wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Hjälp med installation och användning av program
psychodad
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jan 2009, 18:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Strängnäs

wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av psychodad »

Skulle behöva lite hjälp med min sprillans nya bamboo. Den lyser när man pluggar in den (via USB) men fungerar ej att använda.


MVH//psychodad tacksam för svar! O0
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av norhager »

psychodad skrev:Skulle behöva lite hjälp med min sprillans nya bamboo. Den lyser när man pluggar in den (via USB) men fungerar ej att använda.


MVH//psychodad tacksam för svar! O0
Sök och du skolen finna

http://linuxwacom.sourceforge.net/
psychodad
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jan 2009, 18:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Strängnäs

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av psychodad »

Har redan försökt den sidan.

Skulle vilja ha en guide som du inte behöver vara Linux proffs. finns en sådan??
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av farmfield »

psychodad
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jan 2009, 18:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Strängnäs

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av psychodad »

Man tackar, ska försöka imorgon ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av farmfield »

psychodad skrev:Man tackar, ska försöka imorgon ;D
Grymt sugen på en själv men vill ju gärna ha igång multitouch i så fall - följer tråden och gräver vidare på mitt håll... :)
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Wacom Bamboo (Pen and Touch) funkar inte alls!

Inlägg av buskerika »

farmfield skrev:
psychodad skrev:Man tackar, ska försöka imorgon ;D
Grymt sugen på en själv men vill ju gärna ha igång multitouch i så fall - följer tråden och gräver vidare på mitt håll... :)
Här hoppar jag in med samma problem, har just fått hem min nya Bamboo Pen&Touch (endast 83 euro på ComputerUniverse.net!), pluggat in den men sen händer inget alls. Den är monterad, syns som en egen enhet men inget funkar. Följde länken och jag har även varit inne på Sourceforgenets sida med Wacomprojektet men jag förstår så lite att jag inte vågar börja med alla kommandon, rädd att göra fel och sabba hela systemet (har hänt några gånger och det har varit ett helvete att reda upp i röran).
Skulle någon kunna/orka (snälla! :-* ) skriva en lättfattad guide på svenska? Den skulle ju kunna läggas in i Wikin sen för alla ritplattesugna ubuntuvänner....
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av farmfield »

Jag är som sagt sugen på en. Köper jag en lägger jag upp en guide på hur man får igång den - om jag nu får det... ;)
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av buskerika »

Nu bumpar jag lite här, känns så tråkigt att fortfarande inte kunna använda min nya fina ritplatta och jag behöver avlasta min stackars musarm :'(
psychodad
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jan 2009, 18:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Strängnäs

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av psychodad »

Hmmm ???
Jag har testat det mesta och inte heller fått den att funka, har faktiskt kört efter alla guider jag har hittat :(
Vill verkligen få den att funka nu, så jag föreslår att föregående i tråden köper en och lär oss hur man gör ;D

Tycker annars att uppgraderingen jag nyss gjort funkar bra, förutom Picasa mitt favvoprogram, dock brukar dom vara snabba på att komma med uppdateringar O0

Mvh Psychodad
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av farmfield »

psychodad skrev:Hmmm ???
Jag har testat det mesta och inte heller fått den att funka, har faktiskt kört efter alla guider jag har hittat :(
Vill verkligen få den att funka nu, så jag föreslår att föregående i tråden köper en och lär oss hur man gör ;D
Önskar att min ekonomi tillät detta men det gör den tyvärr inte för tillfället... Sedan är det inte alls säkert att den går att få igång alls, men jag utgår alltid ifrån att 'allt går', hehe... ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av buskerika »

Tack Hunden men....
Följde länken och gjorde som det stod i "Method 1", har startat om men ingen förändring!
Jag hittade den här länken: http://frankgroeneveld.nl/2010/04/11/ge ... ntu-lucid/ Vad tror du om det?
psychodad skrev: Hmmm ???
Jag har testat det mesta och inte heller fått den att funka, har faktiskt kört efter alla guider jag har hittat :(
Vill verkligen få den att funka nu, så jag föreslår att föregående i tråden köper en och lär oss hur man gör ;D

Tycker annars att uppgraderingen jag nyss gjort funkar bra, förutom Picasa mitt favvoprogram, dock brukar dom vara snabba på att komma med uppdateringar O0
Vad menar du psychodad med att "du inte fått den att fungera" och "uppgraderingen du gjort funkat bra"? Funkar det eller inte? Om inte så kan DU väl testa Hunds länktips? Ifall jag gjort något fel så kanske du lyckas bättre. Det hoppas jag iaf :P

Man hittar ju massor av info men eftersom jag inget begriper och de flesta har olika lösningar känns allt så osäkert, man kan ju installera saker som förhindrar att nästa tips inte funkar t.ex.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av buskerika »

Kan följande ha något att göra med problemet? (från http://linuxwacom.sourceforge.net/ )
Release 0.8.6 has been posted. It has the following new features:

Support kernels up to 2.6.35. Support X server up to 1.6.4. Support serial and USB Tablet PCs with two finger touch. Support 5 new Bamboo devices. Refer to ChangeLog for details.
Note: Support to this release is only backported to kernels 2.6.24 and later.
Försökte följa deras Howto men den är minst sagt snårig... Jag försökte utan positivt resultat och följde sedan rådet längre ner på den sidan om ett skript:
We have created 2 sets of prebuilt Wacom X driver and its utility programs under linuxwacom-0.8.6-2/prebuilt; one for x86-32 systems, the other for x86-64 systems.

