Om du inte accepterar villkoren ska du inte använda programvaran. I stället måste du kontakta tillverkaren eller installatören för att få fram information om dennes returvillkor. Du måste acceptera dessa villkor, som kan begränsa dina rättigheter eller kräva att du returnerar hela systemet på vilket programvaran är installerad. ”

Enligt en supporttekniker på Acer kan jag få tillbaks 40 € (ca 370 kr) om jag bekostar frakt med UPS till Acer Tyskland; en kostnad om nästan 1400 kronor. Jag skall med andra ord betala cirka 1000 kronor netto för att få mindre än vad jag hade från början.

Om jag vill installera ett annat operativsystem, såsom GNU/Linux, trodde en supporttekniker på Acer att det skulle vara ok, även om det enligt min mening inte borde vara ok om jag inte godkänner licensvillkoret för datorn (se nedan). Dock måste Microsoft Windows vara installerat om jag lämnar in datorn för ett garantirelaterat fel. För att ominstallera Microsoft Windows måste man bränna DVD-kopior på Microsoft Windows installationsprogram som finns hårddisken. Dessa kan man bara skapa inifrån Microsoft Windows som man enbart kommer åt om man godkänt båda licensvillkoren. Det är med andra ord omöjligt att använda datorn om man inte godkänner villkoren, förutsatt att man inte frånsäger sig garantin.

Licensvillkoren finns att läsa i två små, 27 mm höga, rutor som inte gör texten direkt överblickbar. Det är nästan som om Acer medvetet gör rutorna så små, att ingen person kommer läsa licensvillkoren. I min kontakt med Acer har de inte kunnat ge mig kopior eller hänvisning till kopior på licensvillkoren som är större än 27 mm höga. Under licensvillkoret som krävs för att få använda datorn är följande punkt under begränsningar en av de mest iögonfallande punkterna.

”Begränsningar:

Du får inte” […]

”8. Exportera Programvaran i strid med tillämpliga exportlagar eller föreskrifter eller (i) sälja, exportera, reexportera, överföra, dirigera om, avslöja teknisk data avseende Programvaran eller göra Dig av med Programvaran till en förbjuden fysisk eller juridisk person eller destination, inklusive men inte begränsat till Kuba, Iran, Nordkorea, Sudan eller Syrien; eller (ii) använda Programvaran på något sätt som strider mot Förenta Staternas lagar eller föreskrifter.”

Detta stycke är så underligt formulerat att jag inte kan godkänna det utan att få förtydligande av vad det betyder. Jag kontaktade därför Acers support, dels för att få en digital kopia eller papperskopia av licensvillkoren som är enklare att läsa, dels för att få förtydligande av följande:

1. Vad innebär det att man inte får göra sig av med programvaran till en destination? Jag förstår inte vad det betyder. En destination kan inte köpa ett program, än mindre installera det.

2. Vilka är de andra förbjudna destinationerna förutom Kuba, Iran, Nordkorea, Sudan och Syrien? Det är ju inte begränsat till dessa fem länder.

3. Vilka är de förbjudna fysiska och juridiska personerna?

4. Vilka av Förenta Staternas lagar gäller detta avtal för? Jag vill ha kopia eller hänvisning till var jag kan ta del av dessa.

Acer har på två veckor inte kunnat hjälpa mig vare sig med förtydliganden eller med kopior av licensvillkoren. Detta trots att jag påpekat att min ångertid skulle gå ut den 19/8 – 2011. Jag hävdar att det är omöjligt att godkänna ovanstående punkt 8, utan att få klarhet i ovanstående 4 punkter. Dessutom ställer jag mig frågan om det ens är lagligt att kräva att man i Sverige måste rätta sig efter Förenta Staternas lagar och föreskrifter?



Är detta tydligt? Är det någon som förstår vad skillnaden på en KO-anmälan och ARN-anmälan är?

