Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av vulfgar »

Visst var det konstigt!

Efter uppgraderingen så funkar det trådlösa i alla fall, håller på och testar kubuntu nu. Ska försöka ge det en chans, jag tycker gnome3 känns alldeles för omoget och trivs inte riktigt med det längre. Det skadar väl inte att köra lite olika varianter då och då, det är alltid lärorikt. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Hylas »

Mitt ljudkort (VT1708/A [Azalia HDAC] (rev 10)) har inte funkat med Ubuntu sedan 11.04. Nu hittade jag en workaround som ger ljud i 11.10.

Öppna /etc/default/grub och ändra raden

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

till

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pci=use_crs"

Spara.

Uppdatera grub (sudo update-grub) och starta om datorn.

Varför detta ger ljud har jag dock ingen aning om ???
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Hylas skrev:Mitt ljudkort (VT1708/A [Azalia HDAC] (rev 10)) har inte funkat med Ubuntu sedan 11.04. Nu hittade jag en workaround som ger ljud i 11.10.

Öppna /etc/default/grub och ändra raden

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

till

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pci=use_crs"

Spara.

Uppdatera grub (sudo update-grub) och starta om datorn.

Varför detta ger ljud har jag dock ingen aning om ???
Bra tips!


I övrigt tycker jag fortfarande att Unity små kraschar alldeles för ofta, jag vet inte om jag vill kalla det krascher egentligen, men att skrivbordet blir blankt ca 2sek och unity startar om, jag får ingen felrapport, märkligt är det med tanke på att släppdatum är så nära ändå..
EDIT Jag kan ha slagit av rapport funktionen av den här problemet i och för sig men det är inget jag minns att jag gjort.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Hylas skrev:GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pci=use_crs"
Varför detta ger ljud har jag dock ingen aning om ???
Troligen beroende på att datorn har fler host bridges och ett bios daterat tidigare än 2010.

Kolla med

Kod: Markera allt

lspci
resp

Kod: Markera allt

sudo dmidecode -t bios
Källa: http://lwn.net/Articles/373551/

Egentligen borde du bugga den (kärnan) så kanske de lägger in ditt fall som ännu ett undantag med multi-hosts före 2010.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:EDIT Jag kan ha slagit av rapport funktionen av den här problemet i och för sig men det är inget jag minns att jag gjort.
Du kan kolla om apport är påslaget (enabled=1) i filen /etc/default/apport.

Vidare verkar apport sluta rapportera en specifik krasch efter ett antal kraschar. Själv rensar jag under mappen /var/crash med jämna mellanrum under utvecklingsfasen då det kan bli en hel del kraschar (filer) lagrade där och då lite rörigt.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:EDIT Jag kan ha slagit av rapport funktionen av den här problemet i och för sig men det är inget jag minns att jag gjort.
Du kan kolla om apport är påslaget (enabled=1) i filen /etc/default/apport.

Vidare verkar apport sluta rapportera en specifik krasch efter ett antal kraschar. Själv rensar jag under mappen /var/crash med jämna mellanrum under utvecklingsfasen då det kan bli en hel del kraschar (filer) lagrade där och då lite rörigt.

Jag det blir väldigt rörigt i crash.. apport var påslagen, men man kan ju stänga av eller låta enskilda krasch rapporter förbli osynliga och det var en sådan jag menade, men jag har inte gjort det så det är märkligt att jag inte får någon kraschrapport för Unity/compiz krascharna det är antingen unity eller compiz som kraschar..Det är nog så att apport slutar rapportera efter viss många krascher som du säger
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:det är märkligt att jag inte får någon kraschrapport för Unity/compiz krascharna det är antingen unity eller compiz som kraschar..
Som jag skrev, ta bort alla crash-filer under mappen /var/crash så dyker de nog upp igen.

Om du har så många olika typer av krascher nu så att du behöver filtrera (tror inte det går) så är det nog dags att installera om. Oneiric är relativt stabil nu. Det finns några buggar jag drabbas av men har workarounds för dem och bevakar resp buggrapporter, men de är få, ett par stycken bara.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Hade 106 olika typer av krascher har rensat ur där nu


EDIT installationen är från alpha2 var tvungen att kolla skivan.
Jag har en till dator en bärbar dell med samma installation på det går bättre där bara 47 krascher
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Hade 106 olika typer av krascher har rensat ur där nu
Tror nog att det inte är så många olika typer av krascher, snarare många filer för samma krasch.

