Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Bowmore »

Hmm, Compiz har haft och verkar fortfarande ha ett stackproblem med osynliga fönster.

Har testat på två installationer och har samma problem.

Testfall:
1) sätt upp ett fönster
2) minimera sen fönstret

Ytan där fönstret satt är nu inte längre klickbart, t.ex med högerklick. Däremot kan man ändra storlek på det osynliga fönstret, som har samma plats och storlek som det minimerade fönstret. När man sen tar upp det minimerade fönstret igen via launchern har det antagit den nya storleken men blir då helt obrukbart och enda sättet är sen att stänga ner det via launchern.

Någon annan som har samma problem och kan upprepa det?

EDIT
Rapporterade problemet, bugg #850458
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av vulfgar »

Unity funkar inte alls för mej just nu, ingen launcher och inga paneler. Tur att jag har GS också. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av itmannen_online »

Jag har kört en ny 64-bits dist av Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot) Daily Build som jag tog hem igår och installerade.
Inga som helst problem vare sig med Gnome eller Ubuntu(Unity)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Unity funkar inte alls för mej just nu, ingen launcher och inga paneler.
Jo som itmannen skriver så fungerar Unity.

Börja med att kolla apt-loggen /var/log/apt/history.log. Sök på ordet remove och se om du lyckats med att avinstallera några paket bortsett från paketet console-terminus. Själv har jag inga borttagna paket denna månad.

Om du kan komma åt en terminal, t.ex via nautilus högerklickmeny, Alt+F2 eller Ctrl+Alt+T så testa att köra en compiz --replace. Via högerklickmenyn kan du komma åt en terminal om du har paketet nautilus-open-terminal installerat.

Du kan också testa att köra en unity --reset som återställer till default Unity compiz plugins. Om du inte kommer åt en terminal så kan du köra det kommandot i konsolen som du når med Ctrl+Alt+F2 och senare växlar tillbaks med Ctrl+Alt+F7.

Om du behöver logga ut och in igen så kan du logga ut med Alt+SysReq+K.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av vulfgar »

Ett paket, libunity5 avinstallerades, men det berodde inte alls på det, jag installerade om den filen och det hjälpte inte. När jag lite senare kollade i CCSM så visade sej att det sej att det var Unity MT Grab Handle som hade avaktiverats av nån outgrundlig anledning. När jag aktiverade den igen så startade unity upp igen. Några ordentliga compiz-krascher förljde på detta, men sen verkar allt funka någorlunda igen. :o Såg i ubuntuforums att jag inte var ensam om att råka ut för detta.

Edit: Jag antar att det hade funkat att köra unity --reset, ska spara det kommandot för framtida krascher. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Bowmore »

Hmm, Grab Handles borde inte vara en obligatorisk plugin :P
Recordable
Inlägg: 867
Blev medlem: 21 mar 2007, 08:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Sverige

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Recordable »

Jag avskyr verkligen Unity. Har försökt vänja mig hur länge som helst men det verkar inte fungera. Märker man någon betydande skillnad mellan den nuvarande Ubuntuversionen och 11.10?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Broder Tuck »

@Recordable"

+1
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Hylas »

Man kan tydligen välja bort unity om man vill.
http://www.webupd8.org/2011/08/installi ... sktop.html
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Bowmore »

Lite nya problem ;)

I Nautilus så har man tagit bort hårdkodningen av fontfärg på text vilket nu visar sig i en halvgrå fontfärg för texten på skrivbordet. Det gör den svår att läsa mot en mörk bakgrund så en patch behövs för light-themes för att fixa det.

Bugg: the text on desktop icons doesn't adapt to the background color

EDIT:
Paketet light-themes 0.1.8.25 fixade det.
_ZoutH
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 jul 2010, 20:16
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av _ZoutH »

Kunde inte hålla mig utan uppgraderade till 11.10 på min netbook. Gillar verkligen de ändringar som gjorts. Blev glatt överraskad när jag startade Nautilus, verkligen snyggt och rent utseende man fått till där. Sen gillar jag att man flyttat ner ubuntu-knappen för dashen till launchern. Ser snyggare ut nu när man har ett maximerat fönster och knapparna (stäng, maximera, minimera) hamnar mer i linje. Förut (11.04) såg det lite ut som man trängt ihop allt i hörnet.

Rätta mig om jag har fel men nog har man gjort så att launchern kommer fram snabbare när man håller pekaren intill vänsterkanten? Antar att det är till följd av att man nu inte får fram den genom att föra upp pekaren i vänsterhörnet.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av gruble »

I kväll var nätverks uppkopplingen borta, men fler verkar ha problemet i dagarna.

64-bit för tillfället ^-^

Det var libnss3-paketet här också, ominstallation och omstart så fungerar det just nu.