Jag ser att tidigare anmälan resulterat i ett nekande med följande motivering:
Skulle Konsumentverket/KO få information som tyder på att frågan är principiellt intressant eller av större konsumentintresse kan ett ärende ändå öppnas.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Lao Tzu »

Hm, jag har inte direkt någon koll på KO men om jag har förstått ARN gör de endast objektiva bedömningar av ett fall. De är ingen domstol och har därför saknar deras rekommendationer laga kraft. Däremot kan företaget hamna på Råd och röns svarta lista, vilket seriösa företag drar sig för. Den här artikeln kanske kan ge mer kött på benen: http://www.idg.se/2.1085/1.391414/sa-fa ... atorjatten

Hur KO gör och vilka konsekvenser det får vet jag inte, det kan nog konsumentrådgivare bättre. :) Lycka till! (Jag följer fallet med spänning.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Lao Tzu skrev:Hm, jag har inte direkt någon koll på KO men om jag har förstått ARN gör de endast objektiva bedömningar av ett fall. De är ingen domstol och har därför saknar deras rekommendationer laga kraft. Däremot kan företaget hamna på Råd och röns svarta lista, vilket seriösa företag drar sig för. Den här artikeln kanske kan ge mer kött på benen: http://www.idg.se/2.1085/1.391414/sa-fa ... atorjatten

Hur KO gör och vilka konsekvenser det får vet jag inte, det kan nog konsumentrådgivare bättre. :) Lycka till! (Jag följer fallet med spänning.)
Tackar för länken. Jag ska ha den och svensk författningssamling som nattlektyr att somna till. Kanske hittar man något i lagtexterna som handlar om olovlig skatt ;)
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Hittar i lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1994:1512) följande intressanta paragrafer:
3 § Är ett avtalsvillkor som avses i 1 § med hänsyn till pris och övriga omständigheter oskäligt mot konsumenten, får Marknadsdomstolen förbjuda näringsidkaren att i framtiden i liknande fall använda samma eller väsentligen samma villkor, om förbudet är påkallat från allmän synpunkt eller annars ligger i konsumenternas eller konkurrenternas intresse.
7 § En fråga om förbud får i fall som inte är av större vikt prövas av Konsumentombudsmannen genom att den som antas ha använt ett oskäligt avtalsvillkor föreläggs förbud till godkännande omedelbart eller inom viss tid (förbudsföreläggande).
10 § Om innebörden av ett avtalsvillkor som inte har varit föremål för individuell förhandling är oklar, skall vid en tvist mellan en näringsidkare och en konsument villkoret tolkas till konsumentens förmån.
3 § tolkar jag som att jag bör försöka trycka på vikten av att ändra detta avtal dels för konsumenter men även för konkurrenter. Hur förmedlar man till någon som eventuellt inte hört talas om GNU/Linux vikten för Ubuntu, Fedora m.fl. att bli av med ett i stort sett krav på förinstallerat Windows? Dessutom utan att vare sig bli långrandig eller för teknisk... Jag tycker att jag redan pekat på att det är av intresse för konsumenter som mig själv att slippa betala 22 % "skatt" men även det oskäliga i att gå med på Förenta Staternas lagar och författningar, mm.

§ 7 tolkar jag som att KO egentligen har fel i sitt svar jag citerade i mitt tidigare inlägg, De kan mao egentligen inte hävda att de inte tänker ta upp ett ärende pga att det inte är av större konsumentintresse.

§ 10 tolkar jag som att Acer kan hävda vad de vill men KO kommer grunda beslut på vad min, dvs konsumentens tolkning (förutsatt att man inte är helt ute och cyklar).

Dock undrar jag om inte konkurrenslagen borde täcka en del av detta (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080579.HTM). Anmälan vänder sig ju inte enbart mot att avtalen är oskäliga, utan att man inte har ett val när man vill köpa en bärbar dator. Man måste i stort sett köpa Windows också.

Frågan är om KO tar upp detta eller om det är en fråga för Konkurrensverket. Dock verkar KKV:s ärenden komma från departement; så lilla jag torde inte kunna komma med mycket.

Det känns som att jag borde anpassa min anmälan lite till lagtexterna så KO får det svårare att neka att ta upp ärendet.

Det som hägrar vid horisonten är § 3 i avtalslagen:
[...] får Marknadsdomstolen förbjuda näringsidkaren att i framtiden i liknande fall använda samma eller väsentligen samma villkor. [...] Ett förbud skall förenas med vite, om inte detta av särskilda skäl är obehövligt.
Tänk om KO skulle tvinga Acer att upphöra med all försäljning till dess att avtalsvillkoren är ändrade i samtliga förinstallerade datorer... En skön tanke att somna till.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

En omskrivning till för att bättre få fram poängen. Det börjar bli långt nu men jag tror det är lite bättre, eller?






Anmälan

Denna anmälan gäller en bärbar dator av märket Acer (modell Aspire 5742G) som köptes från återförsäljaren Komplett, den 7/8 2011, för 4995 kr plus 99 kr i frakt. Anmälan är fokuserad på två punkter.