Kom på efteråt att det går att filtrera. Det gör du isf när du öppnar en kraschrapport via panelen (röd stjärna) och sen i popupfönstret väljer att den typen av krasch ignoreras i fortsättningen.
Antec skrev:EDIT installationen är från alpha2 var tvungen att kolla skivan.
Min huvudinstallation, den jag kör på från en pre-alpha, dvs från slutet av april, och den är relativt stabil nu. Den enda kraschen (bortsett från några workarounds) som ibland dyker upp nu är för en väderapplet i Screenlet. Annars är det lugnt liksom för två andra installationer jag har. Så det känns konstigt om du drabbas av en massa olika krascher nu.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Min huvudinstallation, den jag kör på från en pre-alpha, dvs från slutet av april, och den är relativt stabil nu. Den enda kraschen (bortsett från några workarounds) som ibland dyker upp nu är för en väderapplet i Screenlet. Annars är det lugnt liksom för två andra installationer jag har. Så det känns konstigt om du drabbas av en massa olika krascher nu.
Ja det är lite märkligt men jag har också stressat systemet massor med alla möjliga inställningar man egentligen normalt inte använder men finns dom så ska det ju testas. men det ska ju inte spela någon roll egentligen finns dom tycker man ju att det inte ska försämra stabiliteten i det här skedet nämnvärt, en del kanske det saknas ju några dagar än. Men jag söker efter bugg och det är nog därför jag får en och annan.. kommer också installera en pre-version av 12.04 bara det finns så fort som möjligt..
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Hylas »

Troligen beroende på att datorn har fler host bridges och ett bios daterat tidigare än 2010.
Jo, det verkar vara så. Tack för infon Bowmore :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Nu kör jag både Gnome3 skalet, fluxbox samt kde på Ubuntu 11.10 och det fungerar rätt så bra!
KDE har jag lite svårt att förstå bara, verkar en aning överarbetat så det rent av blir krångligt, jag tycker inte om KDE som det är nu kan jag konstatera.. Sist jag hade KDE var version 3 tror jag och då tyckte jag det var rätt bra. gnome3 funkar väldigt fint, men jag gillar ändå Unity mer, jag tycker jag jobbar snabbare med det, men det kan vara en illusion.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

[Oneiric] linux kernel 3.0.0-12.20 uploaded

Last Friday uploaded a new Oneiric linux kernel. The only change was as follows:

* Resolve linux-image-extra’s install dependency

The full changelog can be found at:

https://launchpad.net/ubuntu/+source/linux/3.0.0-12.20
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:gnome3 funkar väldigt fint, men jag gillar ändå Unity mer, jag tycker jag jobbar snabbare med det, men det kan vara en illusion.
Gnome3 är funktionsmässigt en nedstrippad version av Gnome2 och saknar fortfarande väldigt mycket funktionalitet även för den vanliga användaren. När det gäller Gnome Shell som jag antar du avser då du jämför med Unity så håller jag med och anser inte att GS är något för 'corporate users'. Många studier har också pekat på att Unity är effektivare att jobba i. Däremot tycker jag att GS är snyggare och mer proffsigt gjord men Unity knappar successivt in på försprånget. Ska bli intressant att se var vi står om 1-2 år ;)

Nu är det bara 3 dar kvar till releasen och en vecka senare (20/10) öppnas PP källorna och den sista (31/10) startar UDS-P, denna gång i Orlando i Florida, så det börjar bli dags att planera för PP 8)

Här en preliminär PP releaseplan:
https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Kurdistan »

En duktig youtube review syn på Ubuntu 11.10:
http://www.youtube.com/watch?v=brJw8ydJA94

Roligt att fler uppskattar förbättringarna Ubuntu lyckats med Unity. Det kommer vara intressant följa utvecklingen.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Nu är det bara 3 dar kvar till releasen och en vecka senare (20/10) öppnas PP källorna och den sista (31/10) startar UDS-P, denna gång i Orlando i Florida, så det börjar bli dags att planera för PP 8)

Här en preliminär PP releaseplan:
https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule
Nu börjar det kännas tråkigt, 11.10 funkar för bra helt enkelt, vad ska man nu hitta på till PP öppnar ???
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av vulfgar »

Jag är redan lite trött på kubuntu, framför allt för att det verkar instabilt.