Edit: 22/9
thatguruguy skrev:Run update manager again. A fix has been released.
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 22 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Bowmore »

_ZoutH skrev:Kunde inte hålla mig utan uppgraderade till 11.10 på min netbook. Gillar verkligen de ändringar som gjorts. Blev glatt överraskad när jag startade Nautilus, verkligen snyggt och rent utseende man fått till där. Sen gillar jag att man flyttat ner ubuntu-knappen för dashen till launchern. Ser snyggare ut nu när man har ett maximerat fönster och knapparna (stäng, maximera, minimera) hamnar mer i linje. Förut (11.04) såg det lite ut som man trängt ihop allt i hörnet.
Kul att du gillar Unity ;)

När det gäller Nautilus är den ok, men jag saknar vissa saker som t.ex att kunna backa uppåt i trädet (to parent), det som tidigare var pil-upp.

Sen om du inte redan gjort det så kan du även testa Gnome Classic (GNOME Classic) och Gnome Shell (GNOME) genom att installera följande paket:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gnome-session-fallback gnome-shell
och logga in i session GNOME Classic resp GNOME.
_ZoutH skrev:Rätta mig om jag har fel men nog har man gjort så att launchern kommer fram snabbare när man håller pekaren intill vänsterkanten? Antar att det är till följd av att man nu inte får fram den genom att föra upp pekaren i vänsterhörnet.
Tiden kan du själv reglera i Unity-pluginen under Behaviour > Edge Reveal Timeout som har default 150 ms. Vidare ovanför på samma sida finns Reveal mode där du själv kan bestämma hur du ska väcka en dold launcher. Default är Left, dvs på vänstersidan av skärmen.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:I kväll var nätverks uppkopplingen borta, men fler verkar ha problemet i dagarna.

64-bit för tillfället ^-^

Det var libnss3-paketet här också, ominstallation och omstart så fungerar det just nu.
Klurigt, kör själv 64-bitars men har inte drabbats av det problemet.
_ZoutH
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 jul 2010, 20:16
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av _ZoutH »

Råkade också ut för att nätverket lade av på netbooken som kör 64-bit.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta1

Inlägg av vulfgar »

Hmm, mitt nätverk funkar också, kör med 64bitars.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Döpte omtråden till Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta för att göra det enkelt. Så vi fortsätter även med Beta2 i den här tråden om nu ingen annan känner för att skapa en separat tråd för den.

Beta-fasen är ju "bara" buggrättningar då all funktionalitet frysts.

Som sagt, Oneiric Beta2 är på väg ikväll men ännu inget officiellt meddelande från Kate Stewart, men det lär snart komma ;)

Under tiden för de som ev kör Kubuntu finns denna wiki för Beta2 med Beta Highlights.

Vidare en teknisk översikt med nedladdningslänkarna som snart öppnas:
https://wiki.ubuntu.com/OneiricOcelot/T ... view/Beta2


EDIT
Nu är BETA2-releasen även officiellt bekräftad
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 00152.html
_ZoutH
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 jul 2010, 20:16
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av _ZoutH »

Nu har inställnings- och avstängningsknappen i övre högra hörnet försvunnit.

Sedan undrar jag om det går att dölja batteri-ikonen när batteriet inte laddar ur eller laddas upp. Hade den dold i 11.04 men nu syns den hela tiden.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Sessionsknappen (det runda kugghjulet) till höger i panelen tillhör indicator-session så se till att du har följande paket installerade:
- indicator-session
- indicator-session-gtk2


Möjligen är det de med tillägget :i386 om du kör 32-bitars.

Om du inte har några av dessa installerade längre så kolla i loggen /var/log/apt/history.log vilka av dem som blivit avinstallerade.

När det gäller uppdateringar då rekommenderar jag inte Uppdateringshanteraren och där då framför allt partiell uppdatering som är direkt förstörande under utvecklingsfasen. De flesta rekommenderar Synaptic som du kan installera förutsatt att du har lagt till källan universe. Rekomendationen är att ha samtliga fyra källorna aktiverade, dvs main, universe, restricted och multiverse.

När det gäller batteriikonen (indicator-power) så hittar jag inte längre någon inställning i dconf om det, så troligen går det fn inte att få till det så som du vill.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Är det någon som vet hur man installera nytt tema i 11.10, jag hittar inget sätt att göra det på?.. Sen om det är någon som har en smart lösning med sökrad istället för knappar i nautilus vore det ju också kalasis, det är igentligen bara det som stör mig förutom att jag har fortfarande lika många krascher nu som jag hade i alpha-3.. Den gamla kodraden för att byta ut knappar mot textsökväg fungerar inte, men det är samma kommando CTRL + L som det var förr med att skifta manuellt. Men det är lite omständigt att måsta trycka så varje gång man startar nautilus för att få text-rad.

EDIT:
Jag har också märkt en sak som inte är så bra alls, men det är ju fortfarande bara en beta än så länge men jag hoppas det blir en förändring där. Egentligen la jag märke till det redan under alpha 3 också. Det gäller att hela systemet går betydligt tyngre/segare i 11.10 än med 11.04 och på den andra burken med 11.10 jag har så märks det rätt tydligt dom emellan :o ..

:)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"