1. Acers licensvillkor är otydliga, orimliga och dessutom delgivna på ett sätt som gör det mycket svårt för konsumenter att kunna ta del av dem. Villkoren finns ej heller tillgängliga innan köp, varför man kan ta ställning till villkoren först efter man köpt datorn.
2. Man är tvungen att köpa en dator med Windows om man vill ha en bra dator från någon av de större återförsäljarna i Sverige. Detta förinstallerade operativsystem innebär ett prispåslag på cirka 900 kr. Detta anser jag vara i paritet med en skatt eftersom man inte har något val. Att avinstallera detta mer eller mindre påtvingade operativsystem har visat sig vara både krångligt och dyrt. Det kan till och med göra att datorn blir utan garanti. Konsumenter som inte vill använda Windows eller Mac OSX har i stort sett inte något alternativ än att behålla Windows. Det ligger i konsumenternas intresse att slippa denna avgift. Dessutom hämmar detta system konkurrens av andra operativsystem såsom Ubuntu, Mac OS X, Fedora, med flera.



När datorn i fråga startas möts man av en installationsruta som efter ett par inställningar kräver att man godkänner två licensvillkor; ett ”för att få använda Windows” samt ett ”för att få använda datorn”. Licensvillkoren finns att läsa i två små, 27 mm höga, rutor som inte gör texten direkt överblickbar. I min kontakt med Acer har de inte kunnat ge mig kopior eller hänvisning till kopior på licensvillkoren annat än de som visas i de 27 mm höga rutorna. Detta trots att de fått skälig tid på sig att förmedla kopior. Det är nästan som om Acer medvetet gör rutorna så små, att så få kunder ska ta sig mödan att läsa licensvillkoren, kunna läsa dom eller få insikt i vad de innebär.

Licensvillkoren är dessutom otydliga och helt orimliga. Under licensvillkoret som krävs för att få använda datorn är följande punkt under begränsningar en av de mest iögonfallande:

”Begränsningar:

Du får inte” […]

”8. Exportera Programvaran i strid med tillämpliga exportlagar eller föreskrifter eller (i) sälja, exportera, reexportera, överföra, dirigera om, avslöja teknisk data avseende Programvaran eller göra Dig av med Programvaran till en förbjuden fysisk eller juridisk person eller destination, inklusive men inte begränsat till Kuba, Iran, Nordkorea, Sudan eller Syrien; eller (ii) använda Programvaran på något sätt som strider mot Förenta Staternas lagar eller föreskrifter.”

Detta stycke är så underligt formulerat att jag inte kan godkänna det utan att få förtydligande av vad det betyder. Acers kundtjänst har inte kunnat förtydliga detta för mig, trots att de fått skälig tid att utreda detta. Det jag framförallt velat få svar på är följande:

1. Vad innebär det att man inte får göra sig av med programvaran till en destination? Jag förstår inte vad det betyder. En destination kan inte köpa ett program, än mindre installera det.

2. Vilka är de andra förbjudna destinationerna förutom Kuba, Iran, Nordkorea, Sudan och Syrien? Det är ju inte begränsat till dessa fem länder.

3. Vilka är de förbjudna fysiska och juridiska personerna?

4. Vilka av Förenta Staternas lagar och föreskrifter gäller detta avtal för? Jag vill ha kopia eller hänvisning till var jag kan ta del av dessa.

Det tycks mig konstigt att behöva gå med på att inte sälja programvaran till vissa icke namngivna fysiska eller juridiska personer. Hur får man reda på vem man kan sälja datorn vidare till? Det verkar också orimligt att man ska tvingas följa alla Förenta Staternas lagar och föreskrifter för att få använda datorn.



Ett ständigt ökande antal datoranvändare använder sig av alternativa operativsystem, såsom GNU/Linux. För oss är det en onödig utgift att betala som lägst 895 kronor (enligt prisjämförelsesajten http://www.prisjakt.nu) för Windows. Förutsatt att summan 895 kr stämmer, motsvarar detta ett prispåslag på datorn med ca 22 %. Enligt samma prisjämförelsesajt kan man köpa en dator med Windows för som lägst 1690 kr (från återförsäljaren CDON). I detta fall motsvarar påslaget cirka 113 % (återigen förutsatt att Windows kostar 895 kr).