Just nu kör jag lubuntu, hittills så tror jag det är den version som passar mej bäst, men ska kanske ge xubuntu en chans också så småningom. Unity kan nog bli bra, men känns knappt halvfärdigt, samma sak med GS. Nu är de tju lätt att ha flera olika miljöer samtidigt på datorn, men tror att jag kommer att använda lubuntu som huvud operativ ett tag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Kurdistan »

vulfgar skrev:Jag är redan lite trött på kubuntu, framför allt för att det verkar instabilt.

Just nu kör jag lubuntu, hittills så tror jag det är den version som passar mej bäst, men ska kanske ge xubuntu en chans också så småningom. Unity kan nog bli bra, men känns knappt halvfärdigt, samma sak med GS. Nu är de tju lätt att ha flera olika miljöer samtidigt på datorn, men tror att jag kommer att använda lubuntu som huvud operativ ett tag.
Det finns andra KDE baserad distar därute ;D. Vill man ha komplett DE upplevelse så är det få DE för Linux som kan slå KDE. Testa andra KDE baserade distar och du lär förstå mig. Kanske rentav den jag kör? ;D

Lubuntu har för mig alltid varit den bästa LXDE tillämpningen jag sett av samtliga Linux distar. Blev därför inte förvånad att du föll för Lubuntu.

Xubuntu med nya xfce 4.8 och för en nostalgisk gnome 2 användare som dig kanske det påminner lite om gnome 2 ;). Hursomhelst så är Xubuntu en helt okej Ubuntu baserad dist.

Har du tagit titt på Bohdi Linux? Trodde från början inte att dem var ett seriöst Ubuntu baserad dist, men dem verkar fått ihop en riktig bra e17 implementation. Dessutom till skillnad från standard Ubuntu så påtvingar dem inte kärnuppdateringar. Vilket uppskattas i min värld. Ta en titt om du är intresserad av en annan skrivbordsupplevelse. ;)

Jag kör varken GS eller Unity så jag kan nog inte ge en rättvis bedömning, men jag litar på ditt ord. Tror personligen i långa loppet, om Ubuntu får i ordning på allt så är Unity rätt vägval. Unity lär bli mogen till kommande LTS. Hoppas Ubuntu med kommande LTS fokuserar på stabilitet, buggfix och prestandahöjning/boot-tid. Ubuntus uppsatta mål med boot-tid har tyvärr inte infriats ännu. Det har med 11.04 bara gått nerför. Istället för massa funktioner i Unity så bör dem fokusera på stabilitet/buggfix. Sedan bör det näst viktigaste vara prestanda/boot-tid.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:En duktig youtube review syn på Ubuntu 11.10:
http://www.youtube.com/watch?v=brJw8ydJA94

Roligt att fler uppskattar förbättringarna Ubuntu lyckats med Unity. Det kommer vara intressant följa utvecklingen.
Mycket trevlig video ;)

Angående GlobalMenu så köper jag det han visade, dvs i fullscreenläget. Däremot när man har flera ej maximerade fönster på samma skrivbord så är det bara förvillande och orsak till misstag. Så själv har jag inaktiverat GlobalMenu. Funktionen har också fått utstå mycket kritik så förväntar mig en förbättring/förändring i PP. Ett genomgående förslag är att bara ha GlobalMenu för fallet fullscreen. Sen har det också dykt upp ett annat förslag med en mockup där menubar läggs i fönsterlisten. Klart intressant förslag och snyggt. Ska se om jag hittar den mockupen.
Antec skrev:Nu börjar det kännas tråkigt, 11.10 funkar för bra helt enkelt, vad ska man nu hitta på till PP öppnar ???
Vad har hänt, häromdan var det ju inte så mycket 'körtid' mellan krascherna ;D

vulfgar skrev:Nu är de tju lätt att ha flera olika miljöer samtidigt på datorn, men tror att jag kommer att använda lubuntu som huvud operativ ett tag.
Aha, då får du starta en Lubuntu 12.04 tråd :D
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Vad har hänt, häromdan var det ju inte så mycket 'körtid' mellan krascherna ;D
Du minns jag sa att det var rörigt och det var det verkligen kan jag lova, jag installerade om i helgen tog 25 minuter och passade då också på att testa lite fler skrivbords-varianter, jag har inte haft en enda krasch än och jag försöker verkligen inte hålla igen. Systemet fungerar som jag ser det föredömligt helt enkelt. Därför känns det lite tråkigt, vet liksom inte vad jag ska hitta på nu då 11.10 är klar ::)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"