If you don't plan to change anything in the driver, following steps will install the prebuilt files for you:

Note: Please remove the existing linuxwacom package if your distro has installed one for you. Use the command, such as yum remove or apt-get uninstall, provided by your distro. Please DO NOT remove the driver files manually by rm.

[jej@ayukawa jej]$ cd linuxwacom-0.8.6-2/prebuilt
[jej@ayukawa prebuilt]$ su
[jej@ayukawa prebuilt]# ./uninstall
[jej@ayukawa prebuilt]# ./install

Serial tablet (most Tablet PCs are serial) users can skip the rest sections and go to Viewing Wacom Data (wacdump) page for details on viewing the tablet output now.

If you use an older USB tablet and your running kernel was released 6 months later than your tablet was first seen in market, you most probably can skip next section of this chapter and the whole chapter 4 too. If you would like to make certain, continue to next section.

Note:If the prebuilt driver doesn't work for you, you would probably end up building your own driver in the following sections. Kory Prince has provided a Python script, getwacom.py, to download, compile, and install the latest linuxwacom release. Please try Kory's script if you like to take a shortcut to install the driver.
Jag körde skriptet via terminalen och inget hände mer än att jag fick svara [Y or n], sen stängdes terminalfönstret. Ingen förändring den här gången heller :'(

Nu har jag gjort det jag inte ville göra, nämligen provat en massa olika installationer, inställningar som kanske krockar med varandra, och ingen aning om vad...
psychodad
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jan 2009, 18:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Strängnäs

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av psychodad »

Ja det jag menade var att den inte funkar, men i det stora hela så gillar jag Ubuntu ändå :-)

Ska ta och köpa loss en bärbar Apple sen fortsätta ha Linux på den här stationära datorn, har inga fel på denna fast jag har klåfingriga ungar :-(
Med Microsoft så lyckas dom alltid att krascha datorn !!! mindre kul när man har lite backup mm i den >:(

Men presenten är tyvärr värdelös till grabben, ligger nu och dammar :'(
Hoppas någon kan komma med ett färdigt script snart så den kan användas.
Fast annars kan ju Pappa (jag) låna den till min nya bärbara när den kommer, hi hi.

Mvh Psychodad >:D
whatafakk
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 apr 2011, 00:16
OS: Linux Mint
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av whatafakk »

så simpelt att få igång den.

här är koden jag använder.

sudo apt-get install build-essential libx11-dev libxi-dev x11proto-input-dev xserver-xorg-dev tk8.4-dev tcl8.4-dev libncurses5-dev


när detta är klart så är det dags att ladda ner drivrutinen.
där kommer det knepiga in i bilden.
aktuell drivrutin för tillfället laddas hem med denna kod.

wget http://prdownloads.sourceforge.net/linu ... 11.tar.bz2

sen kommer mer kod.

tar -xf linuxwacom-0.8.8-11.tar.bz2

sen mer kod.

cd linuxwacom-0.8.8-11

och ännu mer kod.

./configure --enable-wacom

och mer kod.

cd src/2.6.30/

och mer.

make

och mer.

sudo cp wacom.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/input/tablet/

mer kod.

sudo rmmod wacom

och lite till..

sudo modprobe wacom

så, nu ska plattan fungera tills du startat om datorn iaf, för att få det att fungera efter omstart gör så här.

gksu nautilus

ta dig till etc/modules (öppna filen modules)

och skriv in wacom längst ned och spara. good to go..
sist men inte minst, installera mypaint..

sudo apt-get install mypaint

hoppas någon får användning av denna text
bactius
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2011, 07:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av bactius »

whatafakk: Jag ska testa ditt förfarande ikväll. Jag har installerat ubuntu medans fästmön är bortrest och tänkte få henne att gilla ubuntu genom att visa henne att hon kan använda sin wacom med det. Hoppas bara det fungerar ^^.
bactius
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2011, 07:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av bactius »

whatafakk: Din guide gjorde tricket för mig! Jag lade till även till wacom i modules och har därmed wacom-stöd vid varje uppstart vilket märks med lite längre uppstartstid till följd. Efter lite testande vill jag påstå att stödet i Inkscape och GIMP inte är 100-procentigt men i myPaint såg det riktigt bra ut.
Jag hoppas och tror att det utvecklas bättre stöd för wacom i Linux framöver. Får hålla ögonen öppna efter nyheter här: http://sourceforge.net/apps/mediawiki/l ... =Main_Page (linuxwacom project)
whatafakk
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 apr 2011, 00:16
OS: Linux Mint
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av whatafakk »

härligt att det funkar!!

jag är själv inte så förtjust i gimp och andra bildbehandlingsprogram.

mypaint har så många penslar och tillåter mig göra det jag vill, så nöjer mig med det bästa!

undvik att uppdatera kernel för att slippa problem i framtiden, eller uppdatera kerneln och installera om drivrutinerna bara..

så gör jag, finns säkert stabilare metoder men jag är noob och gör som jag lyckats bäst med.
Flykten
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 apr 2009, 13:48
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: wacom bamboo (pen and touch) funkar inte alls!

Inlägg av Flykten »

Hejsan. Trillade in på denna tråden när jag sökte hjälp för att få igång min bamboo pen. Får det inte riktigt att funka dock.
Är inte alls så haj på ubuntu som jag önskar att jag var så kan någon komma med tips på hur jag ska få igång den?
Skriv svar

Återgå till "Program"