Återförsäljaren Komplett, liksom de flesta större återförsäljarna, erbjuder ingen dator som är likvärdig den jag köpt utan Windows eller Mac OSX. Jag har bland annat undersökt nedanstående butiker efter bärbara datorer med processorer av typerna Intel Core i3, Intel Core i5, Intel Core i7, AMD A-series, AMD Phenom II, AMD Turion. Ingen av nedanstående butiker kunde erbjuda en dator utan Windows eller Mac OSX med någon av dessa processorer:

• CDON
• Computer City
• Dustin Home
• Elgiganten
• Inet
• Komplett
• Ljud & Bild
• NetOnNet
• Siba
• Webhallen

I enlighet med det licensvillkor man måste godkänna för att få använda Windows, har man möjlighet att neka licensvillkoren enligt följande paragraf:

”Genom att använda programvaran accepterar du dessa villkor. Om du inte accepterar villkoren ska du inte använda programvaran. I stället måste du kontakta tillverkaren eller installatören för att få fram information om dennes returvillkor. Du måste acceptera dessa villkor, som kan begränsa dina rättigheter eller kräva att du returnerar hela systemet på vilket programvaran är installerad. ”

Enligt en supporttekniker på Acer kan jag få tillbaks 40 € (ca 370 kr) om jag bekostar frakt med UPS till Acer Tyskland för radering av Windows. Frakten skulle kosta nästan 1400 kronor. Jag skall med andra ord betala cirka 1000 kronor netto för att få mindre än vad jag hade från början. Dessutom får jag mindre än hälften så mycket betalt för Windows som det kostar hos den billigaste återförsäljaren i Sverige (enligt prisjämförelsesajten http://www.prisjakt.nu).

Om jag vill installera ett annat operativsystem, såsom GNU/Linux, trodde en supporttekniker på Acer att det skulle vara ok. Dock måste Windows vara installerat om jag lämnar in datorn för ett garantirelaterat fel, det vill säga ett hårdvarufel. För att ominstallera Windows måste man bränna DVD-kopior på Windows installationsprogram som finns hårddisken. Dessa kan man bara skapa efter att man godkänt båda licensvillkoren. Det är med andra ord omöjligt att använda datorn om man inte godkänner villkoren, förutsatt att man inte frånsäger sig garantin. Dessutom verkar det ologiskt att man skulle kunna använda datorn utan att godkänna licensvillkoret för att få använda datorn.

Detta gör att konkurrerande operativsystem inte kan slå sig in på marknaden om de ens ger bort programvaran. Konsumenter drar sig från att betala i detta fall 1000 kronor för att Acer ska radera programvaran. Om man inte betalar dessa 1000 kr och installerar ett annat operativsystem, måste man godkänna licensvillkoren, skapa DVD-kopior på Windows samt återinstallera Windows för att kunna reklamera datorn. Detta försvårar inte bara för konsumenterna, utan drabbar även konkurrenterna.



Det är frapperande att Acer på två veckor inte kunnat bidra med vare sig svar på mina frågor eller kopior på Acers egna licensvillkor. Detta trots att jag påpekade att ångerrätten för köpet skulle gå ut den 19/8 2011. Återförsäljaren Komplett erbjöd att köpet kunde gå tillbaks under ångertiden (2 veckor) men inte kunnat erbjuda en likvärdig dator utan operativsystemet Windows eller Mac OSX.

Jag hävdar att Acer försvårar för konsumenterna i och med att man inte ens i efterhand kan erbjuda konsumenter att ta del av Acers licensvillkor annat än i 27 mm höga rutor. Man kan med andra ord inte ta del av licensvillkoren innan köp av dator från Acer. Om man detta till trots sätter sig in i licensvillkoren är de så otydligt och orimligt formulerade att man inte enkelt kan godkänna dem. Licensvillkoren står ej heller i proportion till vad vad det gäller, nämligen användandet av en dator samt operativsystemet Windows.

Att bara sälja datorer Windows eller Mac OSX förinstallerat, hämmar konkurrensen och drabbar kunderna. Bristen på datorer utan dessa operativsystem gör det både dyrt och svårt att hitta datorer utan operativsystem eller med ett alternativt operativsystem. Acer har skapat ett system som gör att man måste betala 1000 kr för att få Windows raderat. Att tvinga konsumenten att ha Windows installerat för att reklamera ett hårdvarufel, såsom en trasig hårddisk eller knapp på tangentbordet, är orimligt. Denna avgift fungerar som en skatt som kan utgöra som mest ett prispåslag på 113 %. Kunderna har i verkligheten inget alternativ till denna avgift, speciellt i detta fall eftersom det kostar cirka 12 % mer om Acer ska ta bort operativsystemet jämfört med att behålla det (baserat på priset 895 kr). Detta utgör även ett konkurrenshinder för konkurrerande operativsystem.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"